Jump to content

Årskrönika för år 2010

Nyhet

Recommended Posts

Vi minns mycket från 2010 i Star Trek-sammanhang, men är Star Trek på väg upp eller på väg ner i popularitet? I vår årskrönika, för denna gång uppdelat på två delar, tar vi upp framgångar och motgångar. Bland plussen ser vi en Oscarstatyett och ett antal världsrekordförsök i antal trekkers. Bland minusen ser vi att Star Trek-serier inte producerats på 5 år och att färre besöker vår databas och dess forum.

Men visst lever väl Star Trek, eller hur!?! Läs mer i första delen av vår årskrönika - klicka på "Källa" här nedan.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Star Trek lever definitivt. Förra året tycker jag var ett bra år för Star Trek som helhet. Oscar, ny film på gång, Startrek.com tillbaka, Star Trek:Online släpptes, att Star Trek förekommer en del i svensk politik så jag tycker att tala om nedgång är lite överdrivet.

Sedan är det väl inte konstigt att intresset sjönk på databasen. Filmåret var väl det år med flest Star Trek-nyheter någonsin kring en Trekfilm i Sverige, även i vanlig media.

Trist dock att färre är med i föreningarna. Hur ser det ut på ett genomsnittsmöte i valfri förening?

Jag tyckte själv att redaktionen på STDB har publicerat de spännade och fantastisk nyheter och Star Trek-relaterad ämnen på sistone. Jag följer med stor intresstant vad som händer ute på "fronten". En av mina starkaste minne från året 2010 är att någon har lagt upp Star Trek-figuren i ett dockhus som hade göra med Kommunvalet men jag är fortfarande imponerande av det fantastiska projektet som någon tydlig hade lade mycket tid på detta.

Jag är övertygad om att Star Trek-forumen (och även besöksfrekvensen på STDB) kommer att få en förnyad boom - om inte förr så åtminstone 2012 - när nästa Star Trek-film släpps.

Planer finns även för en ny Star Trek TV-serie, men ingenting är i dagsläget bestämt. Bl.a. har man fört diskussioner om en spinoff-serie till den senaste och nästa Star Trek-film. Paramount sägs även i hemlighet arbeta på ett projekt med arbetsnamnet Star Trek: Starfleet Academy där vi skulle få följa kadetters väg till att bli Stjärnflotteofficerare.

Även detta skulle förstås vara en bra injektion för Star Trek.

Edited by Fleetadmiral

Det där om star fleet academy har jag hört rykten om i flera år nu så antingen är det en gammal skröna eller något paramount ploppar upp för att dölja vad de egentligen jobbar med. Jag tror i och för sig det vore en kul och spännande idé om det las upp på rätt sätt, men jag tror inte det är något vi får se inom överskådlig framtid. J.

Var har du fått informationen om att de vill göra en serie om Starfleet Academy från? Det vore iofs troligt att det finns diskussioner inom Paramount om en ny serie, men jag har aldrig hört det.

Jag hörde det så sent som förra året, bl.a. via den här länken:

http://www.realtvaddict.com/2010/04/01/exclusive-paramount-green-lights-new-star-trek-series/

• Create New...