Jump to content

Star Trek V: the final frontier

thestargaze

Recommended Posts

Mitt betyg till filmen är 4/10 och den hedersvärda (hrrm) titeln "Sämsta Star Trek-filmen någonsin"

Jag har svårt för TFF av många anledningar, främst för att jag tycker större delen av filmen består av tramsig humor. En annan anledning är Sybok, både för att Spock helt plötsligt har en bror efter 20 år och för att jag tycker han är en väldigt ointressant karaktär. Jag skulle kunna skriva en lång lista av klagomål, men jag orkar inte just nu. Dessutom så har jag redan gnällt en del på filmen i Bästa Star Trek filmen. :)

Ljusglimtar i filmen är:

* Scenen vid lägerelden. "Row, row, row the boat, gently down the stream ..." m.m

* Kirks mördande kommentar: "Why do God need a Starship?" (eller hur det var? minns inte den exakta repliken just nu).

Edited by Sotunk

Mitt betyg till filmen är 4/10 och den hedersvärda (hrrm) titeln "Sämsta Star Trek-filmen någonsin"

Jag har svårt för TFF av många anledningar, främst för att jag tycker större delen av filmen består av tramsig humor. En annan anledning är Sybok, både för att Spock helt plötsligt har en bror efter 20 år och för att jag tycker han är en väldigt ointressant karaktär. Jag skulle kunna skriva en lång lista av klagomål, men jag orkar inte just nu. Dessutom så har jag redan gnäll en del på filmen i "Bästa Filmen"-ämnet. :)

Ljusglimtar i filmen är:

* Scenen vid lägerelden. "Row, row, row the boat, gently down the stream ..." m.m

* Kirks mördande kommentar: "Why do God need a Starship?" (eller hur det var? minns inte den exakta repliken just nu).

Jag måste säga att jag än så länge är lite besviken. Tala om taskig effekter. :blink: Inte direkt som dagens star trek. Hade Star Trek verkligen så här dåliga effekter förut? Jag verkar ha totalt glömt bort den delen. :P

När var den här gjord egentligen?

Edited by Captain Mariah

Jag måste säga att jag än så länge är lite besviken. Tala om taskig effekter.  :blink: Inte direkt som dagens star trek. Hade Star Trek verkligen så här dåliga effekter förut? Jag verkar ha totalt glömt bort den delen. :P

Ja, jag måste hålla med om effekterna. De är mycket sämre än i de föregående filmerna, varför vet jag inte. Låg budget?

Inte för att jag bryr mig mycket om effekterna ... Det är inte effekterna som sänker betyget för min del, det är manuset.

Efter att tittat lite mer på TFF (det var länge sedan sist) så måste jag erkänna att den är lite bättre än vad jag mindes. Jag höjer betyget till 5/10. :)

Vad som funkar i filmen är nästan all dialog mellan Kirk-Bones-Spock. Den är i klassisk TOS-stil och är mycket underhållande.

Kirk: "I should smack your ass!"

Spock: "If you think it would help ..."

Bones: "You want me to hold him?"

:D

Storyn däremot är så dålig att jag blir illamående.

Edited by Sotunk

hmm. visst, den går inte upp mot del 2, 3, 4 eller 6 men om den är sämst vet jag inte. ettan är mördande tråkig att se om. lååånga släpande scener som tagit alltför mycket 2001-inspiration. femman har väl inte en så värst dålig story? den har mer engagerande story än till exempel star trek: insurrection, som jag placerar tillsammans med ettan som den sämsta trekfilmen. så av det kan man utläsa att jag placerar the final frontier ungefär trea från slutet, på delad plats med den förvirrade generations. men, wrath of khan är ju klart bäst.

hmm. visst, den går inte upp mot del 2, 3, 4 eller 6 men om den är sämst vet jag inte. ettan är mördande tråkig att se om. lååånga släpande scener som tagit alltför mycket 2001-inspiration. femman har väl inte en så värst dålig story? den har mer engagerande story än till exempel star trek: insurrection, som jag placerar tillsammans med ettan som den sämsta trekfilmen. så av det kan man utläsa att jag placerar the final frontier ungefär trea från slutet, på delad plats med den förvirrade generations. men, wrath of khan är ju klart bäst.

Jag tycker storyn är dålig för att den på alldeles för många punkter, enligt mig, helt enkelt är dum.

Några exempel (inte de allra bästa, jag vet, men jag kommer inte på några bättre just nu):

* Scenen med Sarek: "So human," säger han nedvärderande om baby-Spock. Ja, vad @£¤!& hade han väntat sig om han skaffar barn med en människa? Dessutom så är tanken på att Sarak skulle se ner på en människa lika dum den. Om han hade gjort det, så hade han ju knappast gift sig med Amanda. :rolleyes:(ja, jag vet att det förmodligen bara var något som Spock föreställde sig i sin fantasi, men att Spock skulle tänka så, är precis lika dumt det.)

* Att Spock, Kirk och Bones ens överväger att varelsen i universums center skulle vara Gud (och speciellt att det just skulle vara den kristna) är dumt även det. Efter alla varelser av alla de skilda slag de träffat på på sina tidigare resor, så tror de helt plötsligt på att en energivarelse med djup stämma och skägg skulle vara Gud bara för att Sybok säger det. :rolleyes:

* Uhuras och Scottys flörteri. :rolleyes:

... och så är det förstås massvis med småsaker i storyn som jag inte tycker om, tex:

* Raketskorna. :rolleyes:

* Det upp och nervända och alldeles för långa turbohiss-schaktet. :rolleyes:

* Uhuras dans. :rolleyes:

* Hur Spock fäller en häst med en vulcan nerve-pinche. :rolleyes:

För övrigt så håller jag med om INS. Efter att ha sett om TFF idag, och höjt dess betyg något, så tror jag att jag att INS och TFF får dela på utmärkelsen Sämsta Star Trek-film på min lista i fortsättningen. :)

Seven of Nine: Japp, du har rätt. TFF är filmen där Kirk klättrar i berg.

Edited by Sotunk

Tycker att Sybok är ett ända stort skämt. En vulcansk hobbypsykolog som är halvbrorsa till Spock? Kom igen! Och Uhura som dansar en magdans med dammvippor, trots att hennes vikt nu är i stil med Kirk och Scotty?? Dessutom är det alldeles för lite av Excelsior. Det ända riktigt bra med filmen är i så fall titelmusiken i inledningen. Jerry Goldsmith låg knappast på latsidan.

Edited by Excelsior

Jag tyckte att den var ganska tråkig. Jag skulle ge den 4 av 10. För många dåliga repliker.... Blev lite besviken. Hoppas att de visar andra star trek filmer. Jag har inte sett så många...

Den absolut bästa filmen IMO är ST:VI TUC. TFF har dock sina ljusglimtar, t ex, Sulus och Chekovs *snöstorm*. :lol:

Annars så diskuteras väl, som sagt, sådant i Bästa Star Trek filmen. Sedan så finns det ju också redan ett ämne som är snarlikt detta, nämligen Star Trek filmer på 5:an.

äh, att man ska vara så petig! det är underhållning det handlar om! det finns väldigt många löjliga detaljer i andra star trek filmer, inte minst the voyage home som många hyllar som den bästa. man får ju trots allt ta det med en nypa salt, eller?

Ja, men om man inte skulle bry sig om uppenbara felaktigheter och bara vifta bort dessa och acceptera dem som underhållning, så skulle det ju innebära att man skulle tycka varenda film eller bok som någonsin gjorts är bra. Så kan man ju inte tänka. :)

Men det här är OT, så det är bäst att lägga av nu ...

Vad det nån som missade filmen?

Har ingen TV just nu så jag såg den inte. Har ju såklart sett den tidigare och placerar den som den sämsta Star Trek-filmen genom tiderna. Till och med INS är bättre, fast inte mycket. :P

Åja, TMP är väl ändå snäppet värre än INS.

Men en annan dålig sak med TFF är klingonerna. :klingon: <_<

Den klingonska kaptenen är ju ett ända stort skämt, han och hans 1:e officer drar skam över hela imperiet. :arg:

Tala om taskig effekter.  :blink: Inte direkt som dagens star trek. Hade Star Trek verkligen så här dåliga effekter förut? Jag verkar ha totalt glömt bort den delen. :P

När var den här gjord egentligen?

Nja effekterna var dåliga jämfört med tidigare Star Trek filmer, detta berodde mestadels på att Industrial Light and Magic var upptagna just då så man fick anlita ett annat bolag till att göra effekterna. Sen är ju effekterna givetvis bättre än på 60-talet. Filmen är från 1989.

Edited by Phlox

• 10 months later...
Kanal 5 visar filmen i natt kl 01:55.

Vet du om dom skall visa några fler av filmerna? Kul att den kommer! ;)

Inte allt för troligt. Kanal 5 har tidigare visat TFF utan att visa någon av de andra filmerna. Det verkade som om de köpte flera reprisrättigheter till just TFF då de visade samtliga filmer för ett tag sedan, men varför just TFF har jag ingen aning om. Det kanske är någon på kanalen som gillar just den speciellt mycket. :rolleyes:

Personligen tycker jag inte att The Final Frontier är så dålig som vissa påstår. Jag medger att det finns vissa inslag som kanske inte riktigt håller måttet men i det stora hela är det en trevlig film. Själv tycker jag att Nemesis är den helt klart sämsta filmen.

Nemesis hade ju inte den bästa storyn håller jag med om, men det fanns en massa läckra effekter *dreggel*. TFF har ju också endel roliga bitar, men den är inte den bästa. FC är nog den bäst IMM, den har snygga effekter OCH en genom tänkt story.

• 1 year later...

Final Frontier är en ytterst trekkig rulle. Håller den som en av favoriterna bland långfilmerna. Har sett att många stör sig på att Uhura och Scotty flörtar. Vet inte men jag tycker dom passar rätt bra ihop på sådär på ålderns höst. =)

Känslan av TOS-intrig infinner sig vid tittandet av denna film. 7/10.

--- Tillagt ---

Då är det 7/10 i Trekpoäng, inte film generellt sett.

Edited by Lenski