Jump to content

Bryan Fullers förhoppningar fortgår om en ny serie

Nyhet

Recommended Posts

BildBryan Fuller, en manusförfattare i Hollywood som tidigare arbetat med Star Trek, arbetar fortsatt på planerna för en ny Star Trek-serie. Detta rapporterade Star Trek Databas om i september 2008 och Aftonbladet skriver idag att Fuller håller på att skriva manus till den första säsongen av en ny Star Trek-serie som kommer att utspela sig efter den nya filmen som har premiär i maj. Författaren vill återvända till originalseriens själ, men vill att handlingen utspelar sig på ett annat skepp och i ett annat äventyr. Han har pratat med Abrams team om funderingarna men i artikeln nämns inget om att situationen faktiskt skulle vara närmare en sjunde serie i nuläget.

(Tack till Göran "Thalaxian")

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Det har egentligen inte hänt något. Jämför med den förra nyheten från september så har han inte utvecklat idén någonting, mer än att koppla den till film XI. Bryan Fuller är begåvad och han han brinner för detta. Att han nu skriver på en första säsong är nog inte heller något nytt. Om han skall kunna presentera någonting för CBS och Abrams så måste han ju ha arbetat på något sedan ett tag, som han kan visa upp för dem.

Det här bekräftar ju ändå en del teser jag haft som avfärdats av andra tidigare. Man kan väl ändå anta att det som Fuller håller på med är en beställning av CBS (de har säkert begärt in förslag från andra också) och inte ett helt eget initiativ som görs på hans fritid?

I så fall ser det ju ut som jag hela tiden trott att en serie ligger i startgroparna om filmen går bra. Själv tycker jag att det är positivt. Dessutom vore det korkat att inte förlägga en ny serie till filmens nya universum och tid. Något annat skulle bara vara att förvirra och alienera de nya fans man drar in med en succéfilm.

Fast det finns ju manusförfattare som har egna favoritprojekt vid sidan av de gängse kanalerna som de arbetar med till och från så att säga. Allt man gör som manusförfattare behöver inte vara beställt. J.

Nej, men går man ut offentligt brukar det i regel vara det. Brian har jobbat en del med DS9 och en hel del med VOY (sista året som med-producent). Hans kontakter inom Paramount och hans tidigare arbete inom Trek talar både för och emot att han fått i uppdrag att utveckla en ny ST-serie, men med tanke på hans höga arbetstakt har jag svårt att se var han skulle få fritiden ifrån att göra detta på eget bevåg. Omöjligt är det förstås inte.

Det har hänt förut att personer som har varit inblandade i Star Trek eller annan sci-fi på något sätt har föreslagit serier på helt eget bevåg.

George Takei ville ju ha en Sulu-serie under minst tio år. Babylon 5s skapare hade en reboot idé för TOS för ett par år sedan nedtecknad. Så om Fuller verkligen har någon kontakt med Paramount tror jag är osäkert. Det är däremot lätt att få rubriker genom att föreslå en ny Star Trek-serie.

Hans idé tycker jag dock låter kul.

• Create New...