loghaD Posted September 24, 2017 Report Share Posted September 24, 2017 (edited) Tiden är äntligen kommen! Idag kl. 9 har de första två avsnitten av Star Trek: Discovery premiär på Netflix: Avsnitt 1: The Vulcan Hello Avsnitt 2: Battle at the Binary Stars Här är det fritt fram att diskutera allt som hänt i dessa avsnitt, så om du inte har sett avsnitten än och vill undvika spoilers så bör du träda fram försiktigt. Gå gärna in på databassidorna för dessa avsnitt och lämna ett betyg eller en recension (denna funktion kommer att aktiveras efter att avsnitten har sänts). Det ska bli spännande att följa hur vår bild av serien utvecklas från avsnitt till avsnitt Många har väntat på det här ögonblicket länge, så det är förståeligt om man blir lite känslosam. Kom bara ihåg att hålla en respektfull ton, och att det är helt okej att ha olika åsikter. Edited October 2, 2017 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan_kivisaar Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Jag ska inte gå in för mycket på olika detaljer, utan bara säga: Wow. Det är riktigt snyggt gjort. Visuellt är detta mer JJ-filmerna än någon tidigare ST-serie, utan att ha alltför många störande lens flares. ;) Dessutom gillade jag huvudkaraktärerna direkt. Särskilt Sonequa Martin-Green tycker jag gör ett riktigt bra jobb. / Kiwi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DNAGoa Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 (edited) 4 timmar sedan, jan_kivisaar sade: Jag ska inte gå in för mycket på olika detaljer, utan bara säga: Wow. Det är riktigt snyggt gjort. Visuellt är detta mer JJ-filmerna än någon tidigare ST-serie, utan att ha alltför många störande lens flares. ;) Dessutom gillade jag huvudkaraktärerna direkt. Särskilt Sonequa Martin-Green tycker jag gör ett riktigt bra jobb. / Kiwi Håller med dig fullständigt. Körde igenom både Original samt The Next Generation och blev klar med de 1 dag innan denna och känner att nu är jag i form igen. Tack och lov att den var så bra då jag blev rädd att den skulle bli en flopp som Enterprise blev enligt mig. Men de fixade det och ser fram emot att både se alla och köpa releasen när säsong 1 kommer ut Spoiler Otrolig snygga rymdstrider <3 Edited September 25, 2017 by DNAGoa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Jag gillade det helt klart. Som nämnt väldigt snyggt. Design, kameravinklar och effekter hämtar det bästa från JJs filmer och TOS samt sätter ett eget avtryck. Saru och Michelles Yeahs kapten var starkast. Kul att se Sarek med igen. Klingonerna lyckades de också skapa på nytt och att göra till en mer seriös fiende än tidigare. Jag undrar om Alex Kurtzman hade som plan i att vad som blev Beyond att använda dem och en liknande storyline? Kändes lite så. Sedan är jag inte helt såld på Martin-Green. Hon blev bättre och bättre samtidigt som mer av hennes bakgrund avslöjades. Hon har dock inte så mycket karisma och känns spontant som den svagaste skådespelaren av alla huvudfigurerna (läs de som spelade kapterna) i Star Trek. Jag tror inte att hon kommer att vara seriens huvudfigur om det blir en andra säsong. Risken finns ju att hon sänker hela skeppet eller i alla fall får ta på sig skulden om serien misslyckas. För tyvärr verkar ju inte mottagande översvallande positivt om man kikar på Imdb (6,8 av 10 just nu) eller Trekbbs och Trekmovie. Många som gillar men entusiasmen är ju inte alls lika stor som här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Håller inte med om att Sonequa som Burnham var svag. Skulle nog jämföra presentationen med hur Sisko presenterades. En del upplevde hans första avsnitt som svaga, då han trevande försökte finna sig själv. Likadant är det med Burnham - dessa två avsnitt är grunden för hennes framtida roll. Jag tycker att regi och manus gör ett bra arbete med att som Georgiou säger: "skala av lager för lager" på Burnhams karaktär.. Jag är så spänd inför fortsättningen - blir det ett skepp med personer utkastade från flottan? Eller blir det ett skepp med Sektion 31? Vi har ju inte sett något från dem under hundra år... Wow - vilken start! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 (edited) Jag skall dock tillägga att jag tyckte det andra avsnittet var betydligt bättre -- mycket för att det fördjupade figurerna, vilka var lite ytliga i första avsnittet. Är dock lite orolig för att det första avsnittet som sändes inte var tillräckligt bra för att locka prenumeranter i USA för CBS All Access. Tur då att Netflix betalar det mesta av serien. Edited September 25, 2017 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Lundgren Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Höga poäng för design och presentation. Lite lägre för skådespelarna, som trevar sig fram lite i början då dialogerna är lite styltiga- utom de som pratar Klingon. Att låta klingonerna prata sitt eget språk är ett fantastiskt grepp. Andra avsnittet är klart bättre än det första. Är jag den ende som misstänker en liten backstory för "The Albino" här? Det vore kul om det var så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Mott Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Jag har undvikit att läsa eller se något om serien för att maximera upplevelsen. Betyget blir klart godkänt. Lite trist intro, men mycket snyggt gjord. MEN, vad 17 har de gjort med Klingonerna?! Ser ju ut som ödlor korsat med huvudena från Indiana Jones och Kristalldödskallens rike. Gillade inte det alls, det är ju som att ge alla Vulcans vanliga öron helt plötsligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 2 minuter sedan, Mr Mott sade: Jag har undvikit att läsa eller se något om serien för att maximera upplevelsen. Betyget blir klart godkänt. Lite trist intro, men mycket snyggt gjord. MEN, vad 17 har de gjort med Klingonerna?! Ser ju ut som ödlor korsat med huvudena från Indiana Jones och Kristalldödskallens rike. Gillade inte det alls, det är ju som att ge alla Vulcans vanliga öron helt plötsligt. Lägg på hår, på dessa klingoner, så ser de inte särskilt konstiga ut. Jag tycker i varje fall att de är mer "klingonska" än vad klingonerna i de senaste Star Trek-filmerna såg ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted September 25, 2017 Author Report Share Posted September 25, 2017 Har precis sett klart det andra avsnittet, och hjärtat bultar fortfarande! Enormt spännande serie! Det här är första gången jag ser en serie "live", och det känns som att det kan bli riktigt jobbigt att vänta en hel vecka på nästa avsnitt! Som klingonist är jag extremt nöjd. Jag började lära mig klingonska för ca. 11 år sedan, strax innan jag började titta på Star Trek, och har alltid varit besviken hur språket har behandlats i tidigare serier. Således känns det som att Star Trek: Discovery är den serie jag har väntat på i ett drygt årtionde; dialogen är välöversatt och väluttalad, och det märks att skådespelarna har lagt ner mycket energi på att intonera och lägga till känsla på rätt platser i dialogen Har hört många klagomål på att klingonerna (särskilt T'Kuvma) pratar för långsamt och hackigt. Hastigheten kan jag hålla med om till viss del, men just hackigheten är nog definitivt avsiktlig; bra klingonska ska ha tydliga uppdelningar mellan stavelser, precis som det var både i The Motion Picture och The Search for Spock, vari språket har sitt ursprung. Sedan kan man fråga sig om korrekt språkbruk ska prioriteras högre än publikens uppskattning; Robert O'Reilly (Gowron) talade alltid med väldigt mycket inlevelse när han hade "klingonska" repliker, och han var alltid väldigt övertygande och underhållande, även om hans dialog inte egentligen betydde någonting alls. I övrigt så älskar jag hur spännande den här serien känns, och då menar jag det bara för att det är mycket action, utan för att de konflikter de har ställt upp är väldigt gripande. Det känns som att även om det krigiska temat gör att våra hjältar måste fatta snabba beslut så rör det sig fortfarande om väldigt stora och svåra beslut. Det var definitivt mindre humor än vad jag brukar vänta mig av Star Trek, både gällande kvalitet och kvantitet. Det kan ju ha att göra med att just de här två avsnitten hade en väldigt dyster handling, och det förblir kanske inte så när hela besättningen väl är på plats, men tidigare serier har i regel lyckats väldigt bra med att skapa lustiga utbyten mellan karaktärerna, även i gravallvarliga avsnitt såsom In The Pale Moonlight och The Siege of AR-558. Samtidigt är det bättre att det blir för lite humor än de pressar ut humor ur serien när den inte sker naturligt. Jag är fortfarande inte särskilt förtjust i den nya klingonska designen (uniformerna kan jag köpa, men de nya anatomiska egenskaperna är jag mer kritisk till), men min rädsla att de inte skulle kännas som "våra" klingoner visade sig vara obefogad; när man väl ser dem "in action" så råder det ingen tvivel om vilken civilisation det här är. Det betyder inte att jag har slutat vara kritisk till designen, men jag kan acceptera den. I övrigt så är det är en väldigt intressant blandning av grafiska och ljudmässiga stilar i serien; jag diggar hur vissa klassiska ljudeffekter används ihop med den i övrigt toppmoderna tekniken. Jag är dessvärre inte så förtjust i introt. Jag hade gärna sett ett intro i stil med de första fem serierna, med fokus på exteriörbilder av USS Shenzhou/Discovery i rymden. Den introsekvens vi fick är väldigt snygg och modern, men den ger mig inte riktigt den där känslan av upptäckarglädje. Sedan tycker jag inte att intromusiken var mycket att hänga i granen; den ger ett väldigt spritt intryck, och de mest minnesvärda bitarna är de som de har lånat av tidigare serier, vilket är ett problem när man vill använda den som en signaturmelodi. Trallvänlighetsnivå: 0 Sedan är jag inte riktigt såld på Sareks inblandning heller; jag känner lite som jag gjorde inför Khan i Star Trek Into Darkness, att han har samma namn som en klassisk karaktär men inte ger mig alls samma intryck ... vilket är synd, för när jag tittade på tidigare klipp av James Frain med amerikansk dialekt så tyckte jag mig höra lite av Mark Lenards stämma. Jag är också väldigt skeptisk till hans och Burnhams telepatiska länk. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, och jag inser att Star Trek alltid har blandat sci-fi med fantasy, men deras diskussion i arrestcellen kändes bara ... fel, på något sätt; som om det hörde hemma i The Lord of the Rings mer än i Star Trek. Jag vet att jag kanske har skrivit ungefär lika många negativa saker än positiva, men det blev i alla fall ett Mycket bra från mig; jag känner fortfarande inte riktigt att jag vet vad för sorts serie Star Trek: Discovery kommer att bli, men de första två avsnitten har definitivt gett mig mersmak, och gjort mig sugen på att lära mig mer! Qapla'! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 De två första avsnitten var verkligen spännande och väldigt bra för att vara början på en ny serie. Tycker nog att det andra var bättre än det första. Ska bli intressant att se hur handlingen och karaktärerna utvecklas. Håller med @loghaD om att det kommer bli jobbigt att vänta en vecka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soval Posted September 26, 2017 Report Share Posted September 26, 2017 20 timmar sedan, Thomas Lundgren sade: Höga poäng för design och presentation. Lite lägre för skådespelarna, som trevar sig fram lite i början då dialogerna är lite styltiga- utom de som pratar Klingon. Att låta klingonerna prata sitt eget språk är ett fantastiskt grepp. Kan inte annat än att hålla med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 26, 2017 Report Share Posted September 26, 2017 På det hela taget två väldigt bra prequel avsnitt som ger en mycket bra karaktärsbeskrivning för Michael men jag kan sakna att man inte introducerar skeppet Discovery alls i detta dubbelavsnittl. Det är ett mycket smart jobb även om det rushas fram en del i avsnitt 2 som känns lite forscerat på slutet. Man hade vunnit på att skära ner den långa sekvensen med jetpacket och fokusera mer tid på själva slaget vid det binära systemet. Det hade potential att bli mycket maffigare och långvarigare