Gå till innehåll
The Holy Three

Star Trek Memories av William Shatner

Rekommenderade inlägg

Har äntligen köpt en förstautgåva av den här boken på Ebay, kostade bara 1.88 dollar, dock gick frakten på över 30 dollar <_< Är det någon annan här som läst denna bok? Isf, vad tyckte ni?

Kommer bli mycket intressant att läsa denna bok, skriven utav Captain Kirk himself. Till skillnad från Nimoy's I Am Not Spock så är det ju inte en biografi, utan minnen utav inspelningen utav originalserien som han gjort till en bok. Alltså blir det en stor dos av Star Trek man kommer få utav boken, vilket man inte klagar på direkt. Det gjordes även en uppföljare till den här boken vid namn Star Trek Movie Memories, får väl köpa den när denna är klar.

Kan ha misstagit mig, men jag såg inte den här titeln på databasen under litteratur, vad beror det på? Hade gärna skrivit en liten recension och lagt upp den då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot recensionen. Låter som en intresant bok att läsa. Hoppas den är så bra som den låter. Hur många sidor är den på?

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fick hem boken idag, och har fått klartecken om att skriva en recension på boken så det är väl bara att börja :)

Oj, trodde den var en sådan som alla Trekkies läst vid det här laget. Har den i bokhyllan och den var väl ok. Intressant att följa med bakom kulisserna på Shatners axel, men även den stora del som handlar om hans kringflackande teaterliv före TOS. Dock tyckte jag att uppföljaren Star Trek Movie Memories var ännu bättre. Men visst kan man väl klassa dem som biografier?

Varför köpte du den så dyrt förresten, var det för att få förstautgåvan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alla har den inte om du med alla räknar mig. Men det kanske är en bok man borde köpa? J.

Är man det minsta intresserad av TOS så javisst. Men jag rekommenderar att du köper båda! :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ser fram emot recensionen. Låter som en intresant bok att läsa. Hoppas den är så bra som den låter. Hur många sidor är den på?

Den ligger på lite över 300 sidor.

Oj, trodde den var en sådan som alla Trekkies läst vid det här laget.

Nja, jag är ju relativt ny i området om man jämf??r med andra här på forumet, och böcker är inte det jag prioriterat i första hand att införskaffa.

Men visst kan man väl klassa dem som biografier?

Tycker personligen inte att det ska klassas som en biografi.

Varför köpte du den så dyrt förresten, var det för att få förstautgåvan?

Dyrt? Den gick ju bara på 1.88 dollar :lol: Det var frakten som sved, men säljaren fixade så att frakten blev ungefär hälften så mycket som den först låg på genom att packa den smidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast är Shatner en särskilt pålitlig källa. Han hade till exempel ingen aning om att flera av de andra skådespelarna (inte Nimoy och Kelley dock) avskydde honom. Det kom som en chock för honom på 90-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fast är Shatner en särskilt pålitlig källa. Han hade till exempel ingen aning om att flera av de andra skådespelarna (inte Nimoy och Kelley dock) avskydde honom. Det kom som en chock för honom på 90-talet.

Gör väl inte honom till en opålitlig källa direkt, dom kanske inte visade upp ett sådant beteende runt honom under inspelningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta är det ju så att människor inte visar tydligt vad de verkligen tycker så det kan nog mycket väl vara så att Shatner aldrig märkte det. Tycker inte att det borde påverka trovärdigheten. Sedan får man tänka på att alla böcker är skrivna ur ett personligt synvinkel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid tolkat det som spel för gallerierna. Han kör ju den där ovetande-grejen lite grann fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har alltid tolkat det som spel för gallerierna. Han kör ju den där ovetande-grejen lite grann fortfarande.

Numera kanske det delvis är det också. Men jag har sett en dokumentär på Youtube där Nichelle Nicholas sa att Shatner hade blivit sårad och förvånad att de tyckte så om honom när han intervjuade birollsinnehavarna för en av sina böcker.

Han var även mer nervös för vad Doohan och Koenig skulle tycka om honom i samband med Generationsinspelningen än själva tagningarna.

Samtidigt så hade han väl fog för att vara ovetande. Birollerna var bara anställda som dag för dag och hade inte fasta kontrakt. Så de träffades inte mycket och han var ofta i sin loge och repeterade eller vilade sig när de spelade in scener utan honom. Och det var han som seriens stjärna, så att han kunde kräva att han skulle ha vissa repliker som egentligen var birollernas är väl inte heller särskilt underligt. De har trots allt nått berömmelse på att göra ganska lite och åkt med på bland annat Shatner.

Gör väl inte honom till en opålitlig källa direkt, dom kanske inte visade upp ett sådant beteende runt honom under inspelningarna.

Kanske inte. Se mitt svar till Tom Hell för lite utveckling.

Men han förnekar även att han och Nimoy hade en fejd. Eller snarare han säger att han inte minns det. Men ändå finns den dokumenterad av flera av birollsinnehavarna och i Star Trek The Real Story (som du måste köpa du som gillar TOS- helt underbar :) !) som skrevs av Bob Justman och Herb Solow.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ofta är det ju så att människor inte visar tydligt vad de verkligen tycker så det kan nog mycket väl vara så att Shatner aldrig märkte det. Tycker inte att det borde påverka trovärdigheten. Sedan får man tänka på att alla böcker är skrivna ur ett personligt synvinkel.

Jag kanske skulle sagt mindre trovärdig än opålitlig. Mycket lär vara sant som han skriver. Dock tror jag när det gäller skådespelarna, särskilt stjärnorna, och Roddenberry att deras böcker delvis är PR-böcker. De har haft en image, ställning och ekonomisk vinning att tänka på när de skriver dem. Sedan tror jag att de har ganska stora egon, så de undviker att diskutera mindre trevliga saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men han förnekar även att han och Nimoy hade en fejd. Eller snarare han säger att han inte minns det. Men ändå finns den dokumenterad av flera av birollsinnehavarna och i Star Trek The Real Story (som du måste köpa du som gillar TOS- helt underbar :) !) som skrevs av Bob Justman och Herb Solow.

Jag har för mig att det är Nimoy som inte kände av denna "fejd" medan Shatner sa att han vid en viss tidpunkt under serien hade svårt att ta till sig Nimoy pga hans (Shatner's) ego angående Spock's växande popularitet.

Hursomhelst är jag klar med boken om någon dag och en recension läggs upp kort därefter, blev uppskjutet att läsa boken ett tag men jag har tagit upp läsningen de senaste veckorna och den är alltså snart färdigläst.

Stand by...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu