Jump to content

Kommer LHC leda till jordens undergång?

Nyhet

Recommended Posts

microblackhole_080822.jpgSpekulationerna att den kommande jättelika partikelekrossaren LHC i CERN har potential att suga i sig hela jorden har lett till ett civilt rättsmål i USA. Målet drivs av tidigare kärnkraftssäkerhetsexperten Walter Wagner och science-fictionförfattaren Luis Sancho. Båda menar att CERN inte fullt ut har betraktat konsekvenserna av de svarta hål av mikrostorlek som förväntas skapas i LHC.

Energin som utvecklas vid kollisioner mellan partiklarna i LHC kommer att vara enorm. Man kan jämföra med två 400 tons tåg som kolliderar front mot front i 200 km/t.

Fysiker menar dock att hotet är sanslöst överdrivet. De producerade svarta hålen kommer snabbt förintas i en explosion av Hawkingstrålning, menar de. Vi får väl vänta och se om vi alla kommer att försvinna in i ett svart hål. Personligen tycker jag det är rätt spännande. :-)

[bilden visar en simulering av ett svart hål som skapas i LHC]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Kanske lika bra att jorden försvinner som dagens samhälle ser ut. Fast vi kan ju vänta till 2012 då tredje världskriget ska bryta ut enligt mayaindianerna och forskare. Fast överlever vi ett svart hål överlever vi ett litet världskrig.

• 3 weeks later...

Nu har någon tydligen lyckats hacka sig in i datasystemet också. Om det stämmer har jag en liten fråga:

Hur tänkte de när de lät systemet ha någon form av internet-kontakt med yttervärlden? Det borde vara totalt slutet; datorerna kopplade till LHC borde vara helt separata, och inte vara anslutna till något annat med minsta lilla uppkoppling. DEN säkerhetsfrågan oroar mig betydligt mer än risken att själva experimentet ska gå snett.

Mjo men de borde faktist ha separata internetdatorer och separata intranetdatorer! Detta är inte ovanligt i lite känsligare branscher vet jag. Sedan så får dom väl scanna/filtrera saker innan dom implementeras i praktik och i systemen. Men jag undrar om dom inte har det så och det var en separat internetuppkopplad dator som dom hackat. Men jag kan ha fel.

• Create New...