Nyhet Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Lågbudgetrysaren Paranormal Activity spelade in blygsamma 77 000 dollar under premiärhelgen förra veckan i USA. Men nästan alla visningar var utsålda och tusentals besökare fick vända i dörren. Nu spekuleras det om filmen blir lika framgångsrik som The Blair Witch Project, skriver LA Timesblogs. Paranormal Activity, skriven och regisserad av den okände Oren Peli, handlar om ett ungt par som undersöker om det finns spöken och andar i sitt sovrum. Filmen kostade endast 15 000 dollar när den spelades in 2006. Sedan dess har den gjort en osannolik resa från några visningar på skräckfestivaler till att distribueras i USA av Paramount och Steven Spielbergs Dreamworks. Spielberg tänkte först göra en remake och låta originalet följa med på dvd:n. Men efter en biovisning där publiken, enligt uppgift, var skräckslagen valde han och Paramount att släppa den i stort som den är. Filmen marknadsförs under de första veckorna nästan uteslutande via nätet precis som lågbudgetsuccén The Blair Witch Project gjordes för tio år sedan. Paramount använder också ett nytt grepp som heter demand marketing, där en besökare kan kräva att den ska visas i personens hemstad. Se det och filmens trailer här. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Men seriöst. Har ni blivit sponsrade av Paramount? För annars ser jag ingen anledning till att skriva om denna film i en artikel. Den har ju ingen koppling till Star Trek och även om det finns forumister som skulle vara intresserade av den så kan man ju inte skriva artiklar om alla filmer. Men det är klart, en del i redaktionen verkar ju bara vara intresserad av att posta så många artiklar som möjligt och flytta fokus från kvalitet till kvantitet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Om du kollar forumets upplägg så finns här avdelningar för t.ex annan science fiction och även fantasy. Därmed så är det även utrymme gjort för dylika rapporteringar och nyheter. Det råder väl knappast tvivel om att detta är en star trek-sida och att focus är inriktat på detta men det är knappast fel att diskutera annat också som rör film och fantasi. Men känn dej gärna fri att komma in med förslag till nyheter om star trek, till redaktionen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Du kanske borde skriva egna nyheter då ;) Det har väl även varit nästintill reklam för andra filmbolags filmer här också. Den här sidans fokus är på Star Trek, men även på andra händelser i filmvärlden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 2, 2009 Report Share Posted October 2, 2009 Men seriöst. Har ni blivit sponsrade av Paramount? För annars ser jag ingen anledning till att skriva om denna film i en artikel. Den har ju ingen koppling till Star Trek och även om det finns forumister som skulle vara intresserade av den så kan man ju inte skriva artiklar om alla filmer. Men det är klart, en del i redaktionen verkar ju bara vara intresserad av att posta så många artiklar som möjligt och flytta fokus från kvalitet till kvantitet. Vi räknar med att få fria exemplar av senaste filmen om vi är riktigt snälla mot paramount. B) :P ;) J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 Men seriöst. Har ni blivit sponsrade av Paramount? För annars ser jag ingen anledning till att skriva om denna film i en artikel. Tack för dina synpunkter. Det är klart att det ligger ett marknadsföringssyfte i att lansera filmen såsom Paramount gör och det fångas upp av media och sajter som denna. Jag tänkte på det själv medan jag skrev artikeln. Samtidigt kan den artikeln knappast ses som ren marknadsföring för filmen. Det är ju inte ens klart om den öppnar i Sverige. Däremot är är det en annorlunda film som lanseras på ett annorlunda sätt, vilket artikeln speglar. Den har ju ingen koppling till Star Trek... Så här ser jag på saken: Nyheterna handlar om Star Trek eller något relaterat mer än 90 procent. Men det finns utrymme för andra artiklar som ligger nära Star Trek som vetenskap, annan sci-fi och fantasy därför de flesta är intresserade av det. Och artikeln om Paranormal Activity kanske ligger ganska långt från huvudsyftet för nyheterna, men den ändå är på rätt sida gränsen. Sedan är det lite olyckligt att det just här ligger två-tre nyheter för denna som inte är superrelaterade till Trek. Men det är sällsynt och beror främst på att det finns lite nyheter om Star Trek just nu. ...och även om det finns forumister som skulle vara intresserade av den så kan man ju inte skriva artiklar om alla filmer. Det görs inte heller. I år kan de nog räknas på en hands fingrar. Samtidigt tror jag i alla fall att många som gillar Star Trek även gillar andra sci-fi- och fantasyfilmer/serier. På de få inlägg du har gjort verkar det som om du också gör det. De mest intressanta är värda att nämna även om vi inte behöver vara överens alltid om vilka exakt det är. Men det är klart, en del i redaktionen verkar ju bara vara intresserad av att posta så många artiklar som möjligt och flytta fokus från kvalitet till kvantitet. Vad ser du som kvalitet kontra kvantitet? Jag kan bara tala för mig själv när det gäller nya artiklar. Nu blev det fyra igår, men det beror på att jag hade tid att titta efter nyheter då. Andra dagar blir det inga. Kom ihåg: jag arbetar inte heltid med databasen (ingen gör det förstås!) utan gör saker när jag har tid. Det är klart att mitt eget intresse styr en del, men inte helt eftersom jag ser vad som brukar väcka diskussioner här och väljer de viktigare nyheterna som jag tror fler är intresserade av. Därmed inte sagt att alla vill läsa allt, men det gör man ju knappast i en dagstidning heller. Samtidigt angående kvalitet vs. kvantitet så är jag rätt säker på att databasen skulle kunna ha mycket mer nyheter om vi arbetade heltid med det. Vi missar ju ganska mycket som skulle kunna bli nyheter inom Star Trek och de övriga områden som täcks in. Jag tycker dock att denna diskussionen har hamnat rejält off-topic och om den ska fortsätta får den göra det i ett fristående ämne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 (edited) En uppdatering angående filmen: Över en miljon personer i USA har krävt att filmen ska visas, så den får en nationell premiär nu i helgen i USA. Sverigepremiär blir det den 13 november. Edited October 17, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorien Posted October 18, 2009 Report Share Posted October 18, 2009 Jag tror inte att den här blir en lika stor succe som Blair Witch Project. Det kan gå bra för filmen, men inte lika bra som för den andra filmen. Den största orsaken till detta är simpelt. När Blair Witch Project visades startades det rykten om att det hade hänt på riktigt, att det var en riktig dokumänter och folk vallfärdade för att se den. Men senare fick man veta att det inte stämde. Det var den största anledningen...... B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
747 Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Läste om det här på ett annat forum och tyckte det var värt att tipsa om även på stdb. http://www.tv.nu/_kampanj/PA/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Läste om det här på ett annat forum och tyckte det var värt att tipsa om även på stdb. http://www.tv.nu/_kampanj/PA/ Synd att informationen nådde mig för sent. Jag hade jättegärna sett det på förhandsvisningen ikväll, men nu har jag andra planer (tvätt och div andra småsaker som bara måste fixas senast idag). Jag gillade Blair Witch Project. Har inte sett 2an. Gillade även Cloverfield. Hoppas någon av er andra kan gå och se filmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
747 Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Jag bor inte i Stockholm, men hade jag gjort det så skulle jag försökt få tag på fribiljetter. Tror att filmen kan vara riktigt bra. Jag gillar den här typen av "word-to-mouth" filmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Jag såg den i veckan. Den är definitivt bättre än Blair Witch (iofs inte särskilt svårt) och en ganska bra film. En del scener är riktigt skrämmande. Särskilt slutet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts