Gå till innehåll

Matrix I-III


Turambar

Rekommenderade inlägg

Värt att notera är att boxen inte släpps förrän slutet av augusti. Måste dock erkänna att lite sugen blev man allt. Första filmen är ju trots allt rikitgt bra och även de andra två har sina ljusglimtar även om datoranimationerna fick gå före så mycket annat.

EDIT

Kollade lite snabbt på CDON också. De har samma box för 169 och jag hittade även denna med tio skivor, dock norskt omslag men det kanske inte är hela världen. Är man student har man dessutom gratis frakt från CDON.

men om man inte e student så e frakten 29 kr på cdon, å på Discshop e den bara 10 kr, om man e guldkund vill säga. så för oss guldisar lönar det sig att köpa den på discshop isf. inte så mycke iofs men lite lite. hehe.. :D å så får man det snabbare på Discshop me.

men det där me att få det fraktfritt om man e student va ju redigt bra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

missförstod inte vad jag vet... :huh: ...hur som helst så hade väl första filmen varit mer lik del två och tre i actionsekvenserna helt enkelt? en ryggskada ändrar ju knappast på några större plot points utan snarare på genomförandet av vissa scener. och det var det jag menade med förra inlägget: på grund av reeves ryggskada kunde de väl inte ha en lika "flipperspelseffekt" i fightingen som i del två/tre. och det tycker jag helt enkelt är bättre.

Nu fastnar du på fajting o fajting igen

reeves missade ju själva grova grundträningen på grund av ryggskadan och hur

bra anseende position hamnar själva huvudpersonen i filmen?

Något försvagat kanske?

Allt handlar ju om fiender så det är ju uppenbart att en massa fajting måste ske.

Det är ju som att du skulle kunna säga att så många strider behövs

inte i Star Wars.

Vilken vision har din uppfattning i så fall om Matrix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är det nog du som missförstår mig...;)...vad jag menar är att det inte är något fel på mängden fighting i matrix utan snarare på kvalitén på den. kort sagt vill jag ha fighting som ser ut att faktiskt göra ont. ett bra exempel på detta är till exempel filmen ong-bak. när fightingen blir för högtflygande och överdriven förlorar åskådaren också förmågan att verkligen känna (på ett inre plan då) hur det skulle kännas fysiskt. något förvirrat resonemang kanske. ett exempel:

alla vet hur det känns att slå sig på smalbenet med något riktigt hårt. förhållandevis få vet hur det känns att bli skjuten. när man ställer båda dessa handlingar mot varandra på film blir den handling som åskådaren har erfarenhet av kraftigast. helt på grund av att vi vet hur det känns och kan relatera. därmed inte sagt att "serietidningsvåld" inte skulle ha sin plats i filmens värld, men matrix gör det på fel vis. det måste finnas en blandning mellan dessa båda aspekter för att fightingscener för att båda göra dem underhållande och "smärtsamma" (läs: enklare att relatera till). i första matrixfilmen, kanske då på grund av reeves ryggskada, fanns det en balans mellan de två elementen vilken inte fanns alls i tvåan och som återkom i minimal skala i trean.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är det nog du som missförstår mig...;)...vad jag menar är att det inte är något fel på mängden fighting i matrix utan snarare på kvalitén på den. kort sagt vill jag ha fighting som ser ut att faktiskt göra ont. ett bra exempel på detta är till exempel filmen ong-bak. när fightingen blir för högtflygande och överdriven förlorar åskådaren också förmågan att verkligen känna (på ett inre plan då) hur det skulle kännas fysiskt. något förvirrat resonemang kanske. ett exempel:

alla vet hur det känns att slå sig på smalbenet med något riktigt hårt. förhållandevis få vet hur det känns att bli skjuten. när man ställer båda dessa handlingar mot varandra på film blir den handling som åskådaren har erfarenhet av kraftigast. helt på grund av att vi vet hur det känns och kan relatera. därmed inte sagt att "serietidningsvåld" inte skulle ha sin plats i filmens värld, men matrix gör det på fel vis. det måste finnas en blandning mellan dessa båda aspekter för att fightingscener för att båda göra dem underhållande och "smärtsamma" (läs: enklare att relatera till). i första matrixfilmen, kanske då på grund av reeves ryggskada, fanns det en balans mellan de två elementen vilken inte fanns alls i tvåan och som återkom i minimal skala i trean.

Jaså säger du det. Säg mig. Hur hög smärttröskel får det existera i en virtuell värld

som Neo kopplar upp sig på hmm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inget statiskt system precis... <_< ...mer min egen synpunkt. och, eftersom i alla fall jag tänker på agent smith och de andra i den virtuella världen som personer och inte datorprogram (just på grund av de faktiskt ser mänskliga ut) spelar det roll för mig i åskådarrollen. matrix 2/3 är ett steg från kung fu hustle i fightingscenerna, men den sistnämnda tog sig inte själv på allvar. matrix 2/3 är så pretto att det nästan är skrattretande... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inget statiskt system precis... <_< ...mer min egen synpunkt. och, eftersom i alla fall jag tänker på agent smith och de andra i den virtuella världen som personer och inte datorprogram (just på grund av de faktiskt ser mänskliga ut) spelar det roll för mig i åskådarrollen. matrix 2/3 är ett steg från kung fu hustle i fightingscenerna, men den sistnämnda tog sig inte själv på allvar. matrix 2/3 är så pretto att det nästan är skrattretande... :rolleyes:

Men då uppfattar du filmens koncept och förutsättning helt fel i och med

att det är i en virtuell värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nejnej, nu kommer vi in på hur man ska uppfatta konst och det kan man diskutera till dödsdagar. såvida en åsikt/tolkning rörande en film inte är helt uppåt väggarna (vilket jag inte tycker min är) så landar man vid slutsatsen att konst ska betraktas objektivt, enligt ett strikt regelverk. om så hade varit fallet hade jag kanske uppfattat filmens koncept och förutsättning helt fel, men imo finns det ingenting så som en objektiv konsttolkning. inte för att folk inte har försökt att få till en sådan, men det har alltid misslyckats (ex. klassicisterna inom litteraturens värld) just på grund av att konst/film/whatever är en subjektiv upplevelse. så, vad alla mina tidigare inlägg i den här tråden egentligen har handlat om är min egen syn på saken. jag kan inte ge en objektiv åsikt eftersom det inte finns någon sådan. därför kan jag heller inte missförstå filmens koncept och förutsättning, såvida jag inte har fruktansvärt fel och exempelvis säger att matrix 2/3 handlar om rosa kaniner i människokostymer. kort sagt, jag respekterar din åsikt om filmerna men jag håller inte med om den. längre än så kan vi nog inte komma om vi pratar om att förstå eller missförstå koncept och förutsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...