Gå till innehåll

Anime


Rekommenderade inlägg

jag vet inte riktigt hur utbrett animétittandet är här i landet, men det vore trevligt att få igång en diskussion om ovanstående serie. har du sett den och har åsikter om den så kom igen och posta! personligen tycker jag att det är en av de bästa tv-serier som gjorts, med mycket tänkvärt manus och spännande handling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

dessvärre går den inte på någon svensk kanal. den har gått på tyska vox med originaltal och tysk text. sen har den gått på franska kanal 5 med fransk dubb också. jag fick köpa den från dvdboxoffice.com för närmre tusenlappen, men då fick jag också en massa godbitar i form av extramaterial. den finns ju att ladda ner, men det ska vi inte gå in på för mycket, eftersom jag har fått höra att sånt snack går emot reglerna... :rolleyes:

men en tusenlapp är serien definitivt värd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anime och anime. den är mer än bara anime. den har ju ett ganska klart sci-fi tema. att det sen råkar röra sig om tecknade bilder istället för skådespelare hör väl inte till saken? i så fall skulle man ju lika gärna fråga sig om det här var rätt forum för sci-fi böcker. dessutom diskuteras väl star trek the animated series lite här och var på forumet. det rör ju sig också om animerad film, även om kvalitén är högst bristfällig... ;)

därför anser jag att den här diskussionen kan rättfärdigas här.

håller med om end of evangelion. den är mäktig... :)

Redigerad av autumnfire
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anime är ju animerad film uppbyggd av tecknarstilen manga. det är ingen genre i sig utan kan variera från så skiljda saker som sci-fi till western. all anime är inte sci-fi men all anime är inte heller sailor moon/pokémon. men, eftersom det uppenbarligen inte visats något intresse för att diskutera neon genesis evangelion här, så kan vi ju lika bra stänga tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anime är ju animerad film uppbyggd av tecknarstilen manga. det är ingen genre i sig utan kan variera från så skiljda saker som sci-fi till western. all anime är inte sci-fi men all anime är inte heller sailor moon/pokémon. men, eftersom det uppenbarligen inte visats något intresse för att diskutera neon genesis evangelion här, så kan vi ju lika bra stänga tråden.

Jag håller med autumnfire i att Anime kan vara oberoende av genreindelning, även om den brukar bli benämnd som en egen genre.

Diskussioner om anime med sf-tema är varmt välkommet här, om jag får bestämma (och det gör jag ju! :w00t: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, anime har ofta en viss stil och uttryckssätt som gör att man kan säga att "det här är anime och det här är inte anime". samtidigt så berättar de ju ofta historier präglade av science fiction och det är väl det vi är här för att diskutera? science fiction historier alltså. akira och ghost in the shell [som jag antar att gits står för] är två exempel på hyfsade sci-fi animéer som jag dock tycker har fått för mycket uppmärksamhet. anledningen är den enkla att de är de enda animéer som har lanserats i stor stil utanför asien. det börjar bli lite bättre för den svenska animé marknaden, i och med lanseringar så som dragonball z och sailor moon, men om man jämför oss med till exempel frankrike och tyskland så ligger vi ljusår efter. varför det är så kan man fråga sig. själv tror jag att det beror mycket på de missuppfattningar folk har om anime [så som att alla är övervåldsamma och visar barns sexualitet] och att den svenska kvällspressen gärna har anime som syndabock när nån knäppskalle gör nåt galet brott. men när man har kommit förbi sina fördomar och letat lite så hittar man underbara serier så som evangelion. serier som ställer frågor om livet och existensen. det är bara att hoppas på att nån svensk tv-kanal vågar köpa in lite kvalitetsanimé. då kanske marknaden i sverige fattar till slut och vi fans kommer inte att behöva köpa dyra saker tvärs över atlanten.

jag rekomenderar följande serier/filmer för vänner av science fiction i stort:

1. neon genesis evangelion - obeskrivbart bra när man kommit förbi de första avsnitten.

2. trigun - crazywesternsci-fi.

3. cowboy bebop - intergalaktiska musikers äventyr med en stor portion humor.

4. metropolis - deckare i neonoirstil

Redigerad av autumnfire
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är inte säker på vad anime betyder ännu men jag tror att det är typ tecknad film. Jag undrar om film " Final Fastaty" ( jag är osäker på hur titeln stavas) är en anime eller inte.

Om det är fel fråga som inte passar i det här ämne , ber jag om ursäkt.

// Nettan

Redigerad av Nettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hum. svår fråga. det finns final fantasy serier som är anime, så som final fantasy unlimited, men dessa har mycket lite med sci-fi att göra och är mer inriktad på fantasyhållet. långfilmen final fantasy, som kom för några år sen, är inte anime av den enkla anledningen att tecknarstilen inte är den samma. om den har med sci-fi att göra vet jag inte eftersom jag inte har sett den. däremot har varken serierna eller filmen [så vitt jag vet] något nämnvärt att göra med spelen med samma namn. förvirrande? ja, japanerna har en märklig förmåga att ge alla sina verk minst tre olika titlar och undertitlar och följer inte samma uppföljarkonvention som vi i västvärlden. usa/europaproducerade uppföljare brukar vanligtvis ha något att göra med originalet, men i asien kan en uppföljartitel ofta vara helt missvisande.

final fantasy brukar ofta klassas som en del av den japanska populärkulturen och flera ledande mangatecknare har gjort karaktärsdesign till spelen. men eftersom final fantasy oftast inriktar sig på fantasy så kanske vi ska lämna diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillade macross plus men är inte så stor fan av macross. humm. har du sett trigun? det är favoriten för närvarande. vash the stampede är en av de tuffaste karaktärerna genom tiderna och sen gillar jag miljön den är satt i - western på 2200 - talet. en slags mad max värld. riktigt tuff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat titta på crest of star, äntligen en förklaring varför folk har alvöron i anime.

En mycket bra anime film "de var elva" handlar om 10 cadetter som ska utföra sitt sista prov att föra ett rymdskepp om de misslyckas så blir de kuggade de visar sig att de är elva ombord och saker börjar gå snätt olyckor, bomber, navigeringsproblem och pest.

Andra gamla klassiska SF-anime

Nadia of the blue water, de disney plankade för att göra atlantis

Macross, do you remember love, filmen som satt en helt ny standar på animation bygger på serien macross (robotech)

Gunbuster gubsjuka, komedi, "realistiskkrigsupplevelse" episka stider, elaka alians stora robotar allti i 6 ep nä nu *****r spränger vi galaxen de ska väll ta kål på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte sett crest of star. varför har folk alvöron? det är ju inte i alla animeserier de har det. kan nog bara komma på en jag har sett. 3x3 eyes om jag inte minns alldeles galet.

sen har vi ju den gamla härliga cyborg 009... :D

för er stackars själar som inte har sett den kan jag berätta att i den svenska utgåvan dubbades alla rollerna, man som kvinna, av samma röstskådespelare. dessutom hade röstskådespelaren lite problem med svenska språket och bryter kraftigt på något slaviskt språk i en del avsnitt. så det blir en hel del kul språkkonstruktioner, så som:

"vilket missil!" :lol:

"vilket snöstormet!" :lol:

"hoppa inte över staketetet!" :lol:

med flera, med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macross, do you remember love, filmen som satt en helt ny standar på animation bygger på serien macross (robotech)

Ah, ännu en som har insett Macross värde! Personligen så längtar jag till den 20:e då det ÄNTLIGEN släpps ett spel baserat på Robotech!

autumnfire: Nej, Trigun har jag inte sett. En utav anledningarna till att jag gillar Macross är för att det var min första kontakt med anime (som Robotech, dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emher om du gillar macross: dyrl ska du se "orginalet" SDF macross och inte den slaktade varianten vid namn robotech som HG gav ut.

Apropå dålig dubb, är det någon som sätt den svenska varianten av macross: dyrl med den underliga titlen macross: sagan om robotech hjältarna. Måste nog vara en de bästa försöken till dubb synd att de verkar utgå från en mycket dålig engelsk dubb.

Måste erkäna att bakgrundsmusiken var bättre i robotech älskar kombinationen av elektroniska instrument blandade med klassiska instrument.

Viste du om att de kommer en ny serier 6ep som hetter macross zero, otroligt snygg lite skeptisk till att de börjat dataanimera planen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...