Borgmi Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Hej allihopa! Som en del av er kanske vet så fick jag häromdagen godkänt av min lärare att skriva en uppsats om star trek. Den här tråden tänkte jag ha som bollplank och inspiration för olika frågeställningar och bollplank för olika saker. Jag går sista året på gymnasiet och skriver uppsatsen som ett arbete under ett par veckor i kursen Engelska C. Uppsatsen ska alltså vara på engelska, och ämnet skulle härstamma från ett engelsktalande land, gärna handla om kultur i någon form och ha en historisk utveckling. Uppsatsen ska (bara) vara 5-6 sidor lång. Även om min lärare har gett ett okej till Star Trek som ämne så behöver jag fortfarande en frågeställning att jobba efter. Det kan vara i princip vad som helst gällande Star Trek (det behöver alltså inte handla om en kultur i star trek) och får gärna innehålla någon slags historisk tjossan. Kanske typ, hur Star Trek har påverkat världen, med att det var revolutionärt på sin tid med kvinnor och svarta människor och ryssar och så. Eller så kan man fördjupa sig i en ras/kultur. Eller kanske något om tekniken. Här behöver jag hjälp! Vad har ni för förslag om frågeställningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Ett intressant ämne är hur tekniken i Star Trek har påverkat tekniken i dagens verklighet. T ex hopfällbara mobiltelefoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Mobiltelefoner överhuvudtaget var väl inspirerade av communicators? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxsill Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Borg, lätt. Och internet. Det blir coolt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Det är ganska enkelt att skriva om teknik och vetenskap, eftersom Fysiken i Star Trek är så pass lätt att få tag i. Annars eftersom det är i ett språkämne du skriver varför inte låta det handla om klingon och andra Star Trek-språk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Innan du bestämmer frågeställning bör du bestämma dig för ett specifikt ämne inom Star Trek, vilket övriga här verkar ha fattat också. Det viktiga är att du hittar något som intresserar dig. Titta gärna på uppsatser.se för några svenska högskoleuppsatser i ämnet Star Trek. Du kan använda dig av dessa uppsatser som källa och även använda dig av de källor som de hänvisar till där. Eller en jämförelse av kvinnans roll i det utopiska samhället som Star Trek står för? C-nivån på gymnasiet är ju ingen högskolenivå, så det kanske är för djupt, men om detta intresserar dig... Alternativt skulle du nog vara intresserad av att diskutera immaterialrätt i den framtid där Star Trek utspelar sig. Jag jobbar som gymnasiebibliotekarie här i Ulricehamn och vet väl ungefär vilken nivå lärarna här sätter sig på. Skulle du gå djupare in i ämnet och gör ett bra jobb får du säkert pluspoäng, om än i ett så "obskyrt" ämne som Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 11, 2011 Author Report Share Posted March 11, 2011 Tack för alla tips! Jag tror att jag kommer skriva något i stil med varför Star Trek är den perfekta framtiden, en utopi. Då kan jag få in tekniken, hur viktigt det är som medel för den här framtiden, och jag kan också få in hur man var noga med att sätta både kvinnor och ryssar och svarta o fokus, även om det var kontroversiellt. Eftersom att jag siktar på högsta betyg så går jag gärna in lite "för" djupt, eller vad man ska säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Ett tips till är att lägga upp en version innan du lämnar in den här och på t ex Trekbbs.com (världens största Trekforum), då du kan få massor med tips från dessa platser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Tack för alla tips! Jag tror att jag kommer skriva något i stil med varför Star Trek är den perfekta framtiden, en utopi. Då kan jag få in tekniken, hur viktigt det är som medel för den här framtiden, och jag kan också få in hur man var noga med att sätta både kvinnor och ryssar och svarta o fokus, även om det var kontroversiellt. Eftersom att jag siktar på högsta betyg så går jag gärna in lite "för" djupt, eller vad man ska säga. Tror din uppsats verkligen kan bli intressant, dock skulle jag rekomendera dig att smalna av områden ännu mer. Nu var det ett tag sedan jag läste gymnasienivå, så minnsa inte helt hur formalia på uppsatser var. Men eftersom du tidigare skrev att det ska bara handla om en 5-6 sidors uppsats så blir det svårt få djup om du har för brett ämne, oavsett är det 1.0 eller 1.5 radavstånd. Just på grund av att läsaren inte lär ha de kunskaper om Star Trek som du har, så kommer du nog först behöva skriva vad de är innan du går över i analysen och diskussionen. Det är just i analysen och diskussionen som du egentligen får själva djupet i uppsatsen. Men annars tror jag som sagt det kan vara ett intressant aspekt att studera av Star Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Jag håller med Lind och föreslår även jag en rejäl avsmalning. Nu är det ju inte ett arbete inom PA1201, utan en än kortare uppsats, och då behöver man avsmalna bättre. Redan att man skriver om Star Trek är nog en avsmalning enligt de flesta lärare, kan jag tänka mig. Möjligtvis skulle man kunna ha en titel "Utopi - att skapa en perfekt framtid : med särskild hänsyn till Star Trek". Då beskriver man först på en halv till en sida vad en utopi är och därefter går in på de stora huvuddragen i Star Treks utopi. Sedan gör du olika kapitel/indelningar med fokus på teknologiska framgångar, filosofiskt synsätt, rasfrågan, könsroller, etc. Jag tror att du kanske får släppa något område för att få plats med det som du helst vill skriva om. Ett tips till är att lägga upp en version innan du lämnar in den här och på t ex Trekbbs.com (världens största Trekforum), då du kan få massor