Gå till innehåll
Nyhet

World Space Week

Rekommenderade inlägg

world_space_week_081006.jpgspaceelevator_thumb_081006.jpg

För de som inte redan känner till det. Den här veckan firas den årliga World Space Week runt om i världen i FNs regi. Över 50 länder deltar.

Rymdveckan som hålls mellan den 4:e och 10:e oktober har syftet att utbilda och uppmuntra fredliga satsningar på rymden genom ett gemensamt tema. Årets tema är Upptäck universum.

Under rymdveckan publiceras bl.a. en studie av David Smitherman från NASAs Marshall Space Flight Center (MSFC) som handlar om att bygga en hiss till rymden. För detta krävs förstås nya superlätta och superstarka material. Här tror man mycket på forskningen kring s.k. kolnanorör (eng: carbon nanotubes), t.ex. för den bärande kabeln. Smitherman medger att projektet kanske ligger 50 år in i framtiden, men att det ändå kan vara möjligt inom den tidsramen.

[Klicka på den högra bilden för en förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hissen upp till rymden låter verkligen som sci fi. Men när den väl är byggd lär det bli betydligt billigare att ta en veckas semester i rymden på en närliggande rymdstation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iden att ta hissen till rymden är inte ny, och den är heller inte total Sci-Fi. Det vill säga att teorin är sund och skulle troligen fungera. Största problemet är att finna eller uppfinna ett martial som är tillräckligt lätt, och ändå starkt nog att "hänga" hissen i. On du skulle ta en vanlig vajer, skulle tyngden av vajern endast, bli så stor att den skulle brista. Detta är behovet att finna anndra matrial.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de borde fästa andra änden av hisslinan på månen . det vore praktiskt eller? nä förresten jag kom på att månen snurrar snabbare runt Jorden än Jorden snurrar runt sin egen axel så hisslinan skulle brista.

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi varit på en föreläsning på Instutionen för rymdfysik (IRF) på en föreläsning om deras senaste ballongprojekt. hela förmiddagen gick åt till att höra på forskarnas usla sövande engelska, somnade ett par gånger. Vi fick dock tårta iaf :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har vi varit på en föreläsning på Instutionen för rymdfysik (IRF) på en föreläsning om deras senaste ballongprojekt. hela förmiddagen gick åt till att höra på forskarnas usla sövande engelska, somnade ett par gånger. Vi fick dock tårta iaf :P

Som vissa nog kunde lista ut så var jag också där, och jag håller med NX-01 om att det var grymt dålig engelska. Dessutom var majoriteten av föreläsningarna bara en massa kryptiska diagram över totalt meningslöst urtråkiga saker. Nej, det var 3 timmar av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Däremot så var det shälvklart kul att göra någonting rymdrelaterat med tanke på vilken vecka det är :)

Redigerad av johannalaforge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg