Jump to content

Abrams: Vi behöver starta om

Nyhet

Recommended Posts

star_trek_xi_superliten.jpg I senaste numret av Empire magazine berättar Abrams om hans tankar kring den nya filmen. Här är några av de viktigare uttalandena:

Vid något tillfälle blev Star Trek något helt annat [än hur det var i originalserien], med något som bara hade Star Trek stämplat på. Jag uppskattar verkligen några av serierna som kom efter originalserien, speciellt då The Next Generation, men originalserien är för mig vad Star Trek handlar om. [...] När du säger "Star Trek" betyder det för vissa personer Deep Space Nine och för andra är det The Next Generation, Enterprise, originalserien eller filmerna. Det har blivit en diffus, nästan förvirrande, titel och jag tror inte folk verkligen vet vad Star Trek är längre. [...] Vad denna film gör, hoppas jag, är att fokusera på konceptet utan att tänka om. Samtidigt kommer alla som tror sig ha sett allt förut, som tror sig veta vad Star Trek är, bli verkligt överraskade när de ser denna film.

[...]

Star Wars var alltid fullt med action och om jag har någon kritik gentemot originalserien så är det att det ofta diskuterades om saker som hände och att de inte visade det i scener lika hög grad. Detta behövde ändras, så vi tittade på skeppen, på känslan i stridsscener och på allt det som gör en sådan här film riktigt spännande. Allt behövde göras på ett sätt som folk aldrig hade sett det tidigare, och då särskilt i en Star Trek-film.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag blir mer och mer förbryllad över alla dessa negativa uttalanden som personer med ST-anknytning spottar ur sig. Det verkar som att alla är besvikna helt plötsligt, och inte gillar vad Star Trek är i dag. Tydligen är det endast TOS och knappt TNG som är något att ha. Denna kritik har inte varit lika tydlig när exempelvis Nemesis kom, eller då ENT gick. Käns som kritiken till mångt och muycket är till för att legitimera och säga till folk, Det är den nya filmen som är riktig ST, inte det andra. Propaganda alltså!!

Jag blir mer och mer förbryllad över alla dessa negativa uttalanden som personer med ST-anknytning spottar ur sig. Det verkar som att alla är besvikna helt plötsligt, och inte gillar vad Star Trek är i dag. Tydligen är det endast TOS och knappt TNG som är något att ha. Denna kritik har inte varit lika tydlig när exempelvis Nemesis kom, eller då ENT gick. Käns som kritiken till mångt och muycket är till för att legitimera och säga till folk, Det är den nya filmen som är riktig ST, inte det andra. Propaganda alltså!!

Bra analys, Unkas! Jag har också känt mig lite trött på dessa uttalanden, men inte tänkt i banor som propaganda.

Fast jag kan till viss del hålla med dem. Vad som ursprungligen var Star Trek kan man diskutera i åratal, men helt klart är att det blivit "utsmetat" med tiden. Och med årens lopp har också intresset för Star Trek tunnats ut. Därför är det ganska förståeligt att man tar en av två logiska vägar, nämligen att försöka hitta tillbaka till rötterna. (Den andra vägen är att uppfinna något helt nytt).

Jag kan hålla med dig Tom_Hell. Men det är all denna plötsliga kritiken från personer som varit involverade i ST, som gör mig förvånad. Nu när det kommer en ny film, som ska handla om det gammla, ursprunget i TOS, då kommer kritiken. Verkar lite fabrikerat.

Som jag skrev tidigare, reklam/propaganda för den nya filmen.

Edited by Unkas

• Create New...