Nyhet Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Enligt professor Tahir Cagin vid avdelningen för kemisk ingenjörskonst vid Texas A&M University, kommer vi snart se mobiltelefoner som laddas medan vi pratar i dem. Tanken är att de alstrade ljudvågorna omvandlas till energi medelst piezoelektriska kristaller. Cagin och hans kolleger har funnit att en viss typ av piezoelektriskt material med en tjocklek på 21 nm kan omvandla 100 procent av ljudvågornas energi till elektricitet. "Even the disturbances in the form of sound waves such as pressure waves in gases, liquids and solids may be harvested for powering nano- and micro devices of the future if these materials are processed and manufactured appropriately for this purpose," säger Cagin. (Snart är batterier ett minne blott :-) Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Stopp lite nu ett tag... Är du säker på att vi inte talar om en modern form av pentum mobile här? (evighetsmaskin för er som inte kan latin) J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Vill ha! Med tanke på hur mycket jag tjötar i mobilen så kan jag ju ladda upp kompisarnas också! Men jag använder ju oftast bluetooth handsfree..hmm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Mycket intresant. Precis denna sortens teknologi behöver framtiden. Jo, nog låter det som en evighetsmaskin, men kanske är det så att de 100 procenten inte varar för evigt. Möjligheten för piezoelektriska kristaller, (vilka jag inte vet något om), att göra om ljud till energi kanske blir sämre med tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 (edited) Perpetuum mobile, är det väl på latin? ;) Jag vill verkligen slippa ladda min telefon, enligt Murphus lag så tar batteriet alltid slut när jag verkligen måste få tag i någon. Vet inte om jag litar på att 100 % av ljudvågorna kan konverteras till elektricitet. Lite spill blir det väl alltid i form av andra energiformer? Ni som är bra på fysik eller termodynamik får gärna säga vad ni tror. Edited December 3, 2008 by Marvin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Han kan mycket väl ha avrundat uppåt (säg att det är 99,5% t.ex.). Man använder piezokristaller för att mäta energin i ljudvågor, så vad som menas är väl att all energi som kan mätas omsätts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Jag har sällan problem med att batteriet är slut när jag behöver använda telefonen. Fast då har jag två telefoner som jag växlar mellan och vars batterier jag sköter väldigt noggrant. Men visst hade det varit trevligt att slippa ladda telefonerna. Frågan är bara hur mycket man måste prata för att det ska fungera. Jag är inte direkt någon pratkvarn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Jo, jag kan tänka mig att det kan uppstå ganska dråpliga situationer: "Du, vi måste fortsätta prata... jag håller på att ladda upp telefonen!" "Men jag har inget mer vettigt att säga!" :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Man får väl citera Shakespeares samlade verk eller något för den man pratar med. Synd att man inte kan ladda upp pengarna på kortet också när man pratar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 (edited) Det finns ju apparater med olika typer av dynamo för uppladdning av batterier. T ex en ficklampa man skakar (skulle vara svårt att skaka mobilen samtidigt som man pratar) och en radio med en vev. Det är nog smartare att veva än att prata upp batteriet! Det kostar i alla fall inget per minut att veva. En solcell till mobilen vore bra annars... "vänta lite jag måste flytta mig ur skuggan, sen kan vi prata vidare". Edited December 4, 2008 by Cecilia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 (edited) En solcell till mobilen vore bra annars... "vänta lite jag måste flytta mig ur skuggan, sen kan vi prata vidare". Been there - done that!! min första mobil var en Nokia 16??-någonting. (1610?). Tegelstensmodell. Stor, klumpig och en trygghet att bära med sig när man gick över stan mörka nätter. Nu var det så att min dåvarande flickvän hade en likadan med ett solcellsbatteri som jag efter lite tjat fick ta över. Fungerade utmärkt! Edited December 8, 2008 by Tom_Hell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts