Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

För DS9 finns det manus, men det är det inte alltid det finns, plus att man inte ska lita på dem (oftast är de transkriptioner, snarare än inspelningsmanus, eftersom ett program kan se rätt annorlunda ut efter klippning).

Jag brukar köra rätt på och bara kolla manus om jag är tveksam (i DS9 mest om olika raser som nämns i förbifarten och en del teknikbabbel).

Jag rullar filmen, sätter en intid när en replik börjar, sätter en beräknad uttid och sen skriver jag. Får det inte plats får jag antingen korta i texten eller se om jag kan laborera med in- och/eller uttider. Därefter går jag vidare till nästa replik. Upprepa detta 450 gånger plus en genomgång för korr, rättning och lösning av överhoppade problem så har du min ungefärliga arbetsdag.

Postad
För DS9 finns det manus, men det är det inte alltid det finns, plus att man inte ska lita på dem (oftast är de transkriptioner, snarare än inspelningsmanus, eftersom ett program kan se rätt annorlunda ut efter klippning).

Jag brukar köra rätt på och bara kolla manus om jag är tveksam (i DS9 mest om olika raser som nämns i förbifarten och en del teknikbabbel).

Jag rullar filmen, sätter en intid när en replik börjar, sätter en beräknad uttid och sen skriver jag. Får det inte plats får jag antingen korta i texten eller se om jag kan laborera med in- och/eller uttider. Därefter går jag vidare till nästa replik. Upprepa detta 450 gånger plus en genomgång för korr, rättning och lösning av överhoppade problem så har du min ungefärliga arbetsdag.

Tack för svaret! Några frågor till:

Hur många avsnitt hinner du per dag?

och

Hur många avsnitt före de som sänds ligger du?

I tråden diskuteras också kommendörkapten och hur det var etablerat i svensk text framför bara kapten. Jag kollade igår First Contact på VHS från 1997. Där har översättaren valt att kalla Captain Picard för just kapten Picard.

Postad

Jag hinner i snitt ett 44-minutersavsnitt per dag - och det tar mig 5-6 timmar koncentrerat arbete. Men då räknas jag som ruskigt snabb, många av mina kollegor textar 20 minuter om dagen och det har under fackförhandlingar och i diverse debatter satts som nån sorts idealsiffra. Men hinner man inte med mer än så, så kan jag inte låta bli att undra vad man sitter och såsar med. Under press och med lite tur med materialet kan jag texta upp till 90 minuter på en dag, men problemet är att det tar så mycket av mig mentalt att jag sen måste ta igen det med att vila dagen efter, och då jämnar det liksom ut sig.

Hur långt före man ligger är oerhört olika. I fallet DS9 får man filen flera veckor i förväg och så ska den lämnas ungefär en vecka innan sändning. När jag textar t.ex. Letterman får jag filen tre-fyra dagar före sändning och ska lämna den dagen före sändning, ibland samma dag.

Ja, i det fallet önskar jag att den övesättaren (du minns inte vad hon/han hette?) fått lite större genomslag, men jag vet att vissa översättare fått direkta klagomål från Trekkers när de gjort just så.

Postad

Jag antar att du måste ha fördel av att kunna ditt område? Jag har sett en del mycket märkliga översättningar genom åren och många har fallit i fällan att inte veta något om det man översätter. (ryser fortfarande när jag tänker på en stolle som fick en ubåt att göra 720 och 944 gradiga kursändringar i slutet av filmen.)

Vad det gäller kapten picard så är det som sagt helt rätt om man avser befattningen och inte titeln. Sisko däremot är inte kapten utan snarare befälhavare... J.

Postad

Man har alltid fördel av att kunna området, såklart. Men det ställs enormt höga krav på att undertextare ska ha koll på terminologi från skomakeri och kemi till medicin, militaria och motorer. Det är naturligtvis omöjligt att en enda person ska kunna allt om allt, och då blir det lätt lite fel när man hamnar på jobb man inte är lämpad för (som när jag som inte ens har körkort gjorde några billagarprogram för Discovery).

Fördelen med ST är ju att man i viss mån kan fabulera lite (stasis chamber blev t.ex. "kammare för långtidsdvala").

Postad

Vad jag inte förstår är varför t.ex. DS9 översätts igen när det redan gjorts tidigare. Har det något med rättigheter till den översatta texten att göra? Det känns som om man uppfinner hjulet igen.

En fråga till dig Teaflax: Blir det svensk text på sådant som sägs på Klingonese?

Postad

Inga texter säljs mellan undertextarföretagen, för inget företag vill hjälpa en konkurrent, även om det skulle innebära vinst för alla inblandade. En film kan ha up till fem-sex textningar: en eller två för SVT (de brukade i alla fall förr texta om efter c:a tio år, eftersom språket och undertextningsstandarden förändras), en för TV3/TV6, en för Kanal 5/9, en för bio, en för videosläppet, en för det senare dvd-sl??ppet, en för Canal+, osv.

Till saken hör också att tv-, bio- och dvd/video-textningar alla har olika standard vad det gäller läshastighet, texter per rad osv. En tv-textning måste till exempel vara kortare och koncisare, eftersom det inte alls är säkert att tittarna är lika koncentrerade som de är på bio och sen kan de inte heller spola tillbaka som på en dvd. Sen är tv-text oftast vänsterställd medan mycket dvd- och biotext är centrerad, och då måste man radbryta annorlunda (i vänsterställd text vill man helst ha en längre bottenrad, men i centrerad text är det tvärtom, vilket har att göra med att minimera avståndet från slutet av övre raden till början på undre raden).

Vad det gäller klingonskan är det lite blandat. En del har jag lämnat som den är (sånger och sånt) och en del har jag textat till svenska där det har varit viktigt för handlingen. Men jag har bara gjort två klingontunga avsnitt än, bland annat klassikern House of Quark. Hur andra undertextare på serien har gjort vet jag inte, men manusen har hittills gett både grundligt rättstavad klingonska och den engelska översättningen, så det är bara slött om man helt struntar i det.

Tyvärr så hinner jag som sagt inte göra alla undertexter till serien eftersom TV4 SF sänder den så ofta. Jag vill och jag skulle få om jag hann, men det går bara inte.

Postad

Du gör rätt som översätter sådant som har med handlingen att göra. Det blir lite obegripligt för de flesta om de pratar klingon utan text. Men en viktig sak att hålla i åtanke är om det kommer sekvenser där någon av de inblandade (tex en människa) av någon anledning inte förstår vad klingonerna säger. Då kan det vara en idé att lämna deras prat otextat. J.

• 3 veckor senare...
Postad
Ja, i det fallet önskar jag att den övesättaren (du minns inte vad hon/han hette?) fått lite större genomslag, men jag vet att vissa översättare fått direkta klagomål från Trekkers när de gjort just så.

Översättaren heter Nicklas Hellgren.

Jag noterar även att på baksidetexten på VHS-fodralet står det Jorden samt Borgerna med stora begynnelsebokstäver.

• 5 månader senare...
Postad

Även om det verkar som att Teaflax har lämnat forumet så måste jag säga att det var oerhört intressant att läsa den här tråden. Jag var själv inne på att bli översättare innan jag slutligen slog in på lärarlinjen.

Vad gäller diskussionen med direktöversättningar eller ordentliga översättningar så håller jag med Teaflax, enkelhet trumfar huruvida det är jämförbart med svenska flottans gradsystem. Captain = Kapten, liutenant = Löjtnant etc. Dels så gör det saker enklare, och det ger en bättre bild av vilka roller respektive "karaktär" ( :P ) har på skeppet.

Angående ett liknande fall, i en uppgift om kommunikation jag skrev på universitetet (det var en analys av ett nytt datorspels hemsida innan spelet släpptes) så använde jag genomgående ordet "konfirmerat" för engelskans "confirmed" vilket jag fick lite smäll på fingrarna för. Det kan bli lite lustigt när man inte tänker efter. Själv så använder jag engelskan lika naturligt som svenskan, och ibland så blandas det in en del engelska i svenskan på lustiga sätt... :lol:

Postad

Jag har hittat en oehört irriterande översättning på baksidan av min Generations DVD.

Det står "Sju år senare" alla som sett filmen vet ju att det är MÅNGA fler år än så.

Jag kan bara säga en sak "irriterande"!!

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...