än vad som blev fallet. Jag kan tycka det är en stor förlust att kaptenen på Schenzou troligtvis är utskriven i serien då jag tyckte att hon och Michael hade en väldigt intressant personkemi på gång som hade kunnat utvecklats till en kraftfull "Dynamic Duo" om de hade getts mer tid än två avsnitt. Dessa två hade gott kunnat bli en ny Spock/Kirk duo och nu är vår investering i denna duo wasted. Synd på så fina ärtor och då menar jag inte karaktärernas kroppar. Jag gillade även "Sense death" killen och dennas ras kändes fräsch och intressant, så jag hoppas att vi får se mer av både honom och hans ras i fortsttningen. Jag undrar till exempel hur "Jägarrasen" ser ut? Jag gillade den nya serieintroduktionen som kändes fräsch och modern. På det hela taget en modern och (så långt) intressant serie som lovar mycket gott inför framtiden om de kan hålla den här nivån på dramatiken. Men den förutsätter att man kan komma överrens med att inget ser ut som i de tidigare serierna och att allt har en mer "JJ Abrams" look. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 1, 2017 Report Share Posted October 1, 2017 On 2017-09-25 at 7:55 PM, Thomas Lundgren said: Höga poäng för design och presentation. Lite lägre för skådespelarna, som trevar sig fram lite i början då dialogerna är lite styltiga- utom de som pratar Klingon. Att låta klingonerna prata sitt eget språk är ett fantastiskt grepp. Andra avsnittet är klart bättre än det första. Är jag den ende som misstänker en liten backstory för "The Albino" här? Det vore kul om det var så. Att skådespelarna trevar sig fram och har svårt att hitta sina roller i början av en serie är inget ovanligt och unikt för Discovery. Det ser vi prov på även i flera av de andra serierna där det ofta tar några avsnitt innan skådespelarna hittar varandra och blir "varma i kläderna". J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted October 3, 2017 Report Share Posted October 3, 2017 Hej trekkers! Nu har jag äntligen hunnit titta på de två första avsnitten och känner mig väldigt entusiastisk. Jag tycker det var välgjort och att man har lyckats att både behålla den så viktiga Star Trek-känslan men också moderniserat serien på ett lyckat sätt. Det var också bra skådespeleri och en mycket sammanhållen historia som berättades. Det här har alla möjligheter att bli riktigt bra! Pjotr'k 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted October 11, 2017 Report Share Posted October 11, 2017 (edited) Har bara sätt de två första avsnitten, gillade det inte alls, varför använda en IP om du ska ändra så mycket. Svor ganska mycket innan jag ställde om hjärnan och sa till mig själv detta är inte Star Trek detta är inte Klingons utan något helt annat, då blev det plötsligt spännande och intressant. Det jag egentligen sörjer är att "grim dark" slukar en av de sista "optimistiska" serierna. Star Trek har sina mörka stunder men det är mörker på en ljus bakgrund. Ett problem är att Klingon talen lät så krystade och inte naturligt.... så som skådespelarna bara kunde läste innantill och inte memorera sina repliker. Som en annan påpekade säg den första repliken på Kligonska och byt sedan till engelska..... En annan sak jag tycker är tråkigt vi som publiken matas ständigt med att Michael hade rätt. Det är inte som Demolition Man där huvudkaraktären sänds till fängelse för att indirekt dödat gisslan, både publiken och han tror att det är sant (men i slutet av filmen det visar sig att skurken hade redan dödad dem) Det råder inga tvivel att Michael är "moraliskt" oskyldig, Klingonerna planerade att starta ett krig oavsett Michaels "hjälp" myteriet var befogat för fredlig diplomati var lönlöst och "skjuta först" faktiskt skulle kunna avstyra kriget. On 2017-10-03 at 22:20, Centerwall sade: Jag tycker det var välgjort och att man har lyckats att både behålla den så viktiga Star Trek-känslan Så kan du förklara vad Star Trek känslan var? Intresserad hur du tolkar vad Star Trek känsla är i Discovery. Edited October 11, 2017 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts