Nyhet Posted March 31, 2009 Report Share Posted March 31, 2009 OBS! Detta var ett aprilskämt! Nod 3 är en avancerad modul där så gott som allt avfall kommer att kunna återvinnas, t.ex. till vatten och syre. Den innehåller kraft-, data- och kommandostationer och ska kopplas till den europeiska modulen Cupola. Före uppskjutningen utlyste NASA en tävling om bästa namnet på modulen (Nod 3 är bara ett arbetsnamn). Av de fyra förslag som ingick i NASAs egen lista fanns bl.a. Enterprise. Nästan 1,2 miljoner människor över hela världen röstade, och flest röster gavs på Colbert som föreslagits av TV-mannen Stephen Colbert. Enterprise kom som nummer tre, c:a 60 000 röster efter Colbert, och var det förslag från NASA som fick flest röster. Nu visar det sig alltså, och till stor glädje för alla Star Trek-fans, att NASA har valt det egna förslaget som fick flest röster, dvs.: Enterprise! (se bilden) OBS! Detta var ett aprilskämt! Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 Nedrans, jag som ville att Colbert skulle vinna. För de som inte sett honom så är Stephen Colbert en amerikansk komiker som parodierar "pundits" (främst Bill O'Reilly). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 NASA var ju skeptiska till Colbert som namn, trots att den fick flest röster, så de bestämmer väl oavsett själva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 (edited) Det aprilskämtet gick jag inte på, men det vore trevligt om de kunde döpa en modul till Enterprise... EDIT: Fmi, du fattade att det var ett aprilskämt va? Edited April 1, 2009 by Mr Trek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 (edited) Jag hoppas detta är det riktiga aprilskämtet på databasen. Enterprise finns ju inte ens med bland alternativen man kan rösta på. http://www.nasa.gov/externalflash/name_ISS/index.html Colbert fanns dock med. Edited April 1, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 (edited) När man klickar på bilden står det ju April, april... Fast jag blev lurad ordentligt(tillsammans med resten av klassen) idag: Vi hade vart på teater och kom tillbaka tills skolan senare än väntat, då började våra lärare säga att de skulle flytta mattelektionen till engelskan(som ändå skulle utebli) vi blev såklart arga och började planera en strejkaktion där ingen skulle göra något annat än att sitta och stirra rakt ut i luften hela mattelektionen. Sen under lunchen kommer våra lärare och säger april, april... och säger att vi får sluta nu istället och att vi hoppar över matten också... Edited April 1, 2009 by Mr Trek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 Jag har aldrig förstår det roliga i att lura varandra. Fattar inte vitsen med det, fast det är väll ytterligare ett sätt för människan att idiotförklara varandra. Men det ska man väll knappast behöva ha en speciell dag för. Det gör vi så bra 365 dagar om året. Alla tycker jag är så tråkigt som inte fattar det där med April skämt. Är enda i världen verkar det som. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 EDIT: Fmi, du fattade att det var ett aprilskämt va? Ja ... altså ... *host* ... ehm, självklart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Jag har aldrig förstår det roliga i att lura varandra. Fattar inte vitsen med det, fast det är väll ytterligare ett sätt för människan att idiotförklara varandra. Men det ska man väll knappast behöva ha en speciell dag för. Det gör vi så bra 365 dagar om året. Alla tycker jag är så tråkigt som inte fattar det där med April skämt. Är enda i världen verkar det som. Jag tycker tvärtom att det är bland det roligaste som finns och att man gärna bjuder på sig själv. Däremot är den 1 april den enda dagen på året som jag inte lurar min fru (mycket överdrivet, såklart), men denna dag har jag svurit att inte luras alls med henne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Hur farao kommer man ens på tanken att döpa en nod till Colbert? Är det en Colbert nörd på Nasa som fått för mycket att säga till om? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Colbert är en programledare för en pratshow som uppmanade alla sina tittare att skicka in hans namn som förslag, vilket de också gjorde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Hur farao kommer man ens på tanken att döpa en nod till Colbert? Är det en Colbert nörd på Nasa som fått för mycket att säga till om? J. Som Pjotr'k nämner så kommer namnet från Stephen Colbert, en komiker på Comedy Central som leder programmet The Colbert Report. Han parodierar där amerikanska politiska tv-kommentatorer, s.k. pundits, och särskilt Fox News "vi vet allt, vi är bäst"-mentalitet. Den här "rösta på Colbert som namn"-grejjen ska därmed ses som en parodiering (säger man så?) av narcissismen hos ovannämnda personer. Det var också lite av ett svar på att scientologer fick för sig att samla röster på 'Xenu'. Nasa har själva sagt att de inte nödvändigtvis tar namnet som får flest röster, utan det som de tycker är bäst. 'Serenity' är väl det som ligger bäst till just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Serenity låter i varje fall mycket bättre än Colbert imo. Men det bästa vore enterpise... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 2, 2009 Report Share Posted April 2, 2009 Jag håller med, och de har ju inte bestämt namnet än vad jag förstått... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts