Gå till innehåll
Species 2669

Starfleet=Människornas flotta?

Rekommenderade inlägg

Varför består så stor del av Starfleet av Människor?

Det är min fråga.

Starfleet=Människornas flotta?

Alla andra har en egen flotta som kan användas av federationen, men som lyder under den egna regimen, var är Jordens flotta?

Varför bygger alla fartyg i Starfleet på människodesign, om man kollar på ENT dvs. efterföljande fartyg som senare blir starfleet ser ut som enterprise från ENT. Om den formen nu skulle visa sig vara den bästa för uppgiften, varför gick inte Vulcanerna över till en liknande design som jag har uppfattat har liknande tänk för sin flotta.

Men var är alla utomjordingar i Starfleet om det inte i praktiken är jordens flotta. I VOY borde det ha hunnits att utjämnats. Är det bara jag som har tänkt på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja jag tror nog att det snarare har utvecklats till en gemensam och det finns väl en hel del jord-skepp innan Star fleet som inte har det utseendet som skeppen har i och med star fleet. Rätta mej om jag har fel där!

Och det finns skepp med en massa övriga raser men man har kanske valt att inte visa/ha med dessa skepp så mycket för att publiken kanske har lite lättare att relatera till människor. Men i t.ex DS9 så spelar man base ball mot en besättning från star fleet som endast består av Vulcans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl på budgetskäl: det är för dyrt att ha massor med utomjordingar i makeup på skeppen.

En Trek-förklaring kan vara att människorna är mer intresserade av att utforska än andra raser. Dessutom tycker jag det alltid har verkat som om det finns fler människor än Vulcans, Andorians, Tellerites osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ENT är det "United Earth Starfleet" och senare blir de federationens flotta, så från början var stjärnflottan jordens flotta och det har väl antagligen blivit kvar.

USS Titan har den mest biologiskt annorlunda besättningen i flottan, Titans äventyr kan man läsa om i Titan böckerna, antagligen är skälet till att de inte är med så mycket i serierna som Aike sa: att det skulle bli för dyrt med all CGI för icke-humanoider och all makeup till humanoider som inte är människor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen så är det logiskt att det tenderar att bli besättningar i huvuddel av en särskild ras, av rena bekvämlighetsskäl (samma behov när det gäller mat, temperatur och liknande), och de skepp vi har "följt" i serierna har i huvudsak människor ombord.

Sen så är självklart "budgetaspekten" som har tagits upp en självklar orsak. Jag kan tänka mig att i böckerna så är det mer uppblandat då en författare inte binds av det på samma sätt som en TV-serie producent.

Sen så kan det ju vara så att människor helt enkelt har en snabbare reproduktiv cykel än de flesta andra raserna i federationen och helt enkelt är många fler... :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att de flesta planeter i Federationen i stort sätt kan ses som semiautonoma (t.o.m. nästan autonoma) så kan man ju tänka sig Starfleet som en flotta uppbyggd av bidrag från alla de olika samarbetande raserna ( till skillnad från att ses som en enda helhet i sig).

Mig veterligen finns det väl dessutom inte så många Startrek-teknologier som har krav på skeppsgeometri eller dylikt, så det är väl rätt naturligt att man som ras vill behålla sin egna typ av skepp och sätt att sköta det.

Båda dessa faktorer sammantaget gör nog att det kanske är fördelaktigt att ha skepp med en huvudsakligen homogen besättning rent artmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vid andra tillfällen sagt att vi behöver människor att identifiera oss med därför blir det mycket människor på skeppen. Dessutom är star treks mission enligt roddenberry att visa oss människor så som vi är och det gör det ju också självklart att det i huvudsak är människor ombord på huvudrymdskeppen. I star trek världen så verkar det ju som att människorna solklart är ufps huvudras och utan dessa inget ufp. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kan tänka mig att i böckerna så är det mer uppblandat då en författare inte binds av det på samma sätt som en TV-serie producent.

Helt rätt, det enda som binder författaren är hans/hennes egna fantasi och dennes förmåga att beskriva.

Detta är en utmärkt anledning att läsa ST-böcker.

Forumledare: eftersom att detta är skrivet på min mobil lyckades inte quotningen, fixa gärna detta :) .

Redigerad av Commander Michels
Fixat quote / Commande Michels

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu