Aike Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 (edited) Även om mycket är spekulationer när det gäller den nya filmen som har premiär i maj, så finns det en del spoilers och intelligenta gissningar som visa sig sanna och förstöra för vissa. Därför tycker jag att spoilers och diskussioner som kan vara spoilers hör hemma här. Så den som inte vill veta något bör inte läsa något mer än detta inlägget. OBSERVERA: Forumledningen har 090213 beslutat att alla inlägg i denna diskussion som innehåller spoilers också skall spoilervarnas. Titeln på diskussionen har också justerats för att bättre visa innehållet. Glöm inte att allt om filmen, innehåll och annat, självfallet kan uppfattas som spoilers - var noggranna när ni skriver så att ingen får veta mer än vad de vill. Samtidigt: Om ni inte vill läsa något om den elfte filmen så bör ni redan nu ta er bort från denna diskussion. I samband med beslutet 090213 har flertalet inlägg i diskussionen, sådant som har med diskussionens inriktning, tagits bort. Tack för att ni tagit er tid att läsa det här inlägget. Edited February 13, 2009 by Pjotr'k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 8, 2009 Author Report Share Posted February 8, 2009 (edited) Jag använder ingen spoilerbox, vilket jag tycker är onödigt med tanke på trådens namn. Men eftersom det är det första inlägget så blir det lite extra utrymme: Spoiler 1 (Mycket sannolik) Enligt postare på Trekbbs (som arbetar i filmbranschen) som har sett en nästan färdig film är Kirk baserad på Star Trek II snarare än hur han var i tv-serien. "(About Kirk) As any TOS fan can tell you, there’s a huge difference between the strong but cerebral, vaguely taciturn, occasionally self-doubting straight-arrow of that series and the wise-cracking, rule-breaking, authority-eschewing cowboy found in TWOK. For better or worse, Meyer played Kirk as a larger than life, Legend in his Own Time type, and the image stuck. Not surprisingly, the version of Kirk found in Trek XI builds upon Meyer’s incarnation of the character." http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=79776 Spoiler 2 (Helt säker) I det första numret av serietidningen som beskriver bakgrundshistorien för filmen, så lever Data. Första numret utspelas i TNG-tiden. (Detta kan tyda på att filmen utspelar sig i en annan tidslinje.) Skurken Nero är en romulansk gruvarbetare. http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=80425 Spoiler 3 (Helt säker) Manusförfattaren Bob Orci om filmen och dess tema: Yes, current events certainly were an inspiration, as was always the case with TOS, and certainly some classic story telling/mythological paradigms inspired our story telling, but rather than be professorial and academic about it, I think Alex and I can honestly say that we were most inspired by STAR TREK ITSELF. The body of work that is Star Trek contains everything a story teller would need to know, without having to be consciously aware of much else. But for those who like reductions — man against himself and man against nature loom large in our thinking. Källa: http://trekmovie.com/2009/02/04/star-trek-...owl-movie-spot/ Inlägg 59 bland kommentarerna. Den är inte fejk eftersom han har postat regelbundet på sidan. Edited February 13, 2009 by Pjotr'k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 9, 2009 Author Report Share Posted February 9, 2009 Spoiler och spekulationer om handlingen del 1. Tidigt i filmen kommer den romulanska extremisten Nero att resa tillbaka i tiden från TNG-eran till 2200-talet 20-30 år före TOS. Hans mål är att döda James T. Kirk och ändra tidslinjen*. För att göra detta behöver han förstöra Stjärnflottans skepp Kelvin. Ombord på skeppet finns Kirks far som offrar sig för att rädda stora delarna av besättningen och passagerarna. Sannolikt är Kirk jr. en av dessa. Kirk hamnar därför på jorden hos sin alkoliserade farbror (morbror?) George som bor i Iowa. Kirk växer upp som ett problembarn som avskyr sin släkting, och han är inte alls pigg att följa i sin fars fotspår och bli stjärnflotteofficer. Samtidigt på Vulcan föds Spock. Med tanke på hur hans uppväxt såg ut i TAS-avsnittet Yesteryear mobbas han nog av andra vulcanska barn. När Kirk börjar bli vuxen börjar Stjärnflottan bygga Enterprise i Iowa. Kirk besöker en bar där stjärnflotteofficerer och kadetter umgås. Han börjar stöta på Uhura, men hamnar i slagsmål med andra kadetter. Kapten Pike, som kände Kirks far, försöker få Kirk att ge upp sin rebelliska livstil och istället gå med i stjärnflottan. Till sist ger Kirk med sig och tar första skytteln till San Fransico. *Orsaken är förmodligen att han inte vill att Vulcan och Romulas ska återförenas, vilket Spock har arbetat för under många år (Se TNG-avsnittet Unification). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 OBSERVERA: Forumledningen har 090213 beslutat att alla inlägg i denna diskussion som innehåller spoilers också skall spoilervarnas. Titeln på diskussionen har också justerats för att bättre visa innehållet. Glöm inte att allt om filmen, innehåll och annat, självfallet kan uppfattas som spoilers - var noggranna när ni skriver så att ingen får veta mer än vad de vill. Samtidigt: Om ni inte vill läsa något om den elfte filmen så bör ni redan nu ta er bort från denna diskussion. I samband med beslutet 090213 har flertalet inlägg i diskussionen, sådant som har med diskussionens inriktning, tagits bort. Tack för att ni tagit er tid att läsa det här inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 6, 2009 Author Report Share Posted March 6, 2009 (edited) Åtminstone en välkänd planet kommer att förstöras i filmen. I serietidningen Countdown förklaras att skurken Neros motiv är att Romulus har förstörts och det är därför han vill förändra historien. Detta kanske vi får se i filmen. Men den planet jag tror visas i trailern som håller på att implodera är Vulcan. Nero kommer nämligen bygga en borr som går rakt in i planetens kärna. När Sulu och Kirk slåss på plattformen är det med allra största säkerhet Vulcan. Edited March 6, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 6, 2009 Report Share Posted March 6, 2009 (edited) Jag tro inte at Vulcan sprängs (eller följer man inte alla Canon i filmen? )Jag tror att den planet som i trailern sprängs/borras, redan är så att säga "toast" men inte att den är Vulcan. Det kanske är längre fram i filmen som det slåss om en planet som håller på att borras/sprängas?(kanske Vulcan) Men om dom helt spränger Vulcan så är det ju inte Canon..men filmen utspelas tydligen i en annan tidslinje var det nån´som sa och då kan ju allt hända i.o.f sej. Edited March 6, 2009 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 6, 2009 Author Report Share Posted March 6, 2009 Spoiler! [ Klicka för att visa ]Ja fast inte spränger skurken Romulus? För övrigt så tror jag att det planet som i trailern sprängs/borras, redan är så att säga "toast". Det kanske är längre fram i filmen som det slåss om en planet som håller på att borras/sprängas? Nej, han spränger inte Romulus. Det antingen i serietidningen eller i början av filmen. Min gissning är att vi borde få se det i början, men man vet aldrig. Planeten längre fram (för trailern följer nog i stort filmens handling tidsmässigt) som borras på är Vulcan. Att det kan vara den som imploderas stöds av två saker: 1. Vi får se det ganska långt in i trailern, vilket med tanke på att trailern verkar vara följa filmen tyder på att det är Vulcan. 2. Brukar inte Vulcan se ut som röd/gul planet från rymden då det är en ökenplanet. Jag har för mig att Romulus inte såg ut så i Nemesis. Och de lär nog respektera sådana detaljer så att de inte får en folkstorm emot sig haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 10, 2009 Author Report Share Posted March 10, 2009 Länk för en trolig resumé av filmens handling: http://www.mania.com/star-trek-synopsisrea...03-7e7624fda23a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Istället för att lägga hela era inlägg inom spoilertaggar, skriv helst en förklaring först vad som "spoilas". Jag ändrade i Aikes inlägg här ovan, för att visa hur man gör det tydligare och mer användbart. Nu vet alla att spoilandet i det inlägget handlar om en en trolig resumé och de kan därefter välja om de skall klicka på texten eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 4, 2009 Report Share Posted April 4, 2009 I trailern som finns att se på aftonbladet säger en röst .."James T Kirk was a great man but that was another life..." Jag undrar om detta skulle förklara de "förändringar" av Star Trek som man har hört talas om (om att reseta Star Trek). Kanske har den tatuerade mannen som man ser på trailern rest tillbaka i tiden för att ändra historien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Svar till Kathryn Archer: Så skall det vara har jag hört, skurken "Nero" är en Romulan som åker tillbaka från sen TNG-tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Jag tycker inte det behövs spoilerbox för en länk så länge det framgår att länken innehåller spoilers eller vad den nu innehåller. Det är ju alltid valfritt att klicka på en länk så länge man vet vart den leder. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Spoilervarningen syns faktiskt inte på forumindexets "snabblänk" till tråden som syns när den har senaste inlägget i sitt enskilda forum. Jag tycker att man alltid skall lägga spoilers i spoilerboxar. Det hjälper inte så mycket att bara skriva det. Jag har själv åkt på oönskade spoilers ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Svar till Kathryn Archer: Så skall det vara har jag hört, skurken "Nero" är en Romulan som åker tillbaka från sen TNG-tid. Låter som en intressant ide. Kommer han att lyckas? Och om man lyckas ändra tidslinjen på något sätt, hur påverkar han de framtida händelser? Blir Picard kommendör av USS Enterprise? Byggs USS Voyager och går förlorad till delta kvadranten? ..osv.. Kommer den Star Trek som vi känner till att försvinna? Jag kan inte förstå att de ska "förstöra" allt som har byggts upp. Fast å andra sidan så kan man använda ideen om en annan tidslinje (precis som för TSCC utspelar sig i en annan tidslinje och skiljer sig ifrån filmerna...) Jag skulle tycka det var okej om de fortsätter att göra flera Star Trek filmer och ev. skapa en ny serie med denna ide. Troligen så är det här en del av tidslinjen som fick Kirk att bli Starfleet Officer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 (edited) Svar till Kathryn Archer: Så skall det vara har jag hört, skurken "Nero" är en Romulan som åker tillbaka från sen TNG-tid. Låter som en intressant ide. Kommer han att lyckas? Och om man lyckas ändra tidslinjen på något sätt, hur påverkar han de framtida händelser? Blir Picard kommendör av USS Enterprise? Byggs USS Voyager och går förlorad till delta kvadranten? ..osv.. Kommer den Star Trek som vi känner till att försvinna? Jag kan inte förstå att de ska "förstöra" allt som har byggts upp. Fast å andra sidan så kan man använda ideen om en annan tidslinje (precis som för TSCC utspelar sig i en annan tidslinje och skiljer sig ifrån filmerna...) Jag skulle tycka det var okej om de fortsätter att göra flera Star Trek filmer och ev. skapa en ny serie med denna ide. Troligen så är det här en del av tidslinjen som fick Kirk att bli Starfleet Officer. Jo jag hoppas innerligt att de(Paramount) inte kommer att säga att all annan ST(exklusive ENT) "förstörs" av filmen. Själv tycker jag att det skulle kännas bäst om det var ett alternativt universa(vilket jag hörde något om någonstans). Edited April 5, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Svar till Kathryn Archer: Så skall det vara har jag hört, skurken "Nero" är en Romulan som åker tillbaka från sen TNG-tid. Låter som en intressant ide. Kommer han att lyckas? Och om man lyckas ändra tidslinjen på något sätt, hur påverkar han de framtida händelser? Blir Picard kommendör av USS Enterprise? Byggs USS Voyager och går förlorad till delta kvadranten? ..osv.. Kommer den Star Trek som vi känner till att försvinna? Jag kan inte förstå att de ska "förstöra" allt som har byggts upp. Fast å andra sidan så kan man använda ideen om en annan tidslinje (precis som för TSCC utspelar sig i en annan tidslinje och skiljer sig ifrån filmerna...) Jag skulle tycka det var okej om de fortsätter att göra flera Star Trek filmer och ev. skapa en ny serie med denna ide. Troligen så är det här en del av tidslinjen som fick Kirk att bli Starfleet Officer. Jo jag hoppas innerligt att de(Paramount) inte kommer att säga att all annan ST(exklusive ENT) "förstörs" av filmen. Själv tycker jag att det skulle kännas bäst om det var ett alternativt universa(vilket jag hörde något om någonstans). Det var det jag menade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 (edited) Varning: Spoiler!! Captain Pike goes aboard the Romulan ship, Spock is left in command, and Kirk leads the mission to destroy the weapon [...]. And this is where big changes start, separating this movie’s reality from the rest of the franchise. Nero, the leader of the Romulans from the future, has created an alternate reality. A point that is hit over the head a few times, by Spock & Uhura, by Ambassador Spock to young Kirk.... Nero is from the 24th century as is Ambassador Spock. Events unfold in the 24th Century that cause Nero and Spock to travel back in time. Spock Prime does not die. Vulcan is destroyed. Pike is tortured by Nero, but is saved. Robau is killed by Nero. Det finns mer av detta i länken: http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=87856&page=3 Jag måste säga att jag är mycket förvånad men vi visste ju att det skulle ske på något sätt. Jag bryr mig inte om alternativa tidslinjer, .. jag har inget emot att utforska den iden. ....men att Vulcan är förstörd!! Det kunde inte ens jag förställa mig. Jag undrar om de ska utforska denna alternativa tidslinje i fortsatta filmer eller om de på något sätt lyckas återställa allt? Jag tror nog knappast det om Vulcan verkligen blev förstörd i filmen. Edited April 7, 2009 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 SVar på spoiler^: Skulle inte förvåna mig, de verkar ju lite som att det de ska göra är trek utan trek... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 "The flick starts out with a bang as the USS Kelvin is attacked by a giant Romulan ship that appears out of a black hole. The ship is almost instantly crippled, the Captain summoned by Nero, the movie’s villain who is searching for Spock. When the Captain leaves, he promotes a young man named George Kirk to captain the ship." "Young Kirk honorably runs the ship, successfully evacuating everybody before it is destroyed, including his wife, in the middle of giving birth. It’s actually a very touching scene, about as perfectly effecting and emotional as I could have hoped for." "It also kicks off the real split between this universe and the Trek universe we all know. Without any cop-outs, Abrams and his team establish that with this single event everything has changed. In short, it’s the perfect set up for a reboot. It can (and does, with Nimoy’s appearance as Spock Prime, as he’s listed in the credits) respect the originals while being free to do its own thing." "Everything we have seen still exists, just not in this reality. I think it’s pretty genius, actually, but only if they stick to this universe now. I’d hate to see them go back and forth with the existing Trek reality and this one in further sequels. I like the world (or maybe universe is a better term considering the material) that Abrams and his team has created here. I like the cast he assembled, I like the way this new universe turns some old Trek landmarks on their heads, while keeping true to what’s really important to each character." Jag håller faktiskt med. Om de fortsätter med denna verklighet så är det helt okej och kanske kan bli något bättre..men om de växlar mellan de bägge så blir det lite tveksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Läs inte detta om du inte vill veta.. Undrar om detta är sant? Romulus destruction explained in countdown. Borg aren't mentioned (thank God) Scotty swimming is a transporter mishap, but it makes sense in the movie. The pipes are not engineering. Engineering is very big, and we never really see it in its totality. So basically everything is changed when Nero travels back through time, he is determined to destroy all planets in the federation as retribution for the destruction of Romulus in the 24th century. Obviously the big change to the universe is the destruction of Vulcan. I don't think this spoils Kirk in any fashion, the movie does note how in the alternate universe Kirk's father was alive and saw him make Captain, in this universe Kirk's father is killed in battle with Nero. The characteristics of all the crew members remain true to the TOS, with the exception of Spock who is in constant battle with his human half and displays a lot of emotion. I'm not sure how this will tie in with Pike's future, they do show him in a wheelchair at the end of the movie. Nero plans to wipe out every Federation planet as retribution for Spock's failure to save Romulus from a supernova. He drills a hole into the planet's core and then deposits a substance that creates a singularity from within the planet itself. But apparently no more Romulus in the old-Universe. Oj då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Snälla - skriv något översiktligt om vad spoilern handlar om så att man har en chans att välja om man vill läsa texten eller ej. Det här har jag bett er om tidigare. Exempel (som mig veterligt inte har med filmen att göra): Om spoilern handlar om att Fantomen och Stålmannen kommer att göra gästspel skriv då en rubrik som lyder "Om överraskande inhopp i filmen". Det förklarar inte mycket, men kanske är tillräckligt för att man som läsare skall veta att "hm, det där har ju jag redan läst om, så det gör ju inget att jag läser den här texten också". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Läs inte detta om du inte vill veta.. Undrar om detta är sant? Romulus destruction explained in countdown. Borg aren't mentioned (thank God) Scotty swimming is a transporter mishap, but it makes sense in the movie. The pipes are not engineering. Engineering is very big, and we never really see it in its totality. So basically everything is changed when Nero travels back through time, he is determined to destroy all planets in the federation as retribution for the destruction of Romulus in the 24th century. Obviously the big change to the universe is the destruction of Vulcan. I don't think this spoils Kirk in any fashion, the movie does note how in the alternate universe Kirk's father was alive and saw him make Captain, in this universe Kirk's father is killed in battle with Nero. The characteristics of all the crew members remain true to the TOS, with the exception of Spock who is in constant battle with his human half and displays a lot of emotion. I'm not sure how this will tie in with Pike's future, they do show him in a wheelchair at the end of the movie. Nero plans to wipe out every Federation planet as retribution for Spock's failure to save Romulus from a supernova. He drills a hole into the planet's core and then deposits a substance that creates a singularity from within the planet itself. But apparently no more Romulus in the old-Universe. Oj då! Svar: Jag har hört det från andra källor också, men jag gillar det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 27, 2009 Author Report Share Posted April 27, 2009 Trekmovie rapporterar om bortklippta scener ur filmen: Scener med den unge Spock respektive Kirk är bortklippta. Samt scenerna där Nero rymmer från ett klingonskt fängelse. Totalt rör det sig om cirka 5-10 minuter som kommer på dvd:n. http://trekmovie.com/2009/04/26/jj-abrams-...t-of-star-trek/ Första filmen sedan Star Trek 5 som är sponsrad och första sedan Star Trek 4, då det syns varumärken. De två varumärkena som förekommer i filmen är Nokia och Budweiser. Det ena är ganska svårt att lägga märke till om man inte är bekant med varumärket. Det andra kan man faktiskt förklara som om att det är en historisk artefakt. I femman hade Kirk, Spock och de övriga på sig Levis jeans när de var på hiking på jorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Har inte varit inne i den här tråden förrän nu. Måste bara fråga er som skrivit spoilers, varför tar ni reda på en massa saker om filmen i förväg? Inte bara vad den handlar om, utan vad som händer i filmen, ibland väldigt viktiga händelser. Förstör inte det spänningen i själva filmen? Hur kul kan det vara att veta vad man har att förvänta sig för saker egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Jag antar väl att det är en del av spänningen att veta mer och mer om filmen... Men jag tror nog ändå inte att någon hade kunnat ana exakt vad som hände... ja du vet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts