Jump to content

Censureras vissa ord i forumet?

Aike

Recommended Posts

Jag skrev ett inlägg om Star Trek III i omtittstråden om filmen där jag använde uttrycket h.e.l.v.e.t.e i kontrast mot paradis. Men ordet blev till *******. Därför det går inte att skriva *******, utan att det censureras. Detta är anledningen till att jag sätter ut punkterna mellan varje bokstav när jag använder ordet i första meningen.

Vad jag vet tillåter inte reglerna svär- och starka könsord. Inte mig i emot eftersom de framkallar negativa känslor och tankar plus att den som skriver och använder dem behöver kyla ned sig snarare än att skriva ut sitt missnöje och ilska på forumet. Samtidigt blir det lite underligt att ord som dock har annan betydelse i andra sammanhang som just det ovannämnda censureras. Borde det inte ligga på moderatorernas bord att avgöra när någon bryter mot reglerna och när sammanhanget med dessa ord är ok.

Det begränsar ju diskussioner att ord blir helt förbjudna. Kontexten borde avgöra vad som är etisk respektive oetisk använding av dem, inte ett automatiskt filter.

Ja vissa ord censureras automatiskt som jag förstått det. Jag har aldrig upplevt det som någonting negativt med censureringen här och jag kan inte påstå att jag saknat möjligheten att använda kraftuttryck av den typen som faller in under kategorin. Det går alltid att få fram sina tankar på ett annat sätt genom att använda ett "städat" språk och/eller smileys. På ett forum som vårt där många besökare läser (fler än vad som aktivt deltar, jag vet inte hur många som besöker varje dag. Det kanske Jocke kan upplysa om?) är det bra att upprätthålla regler som dessa för allas trevnad. Vi vet inte vilken bakgrund alla besökare har och det är viktigt att ingen känner sig obekväm. Det samma gäller bland annat i landets skolor och vårdinstitutioner.

Det är sant att för svordomar och könsuttryck finns det bättre sätt att uttrycka sig. Men här rör frågan dels att vissa stående uttryck censureras på ett korkat sätt: t ex Himmel och *******, du tolkar avsnittet som fan läser bibeln med mera. Dels ger en automatisk censur en begränsning i vad som kan diskuteras. Flera av orden kan användas etiskt antingen för att återge något eller för att de tillhör något som faktiskt kan diskuteras.

Och ska man utgå ifrån vad folk kan känna sig egoistiskt och hypersubjektivt obekväma med så är det en massa ord utöver just svordomar och könsord som bör undvikas. All etisk diskussion behöver ett brett ordförråd, inte censur.

Tillägg. Ok, jag ser att fan inte försvinner i censuren. Det betyder ju att censuren är ganska godtycklig.

Edited by Aike

Personligen tycker jag det vore bättre att använda en parser som meddelar inläggsskribenten att han/hon använder ett (eventuellt) olämpligt ord (genom att bl.a referera till forumets stadgar) när han/hon ska spara inlägget (om det sparas och skribenten inte bytt ut ordet skulle man t.ex. i ett e-postmeddelande automatiskt kunna uppmärksamma moderatorerna på detta, så att de om nödvändigt censurerar ordet och i detta fall ger en varning till skribenten. Dessutom uppmärksammas moderatorerna på texten som kan vara olämplig i övrigt). Ibland avgör ju kontexten vad som är ett olämpligt ord eller inte (som redan tagits upp ovan). Automatiska filter kan sällan täcka in alla användningar.

Edited by Fleetadmiral

Jag gjorde nu helt enkelt så att jag tog bort ordet "helvete" från den automatiska censuren. Då vi nu direkt inte har några problem med att detta används som en svordom så behöver det inte censureras. Skulle det ändra sig framöver så får vi se hur vi gör med det. Övriga ord som finns med i den automatiska censuren ska var där och det är heller inga ord som ställer till med liknande problem som detta. (den automatiska censuren har inte ändrats på flera år, så detta har nog inte tagits upp som ett problem förrän nu)

Roade mig med att kolla in forumet på DITL och råkade hamna i en tråd om just automatiskt censurfilter. Där hade man tagit beslutet att fimpa filtret och släppa allt fritt. Det ska tilläggas att språket på det forumet är nog så grovt i vissa fall men även att en hel del skribenter självcensurerade sina in**** med **** så när admin gjort en sökning var det förhållandevis få censurerade ord som faktiskt använts.

Jag råkade själv en gång här använda en svordom utan att jag tänkte på det men det fixade moderator till. :)