Aike Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Jag hittade en chat på Startrek.com från 1996 när Trek fyllde 30 år. Med i chatten var: Herb Solow (HS) Roddenberrys chef på Star Trek under 60-talet och Robert Justman (RJ) producent både i TOS och TNG. De fick en fråga om de trodde att Trek skulle leva 30 år till. De var inte jättepositiva till det. Här är utdraget ur chatten: Q: A follow-up to my earlier question: do you believe Paramount has spread Trek too thin for its own good? Will it live for another 30 years? gleknar HS: I am watching what has been going on all these years with objectivity, since I haven't been a part of it, and writing the book was a return to STAR TREK after many, many years. I am a guest at what STAR TREK is and has become, and I feel that it has gone overboard. Talking to the fans, they feel that when there's too much of a good thing, the good thing is diminished. I'm very sad hearing that, because I think STAR TREK is a good thing, and I think it's being forced out too quickly. I don't think it'll be the same in 30 years. RJ: And my response to the first one is "less is more." I think the show has been flogged unmercifully and its going to rebound. The reaction is essentially going to be a negative reaction. If it is around in another 30 years, I don't think it's going to resemble what it has been in the past. Jag skulle säga kanske beroende på hur den nya filmen går, så kanske TOS-besättningen i framtiden recastas var tionde år som Bondfilmerna. Men annars tror jag inte att Trek kommer vara särskilt ihågkommet då. Vad tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Minns att det tog ungefär 20 år innan tng kom. Nu har vi haft tng, ds9, voy, ent och ett antal filmer i en följd mellan 1987 och 2005. Det resulterade i 700 avsnitt trek vilket i sig är väldigt mycket tv. Jag kan förstå att det därför känns tomt utan trek men det innebär inte att franscien är död och jag är övertygad om att vi för eller senare (förhoppningsvis förr) får se en ny tv serie med namnet star trek. Och i väntan på det så har vi ju filmer, böcker, spel och fanfilmer att se fram emot. Så ryktet om Star Treks död är betydligt överdrivet... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 1996, det var ju efter TNG och mitt i DS9, om han tycket det var för mycket då vad ska han tycka nu. Jag tror på franchisen, som sagts i andra trådar tror jag miniserier, filmer och kortare tv-serier 2-4 (precis som originalet) säsonger kommer att produceras, konceptet är för starkt för att dö eller dödas. Att vi har en paus nu är ju bara rimligt efter den enorma produktion av tv och film som gjordes mellan 1987 och 2005. Det som blir intressant i samtiden är när vi får mer distans till TNG, VOY, ENT och DS9 och hur tiden kommer "döma" dem. Vem vet någon av dem kanske fungerar som TOS gjorde, växer sig starkt igen via reprisering. Jag tror vi kommer ha en hiatus ett tag med ett par, tre filmer innan det börjar bli dags att skapa en ny serie. Jag tror inte Abrams är mannen att göra en serie dock, utan "huvudmännen" kommer troligen bytas ut. Men jag tror inte vi någonsin får uppleva en tid som 1987-2005 igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Star Treks storhetstid kan nog vara över men jag tror inte att franchisen kommer att falla i glömska. Som redan nämnts vid ett flertal tillfällen här på forumet så behövs en paus just nu. Vi har haft en enorm produktion av serier och filmer och det är nödvändigt att låta Star Trek vila några år för att förhoppningsvis bygga upp intresset igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 U ja! Jag tror aldrig att star trek kommer att "läggas ner"! Jag kollar nu på DSP9 och tycker lika mycket om den som TNG! Har missbrukar upp till 4 avsnitt på en kväll men nu så måste jag vänta på leverans av säsong 5! Jag gillar verkligen karaktärerna! Undrar om favoriten är Garak!? Jag tycker konceptet som tv serie: Science fiction, drama och action är oslagbart. Och så snyggt förpackat och utfört! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 (edited) Jag tror nog att det är bra om ST får vila lite, så att man får längta. Man kan ju inte ha julafton varje dag. Men finns ST kvar 2026? Varför inte. Det är ju inte så att det saknas möjliga scenarier, snarare kanske man inte vill slita ut konceptet. Jag skulle gärna se en helt ny serie om ett tag, om den har bra manus, kompetenta skådespelare och går framåt i tiden från DS9/VOY räknat. Några hundra (eller tusen?) år fram alltså. Jag förutspår att 2026 kommer ST XXVII (är det så man skriver 27?) som handlar om federationens slutgiltiga fall och hur de kvarvarande Starfleetkaptenerna beslutar sig för... ja, något ditåt kanske. ;) Edited October 23, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Jag håller med RJ och HS i deras något dystra yttrande. Star Trek har ännu stor potential. Men ST behöver vila i några år. Om man tillät detta, och sedan försökte börja på nytt igen, tror jag det skulle gå att få igång ytterligare en era. Tror dock inte att Paramount kan tänka sig att låta ST vila, så länge som de kan krama ur några kronor ur konseptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Med tanke på hur många fanfilmer som görs har jag svårt att tänka mig att star trek kommer att dö före mig själv. Om detta också betyder att det görs fler serier och inte "bara" filmer är svårt att se. Men det känns helt rätt med en paus nu efter så många och långa serier. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Det är ett synnerligen bra argument du har där Supreme Comander JAF. När vi begrundar frågan om Star Treks framtid bör vi kanske skillja på Paramounts produktioner, och fanbaserade filmer och serie. Som jag tidigare nämnt är jag tyvärr skeptiskt till att Paramount eller något annat stor företag kommer att göra ST om 30 år. Däremot tror jag det är full möjligt, jag faktiskt troligt att fanbaserade utgivningar kommer att finnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts