Aike Posted May 3, 2009 Report Share Posted May 3, 2009 Det är inte bara Star Trek som har premiär nästa fredag, utan även två andra sci-fi-filmer: Knowing och Outlander. I Knowing spelar Nicholas Cage huvudrollen, och det verkar vara en Twillight Zone-inspirerad historia. En ung pojke verkar kunna förutspå naturkatastrofer och på något sätt är utomjordningar inblandade. Verkar helt ok, även om den fått medelmåttiga recensioner. Outlander har dock en skruvad historia som känns lite b-filmsaktig: "Kainan, en man från en annan värld kraschlandar på jorden med sin märkliga farkost, mitt under vikingatiden. Men han kommer inte ensam. En fruktansvärd varelse vid namn Moorwen kommer honom tätt i spåren och förintar allt i sin väg i jakt på rymdfararen. Kainan lyckas till slut liera sig med vikingarna och avancerad teknologi möter nu järnålderns primitiva teknik i kampen mot monstret." Kan bli coolt eller hur töntigt som helst, känns dock lite som en film jag hyr på dvd. http://www.sf.se/filmer/film?filmid=7000042 Risken är dock liten tror jag att de tar mycket publik från Star Trek. Knowing har t ex trots Cage fått lite publicitet och har premiär här långt efter övriga världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 3, 2009 Report Share Posted May 3, 2009 Låter spännande! En alien i vikingatiden. Varför kommer jag inte på sådant för? hm... var mer kan man placera utomjordingar? Man kanske rentav kan skicka ner några klingoner till våra kära karoliner? Jag kan tänka mig att karl den XII skulle må bra av sådana krigare vid sin sida! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Outlander är ett riktigt sömnpiller med dåliga datoranimationer och glorifierande vikingahistorier. Jag såg filmen med 2 scifi-fantaster och vi alla tyckte filmen var seg och ointressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorien Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Jag håller med RoLaren. Outlander verkade vara en bra film när jag läste om den, men den var seg. Handlingen var ointressant, med en dyster miljö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Jopp, Outlander va ingen hitt. Och ingen av de filmerna kan tävla mot Star Trek. För den vinner lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 16, 2010 Author Report Share Posted April 16, 2010 Outlander var helt ok. Bra action, men lite svag final. Knowing tycke jag var en av förra årets bästa filmer. Den var som riktigt bra avsnitt av The Outer limits eller Twilight Zone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Knowing har jag inte sett, men jag köpte Outlander för ett tag sedan. (Utförsäljningslådan hos videouthyraren, fem för en hundring, då blir det lite uddainköp ibland.) Efter att ha läst här, och lite andra ställen på nätet, var inte förväntningarna på topp. Och visst. Det var inte den bästa filmen man sett. Men efter att ha sett klart den tyckte både min fru och jag att, så illa var den ju inte. En nypa Alien, en nypa Xena och en stor skopa Beowulf, tilrett med ett stort mått av logikmissar. Det sista gav en del goda skratt för oss som gillar sådant. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 17, 2010 Author Report Share Posted April 17, 2010 Vilka logikmissar såg du? En sak som inte var logisk miss var att huvudfiguren såg ut som en människa, trots att han var utomjording. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 historiska och fortidskulturella missar som inte riktigt funkar. Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men den hade funkat om den hade utspelat sig på en annan planet med liknande kultur, men filmen stämmer inte överens med mina historiekunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 De underjordiska lavaströmmarna i Norge är en sak jag inte hört talas om tidigare. Att den lilla byn kunde smäcka upp en fälla fylld med uppskattningsvis minst 30 kubikmeter lampolja på en eftermiddag verkade lite konstigt. Och givetvis klassiska fantasyfenomen som manliga krigare i björnfällar och kvinnliga dito i små läderkreationer. Men till filmens försvar får man ändå säga att man hade utvecklat monstrets bakgrund lite och förklarat varför det var argt. Och det fanns en del saker som man faktiskt hade lagt lite möda på att lösa logiken bakom. Till exempel förklarades hur huvudpersonen plötsligt kunde förstå fornnorska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts