Jump to content

Vilken era och tidslinje vill vi att serien utspelar sig i?

Mr Trek

Föredragen tidslinje  

11 members have voted

1. 1. Vilken tidslinje vill ni att serien utspelar sig i?

• Den "gamla", "vanliga" tidslinjen
      11
    • Den nya tidslinjen från de nya filmerna
      0

Recommended Posts

En av de första sakerna teamet kring den nya serien måste besluta om, ifall de inte redan gjort det, är ju vilken ST-era och vilken av de två stora tidslinjerna serien ska utspela sig i. Vad tycker ni om saken? Jag skulle gärna se att de går tillbaka till den gamla tidslinjen, men med tanke på att Alex Kurtzman var med och skapade den nya tidslinjen, så är det nog ganska sannolikt att serien hamnar där, om inte CBS verkligen vill separera den nya serien från Paramounts filmer. Om serien utspelar sig i den nya tidslinjen skulle den antagligen utspela sig ganska nära filmerna, skulle jag tro. Om så blir fallet, skulle det inte göra mig allt för mycket, då det ändå är berättelserna i avsnitten som är viktigast enligt mig. Jag skulle dock helst se den utspela sig i den gamla tidslinjen. Väl där skulle jag antingen kunna tänka mig en fortsättning där det slutade senast, efter VOY/Nemesis, men något jag tror skulle bli spännande är en serie satt i tiden innan TNG, men efter TOS-filmerna. Till exempel vore det intressant att se något av konflikten mellan federationen och cardassierna som pågick då. Det är ju också en hel del nya arter som har dykt upp i TNG/DS9/VOY-eran, jämfört med i TOS. Det hade kunnat vara spännande att se lite first contact-händelser med några av dem!

Vad vill ni se?

Edited by Mr Trek

Gamla absolut, men tar emot allt som kommer! Vad jag har följt med på facebook så tycks fansen hoppas att den går i gamla tidslinjen, men massorna som går på bio avgör och de tyckte ju om de två nyasta action trek filmerna, så sekert blir det i den tidslinjen, men visst kan det också bli bra.

• 2 weeks later...

Jag har för mig att jag läste någonstans att serien skulle bli i den gamla, och enligt mig riktiga, tidslinjen, men ta det med en nypa salt. Självklart hör den även hemma där enligt min mening. Jag fullkomligt avskyr vad de gjort med de nya filmerna. Helt ok action javisst! Men det är inte trekkigt alls och jag saknar djupet som finns i serierna. Hoppas de gör något vettigt av den nya serien!

On 2015-11-14 10:35:41, Commander Michels sade:

Jag har för mig att jag läste någonstans att serien skulle bli i den gamla, och enligt mig riktiga, tidslinjen, men ta det med en nypa salt. Självklart hör den även hemma där enligt min mening. Jag fullkomligt avskyr vad de gjort med de nya filmerna. Helt ok action javisst! Men det är inte trekkigt alls och jag saknar djupet som finns i serierna. Hoppas de gör något vettigt av den nya serien!

Att den skulle utspela sig i den nya tidslinjen är ju dock inget hinder för djup och trekkighet... det återfinns ju i manusen för avsnitten :)

22 minuter sedan, Mr Trek sade:

Att den skulle utspela sig i den nya tidslinjen är ju dock inget hinder för djup och trekkighet... det återfinns ju i manusen för avsnitten :)

Hehe, jo du har ju naturligtvis rätt. Men jag ogillar att man slänger bort allt som byggts upp i serierna - man slänger bort karaktärer, historia och kultur som fördjupats över årtionden och "uppfinner" dem på nytt. Det är inte vad jag föredrar när det gäller nyskapande.

20 timmar sedan, Commander Michels sade:

Hehe, jo du har ju naturligtvis rätt. Men jag ogillar att man slänger bort allt som byggts upp i serierna - man slänger bort karaktärer, historia och kultur som fördjupats över årtionden och "uppfinner" dem på nytt. Det är inte vad jag föredrar när det gäller nyskapande.

Jag håller med helt och hållet! Ville bara få fram att det ju inte på något sätt bör vara omöjligt att göra djup, trekkig Star Trek i den nya tidslinjen också. Det viktigaste för hur bra den nya serien blir är inte tidslinjen, utan snarare skådespelarna och materialet de har att jobba med :) Hoppas verkligen att de hittar några riktigt bra manusförfattare.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Bägge idéerna har fördelar och nackdelar.

Den gamla har fördelen med att man kan ta med gamla figurer som gästskådisar eller till och med ha med en eller fler som fasta karaktärer. Nackdelen är dock ganska stor: de flesta av skådisarna är gamla och vad jag har sett är det många som är dåligt tränade och knappt känns igen från när det begavs sig. Jag och förmodligen de allra flesta tittare lär inte heller ha samma intresse av att se Voyager, DS9-figurer eller TNG-figurer som man hade på 90-talet när TOS-skådisar gästspelade i de senare serierna. 

I den nya tidslinjen kan vara intressant att se utveckla Star Trek-världen i de nya filmerna på ett djupare sätt. Här är det väl osannolikt att någon av filmskådisarna är med. De är helt enkelt för dyra. (Även om jag hade älskat en Kapten Pike-serie som utspelar sig innan han omkom i Into Darkness.)

Samtidigt hade jag föredragit i en reboot av TOS alternativt en helt ny besättning på Enterprise utan koppling till de gamla filmerna, serierna och de nya. Således hade jag nog föredragit det alternativ som inte finns med: en helt ny tidslinje.

Så min ranking blir:

1. Ny tidslinje

2. Nya filmernas tidslinje

3. Gamla tidslinjen.

Edited by Aike

• 1 year later...

Jag ser fram emot nya äventyr om det utspelar sig i " gamla " Star Trek eller " nya " spelar ingen roll för mig.
Det jag ser fram emot mest är själva dynamiken med karaktären, hur det agerar, tänker och inte minst värderingarna de kommer ha i början och sen i slutet av serien.
Så man kan följa med deras utveckling så som Data ( TNG ) och både Doktorn samt Seven of Nine i Voyager.

Sen skulle det inte skada med något drop till tex Voyager och framtiden då vi får se Tom Paris och Tuvok få prata med Michael Burnham om både logik så som kaptenskap. ( även om visa tidslinjer är ändrade )

Edited by DNAGoa