Jump to content

Kommentera artiklar/texter på ST Databas

Jocke

Kommentera artiklar/texter på ST Databas  

5 members have voted

1. 1.

Recommended Posts

Medlemmen orville tog för ett tag sedan upp frågan om det finns möjlighet att kommentera tex teman på sidan. Idag finns det ingen sådan möjlighet, men det skulle gå att lägga in så att man direkt kan kommentera tex ett tema när man läser det via Disqus som idag används av flera webbplatser.

Är det någon mer än orville som är intresserad av att ha en möjlighet att kunna kommentera artiklar/texter på sidan? Svara i omröstningen och skriv även gärna ett inlägg.

Hade till en början i sådana fall tänkt lägga in det till Tema-avdelningen.

Bara det inte blir som på t.ex. Aftonbladet och Expressen med ibland väldigt elaka kommentarer; inte speciellt upplyftande för den som skrivit texten som kommenteras.

För att inte tala om dom som skriver bloggar, dom får ofta stå ut med både det ena och andra i kommentarväg.

En idé vore förstås att skicka alla kommentarer för godkännande innan dom publiceras.

Edited by Fleetadmiral

Jag tror på idén, särskilt med tillägget att till en början få dem godkända innan publicering. Jag tror inte att kommentarerna behöver livepubliceras i samma mån som det behövs på tidningarnas nyhetsartiklar. Det är inte samma fart på diskussionen här, av naturliga skäl.

Hmm, jag är lite kluven faktiskt. Å ena sidan kan det finnas en poäng i att kunna kommentera en artikel och kanske fylla i en och annan fakta som saknas men å andra sidan skulle det egentligen gå lika bra att via mail/pm till redaktionen upplysa om det.

I vissa teman om möten med skådespelare mfl kan det kanske finnas ett berättigande med en sådan funktion, någon kanske vill meddela om sitt möte med just den skådisen temat handlar om eller någon synpunkt eller tyckande om ämnet i fråga men jag tror att vi ska vara lite försiktiga i möjligheterna för gemene man att uttrycka sig på/i STDB:s namn. Har sett alltför ofta hur det till slut spårar ur.

Nu tror jag inte att Trekker i allmänhet och besökarna här på sidan i synnerhet skulle nedlåta sig till sådant men risken finns alltid.

Jag stöder idéen att kommentera bara det går att stoppa spam enkelt. Det är många välskrivna teman som hade förtjänat att få lite respons. Både ris och ros. Sedan tror jag dock tyvärr inte att många skulle kommentera ändå och det skulle hamna lite utanför forumet, där alla diskussioner förs. Att det startades en forumtråd automatiskt som är kopplad till varje nytt tema, om nu detta är möjligt, hade gett större respons.

Men i grunden så tror jag mer på ett samlat team med personer som uppdaterar databasen samt skriver om nyheter och att man ibland kan tillsätta nytt blod om man så önkar. Jag tror t.ex. att det här forumet skulle må bra av några fler som skriver nyheter så att det inte är samma person/er som gör det hela tiden. Nyrekrytering är oftast bara bra och dessutom nödvändigt för att någonting ska kunna utvecklas och frodas.

Denna kommentar är helt off-topic, men jag vill bemöta den. Samtidigt kanske någon moderator kan bryta ur det och starta en ny tråd om det flyter iväg för mycket.

Det är självklart så att det alltid finns utrymme för nya nyhetsskribenter, och att nytt blod kan ge nya infallsvinklar. Samtidigt så vad anser du saknas och behöver utvecklas?

Vi har en god bevakning av de mest viktiga aktuella Star Trek-nyheterna, det vill säga Star Trek Into Darkness och vad skådespelare i gamla serier gör och säger samt rymdnyheter kopplade till Star Trek och annan rymdfart. Jämfört med andra Star Trek-sajter står vi oss bra även om vi inte tar upp allt som händer just nu i Star Trek-världen. Men så himla långt ifrån är vi inte. Dessutom har vi ett svenskt perspektiv och del svenskrelaterade nyheter som saknas bland övriga sidor.

Det jag själv kan se saknas är ibland mer nyheter om våra Star Trek-föreningar. Lite vad som händer på årsmöten och viktiga jubileum har vi varit dåliga på. För egen del beror det mest på att jag inte är medlem i föreningarna. Samtidigt skulle vi kunna ha redaktörer som är medlemmar i föreningarna eller åtminstone be dem skicka in det mest viktiga som händer inom deras verksamhet, då behövs de kontaktpersoner inom varje förening, vilket kanske är enklelt att fixa bara om någon tar tag i det.

Sedan så tror jag inte att det blir en överdriven stor förändring vem som än skriver nyheterna, eftersom traditonen, utrymmet på framsidan och tiden för att skriva nyheter innebär de blir en viss längd och har ett visst innehåll. Samtidigt vill du själv skriva så är du välkommen att söka.

Edited by Aike

Som jag har skrivit tidigare i andra trådar så är jag framför allt aktiv här på forumet, så för min egen del så har jag aldrig kännt något större sug efter den här funktionaliteten. Det ska väl vara väldigt specifika saker isf. Men som andra sagt, om man kan ha spam under kontroll och förhandsgranskar kommentarer innan de publiceras, så är det väl bara positivt med fler möjligheter. :)

Får ta och hålla med Aike annars. När jag först läste tråden så tänkte jag i samma banor, och det gör jag väl än.

Jag stöder idéen att kommentera bara det går att stoppa spam enkelt. Det är många välskrivna teman som hade förtjänat att få lite respons. Både ris och ros. Sedan tror jag dock tyvärr inte att många skulle kommentera ändå och det skulle hamna lite utanför forumet, där alla diskussioner förs. Att det startades en forumtråd automatiskt som är kopplad till varje nytt tema, om nu detta är möjligt, hade gett större respons.

En idé: Skulle man inte kunna koppla en diskussion här i forat till varje tema? Är det inte bättre att ha diskussionerna och ev kommentarer här? Det är väl rimligare?

I princip fungerar det då som en nyhetsartikel som är kopplad till en diskussion. Jag anser dock att diskussionerna skulle bäst höra hemma i respektive forumkategori isåfall. Kanske bör vi redaktörer skapa ämnet så att det ligger rätt, men det är inget större problem.