Nyhet Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 Spekulationerna att den kommande jättelika partikelekrossaren LHC i CERN har potential att suga i sig hela jorden har lett till ett civilt rättsmål i USA. Målet drivs av tidigare kärnkraftssäkerhetsexperten Walter Wagner och science-fictionförfattaren Luis Sancho. Båda menar att CERN inte fullt ut har betraktat konsekvenserna av de svarta hål av mikrostorlek som förväntas skapas i LHC. Energin som utvecklas vid kollisioner mellan partiklarna i LHC kommer att vara enorm. Man kan jämföra med två 400 tons tåg som kolliderar front mot front i 200 km/t. Fysiker menar dock att hotet är sanslöst överdrivet. De producerade svarta hålen kommer snabbt förintas i en explosion av Hawkingstrålning, menar de. Vi får väl vänta och se om vi alla kommer att försvinna in i ett svart hål. Personligen tycker jag det är rätt spännande. :-) [bilden visar en simulering av ett svart hål som skapas i LHC] Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
USS VOYAGER Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 :blink: Är dom inte kloka, skapa svarta hål på jorden. Om beräkningarna skulle vara fel, står hela jorden på spel och därmed hela männskligheten. Det borde vara en säkerhetszon på flera ljusår runt ett sådant experiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 Vad har Linköpings hockey club att göra med svarta hål? Men ärligt talat två godståg är ändå rätt lite energi på den kosmiska skalan. När vi börjar prata två Enterprise E som kör in i varandra så börjar jag bli lite orolig. Eller 10 000 atombomber... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 Kanske lika bra att jorden försvinner som dagens samhälle ser ut. Fast vi kan ju vänta till 2012 då tredje världskriget ska bryta ut enligt mayaindianerna och forskare. Fast överlever vi ett svart hål överlever vi ett litet världskrig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex Posted September 9, 2008 Report Share Posted September 9, 2008 I morgon är det dax allihopa......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted September 9, 2008 Report Share Posted September 9, 2008 jag kan inte säga att jag är förvånad . alltför ofta säger forskare "kan jag göra det här?" istället för "bör jag göra det här?" man börjar förstå medeltidens katolska kyrka som sa att vetenskap var kätteri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted September 10, 2008 Report Share Posted September 10, 2008 http://hasthelargehadroncolliderdestroyedtheworldyet.com/För oroliga Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex Posted September 10, 2008 Report Share Posted September 10, 2008 Härligt.......bara så att vi vet, hur kul som helst..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted September 15, 2008 Report Share Posted September 15, 2008 Nu har någon tydligen lyckats hacka sig in i datasystemet också. Om det stämmer har jag en liten fråga: Hur tänkte de när de lät systemet ha någon form av internet-kontakt med yttervärlden? Det borde vara totalt slutet; datorerna kopplade till LHC borde vara helt separata, och inte vara anslutna till något annat med minsta lilla uppkoppling. DEN säkerhetsfrågan oroar mig betydligt mer än risken att själva experimentet ska gå snett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 15, 2008 Report Share Posted September 15, 2008 Poängen med internet uppkoppling är väl att forskare från hela världen ska kunna använda datorerna både för input (vilka experiment de vill ha gjorda) och output (för att få reda på resultat av experiment. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 15, 2008 Report Share Posted September 15, 2008 Mjo men de borde faktist ha separata internetdatorer och separata intranetdatorer! Detta är inte ovanligt i lite känsligare branscher vet jag. Sedan så får dom väl scanna/filtrera saker innan dom implementeras i praktik och i systemen. Men jag undrar om dom inte har det så och det var en separat internetuppkopplad dator som dom hackat. Men jag kan ha fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 15, 2008 Report Share Posted September 15, 2008 Men ävenså måste datorerna kommunicera med varandra för att överföra data och där har du din ingång. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 16, 2008 Report Share Posted September 16, 2008 Självklart ,och gör man så då är man aldrig säker. Men man kan ju göra åtgärder, antivirusprogram av kaliber, övrig filtrering och kanske testkörning i simulatorprogram innan man sätter in det i det verkliga systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts