Jump to content

Star Trek (den elfte filmen), del 3

Aike

Recommended Posts

Jag jagar inte spoilers, men jag är inte rädd för att få några, det är spännande, bara man inte får för många (men jag har fått min dos vad gäller DS9).

Som motfråga kan jag ju fråga dig varför du köper filmen på DVD och ska se den igen när du redan har sett filmen, det borde väl också ha en spoilereffekt, eller varför du har sett säsong 1 och 2 av TOS flera gånger?

Edited by Mr Trek

Som motfråga kan jag ju fråga dig varför du köper filmen på DVD och ska se den igen när du redan har sett filmen, det borde väl också ha en spoilereffekt, eller varför du har sett säsong 1 och 2 av TOS flera gånger?

Det där måste ändå vara bland de värsta jämförelserna jag någonsin läst. Jag ska gå och vara barnvakt nu i några timmar. Du får läsa om din fråga du ställde till mig under den tiden, tänk efter riktigt mycket om det verkligen är en värdig motfråga som du känner att du behöver ha svar på i samband med den här disussionen.

Om du efter allt tänkade fortfarande vill ha ett svar, så kommer du få ett. Var så säker ;)

Det där måste ändå vara bland de värsta jämförelserna jag någonsin läst. Jag ska gå och vara barnvakt nu i några timmar. Du får läsa om din fråga du ställde till mig under den tiden, tänk efter riktigt mycket om det verkligen är en värdig motfråga som du känner att du behöver ha svar på i samband med den här disussionen.

Om du efter allt tänkade fortfarande vill ha ett svar, så kommer du få ett. Var så säker ;)

Själv ser jag filmer igen för att komma in djupare i dem (vilket jag gissar att du gör också), det är ungefär samma sak som när du har massor med spoilers, du ser den för att komma djupare. Vissa gillar väl att ha spänningen som du får när du ser filmen för första gången när de "jagar" spoilers, du gillar att få spänningen när du ser den för första gången. Själv gillar jag en blandning av de båda. Det är ganska spännande att jaga spoilers ibland ;)

Sen gissar jag att du köper den för att du är samlare också.

Jag ser om filmer baserat på om jag gillade dom eller inte, förstås. Gillade jag en film vill jag givetvis se om den, jag ser inte filmer endast för att allt sk vara nytt och oväntat. Samma med serier. Sen stämmer ju även det andra du säger, om att vara samlare. Jag kommer ju köpa samtliga Star Trek filmer trots att det är mer än en jag inte är så jätte förtjust i.

Känslan av att se en film, utan att veta något om den måste väl ändå vara mycket mer spännande än att se den när man vet massor. Men det handlar väl mycket om nyfikenhet och självkontroll också.

• 2 years later...

Finns det någon förklaring till varför klingonernas 47 skepp blev förstörda av Narada?

Tror det ska ha varit när Nero flydde från Rura Penthe där han satt fängslad av klingonerna en längre tid. Tror de blev tillfångatagna när Narada var skadat efter att ha blivit rammat av USS Kelvin.

• 2 months later...

Såg om filmen ännu en gång. Denna gång på TV11... :)

Den är helt klart underhållande men jag stör mig fortfarande på det snabba tempot. Det "rymddjup" som de första filmerna har finns inte. Scenen där Enterprise dyker upp som en ubåt bland dammpartiklarna vid Titan hade varit helt fantastisk om man gett den scenen några sekunder till.

Det är sådana scener som jag tycker den första Star Trek filmen liksom trean The Search for Spock är fantastiska. Man får både tid, vidd och djup vilket jag tycker rymden handlar om. Fråga vilken astronaut som helst. Vad har gett filmen "2001" dess storhet? Man tror inte att den är över 40 år! Space Cowboys gick ju samtidigt i en annan kanal. Får nog säga att Clint Eastwood fattat det där att lugna ner tempot och verkligen skapa ljus och djup i scenerna. Det är en film som blir bättre för varje gång jag ser den...

/Hugh

Jag tror att tempot beror på följande saker: (1) Det går att klippa mycket bättre nu på grund av att redigeringsprogrammen är datorbaserade. När ettan och trean gjordes så kunde man inte det. Allt har blivit snabbare klippt de sista trettio åren från filmer till tv-nyheter. (2) Att unga är mer vana med snabba klipp är sant. Samtidigt är det dock nog inte så att inte äldre också har blivit det i hög grad. Jag hörde få klagomål från gamla trekkers på Trekbbs som såg TOS när den visades på 60-talet som tyckte att den var för snabbt klippt. Hjärnan hittar snabbt vägar att förstå dessa genvägar snabbare klippning innebär. Så att det klipps fortare tror jag är allmänt accepterat nu även bland äldre. (3) JJ Abrams har väl en ganska snabb och intellektuell stil snarare än känslomässig. Det verkar lite som han tappar intresse för emotionella scener ganska fort och vill klippa och ha rörelse. Jag tänker t ex på scenen med Spock och Sarek där Sarek berättar att han älskade Amanda. Det är en av filmens starkaste och mest välspelade scener, men den avbryts ganska hastigt, ja, nästan abrupt. En känslomässig scen behöver tid att smälta in, vilket Abrams inte låter den göra.

Jo det har väl sagts förr att tempot har höjts för att locka en yngre publik. Men jag vill kunna njuta av filmen med. Kan lika gärna titta på Transformers annars. Där går det i 110 hela tiden och man behöver inte bry sig så mycket om man missar några rutor för hjälten överlever ändå.

Men för mig är Star Trek även mycket en emotionell njutning. Jag vill kunna se skeppen mot den mörka rymden. Kunna njuta av hur de manövreras genom nebulosor. Kunna se vortexvirvlarna i kölvattnet. Voyagers intro är fantastiskt på det viset.

Att se Enterprise manövrera ut ut rymdstationen i Star Trek III var en njutning. Det handlar inte om klippteknik. Det handlar om vad man vill ge publiken. Det är det som jag tycker om med just 2001 - djupet, vyerna. Att se rymdfärjan glida ljudlöst genom rymden. Eller som i början av Star Trek I när man kan njuta av Enterprise där hon ligger i "torrdockan"...

/ Hugh

• Jocke unpinned and pinned this topic