Jump to content

Shran ser på Star Trek: Enterprise

Shran

Recommended Posts

The Catwalk --- (Information om avsnittet i databasen)

Besättningen på Enterprise blir kontaktade av en annan resande ras som varnar dom för att en radioaktiv storm är i antågande och att Enterprise bör, i warp 7, ta sig från platsen omedelbart. Problemet är ju bara att Enterprise gör max warp 5. Den andra rasen får lov att komma ombord på Enterprise och Archer bestämmer sig för att hela besättningen ska söka skydd i något som dom kallar för "catwalk" (utrymmet som används för reparationsarbeten utmed warp-nacellerna). Avsnittet i sig är väl okej, det är rätt intressant att se hur hela besättningen får leva lite spartanskt under en vecka och hur påfrestningar uppstår genom att leva så nära inpå varandra. Det visar sig sedan att den rasen som dom tog ombord på skeppet egentligen ville komma ombord för att dom är jagade av en annan ras, som dessutom mitt i stormen bordar Enterprise. Just den biten med handlingen känns dock inte fullt så intressant.

• Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dawn --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här avsnittet känns mer som en billigare variant av Darmok, TNG. Trip blir angripen av en annan alien när han är ute på ett uppdrag. Han tvingas nödlanda på en planet och samma sak behöver även den som han blev attackerad av göra. Väl nere på planetens yta så börjar ett till synes maktspel där båda två försöker att göra det surt för den andre. Efter ett tag tas Trip till fånga av den andre och Trip upptäcker att dom har svårt att förstå varandra, och det ordentligt. Avsnittet har som sagt gjorts i tidigar serier och det bästa är kanske just Darmok, TNG. Det är väl inget större fel på detta avsnitt men man vet redan i avsnittets början hur det kommer att sluta, vilket förtar lite av upplevelsen.

Stigma --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är ett av dom bästa avsnitten av den andra säsongen. Jag kan även sträcka mig så långt att kalla det för ett av dom absolut bästa avsnitten oavsett Star Trek-serie. Avsnittet i sig var ett bidrag i en "AIDS/HIV awareness" kampanj som Viacom/UPS hade. Jag tycker att här avsnittet är helt fantastiskt. Rakt av. T'Pol får veta att hon är drabbad av något som kallas för Pa'nar Syndrome och som hon ådrog sig när han blev tvingad till en mind meld i avsnittet Fusion. Phlox kontaktar vulcans på en läkarkonferens där han diskret ber dom om dom senaste forskningsrönen. Dessa vulcans blir givetvis misstänksamma och får senare reda på att det är T'Pol som har drabbats och således vägrar att ge henne den hjälp som hon behöver. Anledningen är att dom förkastar vulcans som praktiserar mind melds. Som sagt, ett bra avsnitt som det med enkelhet går att hitta och dra paralleller till vår nutid. Vidare så tycker jag att avsnittet är väldigt välspelat och med ett tydligt och bra budskap.

Cease Fire --- (Information om avsnittet i databasen)

Oroligheter har utbrutit på Weytahn/Paan Mokar och Shran vill ha medling mellan sin ras och vulcans med lite hjälp av Archer. Det hela slutar med att Archer tar med sig ambassadör Soval ner till förhandlingarna. Shran har i sin tur hjälp av en kvinnlig andorian, Tarah. Hon vill givetvis inte att saker och ting ska bli bättre mellan andorianer och vulcans och strider utbryter snabbt. Avsnittet är bra, mycket tack vare att Jeffrey Combs återvänder i rollen som Shran och att hans karaktär hela tiden växer. Jag tycker även att det är intressant med en intensifiering i relationen mellan andorianer och vulcans, där den hela tiden sätts på sin spets mycket tack vare just stridigheterna som utbryter.

Future Tense --- (Information om avsnittet i databasen)

Enterprise hittar ett övergivet skepp under sin färd och tar ombord skeppet. Man hittar en mumifierad varelse av mänskligt ursprung. Archer tror till en början att det kanske är Zephram Cochran, som man får veta, försvann under något hemligt test många år tidigare. Det visar sig sedan att just det här skeppets pilot var allt annat än enbart mänsklig, utan hade flera andra genetiska drag av andra raser i sig med. Skeppet är även mystiskt i sig då det är större på insidan än vad det är på utsidan och dess tekniken är helt ny. Enterprise blir sedan angripna av både tholians och sulibans, som båda gör anspråk på skeppet och dess besättningsman. Det här är ett okej avsnitt, även om jag tycker det är rätt platt och inte för den övergripande handlingen för Enterprise framåt.

Edited by Shran

Canamar --- (Information om avsnittet i databasen)

Enterprise finner en av sina egna skyttlar övergiven och både Archer och Trip saknas. Det visar sig att dom har blivit tillfångatagna och bortförda, nu på väg till Canamar, en fängelsekoloni. Med på detta skepp finns även Kuroda och Nausicaan som är allt annat än intresserade av att låta sig fängslas. Precis när Enterprise har varit i kontakt med Enolians och fått bekfäftat att det hela är ett enda stort misstag och att både Trip och Archer är oskyldiga så beslutar sig Kuroda och Nausicaan för ett litet uppror och drar i det med sig Archer. Ett rätt standardiserat avsnitt där man får vad man förväntar sig och det bjuds inte direkt på några överraskningar.

The Crossing --- (Information om avsnittet i databasen)

Ett intressant avsnitt, ingen snack om den saken. Enterprise stöter på ett stort skepp som sväljer hela Enterprise. Väl inne i buken på det främmande skeppet så visar det sig finnas en livsform som utforskar besättningen genom vad man som enklast skulle kunna förklara som ett byte av själar. Där t.ex. Trip blir besatt av den främmande livsformen och att den riktiga Trip utforskar andra saker på en annan plats/tid/rum. Just att dom gör detta utan att ha fått lov och att det hela uppfattas lite som ett hot från Enterprise sida, gör det extra spännande och intressant. Och hela avsnittet känns sådär "eerie" från början till slut just för att man inte vet vilka dom är eller vad deras syfte är, till en början.

Judgment --- (Information om avsnittet i databasen)

Archer ställs inför rätta hos klingons för konspirationer mot det klingonska imperiet. Jag tycker att avsnittet är rätt trist, även om det är lite kul att se J.G. Hertzler i rollen som Kolos. Annars så tycker jag att avsnittet känns lösryckt och det passar inte riktigt in bland dom andra avsnitten om man ser till vad Enterprise och dess besättning utfört tidigare.

Horizon --- (Information om avsnittet i databasen)

Mayweather får chansen att återvända till sitt andra hem, fraktskeppet Horizon. Det är fyra år sedan som han senaste träffade sina anhöriga och vänner. Fadern har precis gått bort och hans bror var väl från början inte ens speciellt förtjust i att Travis lämnade sitt tidigare yrke för att göra karriär inom stjärnflottan. Väl ombord så uppstår meningsskiljaktigheter ganska snart. Det bästa med avsnittet är att det är intressant att få lite mer bakgrundsinformation om Travis, som är en annars så rätt platt och trist karaktär som aldrig egentligen fick chansen att visa vad han gick för. Jag gillar även avsnittet för att det även ger en lite större inblick i hur det är att leva och bo på ett fraktskepp.

The Breach --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här avsnittet har två sidohandlingar varav den ena är intressant. Trip, Travis samt Reed får i uppdrag att hämta upp några geologer från Denobula. Phlox får i uppgift att hjälpa Hudak, en Antaran. Man har sett liknande avsnitt inom Star Trek, kanske här är kanske mest likt Jetrel, VOY. Hudak vägrar att låta sig kureras av Phlox på grund av motstridigheter mellan Antarans och Denobulans tidigare i deras genemsamma historia. Ett intressant avsnitt, precis som exemplet från VOY. Hur ska man gå tillväga om någon vägrar hjälpa på grund av motsättningar tidigare i historien, som ligger kanske hundra till tusentals år tillbaka i tiden.

Cogenitor --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här avsnittet gillar jag väldigt mycket. Enterprise med dess besättning träffar på en ny ras och bjuder in dom till skeppet. Väl där visar det sig att dom har med sig någonting som kallas för Cogenitor, som i sin tur visar sig vara ett av tre kön som behövs för att vissians ska kunna fortplanta sig. Trip blir nyfiken på denna Cogenitor och forskar lite i om den har samma förutsättningar som övriga vissians. Det visar sig att dom mer eller mindre behandlas som en slit och släng vara, trots att dom är unika individer och skulle kunna fungera som vilken vissian som helst om dom bara fick chansen. Trip tar på sig rollen att lära det här avsnittets Cogenitor att läsa med mera. Vilket givetvis inte uppskattas från vare sig vissians eller Archer. Det här avsnittet erbjuder intressanta tankegångar. Vad är rätt och vad är fel.

Regeneration --- (Information om avsnittet i databasen)

Premissen; att utgå från filmen First Contact och leka med tanken att en borgsfär blev kvar på jorden i över 100 år och nu hittas av utforskare, är ju lite intressant. Givetvis så hittar dom även några borger som har blivit kvar och sätter dessa på upptining. Vilket i sin tur resulterar i att dom börjar att regenerera sig och sakta men säkert assimilera forskarna och startar upp början till ett nytt kollektiv. Lägg sedan till att Enterprise med dess besättning blir inblandade och du har hela avsnittet i ett nötskal. Det blir dock inte speciellt bra i min mening för jag tycker inte att borgerna har något att göra i den här serien. Dessutom så har dom blivit överexponerade inom Star Trek, vilket gör det lite svårt att riktigt engagera sig.

First Flight --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är ett bra avsnitt. Det erbjuder tillbakablickar kring hur det var för Archer under början av NX-projektet och hur han och en av hans närmaste vän och kollega A.G. Robinson både samarbetar och tävlar om vem som ska få leda det första prestigefyllda uppdraget. A.G. Robinson spelas förträffligt bra av Keith Carradine. Uppdraget stiger dock A.G. till huvudet och han tar en del onödiga risker som äventyrar hela projektet. Man har även tagit med Trip på ett bra sätt i det här avsnittet och jag antar att det var för att visa i vilket sammanhang som Archer och han träffades för första gången.

Edited by Shran

Bounty --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är inget vidare bra avsnitt. Det är förutsägbart och rätt ointressant. Archer blir tillfångatagen av en Tellarite som har tänkt att tjäna lite på att föra Archer tillbaka till Klingons som har sökt honom ända sedan han rymde från straffkolonin Rura Penthe. Väl tillfångatagen så börjar Archer att prata sig varm om hur oskyldig han är och snart så börjar Tellariten att mjukna upp och omvärderar sina handlingar. Den biten av arcen känner man av redan i början av avsnittet och det är trist att den är så förutsägbar.

Då är den andra arcen med T'Pol och Phlox betydligt bättre och dessutom rätt så rolig. Dom har blivit kontaminerade, eller rättare sagt T'Pol har blivit det och Phlox hjälper henne att bli bättre. Dom sitter inlåsta i sjukhytten/dekontamineringen och T'Pol börjar sakta men säkert att uppvisa vissa förändringar i sitt beteende och det visar sig snart att hon hamnat i pon farr. Hon "behöver" Phlox som hon så fint uttrycker det, men han i sin tur känner sig inte speciellt intresserad. Minst sagt.

The Expanse --- (Information om avsnittet i databasen)

Jorden attackeras av en sond som avfyrar ett vapen som dödar miljontals av människor. Trip förlorar bland annat sin syster, något som kommer att påverka honom ett bra tag framöver. Archer i sin tur blir bortförd av Silik och sulibanerna, där han får prata med den mystiska personen från framtiden som sulibanerna tar order ifrån. Han får veta att det är rasen Xindi som har attackerat jorden och att dom 400 år in i framtiden har fått veta att det är jorden och människorna som förstör deras planet. Det hela leder Starfleet till att skicka Enterprise in i the Deplhic Expanse i jakt efter Xindi och hopp om att försöka att ta reda på vad som har hänt och om det går att förhindra. Jag tycker att det här är ett rätt så bra avsnitt, men samtidigt så tycker jag att det är synd att dom helt lämnar Temporal Cold War-arcen och istället satsar på en helt ny. Jag hade gärna sett en upplösning på den första innan man hade gått vidare.

The Xindi --- (Information om avsnittet i databasen)

Väl framme i the Delphic Expanse så får Archer och Co. nys om att det kan finnas en Xindi på en gruvarbetsplats och som kan ge ledtrådar till varför jorden blev attackerad, och även hur man kan hitta till Xindis hemvärld. Väl framme så möts dom av en ledare för gruvan som vill ha betalt för att dom ska få träffa Xindin. Givetvis så har han även andra planer för Archer och Trip som tvingas ner i gruvan och hålls där mot sin vilja. Dom arbetar sig sakta men säkert mot friheten med hjälp av Xindin. Xindin blir svårt skadad och när Archer och Trip väl är i säkerhet så dör Xindin och man tror att allt är förlorat då man inte vet mer om Xindi som ras, nu än vad man gjorde tidigare. Xindin efterlämnar dock kordinater till deras hemvärld till Phlox innan han dör och när Enterprise väl är framme så återstår det bara spillror av planeten. Avsnittet i sig är okej men det känns lite svagt jämfört mot säsongsavslutningen av säsong 2. Jag gillar att man introducerar MACO-teamet lite närmare och jag gillar spänningen som finns här och även i framtida avsnitt. Speciellt den mellan MACOs och Reed.

Anomaly --- (Information om avsnittet i databasen)

En anomali skakar om Enterprise med en rad avvikelser. Man blir mer eller mindre lamslagna med flera utslagna system. Man blir dessutom bordade och bestulna på viktig utrustning av en annan ras, Osaarians. Dom lyckas tillfångata en av fienderna och Archer pressar denna till att avslöja vart dom andra är och vart dom har fört hans utrustning. Efter ett tag så lokaliserar man fiendeskeppet och beslutar sig för att tillsammans med MACO-teamet återbörda vad som är deras. Jag tycker att avsnittet som mest står och trampar på ett och samma ställe utan att direkt lyfta. Mest intressant kanske är Archer och hans beteende mot den tillfångatagna fienden, då han går så långt att hota honom till livet.

Extinction --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är ett av dom absolut sämsta avsnitten av den här serien. I jakten på Xindi så besöker T'Pol, Archer, Hoshi och Reed en planet. Väl nere på planeten så smittas dom av ett virus som gör att dom muteras och utvecklas till en annan ras. T'Pol klarar sig bättre än dom andra och måste tillsammans med Phlox försöka att rädda dom övriga nere på planeten. Inte nog med att skådespelarna ser smått löjeväckande ut som den nya rasen, för även handlingen är bland det mest krystade som jag sett i den här serien.

Extinction --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här är ett av dom absolut sämsta avsnitten av den här serien. I jakten på Xindi så besöker T'Pol, Archer, Hoshi och Reed en planet. Väl nere på planeten så smittas dom av ett virus som gör att dom muteras och utvecklas till en annan ras. T'Pol klarar sig bättre än dom andra och måste tillsammans med Phlox försöka att rädda dom övriga nere på planeten. Inte nog med att skådespelarna ser smått löjeväckande ut som den nya rasen, för även handlingen är bland det mest krystade som jag sett i den här serien.

Jag håller med till fullo, jag ställer mig även ganska tvekande till att en ras med den nivå av teknologi som krävts för att skapa ett sådant virus inte uppvisade ett mer intellektuellt "sätt" att vara än vad besättningen gjorde när de muterats - de verkar snarare vara väldigt primitiva (mer lika "grottmän" till sättet). Dessutom ser "ruinerna" inte heller ut att ha tillhört en ras i detta tillhörande avancerade utvecklingsstadie. Två stora hål i handlingen alltså enligt min mening.

• 3 weeks later...

Rajiin --- (Information om avsnittet i databasen)

Enterprise får en kvinna vid namn Rajiin på halsen. Till en början verkar allt okej men snart visar det sig att hon har allt annat än fredliga avsikter. Avsnittet är intressant och det är lite kul att få en kvinnlig nemesis som omväxling. Handlingen i sig är okej, men saknar det där lilla extra. Synd att karaktären inte återkommer i fler avsnitt. Men hennes minimala medverkan ger iaf en till twist på relationen mellan Xindi och människor.

Impulse --- (Information om avsnittet i databasen)

Under sin resa i The Expanse så får besättningen ett automatiskt nödrop från vulcan-skeppet Seleya. Archer beslutar sig för att hjälpa dom. Väl där så upptäcker dom att Seleyas besättning uppträder mycket hotfullt och på ett nästan zombieliknande sätt. Det visar sig att man har försökt att förstärka skeppet med substansen trellium-D. Jag tycker att det här är ett intressant avsnitt och som ger ännu mer info om vad som händer när vulcans slutar att förtränga sina känslor. T'Pol har ju tappat kontrollen tidigare (t.ex. Fusion, säsong 1) men både det fallet och detta har ju varit mot hennes vilja. Men som sagt, det är intressant att visa mer om vulcans andra sidor än den välpolerade ytan.

Exiled --- (Information om avsnittet i databasen)

Det här var ett bra avsnitt. Hoshi får stå lite mer i fokus, vilket bara är bra med tanke på hur få sådana avsnitt som den karaktären fick i serien. Plus att jag alltid har tyckt att hon i grund och botten är en intressant karaktär. Även telepaten, Tarquin, som kontaktar Hoshi är intressant. Även om man kan tycka att hans tillvägagångssätt är mindre trevligt. Efter mycket om och men så förser han i varje fall Enterprise med viktig information om Xindi. Dom flesta telepater brukar ju oftast vara lite obehagliga i Star Trek så avsnittet har även en sådan känsla vilandes över sig.