Jump to content

Star Trek V: the final frontier

thestargaze

Recommended Posts

Sybok känns ganska fel i filmen, i alla fall som Spocks bror... Inte en av mina favoriter, men den hade ju riktigt roliga glimtar ibland! så det är inte sämst heller. Den går någonstanns i mitten.

6/10 får den av mig  ^_^

<{POST_SNAPBACK}>

Ja undrar varför han måste vara Spocks brolla. Det tillför ju inget av värde alls. Han kunde ju lika gärna (och trovärdigare) vart nån snubbe som Spock råkade känna bara. Nån barndomskamrat eller nåt.. :vulcan:

Ja undrar varför han måste vara Spocks brolla. Det tillför ju inget av värde alls. Han kunde ju lika gärna (och trovärdigare) vart nån snubbe som Spock råkade känna bara. Nån barndomskamrat eller nåt..  :vulcan:

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, kunde lika gärna varit en som i tidig barndom kanske såg ner på Spock för att han är halvblod osv. Det hade blivit ungefär samma utgångspunkt som nu när Sybok är familjens svarta får, den utstötte.

Jag tycker att denna film är underhållande och jag har många skäl till det. de här fantasisekvenserna som sybock utsätter våra hjältar för gav ju bones mer djup.

Tänk att ha tagit bort de livsuppehållande systemen för sin far och sedan en vecka senare kommer ett botemedel till det tidigare obotliga tillståndet (snyggt inlägg i debatten om dödshjälp).

den inledande och avslutande semesterscenen. Kanske star treks universumets roligaste. Jag älskar den/dem.

Gud visar sig vara en elak rymdvarelse.

Gillar iden med fredsplaneten. Där federationen, klingons och romulanerna fins representerade. En ide som runnit ut i sanden...tänk att ha varit ambassadör där...

Scotty och uhura är söta

Uhura dansar...om man gillar det eller ej beror väl på om man gillar äldre kurviga damer eller ej. Denna scen upprör tydligen, åtminstone om man får döma av forumet och jag tror att det var idén som roddenberry hade med den.

Jag gillar iden med att spock en gång funderat på att överlämna logiken och följa sin bror. det är ett tema som avspeglats i senare star trek. Inte minst i karaktärerna Tuvok och T´Pol

Allt är välspelat/nu är min syn lite skev eftersom jag är ett riktigt st fan men i alla fall.

Jag ger betyget 8/10 där nemesis är längst ned på listan...

Edited by orville

• 2 months later...

Jag har funderat på en sak gällande denna film. och även nästkomande. Vad tänker starfleet när de skickar iväg ett stjärnskepp med tre kommendörer och tre kommendörkaptener på bryggan? Star Trek VI är ännu värre med fyra kommendörer (sulu är befodrad sedan femman) och tre kommendörkaptener. :blink:

Det måste finnas ett överskott på överkvalificierad personal månne? ;)

Eller är det så att skådisarna fått storhetsvansinne....

• 7 months later...

Är det någon som vet vart man kan få tag av en inspelning på temat till ST V "The Moon's a window to heaven" (eller skicka till mig)?

Jag planerar att använda stycket som uppspelning på mitt inträdesprov och jag har noter (också tack vare forumet ;) ) men jag skulle behöva en inspelning, är det någon som vet vem som sjunger det i orginal?

• 8 months later...

Jag vet inte om det beror på att jag bara hört dåliga saker om denna film, eller om det är min kärlek till De Stora Tre (Kirk, Spock och McCoy), men jag måste säga att jag blev positivt överraskad av filmen. Gillade den skarpt. Visst, vissa saker stämmer inte och den är lite corny ibland, men jag störde mig iinte så överdrivet mycket på det. Tycker att filmen är bättre än både Seach For Spock och The Motion Picture. Har inte sett alla filmer än då jag är lite utav en nybörjare, men än så länge är rangordningen: 4, 2, 5, 3, 1, 8.