RoLaren Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Ibland är det så att tidningar dyker upp så hinner man inte läsa dem så blir de liggande. Idag hittade jag ett oläst nummer av tidningen "Star Trek" från dec 2009 och i den finns det en 10-i-topp-lista, skriven av Lance Parkin, över Star Trek-skurkar. Mycket intressant läsning. Här är listan: 10 John Frederick Paxton (ENT) - Peter Weller 9 Kang (TOS, DS9, VOY) - Michael Ansara 8 Shinzon (STX) - Tom Hardy 7 Nero (STXI) - Eric Bana 6 Winn Adami (DS9) - Louise Fletcher 5 General Chang (STVI) - Christoffer Plummer 4 Q (TNG, DS9, VOY) - John DeLancie 3 Borg Queen (STVIII, VOY) - Alice Kriege, Susanna Thompson 2 Skrain Dukat (DS9) - Marc Alaimo 1 KHAN!!! Noonien Singh (TOS, STII) - Ricardo Montalban Vad tycker ni om listan? Saknar ni någon och vilken hör inte dit? Jag håller med om vissa delar av listan, speciellt KHAN!!! Nr 10 kändes lite krstat att man måste ha med någon skurk från ENT, men om man ska ha det är väl han enda vettiga alternativet. Shinzon ska bort, han är tråkig. Nero kanske inte platsar heller. V'Ger, Weyoun, Female Founder, Seska, Soran, Duras Sisters, Sloan, Lore, Gorn... det finns många bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strumpan Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Hm, tycker faktiskt att Q ska bort från listan. Menar att de flesta gångerna som han dyker upp så är det för att det behövs.. ..Om Ni fattar vad jag menar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popesize Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 (edited) Ja, Q är ingen skurk. Han är en sorts Puck-gestalt, enligt mig. Opålitlig må hända. En omnipotent sorts joker. Men han är absolut ingen skurk. Det är möjligtvis i de två första framträdanden i TNG som han må agera lite elakt. Men i många andra avsnitt så hjälper han ju till. -På sitt egna lilla sätt ;) För övrigt så kan jag nog tycka att Duras, Son of Ja'rod borde kunna vara med på listan. Edited March 16, 2010 by Popesize Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Q är definitivt en antagonist och ovanlig dryg och självupptagen. Men skurk, njae, det kan jag inte riktigt hålla med om. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emil9898 Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Jag tycker att man ska ta bort Q för jag tycker inte att han är en skurk han är som dom andra säger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Q ska vara kvar. Alla skurkar hoppar inte på dig med mord i sinnet. Q är en av dem. Men han är definitivt inte en god karaktär. Leker med mäniskor, raser, planeter, bara för att roa sig själv. Det kvalifiserar honom definitivt. När Picard säger att mäniskan kan ta vara på sig själv, utsätter Q dem för Borg. Innan dess var de ovetande om varandra. Man kan argumentera att det var bra att Q "varnade" människan för Borgerna, men faktum är att till följd av det första mötet har tusentals liv gått förlorade. Q blir vänligare och utvecklar en slags vänskap gentimot människan i senare delar av ST, men han är inte av godo. Vi kan gilla humorn i hans karaktär, men det är definitivt inte underhållande för de som blir utsatta för hans skämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Jag håller med Unkas - Q kan gott vara med på listan. Särskilt om man benämner dem "skurkar" och inte "fiender". Dessutom är han en av de mest underhållande skurkarna i mitt tycke. Jag har verkligen aldrig brytt mig det minsta om Khan. Överhypead och rätt trist i mitt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 10 Kvinnliga Romulanen som charmar spock under TOS. Kommer ej ihåg namnet. 9 Kang (TOS, DS9, VOY) - Michael Ansara 8 Harry Mudd- (TOS) 7 Duras Familjen, Lursa och Bethor 6 Winn Adami (DS9) - Louise Fletcher 5 General Chang (STVI) - Christoffer Plummer 4 Q (TNG, DS9, VOY) - John DeLancie 3 Borg Queen (STVIII, VOY) - Alice Kriege, Susanna Thompson 2 Skrain Dukat (DS9) - Marc Alaimo 1 KHAN!!! Noonien Singh (TOS, STII) - Ricardo Montalban Jag har funderingar på att ta bort borgdrottningen eftersom jag gillar borgerna mer som ett kollektiv än som styrda av ett sinne. Jag skulle då i stället satt in den där starfleet officeren i DS9 som förråder Sisko till Maqui eller skurken från TNG som tar picard till fånga och använder honom i sökandet efter en vulkansk artefakt som är ett telepatiskt vapen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts