Jump to content

Bedöm Avengerfilmerna

Aike

Recommended Posts

Ja, så har jag sett alla sex Avengerfilmerna som har kommit ut hittills. Vad tycker ni om dem? Betygsätt dem gärna och lista dem om ni har lust.

Mitt helhetsintryck är väl nja. De rör sig mellan bra och riktigt usla. Det är sannerligen superhjältarnas b- och c-lag som har fått ett lite överdrivet intresse kring sig. Ingen av filmerna når upp till det bästa med Batman, Spindelmannen, Stålmannen eller X-men. Ja, jag skulle till och med ranka Fantomen-filmen från 1996 högre än något av dessa filmerna.

Sedan kanske det mest i serien är bättre än det sämsta med främst Batman och Stålmannen, men det är heller ingen prestation.

Här är min ranking:

1. Captain America 3+/5

Klassisk hjälte och för mig den mest kände tillsammans med Hulken. Han har ett gott hjärta och filmen är en bra från tönt till superhjältefilm. Snygga actionscener med och inga överdrivna effekter.

2. The Avengers 3/5

Lång och seg introduktion. Bättre andra hälft först på planet när hjältarna fajtas inbördes och sedan en häftig slutstrid. Till och med Hulken och Iron Man är bra i filmen när de är med i mindre doser.

Loke är en bra skurk, men jag kom knappt ihåg att han var med Thor, så det säger väl en hel del om hur ointressant helheten är. Ett stort minus är dock att det känns som Lokes allierade är hämtade ur Power Rangers. Men filmen är verkligen inget man måste ha sett.

3. Thor 3/5

Intressant värld som skapas, men jag minns inte mer av filmen mer än att den var ganska medioker och meningslös.

4. Iron Man 2/5

Denna filmen har väl några ljuspunkter och det är främst Iron Mans strider i Afganistan. Men som helhet är Iron Man en trist superhjälte -- alla vet ju redan vem han är och han har ingen kärlekshistoria. Väldigt, väldigt överskattad.

5. The Hulk 2/5

Hulken är trist och Ed Norton gör det bästa han kan med ett dåligt manus.

6. Iron Man 2 1/5

Gör skäl för påståendet att uppföljare ofta är dåliga. Filmen är inte bara dålig, den är usel. Jag har förträngt det mesta av den.

Har bara sett The Avengers och håller med om betyget 3/5. Den är något omständig i början men tar sig ändå mot slutet.

Kom just på att jag sett både ettan och tvåan av Iron Man och av de två var ettan bättre, betyg 4/5 och tvåan var ok men inte mer och får således 3/5.

Edited by O'Brien

Mitt helhetsintryck är ok och förväntansfullt.

Jag har följt mycket marvel och gillar avengers.

Spinfelmannen är absolut favvo och sedan har vi avengersserien. Batman har varit för seg för min smak. Lite för långt ifrån serien helt enkelt

Här är min ranking:

1. Captain America 4/5

Klassisk hjälte och en personlig favvo

2. The Avengers 3/5

Lång och seg introduktion. Bättre andra hälft först på planet när hjältarna fajtas inbördes och sedan en häftig slutstrid. Till och med Hulken och Iron Man är bra i filmen när de är med i mindre doser.

Loke är en bra skurk, men jag kom knappt ihåg att han var med Thor, så det säger väl en hel del om hur ointressant helheten är. Ett stort minus är dock att det känns som Lokes allierade är hämtade ur Power Rangers. Men filmen är verkligen inget man måste ha sett.

3. Thor 3/5

Intressant värld som skapas, men jag minns inte mer av filmen mer än att den var ganska medioker och meningslös.

4. Iron Man 4/5

Bra rollprestation av downey jr

5. The Hulk 3/5

Hulken var fin. Pulsklockescenerna riktigt bra

6. Iron Man 2 2/5

Lite mycket flams

Jag har inte sett alla dessa.. Men tycker nog att det är lite väl hårt betygsatt Aike.. =)

Så vad tycker då jag...?

Hmm...

1.Captain America 4/5

Den har sina riktigt bra stunder och jag gillar honom som superhjälte.

2.The Avengers 3+/5

Såg de här filmerna i fel ordning, så jag var lite småförvirrad i början men det ordnade sig rätt snart. Inte den bästa, men bra!

3.Thor...har jag inte sett

4.Ironman 4/5

Jag gillar den här filmen! Tycker inte den är överskattad, och det finns visst en kärlekshistoria. =) Han är ju en annan sorts superhjälte, men det tycker inte jag gör något. Han är ju inte typen som håller sig i bakgrunden och låter någon annan ta äran och det kan väl vara uppfriskande ibland.

5. The Hulk 3/5

Inte favoriten, men ändå bra.

6. Ironman 2 hmm...2/5 får det bli.

Inte alls som ettan...

1. Iron Man 4/5

Tyckte den var väldigt bra och spännande. Gillar dessutom Starks douchebag attityd. Även om han bara vill väl :)

2. Avengers 4/5

Den var även väldigt bra och väl sammansatt med de olika karaktärerna.

3. Thor 3/5

Helt ok!

4. Iron Man 2 3/5

Inte allt för dålig. Men ganska torr.

5. Captain America 2/5

Inte alls min grej. Gick väll att titta på antar jag.

och The Hulk har jag inte sett :/

Jag tycker inte att mina betyg är så hårda. Nolans Batman och Spindelmannenfilmerna ser jag alla som fem- eller fyrapoängare. (Enda undantaget är Spindelmannen 3.) Det är klasskillnad mellan dem och Avengergängets filmer. Bättre handling, mer utvecklade karaktärer både bland hjältarna och skurkarna, bättre kärlekshistorier och i Batmanfilmerna intressant koppling till dagens samhälle och historia.

Edited by Aike