Jump to content

Videojämförelse mellan "gamla" och remastrade The Next Generation

Nyhet

Recommended Posts

I en Entertainment Weekly artikel går det idag att finna en snyggt gjord jämförelse mellan hur Star Trek: The Next Generations första avsnitt, Encounter At Farpoint, såg ut vid avsnittets släpp 1987 och hur den nya remastrade HD-utgåvan kommer att se ut. Nyutgåvan har inneburit en smärtsam process där alla avsnitt har fått byggas upp från grunden från originalfilmrullarna. När man ser förhandstitten får man dock onekligen medge att resultatet ser imponerande ut.

Videon återfinnes under "Källa".

Källa

[ Till originalnyheten ]

Det är både bra och dåligt. Å ena sidan är det förstås mycket snyggare i HD. Å andra sidan såg man att man använt modellen för Enterprise-D för varelserna på slutet. Jag tror att en del av effekterna i TNG kommer att se komiska eller till och med dåliga på grund av detta. De hade nog behövt förbättra en del effekter och inte bara bildkvaliteten.

Remastrade TOS vann enormt mycket eftersom både ljud/musik och vissa specialeffekter blev enormt mycket bättre. Ljudkullissen i original TOS blev stundtals nästan komisk i mitt tycke medan remastrade känns mycket bättre. Men jag är tveksam till om TNG verkligen har lika myckat att vinna på en remastring, i varje fall efter säsong 3. J.

O'Brien: Inte särskilt, de har ju skannat om originalrullarna och helt enkelt fått ut mycket mer detaljer. Effekter har väl också gjorts om med dagens teknologi. Så serien är nu i stort sett som om den hade filmats idag.

Jag tänkte mest på att utvecklingen tagit sådana enorma kliv att det blir en sådan skillnad. Å andra sidan, datorer, telefoni mm har ju också utvecklats avsevärt med tiden.

O'Brien: Inte särskilt, de har ju skannat om originalrullarna och helt enkelt fått ut mycket mer detaljer. Effekter har väl också gjorts om med dagens teknologi. Så serien är nu i stort sett som om den hade filmats idag.
Jag tänkte mest på att utvecklingen tagit sådana enorma kliv att det blir en sådan skillnad. å andra sidan, datorer, telefoni mm har ju också utvecklats avsevärt med tiden.

Tja, det är ju 25 år sedan i år. Då sände man väl i VGA-upplösning skulle jag tro, alltså 640x480. Det borde ju bli lite förändring när man då går till 1920×1080 pixlar eller liknande.

Remastrade TOS vann enormt mycket eftersom både ljud/musik och vissa specialeffekter blev enormt mycket bättre. Ljudkullissen i original TOS blev stundtals nästan komisk i mitt tycke medan remastrade känns mycket bättre. Men jag är tveksam till om TNG verkligen har lika myckat att vinna på en remastring, i varje fall efter säsong 3. J.

Fast specialeffekterna är ju inte remastrade vilket man kan se om man kollar på remastered with original special effects. Däremot kan man även välja att kolla på remastered with new special effects. Bilden är fantastiskt eftersom man städat upp bilden rejält i remastering processen. Längtar efter att kolla på remastered TNG på bluray.