Jump to content

Shran ser på Star Trek: Enterprise

Shran

Recommended Posts

Rogue Planet --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett intressant avsnitt, främst med tanke på vad den där gruppen av jägare som Enterprise stötter på, jagar nere på planeten. Någon form av shape-shifters (wraiths). Men det är även ett bra avsnitt för att Archer ser och hör saker men har svårt att få någon annan att tro på honom till en början, samt att det i min mening verkar som att han själv efter ett tag börjar att tveka på det som han har sett och hört. Det är svårt att förhålla sig till något sådant men jag tycker att han löser det bra till slut.

• Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Acquisition --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett bra och väldigt roligt avsnitt. Jag tycker att man gjort en riktigt bra start på avsnittet då dom bordar ett till synes försvarslöst och utslaget Enterprise och sedan pratar på ett språk tittaren inte förstår och även utan någon som helst förklarande undertext. En riktigt annorlunda och effektiv start. Jag tycker även att dom har fått tag på bra skådespelare till avsnittet. Jeffrey Combs, Ethan "Neelix" Phillips samt Clint Howard, som alltid får göra den här typen av lite mer udda roller.

Oasis --- (information om avsnittet i databasen)

Ett riktigt intressant avsnitt med bland andra Rene "Odo" Auberjonois i en av dom mer ledande rollerna. Enterprise hittar ett utslaget och till synes övergivet skepp, men snart börjar dom märka att allt inte står rätt till. Dom hittar Liana och till en början tror dom att hon är den ända överlevanden. Jag tycker att Liana's far (Rene) delvis gjorde rätt när han återskapade originalbesättningen för att han och hennes dotter inte skulle behöva vara själva. Det var väl i och för sig mer för hennes skull som han gjorde det. Det var även ett svårt val han hade då han fick välja mellan att offra hela besättningen och rädda sin dotter eller att offra henne och rädda hela besättningen.

Edited by Shran

Detained --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett mycket bra avsnitt. Archer och Travis sitter frihetsberövade i ett fångläger tillsammans med några Sulibans. Till en början låter dom fördomarna tala sitt tydliga språk när dom tror att det är dom genetiskt förbättrade Sulibans som dom har att göra med, men sedan så visar det sig att dom inte alls tillhör Cabal.

Hela stället styrs av Grat (spelad av Dean Stockwell som Scott Bakula tidigare har samarbetat med i tv-serien Quantum Leap) och en av fångvaktarna (Klev) är extra sträng. Dom är av rasen Tandaran och dom ligger i krig med Sulibans. Grat gillar inte Sulibans för det som Cabal gjorde mot dom och drar därför alla över en och samma kant. Men all press som han lägger på Archer och Travis resulterar inte i att dom samarbetar, utan mer att Archer och Travis tillsammans med Reed och övriga av Enterprise besättning fritar dom fängslade.

Avsnittet ger även en lite insikt i Sullibans och det var intressant att få reda på att dom flesta Sulibans är nomader.

Detained --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett mycket bra avsnitt. Archer och Travis sitter frihetsberövade i ett fångläger tillsammans med några Sulibans. Till en början låter dom fördomarna tala sitt tydliga språk när dom tror att det är dom genetiskt förbättrade Sulibans som dom har att göra med, men sedan så visar det sig att dom inte alls tillhör Cabal.

Hela stället styrs av Grat (spelad av Dean Stockwell som Scott Bakula tidigare har samarbetat med i tv-serien Quantum Leap) och en av fångvaktarna (Klev) är extra sträng. Dom är av rasen Tandaran och dom ligger i krig med Sulibans. Grat gillar inte Sulibans för det som Cabal gjorde mot dom och drar därför alla över en och samma kant. Men all press som han lägger på Archer och Travis resulterar inte i att dom samarbetar, utan mer att Archer och Travis tillsammans med Reed och övriga av Enterprise besättning fritar dom fängslade.

Avsnittet ger även en lite insikt i Sullibans och det var intressant att få reda på att dom flesta Sulibans är nomader.

Såg avsnittet i dag och instämmer i recensionen.

Vox Sola --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett okej avsnitt. Jag gillar väl inte direkt hur den mystiska varelsen som tar sig ombord på Enterprise ser ut, rent visuellt, men utöver det så fungerar avsnittet bra. Jag gillar att Reed fortsätter att vidareutveckla kraftfältet. Annars så är det ett rätt standardiserat avsnitt där man under större delen målat upp en fara och så räddas dagen precis lagom under dom sista 3-5 minuterna. Vilket är lite synd då jag gillar tv-serier där saker verkligen slutar illa och man att också får ta konsekvenserna av det.

Fallen Hero --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett bra avsnitt. Jag gillar att man får se andra typer av vulcans och inte enbart den logiska typen. Jag vet att många trekkers har problem när en etablerad ras avviker från hur den tidigare har målats upp, men i det här fallet så ser jag det bara som en positiv sak att man experimenterar lite. V'Lar är en intressant karaktär och hon är den större drivkraften till att det här avsnittet blir bra och intressant. Jag gillar lösningen på situationen mot slutet av avsnittet då dom lurar Mazariterna att tro att dom har lyckats att döda V'Lar.

Desert Crossing --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett okej avsnitt, men inte mycket mer än så. Jag tycker att det var extra kul att Clancy Brown dyker upp i det här avsnittet. Han gör ofta den här typen av roller riktigt bra och så även i detta avsnitt. Det är väl mer eller mindre han som lyfter det här avsnittet lite extra genom sin karaktär och även den konflikt som råder på Risa, för även om scenerna mellan Trip och Archer är bra så engagerar dom inte direkt.

Edited by Shran

Two Days and Two Nights --- (Information om avsnittet i databasen)

Det är samma sak även med det här avsnittet. Visst är det okej, men inte så mycket mer än så. Mest intressant är väl den delen av handlingen som läggs på Archer och hans möte med Keyla. Även Phlox lilla del av handlingen är okej, men kanske då mer åt det humoristiska hållet. Sedan så ser Risa riktigt bra ut och man får verkligen känslan av att man kan koppla av där, sett till omgivningen. Att det blir lite si och så med den saken beror ju mer på hur enkelt en del kan ställa till det för sig.

Shockwave --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett rätt intressant avsnitt och jag tycker att det fortfarande är synd att dom inte satsade vidare på hela Temporal Cold War arcen och förklarade vad dom egentligen hade tänkt med den från första början. Om det sedan hade blivit bra, trovärdigt eller ej, låter jag vara osagt, men jag gillar inte att dom flyttade så mycket fokus från denna del, utan mer eller mindre lämnade den biten hängandes i luften, speciellt med tanke på hur pass mycket som dom hade hintat om den i tidigare avsnitt under säsongen. Visst, nu har man ju fått veta lite mer i efterhand om vad dom hade tänkt sig, men det är inte samma sak. Utöver ovanstående faktum så är det här fortfarande ett helt okej avsnitt som dessutom slutar med en rätt bra cliffhanger. Jag gillar företeelsen "fortsättning följer" i tv-serier.

Edited by Shran

Shockwave, Part II --- (Information om avsnittet i databasen)

En rätt okej avslutning på den första halvan av detta dubbelavsnitt. Handlingen i sig blir aningen för rörig mot slutet för att jag skall kunna uppskatta den fullt ut, men det räddas å andra sidan av riktigt bra skådespel från bland andra Matt Winston (Daniels) samt John Fleck (Silik). Som jag har sagt tidigare, så hade jag gärna sett att dom avslutat hela den här arcen med Temporal Cold War inom serien och avslöjat vilka i framtiden, det egentligen var som gav Silik order med mera.

Edited by Shran

Carbon Creek --- (Information om avsnittet i databasen)

Jag är inte speciellt förtjust i det här avsnitt, som påstår att första kontakten mellan människor och vulcans egentligen skulle ha ägt rum i Carbon Creek, Pennsylvania 1957 och inte i Bozeman, Montana 2063 (First Contact). Avsnittet fungerar väl rätt bra om man bara förtränger detta faktum, vilket inte är det lättaste. Och gör man så, då kvarstår egentligen bara interaktionen mellan människorna och vulcans. Mestral tycker jag är den mest intressantaste karaktären, det är han som stannar kvar och blir mer emotionellt inblandad med människorna än övriga vulcans. Att låta Jolene Blalock spela både T'Pol och även T'Mir känns väl helt okej, även om jag som sagt inte köper avsnittet i sin helhet. Jag gillar annars att man försöker att visa en annan sida av vulcans som man inte sett så mycket av tidigare. Många trekkers, så även jag själv, tycker att mycket är heligt och att man enbart ska ändra på redan etablerade saker om det finns en verklig anledning till detta. Så avsnittet gör mig kluven, då jag gillar både förändring samt att man låter en del saker vara som dom är.

Jag gillar Carbon Creek - tanken att de logiska vulkanerna långsamt anpassar sig till jordelivet och inser att mänskligheten har sin charm tilltalar mig ur ett antropologiskt och pedagogiskt perspektiv. Vulkanerna landar på jorden med en mängd förutfattade meningar (atomvapensprängningar som enl. dem skulle leda till självförintelse m.m.) som senare byts mot realiteten, för de flesta av dem. Hela den processen är bra framförd och trovärdig. Jag gillar dessutom slutklämmen - var det bara en historia eller hände det verkligen? Tanken på en first contact innan Cochrane tilltalar mig eftersom det ger en nagg i kanten på uppfattningen av vulkanernas teknologiska överlägsenhet och visar att även de kan råka ut för oväntade saker.

Jag tycker det vore kul om du sammanfattade säsong för säsong om du har tid. Vad är ditt helhetsintryck av säsong ett? Och ja, jag vet att du inte vill sätta ut betygen, men det vore intressant att se ett snitt och vilka betyg du har satt i ett sammanfattade inlägg. Jag har sett nästan allt i Enterprise men har inte det minnet att jag kan vara med att diskutera enskilda avsnitt. Möjligen under säsong tre och fyra där jag äger dvd:nerna och jag har inte sett alla avsnitt i säsong tre, så jag kanske hänger på då.

Fast T'Pol hävdade ju att hon bara berättat en historia, inte att det skulle ha hänt så som det berättades.

Jag har alltid tolkat det som att hon menar mer med det än vad hon ger sken av. Alltså, att det mycket väl kan ha hänt. Men jag antar att det är en tolkningsfråga från person till person.

Jag gillar Carbon Creek - tanken att de logiska vulkanerna långsamt anpassar sig till jordelivet och inser att mänskligheten har sin charm tilltalar mig ur ett antropologiskt och pedagogiskt perspektiv. Vulkanerna landar på jorden med en mängd förutfattade meningar (atomvapensprängningar som enl. dem skulle leda till självförintelse m.m.) som senare byts mot realiteten, för de flesta av dem. Hela den processen är bra framförd och trovärdig. Jag gillar dessutom slutklämmen - var det bara en historia eller hände det verkligen? Tanken på en first contact innan Cochrane tilltalar mig eftersom det ger en nagg i kanten på uppfattningen av vulkanernas teknologiska överlägsenhet och visar att även de kan råka ut för oväntade saker.

Jag var nog av samma uppfattning som dig efter att ha sett avsnittet den första gången. Men ju mer jag ser om det, desto mer ogillar jag det.

Jag tycker det vore kul om du sammanfattade säsong för säsong om du har tid. Vad är ditt helhetsintryck av säsong ett? Och ja, jag vet att du inte vill sätta ut betygen, men det vore intressant att se ett snitt och vilka betyg du har satt i ett sammanfattade inlägg. Jag har sett nästan allt i Enterprise men har inte det minnet att jag kan vara med att diskutera enskilda avsnitt. Möjligen under säsong tre och fyra där jag äger dvd:nerna och jag har inte sett alla avsnitt i säsong tre, så jag kanske hänger på då.

Jag kanske gör en sammanfattning, säsong för säsong, men det får bli en senare fråga i sådant fall. Har ingen lust att göra det nu. Och angående betyg så får intresserade kolla det med recensionerna i databasen och ev. räkna ut ett medel om man vill. Gillar som sagt inte betyg och orkar inte lägga mer tid än nödvändigt på sådant.

Minefield --- (Information om avsnittet i databasen)

Jag har en del problem även med det här avsnittet då det motsäger redan etablerad handling i tidigare serier. Frågan är ju varför dom minerade området runt planeten från första början. Det känns ju inte direkt som ett ställe som romulans skulle vilja bevaka eller bo på. Att man sedan struntar i att visa dom rent visuellt, utan bara genom audio samt deras skepp, är en klen tröst när så mycket annat med avsnittet känns fel. Det mest positiva med avsnittet är väl delen av handlingen som kretsar kring Reed och Archer och hur deras relation utvecklas lite mer.

Dead Stop --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett rätt okej avsnitt. Men det är inte speciellt trovärdigt med en reparationsstation mitt ute i rymden som inte bara utför underverk utan som dessutom kan d*****s om den inte får som den vill. Men om man bara tar avsnitten för ren underhållning så fungerar det bättre än vad det gör om det är tänkt att man ska ta det seriöst. Vidare så tycker jag att det är synd att man inte fick någon mer ingående förklaring om varför stationen valde ut just Mayweather och ingen annan.

A Night In Sickbay --- (Information om avsnittet i databasen)

Även det här avsnittet är rätt okej. Men då mer åt det humoristiska hållet, och det är ju ibland inte helt fel. Den där rasen Kreetassan som dom har råkat att uppröra i avsnittet och även i tidigare avsnitt, är dock bra löjliga och störande. Jag ser givetvis inget fel att man ibland vill ha med lite nya raser. Men att, som i det här fallet, förlöjliga dom hela tiden känns inte som rätt väg att gå. Jag tycker även att det är lite väl mycket fokus på Phlox och hans beteende i avsnittet, speciellt då han är mindre seriös och inte försöker att rädda Porthos utan istället har sina nattliga rutiner.

Marauders --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett halvbra avsnitt. Jag gillar inte riktigt den inställning som Archer har i en del avsnitt, där han mer eller mindre tvingar på sin hjälp till andra raser. Man kan ju tycka att det skulle stå dom fritt att välja om dom vill ha hjälp eller ej, oavsett hur utgången än blir. Men på ett sätt så är det ju bra att Archer är ihärdig, men det behöver ju inte för den delen gå till överdrift. Här så lyckas han att hjälpa en gruvkoloni och dess invånare från att bli länsade av klingons. Jag tycker dom lyckas rätt bra till slut med det hela, genom att flytta på hela kolonien en bit och sedan genom ett överraskningsmomentet slå ut dessa giriga klingons.

The Seventh --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett bra avsnitt. Jag gillar att man får ytterligare insikt i T'Pol och hennes förflutna. Samt att man även i detta avsnitt bjuder på en riktigt intressant karaktär i Menos (mycket bra och trovärdigt spelad av Bruce Davison). Första gången som jag såg det här avsnittet så trodde jag faktiskt att han var oskyldig som han sade och blev istället rätt överraskad när det visade sig vara precis tvärtom. Nu när man har sett om avsnittet ett antal gånger och själva överraskningsmomentet är borta så är det rätt enkelt att se motsatsen till det som man först trodde. Men det betyder inte att avsnittet blir sämre för det, snarare tvärtom, istället så fokuserar man mer på andra delar av handlingen.

The Communicator --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett till "cause and effect" avsnitt. Man har sett liknande tidigare, men det här känns speciellt på något sätt. Reed förlägger sin kommunikator på en främmande planet. Archer och han måste bege sig tillbaka för att lokalisera och återföra den. Dock så har rasen nere på planeten redan upptäckt den och när Archer och Reed tillfångatas så sprider sig paranoian snabbt och lavinartat. Jag tycker den där rasen påminner en hel del om fiendesoldater under andra världskriget. Jag vet inte om dom avsiktligt har porträtterat dom på det sättet eller om det bara är jag som upplever det så. Givetvis så lyckas man att återställa allt till slut, men avsnittet är inte som alla andra liknande då jag tycker att spänningen och osäkerheten hänger kvar till sista stund, om hurvida dom ska lyckas eller ej.

Singularity --- (Information om avsnittet i databasen)

I mitt tycke det roligaste avsnittet i den andra säsongen. Utan tvekan. Enterprise med dess besättning blir utsatta för någon form av strålning när dom bevakar ett svart hål och dom börjar successivt att uppvisa ett alltmer bristande omdöme. Archer ska skriva ett förord till sin fars memoarer och det stiger honom till huvudet. Trip ska reparera Archers kommendörsstol och överdriver en aning. Phlox undersöker Mayweather. Grundligt. Hoshi beslutar sig för att leka kock och ingenting blir bra enligt henne, medans Reed beslutar sig för att säkerheten är för slapp på skeppet och behöver förbättras. Extremt mycket. T'Pol påverkas givetvis inte alls och hon gör vad hon kan för att inte hela besättningen ska löpa amok. Som sagt, ett mycket roligt avsnitt.

Vanishing Point --- (Information om avsnittet i databasen)

Jag gillar även det här avsnittet. Det påminner en del om andra avsnitt som vi redan har sett i tidigare serier, som t.ex. (The Next Phase, TNG) samt till viss del även i (Realm of Fear, TNG) även om det sistnämnda inte riktigt är samma historia. Men Hoshi har lite av en fobi för transportörer precis som Barclay har (även om han är extrem). Hoshi och Trip är nere på en planet när en storm blåser upp. Man behöver transportera sig från planeten och Trip är först ut. Hoshi testar motvilligt även hon och det ser ut att ha gått bra, tills hon börjar uppleva att hon sakta men säkert slutar upp att synas. Jag är inte riktigt säker på om jag gillar upplösningen på avsnittet, där det förklaras att hon var fast i transportörens "pattern buffer" under ett fåtal sekunder, så hela den dagen hon upplevt egentligen bara varade under ett fåtal sekunder.

Precious Cargo --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är inget vidare avsnitt i min mening. Enterprise blir kontaktade av en annan ras som har problem med sitt skepp. Archer erbjuder sig att hjälpa dom och när Trip börjar att utföra dom nödvändiga reparationerna, så upptäcker han att dom har med sig en vacker kvinna i skeppets stasiskammare, som desutom visar sig vakna just när han är där. Givetvis så visar det sig att hon inte frivilligt har följt med sina medresenärer utan är av någon adlig härkomst och att dom kidnappat henne för att få pengar via en lösensumma. Trip är fast beslutsam att rädda både sig själv och henne, vilket visar sig ha en baksida då hon är extremt pedant och dominant. Avsnittet fungerar inte riktigt för mig utan är mer irriterande än intressant och underhållande. Det beror säkert delvis på att kvinnan som Trip har beslutat sig för att rädda är som hon är, och att han lika gärna kunde ha lämnat kvar henne där hon var eftersom ingenting passar till en början.