med tips från dessa platser. Fast om lärarna/skolan använder sig av att skicka in materialet till någon tjänst för fuskkontroll, kommer den (om den visats upp på annan plats) att noteras som tagen från annan källa. Bättre då att dela med sig av den till några andra, exempelvis här på forat. Har jag själv tiden när den är klar så tar jag mig gärna en titt och bjussar på kommentarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 14, 2011 Author Report Share Posted March 14, 2011 Jo, det här med avgränsning har väl aldrig varit min starka sida. Inte heller det här med att hålla sig kortfattad =) Jag ska börja skriva idag tror jag, så får vi se hur det känns. Ni som vill och kan får hemskt gärna korrekturläsa senare, förslagsvis kan jag lägga upp texten i en padda senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 När man skriver uppsatser har ju en tendens att bli små blind, just på grund av att man själv kan ämnet så bra så man tänker inte på att andra läsare kanske inte kan det lika bra Jag kan också som Pjotr'k titta när det är klart om tiden finns, ska nämligen själv strax börja skriva min magisteruppsats och en b-uppsats så full rulle på skolfronten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Jag har fuskat lite med skrivande och har alldeles för mycket tid, så jag kan tänka mig att korr läsa om du vill. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orakad_i_delphi Posted April 5, 2011 Report Share Posted April 5, 2011 Det skulle absolut fungera att skriva om hur populärkulturen (i detta fall Star Trek) påverkat omvärlden. Du kan dels titta på den tekniska biten men även den kulturella biten som skildras medan du gör en återkoppling till omvärlden. Det är alltid kul att koppla in Sci-fi i uppsatser och dyl. Skrev själv en uppsats på lärarutbildningen som handlade om Starship troopers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashtrekkie Posted April 23, 2011 Report Share Posted April 23, 2011 om du ska skriva om fysiken passa på med antimaterian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aiff^^ Posted May 18, 2011 Report Share Posted May 18, 2011 What a coincidence! Jag har nämligen tänkt göra ett historia B arbete i liknande ditt. Det kommer dock inte bara handla om "Star Trek" utan flera andra sci-fiction serier och filmer. Uppdraget heter "Framtidsvisioner nu och då" och jag har som mål att jämföra framtidsvisionen ifrån mitten av 1900-talet fram tills idag har förändrats. Vad har påverkat vår framtidsvision, politiskt, ideelt, samhällsituation etc. Jag undrar nu om ni kan se några typiska drag från samhället som Star Trek (orginalserien ofc) har inspirerats av. Det kan vara allt från politisk konstruerade ideal, samhällssituationer människosyn eller liknande. Det vore Underbart om ni vet käller som kan styrka detta med. Tack för all Hjälp! "Live long and prosper" Om ni undrar vilka andra filmer jag tänkte analysera är det, Blade Runner, Terminator, Akria, Ghost In the Shell, och Matrix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 18, 2011 Report Share Posted May 18, 2011 (edited) Originalserien inspirerades en hel del av Kennedy och demokratisk-liberal politik, eftersom Roddenberry var demokrat. Du kan läsa mer om hans liv i de biografier som skrivits om honom. Således var serien mycket sin tids barn historiskt sett. De diskuterade dock aldrig vilket ekonomiskt system som rådde på jorden, eftersom de skulle få folk att kunna att komma att ogilla serien. Det finns en del i The making of Star Trek om detta. Antagligen kan du läsa om det i seriens bibel. Sedan vet jag att han hämtade idéer från Platon (beskrivningen av livet på jorden i romanen Star Trek: The Motion Picture liknar idéer som finns i Staten). Jag vet också att han inspirerades av Veda-skrifterna när han skrev TNG. Roddenberrys gudssyn var att Gud är medvetenhet. Sök på google om Roddenberry och Gud, så är det möjligt att den intervjun där han diskuterar sin syn på religion och spiritualitet dyker upp. Han var således inte ateist, trots att han var medlem i de amerikanska humanisterna. I originalserien sattes dock många principer upp av Gene Coon, en annan producent. Han låg bakom prime directive och troligen en del referenser till Gud (The One nämnes i avsnittet med Apollon) samt i frälsaren som föds i avsnittet Bread and Circuses. Jag tror inte det finns några biografier om honom. Däremot kan man analysera hans idéer utifrån andra mystiska spiritituella skolor såsom Veda, mystisk kristendom och så vidare. I viss mån kanske det kan kallas för en kristen grundsyn, eftersom Star Trek sändes i ett USA som i huvudsak var och är kristet. Tyvärr har jag inte tid att leta fram källor, men du kan hitta mycket om det på google och här på databasen. Här är i alla fall intervjun om Roddenberry om gud: http://67.104.146.36/english/STAR_TREK/humanistinterview/humanist.html samt http://www.pantheism.net/paul/startrek.htm Edited May 18, 2011 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aiff^^ Posted May 18, 2011 Report Share Posted May 18, 2011 Ett svar jag verkligen fann mycket inspration och hjälp ifrån. Jag tackar för allt! Man kanske skulle börja se ordentligt serierna... Har sett de flesta filmerna och ett tiotal avsnitt från orginalserien vilket jag fan mycket underhållande. Vilken av Serierna är mest lättsmält för en "nybörjare"? ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 18, 2011 Report Share Posted May 18, 2011 Fortsätt med originalserien om du gillade den. Om du sedan ser mer rekommenderar jag att du ser det i kronologisk ordning, eftersom det är lättare att uppskatta och förstå vissa val de gjorde. Annars går det också att se alla vilken serie som helst, då de alla är fristående och dessutom utmärkta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts