Gå till innehåll

Seaquest


StarTrekin

Rekommenderade inlägg

Svarar mest för att prova att posta i v1.1 :)

Det var länge sedan jag såg SeaQuest, men av det jag minns så skulle jag klassa serien som klart underlägsen Star Trek, särskilt efter kaptensbytet. Men allvarligt talat så minns jag inte mycket nog för att kunna ge en rättvis bedömning :)

En annan sak som jag kommer ihåg att jag inte gillade var när de blandade in rymdvarelser i serien. Rymdvarelser hörde inte alls hemma i SeaQuest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar mest för att prova att posta i v1.1 :)

Det var länge sedan jag såg SeaQuest, men av det jag minns så skulle jag klassa serien som klart underlägsen Star Trek, särskilt efter kaptensbytet. Men allvarligt talat så minns jag inte mycket nog för att kunna ge en rättvis bedömning :)

En annan sak som jag kommer ihåg att jag inte gillade var när de blandade in rymdvarelser i serien. Rymdvarelser hörde inte alls hemma i SeaQuest.

När jag pratar om seaquest som en riktgt bra serie, så menar jag första säsongen. Jag tror att seaquest var den mest seriösa sf-serien som funnits (enligt mig i alla fall)

När det gäller utomjordingar, så var det första avsnittet med dem riktigt bra, och det kändes som om det skulle kunna hända. Seaquest är en av de få serierna som har fått utomjordingar att verka seriöst. Sedan, när utomjordingarna kom tillbaka i andra säsongen, så blev det bara pannkaka av det hela.

Jag gillar seaquest för att serien "belös" ofta saker ur ett vetenskapligt perspektiv, som knyter an till saker i dagens läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar mest för att prova att posta i v1.1 :)

Det var länge sedan jag såg SeaQuest, men av det jag minns så skulle jag klassa serien som klart underlägsen Star Trek, särskilt efter kaptensbytet. Men allvarligt talat så minns jag inte mycket nog för att kunna ge en rättvis bedömning :)

En annan sak som jag kommer ihåg att jag inte gillade var när de blandade in rymdvarelser i serien. Rymdvarelser hörde inte alls hemma i SeaQuest.

När jag pratar om seaquest som en riktgt bra serie, så menar jag första säsongen. Jag tror att seaquest var den mest seriösa sf-serien som funnits (enligt mig i alla fall)

När det gäller utomjordingar, så var det första avsnittet med dem riktigt bra, och det kändes som om det skulle kunna hända. Seaquest är en av de få serierna som har fått utomjordingar att verka seriöst. Sedan, när utomjordingarna kom tillbaka i andra säsongen, så blev det bara pannkaka av det hela.

Jag gillar seaquest för att serien "belös" ofta saker ur ett vetenskapligt perspektiv, som knyter an till saker i dagens läge.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så minns jag serien väldigt dåligt, men jag har för mig att jag uppfattade det första avsnittet med utomjordingarna som oseriöst och ganska så tramsigt (min uppfattning kan dock ha färgats av det faktum att jag inte tyckte att utomjordingar hör hemma i en TV-serie om en ubåt :) ).

Vad är det med utomjordingarna i Seaquest som du tycker är extra seriöst i jämförelse med andra serier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade serien :)

Fast blev dock lite besviken när de bytte kapten, och de flesta ur besättningen.. försavnn eller dog eller vad det blev av dem. ..

Och blev lite sur när de inte gjorde fler avsnitt, så man blev fast i halva säsong 3.. <_<

Man annars var den bra :)

Har dock inte så mycket minne av dessa aliens..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första säsongen var bäst. Då hade de fortfarande den första ubåten, den bästa kaptenen och bästa besättningen. Sen var den okej andra säsongen, för att slutligen sjunka som en sten den tredje säsongen.

Håller med. Alla de bra karaktärerna fanns i första säsongen, det är bara en som jag saknar från andra säsongen: Piccolo (eller vad han heter) Visserligen var det kanske lite överdrivet att ta med en man med gälar, men han var rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första säsongen var bäst. Då hade de fortfarande den första ubåten, den bästa kaptenen och bästa besättningen. Sen var den okej andra säsongen, för att slutligen sjunka som en sten den tredje säsongen.

Håller med. Alla de bra karaktärerna fanns i första säsongen, det är bara en som jag saknar från andra säsongen: Piccolo (eller vad han heter) Visserligen var det kanske lite överdrivet att ta med en man med gälar, men han var rolig.

Ja, Piccolo, han var ju kul :) Var faktiskt en utav sakerna som var bra med andra säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ER andra om att seaquest var bra särskilt innan Kapten bytet. Mer än halva besättningen försvann och hela serien fick en annan karaktär.

Innan bytet av Kapten så fanns det många vetenskapsmän och forskare ombord och ubåtens uppgift var som Starfleets att både undersöka nya ställen och ha som självförsvar. (ursäkta dålig svenska)

Men sen blev deras uppgift endast militärt och hela programmet blev mer amerikaniserat och ganska mycket USA patriotisk. DE KANSKE visade programmet till den amrikanska ´navy, marinen?

Men jag tyckt ´´e ändå att den blev lite bättre på slutet ..de sista programmen. De slutade sända i TV4 när den inte hade tagit slut tror jag. Det var när en tjej dog som var i en attackubåt och det fanns typ ett annat land typ Kina som blivit starkt och hade ubåtar där en person styrde ubåten och var ett med skeppet typ. SOM i ´Voayagers "Alice" då Tom ni vet blir ihopkopplat till ett skepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var så att TV4 visade hela sista säsongen så tycker inte jag att det var nån äkta "saequest-avslutning" för de ska sluta med att hela skeppet sprängs.

Sen så kan man ju undra varför de flesta serier blir sämre efter första säsongen. I saequest så verkade de tro att publiken inte gillade "temat" (forskning odyl) och kanske var det så, vad vet jag. Och bara för det best??mmer de sig för att det ska vara mer action och tycker "Ja, vi slänger in en man med gälar och lite konstgjorda människor och bara för att allt ska bli mycket bättre slänger vi in ett medium också!" :geek:

Och på dtta viset förstörde de en mycket bra serie.

Är det förresten nån mer som lagt märke till att de ibland använde "vanliga" vapen och ibland några phaser-liknande vapen och att det kunde variera från avsnitt till avsnitt? :katt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Darwin var ett kul inslag i seaquest och under 1:a och 2:a säsongen så var han även viktig för handlingen, men under 3:e säsongen (2032) så blev han ju bara Lukas' husdjur, pga den nya (dumma) kaptenen (eller vem det nu var som bestämde) :pirat:

(Han som spelar admiral Paris var förresten med i seaquest och även där spelade han en admiral :trollkarl: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De slutade sända i TV4 när den inte hade tagit slut tror jag. Det var när en tjej dog som var i en attackubåt och det fanns typ ett annat land typ Kina som blivit starkt och hade ubåtar där en person styrde ubåten och var ett med skeppet typ.

Anledningen till att TV4 inte visade nästa avsnitt var för att de lade ner serien efter det avsnittet. Jag vet inte om det finns fler avsnitt inspelade eller inte, men det finns script från en del avsnitt av säsongen som antagligen skulle har planerats att spelas in/sänts.. :(

Mer vet jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så jättemånga avsnitt från första säsongen som jag kommer ihåg, fast jag såg på några ganska nyligen (video är jättebra att ha)

Det fanns ett jättemysko avsnitt bland dem jag såg, men det var väldigt bra. De hittar ett gammalt skepp på havets botten och det visar sig vara ett spökskepp. Det låter ju väldigt oseriöst att ha med nåt sånt i en sådan serie, men på nåt sätt så blir det änd?? ett avsnitt som passar.

Okej, jag gillar första säsongen av seaquest väldigt mycket, men det var så länge sen jag såg den (som jag redan sagt) att det kan hända att jag glorifierar (eller vad man kan säga) den. :zorro:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...