Jump to content

Sköldbubbla vs "På skrovet sköldar"

Mr Trek

Recommended Posts

En sak jag tänker på när jag ser Star Trek är att ibland är sköldarna en bubbla och ibland verkar de "ligga" på skrovet.

1:04 in i denna film http://www.youtube.com/watch?v=OEh2N8sV7cE...feature=related ser ni Enterprise-E "bubblan.

1:02 in i denna film http://www.youtube.com/watch?v=3Y_I6E3HooQ ser ni samma skepp men med "skrovsköld".

Har någon en förklaring till att det växlar?

Edited by Mr Trek

En sak jag tänker på när jag ser Star Trek är att ibland är sköldarna en bubbla och ibland verkar de "ligga" på skrovet.

1:04 in i denna film http://www.youtube.com/watch?v=OEh2N8sV7cE...feature=related ser ni Enterprise-E "bubblan.

1:02 in i denna film http://www.youtube.com/watch?v=OEh2N8sV7cE...feature=related ser ni samma skepp men med "skrovsköld".

Har någon en förklaring till att det växlar?

Öh, det är samma klipp på båda länkarna. Någon förklaring till det? :rolleyes:

Men jag tror att jag vet vad du menar med skrovsköld och jag kan mycket väl tänka mig något i stil med JAF:s förklaring. Alternativt att skölden bildas annorlunda beroende på tillfället.

Betänk också att sköldarna ser ut så i Deep Space Nine och att First Contact som det första klippet är från utspelar sig efter

Deep Space Nine, sen så är sköldarna i Nemesis(som andra klippet är från) skrovsköldar igen.

Voyager serien har ju också sköldbubbla och den utspelar ju sig samtidigt som DS9.

jag misstänker att det här handlar om mycket manusförfattare, budgetmöjligheter och liknande.

Men om man bortser från det så antar jag att det handlar om olika teknik. Skrovsköldar är väl snarare något som leds igenom själva skrovet ("polarize the hull" tex) medan sköldbubblan känns som om det är något som genereras av en separat sköldgenerator.

Nej sant, det var ett dålig exempel. Men min poäng var att det kan handla om olika typer av system där sköldbubblan representerar ett centraliserat system med en huvudgenerator medan skrovsköldar snarare handlar om något som utgår ifrån skrovet i sig (ett decentraliserat system eller ett system som använder skrovet som ledare för sköldarna).

Var det tydligare?

Kan mycket väl vara så också, men nästan allt sånt här går att skylla på manusförfattarna så jag försöker hellre hitta andra teorier som kan kopplas till storyn istället. Men jo antagligen är det våra kära manusförfattare som varit inkonsekventa igen... Kan väl även vara så att det handlar om budget eller liknande och att man inte har haft råd att göra alla specialeffekter som man ville och då gjort en enklare lösning istället.

Vilken lösning tror ni är den "billiga" varianten i sådana fall?

Om du menar billigare i form av pengar och tid så är det den skrovkramande skölden, det är därför skeppen i DS9 har den. Då var det vanligt med en mindre drös skepp i striderna och då hade specialeffekts-folket helt enkelt inte resurser till att ge egna bubblor till alla skepp.

Jag tänkte också först att "bubblan" måste vara den billiga, men sen när man tänker efter så förstår man ju att det är mycket lättare att fixa "skrovsköldar". Man kan ju också se på budgeten för filmerna FC hade väll större budget en NEM?

Jag kan tänka mig följande "lösning" på problemet:

Skrovbubbla och skrovsköldar är två varianter på sköldar som använts vid olika tillfällen beroende på vad skeppet utsätts för och i vilken situation man befinner sig i. Bubblan används med fördel när skeppet är ensamt mot fiender eller ett naturligt hot (tex en sols korona) och Skrovsköldar kan då antas användas när skeppet befinner sig nära egna skepp och liknande tillfällen med lite utrymme.

Tidigare skepp konstrurades för att utforska rymden självständigt och försågs därför med sköldbubbla medan skepp som konstruerades för strid (så som defiant) med försågs med båda systemen. Dock använde man vid de flesta tillfällen skrovsköldar.

Kanske kan vara något? J.

Men har Enterprise samma sköldkapacitet i de bägge klippnen? I FC-klippet kommer skeppet oskadat in i striden. Hur är det i Nemesisklippet har inte Shinzon skjutit en hel del dessförinnan? Eller är det samma typ av sköld genom hela filmen?

Jag tror att Enterprise enbart använder skrovsköldar i nemesis, åtminstone gör dem det när shinzon anfaller för första gången i "vad den nu heter"-rift :rolleyes:

Jag tror att skrovsköldar är en enklare lösning, detta eftersom man då använder skrovet som ledare för skölden. Precis som att det på samma sätt är lättare att överföra ström i en ledning än i form av en blixt borde det då vara effektivare med en skrovsköld. Men precis som man nu pratar om trådlös överföring av ström kanske det finns fördelar med en bubbla istället vilket kan vara varför den uppkom.

• 3 months later...

En enkel lösning skulle vara att vissa vapen/frekvenser "pareras" lättare med en bubbel sköld och andra med skrovsköld, och man byter frekvens då och då för att få motståndaren ur balans..

Ett annat alternativ är att en bubbel form är den mest optimala/efektiva sköld geometrin, stoppar skottet på långt håll från skrovet, sprider ut kraften från skottet över en stor yta etc, men ibland "missar" man, på grund av skador/störningar/oväntate vinklar etc men man har en ej optimal skrovsköld för detta endamålet.