Gå till innehåll

Vilka Star Trek-skådisar är kända bland allmänheten?


Aike

Rekommenderade inlägg

Vilka Trekskådisar är kända bland folk som inte ser på serierna?

Shatner förmodligen eftersom han har gjort Boston Legal och TJ Hooker, och för att Kirk är en ikon.

Nimoy kanske. Spock är dock en ikon.

Resten av TOS-gänget, nja. Scotty och McCoy känner väl en del till, men inte vem som spelade dem.

Patrick Stewart ja, de flesta känner nog igen honom och kanske hans namn. Särskilt många yngre pga X-men.

Men sen då? Spiner är väldigt populär bland fans, men är knappast känd. Precis som Spock så är det Data som är känd.

De övriga är knappast några kändisar mer än för de invigda.

Har aldrig diskuterat detta med någon som inte gillar Star Trek, så är nyfiken på era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeri Ryan? Hon blev ju förra årtiondets space babe och så har ju varit med i en hel del serier sedan Voyager. För att inte tala om att hon indirekt har hjälpt Obama bli president. Hennes x-make ställde ju upp som motkandidat för en senatorpost men var tvungen att dra sig ur efter skandalen med skilsmässopappren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske. Samtidigt introducerades Seven of nine när Voyager hade problem med tittarsiffrorna, och hon höjde dem inget särskilt. Möjligen fick hon dem att stanna kvar på den nivån de låg på.

I Sverige kom hon ju inte heller med när serien var som mest populär 1998-1999.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nog väldigt mycket att göra med vilken "allmännhet" du frågar. Star Trek är ju mycket mer välkänt i tex usa än i sverige så där vet nog många fler vilka som spelade med i originalserien och kanske de viktiga skådespelarna i övriga serier. I Sverige verkar de flesta veta att Spock (okej roll, inte skådespelare) är han med öronen och det är väl dit mångas trek kunskap sträcker sig.

Tittar man i teaterkretsar i sverige (och i England, kan jag tänka mig) så verkar Patrick Stewart vara ganska välkänd, men han har ju gjort så mycket mer än bara bara star trek och X-men, tex många shakespeare roller. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whoopi Goldberg är ju välkänd, men inte i huvudsak för Star Trek. Sedan finns det väl en del andra gästroller med skådespelare som är kända utanför trek-världen. I WCT har vi ju till exempel ett signerat foto av John Rhys-Davies när han spelade Leonardo da Vinci i Voyager. I birollslistan borda man även kunna räkna in Stephen Hawking.

En av de fasta "skådespelarna" som jag tycker dyker upp lite här och var är Alexander Siddig.

Men det är ju svårt att veta hur mycket icketrekkers lägger märke till skådespelarna man själv känner igen... eller om de vet att skådespelarna även varit med i Star Trek.

Kom just ihåg den senaste filmen... Där fanns ju faktiskt en del skådespelare som är rätt välkända i många sammanhang nu. Zachary Quinto, Zoe Saldana och Karl Urban för att nämna några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Colm meany var just den jag satt och tänkte på. Han är definitivt en av ST-skådisarna som har haft stora framgångar innom filmvärlden. Både i Hollywood och England.

I Hollywood är det visserligen mest biroller, men även större sådanna i storfilmer.

-Die Hard 2

-Con Air

-Under Siege

-Stargate

Några av exemplen. Han glöms ofta bort av någon annledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whoopie är nog ganska känd, fast inte bland yngre. John Rhys-Davis borde väl många som ser mycket film känna till, men få lär förknippa honom med Star Trek.

Colm Meaney är nog en sådan skådis man känner igen om man har sett Star Trek, inte annars. Ok, han har gjort några huvudroller i irländska filmer från 90-talet, men han blev ju aldrig särsklit känd.

Quinto är nog den som är mest känd just nu på grund av Heroes. Chris Pine kan ju bli väldigt känd, eftersom Paramount verkar satsa på honom. Saldana är nog känd bland folk som ser mycket på sf, inte annars, trots huvudrollen i Avatar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju som sagt på vad man betraktar som "allmänheten". Som tidigare nämnt är det ju framför allt William Shatner, Patrick Stewart, Jeri Ryan, Whoopi Goldberg och en hel del gästskådespelare.

Men jag vet också att personer som Robert Picardo och John Billingsley har fått en hel del credit för deras jobb inom teatern, och den världen är större än många faktiskt tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Den här tråden verkar ha dött innan diskussionen ens kommit igång!

En utav de självklara som jag skulle tänka på att ganska många måste

känna igen i alla fall är min favorit i Star Trek, Dwight Schultz som

spelar Reginald Barclay (TNG, VOY). Han spelar ju trots allt Murdock

i the A-team, en annan kultförklarad serie ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är väl inte okänd i vissa kretsar. Men någon superkändis är han då inte :lol:

Angående Pine så tror jag inte han ännu är en superkändis. En polare som ser väldigt mycket på biofilmer kunde inte namnge honom efter att ha sett Unstoppable i höstas.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...