Timilim Postad 1 Mars, 2009 Rapport Postad 1 Mars, 2009 Jag har aldrig sett någon Star Trek-film, däremot har jag sett hela Star Trek Voyager samt Enterprise. Ärligt talat tycker jag att deras actionscener är rätt tråkiga, jag gillar mer själva utforskandet och möten med nya arter. Anledningen till att jag drar mig för att även se de äldre serierna är att grafiken är så dålig. Det blir inte samma "dokumentärvärde" då. Men som jag har fattat det så är de flesta filmer med andra besättningar än VOY och ENT, behöver jag först läsa på om de övriga serierna för att kunna förstå filmerna? Varken i Enterprise eller i Voyager får man reda på speciellt mycket om människans möte med Vulcanerna eller andra historiska händelser, något jag väldigt gärna skulle vilja se. Ska man se filmerna "i ordning" efter när de gjorts eller är det som i Star Wars, att de passar bättre på ett annat sätt (även om det finns delade meningar där :P )? Och gärna inget spoilande tack
Aike Postad 2 Mars, 2009 Rapport Postad 2 Mars, 2009 (redigerade) Jag har aldrig sett någon Star Trek-film, däremot har jag sett hela Star Trek Voyager samt Enterprise. Ärligt talat tycker jag att deras actionscener är rätt tråkiga, jag gillar mer själva utforskandet och möten med nya arter. Om du gillar utforskandet mer än action, politik och rymdskurkar så kan du avstå från att se filmerna. Det är bara femman och i viss mån Insurrection som handlar om utforskande och möten med nya kulturer. Se den nya istället bara Anledningen till att jag drar mig för att även se de äldre serierna är att grafiken är så dålig. Det blir inte samma "dokumentärvärde" då. TOS, DS9 och TNG har en hel del upptäckande, så jag rekommenderar dig att se dem. Skillnaden är inte heller särskilt stor mellan DS9, senare TNG respektive Vgr och Ent när det gäller grafik. Men som jag har fattat det så är de flesta filmer med andra besättningar än VOY och ENT, behöver jag först läsa på om de övriga serierna för att kunna förstå filmerna? Star Trek 2-6 kan du se och ganska lätt sätta dig in utan att ha sett orginalserien. Dessutom är 2-4 en trilogi som hänger ihop (dock inte lika mycket som Star Wars gör). Om jag var du skulle jag inte se den första filmen först, eftersom den är ganska seg och inte stämmer särskilt väl vare sig med hur orginalserien var eller de kommande filmerna blev. TNG-filmerna 7-10 blir dock mycket bättre om man har sett serien. De bygger mycket på att man känner till rollfigurerna, eftersom de inte lägger så mycket tid till att förklara dem. Varken i Enterprise eller i Voyager får man reda på speciellt mycket om människans möte med Vulcanerna eller andra historiska händelser, något jag väldigt gärna skulle vilja se. Vill du se Star Trek-historia ska du se: Star Trek 6, där Federationen och klingonerna blir fredligt inställda till varandra från att ha varit ärkefiender. Star Trek First Contact visar människans första möte med Vulcans. Ska man se filmerna "i ordning" efter när de gjorts eller är det som i Star Wars, att de passar bättre på ett annat sätt (även om det finns delade meningar där :P )? Som jag skrev se 2-6 i den ordningen och sedan åttan First Contact. De övriga kan du se senare. Samtidigt om ditt intresse är utforskardelen av Trek så kan du titta i den här tråden jag skapade för tips på avsnitt som behandlar det: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...st=0#entry72220 Redigerad 2 Mars, 2009 av Aike
Tom_Hell Postad 2 Mars, 2009 Rapport Postad 2 Mars, 2009 Om du gillar utforskandet mer än action, politik och rymdskurkar så kan du avstå från att se filmerna. Det är bara femman och i viss mån Insurrection som handlar om utforskande och möten med nya kulturer. Se den nya istället bara Nej nej, TMP måste ju räknas in där också. Dessutom är fjärde filmen en film som inte passar in i någon av kategorierna ordentligt, så den kan vara lika intressant. I övrigt håller jag med. ...Vgr och Ent när det gäller grafik. NITPICK MODE ON: Voyager bör förkortas VOY för att undvika missförstånd genom sammanblandning med "varelsen" V'ger (eller V'gr). NITPICK MODE OFF. Om jag var du skulle jag inte se den första filmen först, eftersom den är ganska seg och inte stämmer särskilt väl vare sig med hur orginalserien var eller de kommande filmerna blev. Sant, å andra sidan kan inte jag se att man får ut så mycket mer av den genom atts e den vid något annat tillfälle. Faktum är att filmen kan te sig ännu sämre om man ser den efter några av de senare filmerna. Så jag förordar att man trots allt ser dem i ordning. TNG-filmerna 7-10 blir dock mycket bättre om man har sett serien. De bygger mycket på att man känner till rollfigurerna, eftersom de inte lägger så mycket tid till att förklara dem. Även här tycker jag inte att det spelar så stor roll. Tycker verkligen inte att TNG-filmerna förklarar karaktärerna varken mer eller mindre än i TOS-filmerna. Återigen, se filmerna i ordning. Tror inte att det skadar, och inte heller att det ger någon större fördel med att kasta om ordningen på dem eller att behöva plöja en massa avsnitt innan. Men vill du absolut inte ha så mycket att titta på under den närmsta tiden är Aikes förslag välgrundade.
Expendable Ensign Postad 3 Mars, 2009 Rapport Postad 3 Mars, 2009 Jag skulle nog backa upp Tom_Hells förslag. Se filmerna i ordning. Den första filmen ses av många som långtråkig och seg men jag rekommenderar den. Kanske kan den passa dig då den uteslutande handlar om utforskningen och mötet med en nya art. Effekterna är ett stort steg upp från serien men kan säkert uppfattas som aningen föråldrade. I övrigt tror jag inte man behöver ha sett serierna innan filmerna. Har du gått igenom hela Voyager och Enterprise så har du en god grund att stå på och har redan stifta bekantskap med några av de personer som dyker upp i de senare filmerna. Själv hade jag bara sett några få avsnitt innan jag såg The Motion Picture och First Contact.
Mr Trek Postad 4 Mars, 2009 Rapport Postad 4 Mars, 2009 Jag måste säga att jag också tycker att man ska se filmerna i ordning. Dock tycker jag att man inte behöver se 1:an jag tycker att den är riktigt långtråkig.
Aike Postad 4 Mars, 2009 Rapport Postad 4 Mars, 2009 Vill man bara se utforskning och i synnerhet möte med en annan kultur är Insurrection bäst. Den är ganska lika Enterprise och Voyager i upplägget, eftersom den är som ett påkostat avsnitt.
gronkal Postad 6 Juli, 2009 Rapport Postad 6 Juli, 2009 jag tycker det går att se filmerna utan att ha förväg sett serierna men det hjälper att ha sett serierna då mvissa saker blir mer roliga då (lifeforms you tiny little lifeforms.)
Kapten Grievous Postad 6 Maj, 2010 Rapport Postad 6 Maj, 2010 Jag började få intresse för Star Trek när jag såg Star Trek-filmen The First Contact. Jag förstod inte så mycket av utav handlingen, jag kanske måste se avsnitt som kommit innan det? Eller samtida avsnitt?
Aike Postad 6 Maj, 2010 Rapport Postad 6 Maj, 2010 Jo, det finns en hel avsnitt om borgs i TNG, som är bra att ha sett innan filmen.
RoLaren Postad 7 Maj, 2010 Rapport Postad 7 Maj, 2010 TNG: Q Who Best of Both worlds 1 och 2 I Borg Descent 1 och 2 Sedan finns det en drös VOYavsnitt med Borg och för att citera Ronald D Moore "the Borg have been defeated so many times, they have lost their teeth." Man behöver absolut inte se ett enda VOYavsnitt för att förstå First Contact. Av TNG räcker det med att se Q who och best of both worlds.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu