Gå till innehåll

Star Trek-relaterat material


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Jag har använt mig av typsnittet Frontier, men tyvärr hanterar det inte å, ä, ö och andra specialtecken (såsom é). Vet någon var man kan få tag på ett "fullständigt" typsnitt. Jag hade planerat att göra ett visitkort, men eftersom mitt namn innehåller é fungerar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Finns det då ingen version som kan hantera åäö, etc, i samtliga Windowsbaserade program? Jag har letat på fontsajter över hela nätet, men jag är inte den bäste på att leta, skall villigt medges.

Med detta inlägg bör jag bli Lieutenant. Ett första steg på vägen till Admiral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så finns det tyvärr inte någon Final Frontier font som hanterar å,ä,ö . Det du kan göra är att lägga till prickarna i efterhand, som jag har gjort med "inläggs" grafiken.

Tyvärr så kan inte ni vanliga dödliga ;) bli Admiral. Det är endast jag som har det privilegiet.

Gratulerar till din befodran, Peter! :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte så fullständig som man skulle önska, men den duger mycket bra. Man kan säkert få det ordnat för en mindre summa hos en person som kan sådant här. Med "det" menar jag problemet med specialbokstäverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Från Svenska Trekkers FAQ:

3.5.3. Hur tolkar man färgen på uniformer?

I ST:TOS

Guld: Standardfärg

Blå: Forskning och sjukvård

Röd: Drift & underhåll, säkerhet och kommunikation

Långfilmerna:

Alla uniformer är röda. Avdelningstillhörigheten markeras genom färg

på den tygremsa som gradbeteckningen sitterpå samt på uniformströjan

som är under.

Vit: Standardfärg

Guld: Drift & underhåll

Grå: Säkerhet och kommunikation

Grön: Sjukvård

I ST:TNG, ST:DS9 och ST:VGR

Finns flera uniformstyper. Avdelningsfärgen finns på

uniformströjan som grundfärg med svarta axlar och ärmar (TNG-typ)

över axlarna (DS9 & VOY-typ)

på den underliggande tröjan och på ränder på ärmarna (FC-typ)

Röd: Standardfärg

Guld: Drift & underhåll samt säkerhet

Blå: Forskning och sjukvård

Ingen särskild färg för kommunikation

Hoppas det här hjälper och Mathias var snäll och starta ett nytt inlägg nästa gång. Jag gör ett undantag denna gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke

Faktiskt bra kunskap, för jag har vid flera tillfällen stört mig på att det springer omkring en del folk med samma färger som EMH, utan att någonsin förekomma i sjukhytten eller i andra sjukvårdssammanhang. Men nu har du öppnat mina ögon! Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Citat: från pelle28k den 11:47 am den juli 18, 2001

Men många har inte färger på uniformerna som seven och nelix..

Men de är inte heller officerare, utan bara "crewmen", en allmän titel för de som inte har någon rank. De kan alltså bli placerade var som helst. Neelix kallas visserligen för Ambassadörs- och Moral-officer, men det är IMM enbart en hederstitel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seven och Neelix tillhör väl  "officiellt" inte Starfleet...

"crewman" kan man väl vara fast man är anställd (eller hur man nu ska utrycka sig) ? Innan man blir befodrad till ensign.

Det finns väl inga fler på Voyager som springer runt utan färger? Dom har jag totalmissat isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...