Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek-gröda får grön renässans

Rekommenderade inlägg

Grödan med namnet triticale, känd från The Trouble with Tribbles - ett avsnitt ur Star Trek: Originalserien, har hamnat i diskussion kring miljövänliga alternativ till dagens motorbränslen. På grund av dess unika egenskaper så menar forskare nu att de kan användas till allt från byggnadsmaterial och bildelar till kemikalier och biobränslen. Grödan har stått i bakgrunden ett tag men har använts industriellt i en mycket låg produktion sedan den skapades på 1960-talet. Nu hoppas en grupp av bönder att grödan skall kunna användas i en mycket större grad på fleÖör områden än tidigare.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddenberry var ju noggrann med att TOS inom rimliga gränser skulle följa vetenskapen. Jag är också förvånad att grödan inte var påhittad, men med tanke på att han ville ha det realistiskt kanske det är väntat.

Det är väl senare serier som egentligen har rört sig mot fantasyhållet genom att hitta på en Star Trek-vetenskap för att förklara saker mer i detalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är väl senare serier som egentligen har rört sig mot fantasyhållet genom att hitta på en Star Trek-vetenskap för att förklara saker mer i detalj.

De har ju hittat på mer bland annat för att täcka upp alla hål och brister i Roddenberrys första serie. Jag undrar om inte hans strävan efter "realism" är något överdriven. Stardates var ju en ren fantasiprodukt till exempel.

Det finns åtminstone Dilithium, sökresultaten på Tritanium var lite vagare...

Öhm, jag orkade inte läsa allt, men den där artikeln var ju full av Star trek-referenser. Det förefaller som om Dilitium fortfarande är ett påhitt, och att den där sidan är till för att förklara hur Dilitium fungerar i Star trek. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Öhm, jag orkade inte läsa allt, men den där artikeln var ju full av Star trek-referenser. Det förefaller som om Dilitium fortfarande är ett påhitt, och att den där sidan är till för att förklara hur Dilitium fungerar i Star trek. Eller?

Må hända att det var en ST sida men teorin bakom verkar vara sound enough...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag inte svära på något men jag är inte så säker på att det är helt påhittat åtminstone. Sen om det i praktiken betyder att ämena är användbara (läs stabila) är en annan sak. Men dilitium kan ju helt enkelt vara just vad det säger, två litiumatomer, och trilitium borde då följdaktligen vara tre litiumatomerr. Det är den rent kemiska betydlesen av namnen åtminstone, dock hade dessa molekyler om jag minns rätt i huvudet vart oerhört instabila, men dom kan ju vara teoretiskt möjliga för det.

Som sagt jag garanterar inget denna gången för jag är för trött för att efterforska något, men jag skulle inte avfärda det som rent påhitt direkt åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De har ju hittat på mer bland annat för att täcka upp alla hål och brister i Roddenberrys första serie. Jag undrar om inte hans strävan efter "realism" är något överdriven. Stardates var ju en ren fantasiprodukt till exempel.

Det är klart att man hittade på i TOS och tidiga TNG med. Men Roddenberry ville att det skulle ha mer eller mindre vetenskaplig täckning och hade ofta kontakt med Nasa mm.

Till exempel vill han inte ha med paranormala saker, som saknade vetenskaplig täckning, i TNG, enligt författarbibeln. Detta har man luckrat upp i senare serier en del. Och att hitta på pseudovetenskap för att förklara redan med dagens mått omöjlig vetenskap rör sig mot fantasy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg