Jump to content

Ny SF-film största biofloppen någonsin

Nyhet

Recommended Posts

Disneys rymdäventyr John Carter är en dunderflopp. Bolaget räknar med att förlora 1,4 miljarder kronor efter två katastrofala veckor på biograferna världen runt för filmen, skriver Aftonbladet.

Det är nästan 400 miljoner kronor mer i förlust än vad den hittills största floppen förlorat. I dag toppar piratfilmen Cutthroat Island flopplistan med en förlust på drygt en miljard svenska kronor.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dom pratade om den där filmen på radion förra veckan. En del av förklaringen till floppen berodde, enligt radion på att folk glömmer för fort, ingen kommer ihåg vem John Carpenter var. Det fanns ett annat namn på den innan den blev färdig. Om film inte blir succé första helgen finns tydligen ingen räddning senare heller.

Men snälla någon, att filmbolaget trodde på idéen är ju helt otroligt. Den luktade ju flopp redan första gången man ens hörde talas om den.

Jag gillade också Cutthroat Island, den var ju jättebra. Jag var annars övertygad om att Waterworld var den filmen som varit den största förloraren för filmbolaget. Har för mig att den filmen nästan satte Universal i konkurs. Ändå tycker jag att den är helt ok också.

Det är en gammal myt om att Waterworld var en så stor katastrof, det var den långt från att vara. Den gick med vinst, om man ser till intäkter vs budgeten. Då är ju inte all reklam inräknat i budgeten, men det finns flertalet storproduktioner vars intäkter inte ens täcker produktionskostnaden av filmen.