Jump to content

Anomalier och fenomen

Essray

Recommended Posts

Min kompis (som tyvärr vägrar att registrera sig på forumet) bad mig att starta ett sånt här ämne. Han (och numera även jag) undrar vad en partikelfontän är. I VOY-avsnittet "Alice" blir Paris nästan dödad i en sådan, men slår man upp det i Star Trek Encyclopedia står det att det är en form av gruv-teknik, ngn som vet vad det är?

Det är gansak enkelt svar en  partikelfontän är något som på samma sätt som en fontän sprutar ut partiklar.

Det som står i Encyclopedia gälen gruvteknik som var med i ett avsnitt av TNG dom som skriver voyager har knapt sätt ett avsnitt och kan därför inte sin fakta.

Man varför var han nära att dö om han for in i9 den skulle han ha döt.... är det så varmt eller slits skeppet och man sönder???

Enligt det avsnittet har Star Fleet förlorat "ett dussintal" skepp, som bara försvunnit när de undersökt fenomenet.

• 3 years later...

Jag vissta inte riktigt var jag skulle lägga dessa funderingar, så det fick bli i denna tråd.

Jag funderade på hur länge en människa kan leva i rymden utan rymddräkt. Man har sett några filmer där någon tar sig från ett ställe till ett annat utan dräkt, och klarar det. Vad jag förstår så råder ett totalt vakum i rymden och det kan ju inte var så nyttigt för kroppen. Förutom syrebristen, vad händer med kroppen om den visstas i vakum? :blink:

Vakuum, här finns det nga gaspartiklar som fyller ut något, det är alltså tomt. Tänk att du har en fix volym säg ett slutet rum som du genom att koppla en pump till rummet drar ur alla atomer och molekyler. Bara rummet blir kvar. Du har vakuum där inne. Om du vistas i vakuum kan du inte andas eftersom det inte finns någo att andas. Så det enda som man riskerar är att kvävas. Om man då tänker en del av ett skepp som skadats och ett rum är exponerat för rymden. entropin gör att all gas i rummet flödar ut utanför och det blir ett vakuum. bristen på värmestrålning från intilliggande stjärnor etc gör att det också är väldigt kallt. Exponeras man för det blir man alltså ordentligt nedkyld. Men vakuum, bara vakum påverkar troligtvis inte metabolismen eller kroppens övriga funktioner nämnvärt. Vi kort exponering det vill säga :blink:

tja eftersom det är några grader från absoluta nollpunkten så antar jag att det skulle ta några nanosekunder innan man frös ihjäl, annars är det bara luftproblemet kvar antar jag, och det löser man ju käckt med en syrgastub, men för temperaturen så krävs ju en rymddräkt, slutsats: utan rymddräkt lever du inte länge i rymden

Kan inte en partikelfontän vara en "läcka" från subspace? Det betyder ju att det kan komma upp partiklar, som kommer från skepp och saker som blivit indragna i sub-space (som dom 12 skeppen). Kanske funkar den ungefär som en vulkan, det är ett hål i rymden (typ ett svart hål) som ibland förvandlas till en gigantisk partikelfontän som sprutar ut livsfarliga saker i höga temperaturer och "konsumerar" allt som kommer för nära och "ramlar ner", bara rena spekulationer men det är min gissning

Vakuum, här finns det nga gaspartiklar som fyller ut något, det är alltså tomt. Tänk att du har en fix volym säg ett slutet rum som du genom att koppla en pump till rummet drar ur alla atomer och molekyler. Bara rummet blir kvar. Du har vakuum där inne. Om du vistas i vakuum kan du inte andas eftersom det inte finns någo att andas. Så det enda som man riskerar är att kvävas. Om man då tänker en del av ett skepp som skadats och ett rum är exponerat för rymden. entropin gör att all gas i rummet flödar ut utanför och det blir ett vakuum. bristen på värmestrålning från intilliggande stjärnor etc gör att det också är väldigt kallt. Exponeras man för det blir man alltså ordentligt nedkyld. Men vakuum, bara vakum påverkar troligtvis inte metabolismen eller kroppens övriga funktioner nämnvärt. Vi kort exponering det vill säga :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså vakum är inte "farligt" i sig själv, utan det är strålning, kyla mm som är de största hoten i rymden. :huh:

Nja... det kan vara både jättevarmt och kallt i rymden... totalt vaccum är det ju inte... kan tilläggas att den förste Amerikan som Rymdpromenixade tappade en handske, och ryssarna prövade sin rymdräktsnödförslutningar IRL... Så man behöver inte frysa ihjäl... solen lyser ju fortfarande...

Men man kan ju komma överens om att det är obra att exponeras för "rymd" :)

Strålning, värme/kyla, och även trycklösheten... Blodet börjar koka och vill inte vara där det är. Ögonen sväller och vill inte heller stanna på plats... Smärta lidande osv, :rolleyes:

Alltså vakum är inte "farligt" i sig själv, utan det är strålning, kyla mm som är de största hoten i rymden.  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

det är helt klart min uppfattning. åtminstone under en kort tids exponering. Som den tid man kan hålla andan t.ex.

om du värmer ett dricksglas ovanför ett ljus och sedan trycker det mot huden så ser du att glaset liksom suger fast sig. Det beror alltså på att det som finns utanför glaset (det slutna vakuumsystemet) vill omordna sig så att energin sänks i systemet som vi studerar.

Att sedan om man helt skulle vara exponerad för vaakum så menas det här ovan att kroppens system skulle vilja kompensera ordningen som det innebär (kroppen med vätska i, jämte vakuumrummet) hmm. I och för sig börjar ju vatten koka vid tillräckligt låga tryck...det verkar som att det är svårt att svara på EoNeel. Jag tror ändå på mitt resonemang för korta perioder...

Jag tror inte att temperaturen är något problem i rymden. Värme är att atomer rör sig fram och tillbaka. Det är rörelseenergi och energi kan inte försvinna.

Om man sitter i ett rum med luft kan rörelseenergin i våra atomer föras över till luften omkring oss, vi blir kallare och börjar frysa. I rymden däremot finns ingenstans för energin att ta vägen (om man bortser från enstaka dampartiklar) och sådeles stannar värmen i oss om vi råkar ramla ur en luftsluss.

Det låga trycket i vakum är däremot mycket farligt. Naturen vill av naturen (dålig ordvits) skapa balans, och tomrum med lite människomateria i mitten är inte balans. Därför vill naturen fylla tomrummet med atomerna i människan.

Visserligen blir det ingen explosion som i ett kokosbollexperiment men kraften är ändå så stor att blodet i våra yttersta blodkärl börjar koka och massa andra otrevliga saker börjar hända med våra organ.

Vi kan alltså konstatera att rymdfärd utan rymddräkt kan bli en särdeles otrevlig upplevelse. Försök er inte på det här hemma barn.

Jag tror inte att temperaturen är något problem i rymden. Värme är att atomer rör sig fram och tillbaka. Det är rörelseenergi och energi kan inte försvinna.

Om man sitter i ett rum med luft kan rörelseenergin i våra atomer föras över till luften omkring oss, vi blir kallare och börjar frysa. I rymden däremot finns ingenstans för energin att ta vägen (om man bortser från enstaka dampartiklar) och sådeles stannar värmen i oss om vi råkar ramla ur en luftsluss.

Det låga trycket i vakum är däremot mycket farligt. Naturen vill av naturen (dålig ordvits) skapa balans, och tomrum med lite människomateria i mitten är inte balans. Därför vill naturen fylla tomrummet med atomerna i människan.

Visserligen blir det ingen explosion som i ett kokosbollexperiment men kraften är ändå så stor att blodet i våra yttersta blodkärl börjar koka och massa andra otrevliga saker börjar hända med våra organ.

Vi kan alltså konstatera att rymdfärd utan rymddräkt kan bli en särdeles otrevlig upplevelse. Försök er inte på det här hemma barn.

<{POST_SNAPBACK}>

Värme och rörelseenergi får inte blandas ihop då blir resonemanget inkorrekt för att använda ett tråkigt ord. Värme är ett exempel på en energifölst som inte är partikelberoende. Energi kan överföras mellan olika saker som t.ex. ljus eller en mer långvågig form /energifattigare värme.

I övrigt verkar vi överens

• 2 weeks later...

I filmen 2001 (som förövrigt är sämre en samma bok) befinner sig Dave bowman en kort stund i vakuum innan han hinner att stänga dörren och sätta på syreflödet (Frågan är dock om det är riktigt vakuum eftersom det borde flyga ut en massa luft från kapseln). I samma bok redogör Clarke att man torde kunna klara sig flera minuter ute i rymdens vakuum utan allvarliga skador om förberedelser och dekomprimering sköts ordentligt. J.

• 3 months later...

Jag vill inte verka tjatigt, med tanke på ett annat ämne i frågan om virussjukdomar mm. MEN det är en sak som jag inte kommer runt när det gäller ST och det är att awayteamen bara landar på en planet bara genom att ha klassat den som en klassM planet. Och då skall allt vara grönt för att knalla runt utan dräkt mm. Min fråga egentligen är: Vad vet de om de sjukdomar som finns på den planeten...är de vaccinerade? Sen vad gör de åt sig själva, de kan ju själva föra någonting till planeten. Det finns ju avsnitt där det händer mkt som de inte har varit förbereda på...men jag kommer inte på något just nu när det gäller sjukdomar, men det måste ju såklart ha hänt också. I serien ENT borde detta ha varit topp prioritet.

Jag vill inte verka tjatigt, med tanke på ett annat ämne i frågan om virussjukdomar mm. MEN det är en sak som jag inte kommer runt när det gäller ST och det är att awayteamen bara landar på en planet bara genom att ha klassat den som en klassM planet. Och då skall allt vara grönt för att knalla runt utan dräkt mm. Min fråga egentligen är: Vad vet de om de sjukdomar som finns på den planeten...är de vaccinerade? Sen vad gör de åt sig själva, de kan ju själva föra någonting till planeten. Det finns ju avsnitt där det händer mkt som de inte har varit förbereda på...men jag kommer inte på något just nu när det gäller sjukdomar, men det måste ju såklart ha hänt också. I serien ENT borde detta ha varit topp prioritet.

Det kanske ingår i skanningen att leta efter okända sjukdomar? :P

Men visst händer det rätt ofta att awayteam och skyttelbäsettningar råkar ut för otäcka grejer som sjukomar mm? Det hela är nog mer än manusförfattargrej, dvs om inte manusförfattarna lägger in sjukdommar så är planeten fri från dem, eller i varje fall så är det området där våra hjältar finns fritt. En sak som slog mig är att de varelser som bor på planeten säkert vill att deras städer och byar inte ska vara belamrade med smittsamma sjukdommar... J.

• 2 weeks later...

Det kanske ingår i skanningen att leta efter okända sjukdomar? :P

Men visst händer det rätt ofta att awayteam och skyttelbäsettningar råkar ut för otäcka grejer som sjukomar mm? Det hela är nog mer än manusförfattargrej, dvs om inte manusförfattarna lägger in sjukdommar så är planeten fri från dem, eller i varje fall så är det området där våra hjältar finns fritt. En sak som slog mig är att de varelser som bor på planeten säkert vill att deras städer och byar inte ska vara belamrade med smittsamma sjukdommar... J.

Snacka om att det bara skulle bli scener i sickbay, karaktärer iförda eva dräkter etc. Det är för att undvika att serien blir seg och likformig som man undviker virus och bakterie diskussioner ...

Snacka om att det bara skulle bli scener i sickbay, karaktärer iförda eva dräkter etc. Det är för att undvika att serien blir seg och likformig som man undviker virus och bakterie diskussioner ...

Jag skulle nog tycka det var spännande med de riktiga monstren, VIRUS!

Jag älskar ett avsnitt i DS9 när DrBashir försöker råda bot på en riktigt elaK sjukdom, men han grejar det inte. :(

Transportörens biofilter rensar bort alla kända former av sjukdomsalstrare. Det har funnits avsnitt där det inte hjälpt. Tror första gången det nämns är avsnittet i TNG säsong 2 med Pulaski, där de stöter på en sjukdom som åldrar folk. Mer säger jag inte för att inte spoila.

Sen angående att de som inte bor på en viss plats inte vill ha en massa sjukdomar skulle göra det säkert för vårt away-team...kolla upp vad som hände här på jorden när spanjorerna lallade runt i USA.

Man kanske skulle göra en M*A*S*H-version av Star Trek?

Jag håller med! Det vore intressant att fokusera på virus och sjukdomar. Kanske en fin pandemi...eller begreppets galaktiska motsvarighet. Har ni läst ST bokserien Double helix? Den handlar ju om en ras som skapat sjukdomar som läkarna måste försöka finna bot på. Spännande som bara den :)

Det skulle ju ligga rätt i tiden också med all hysteri kring fågelinfluensan..

Edited by Trolsk

Jag håller med! Det vore intressant att fokusera på virus och sjukdomar. Kanske en fin pandemi...eller begreppets galaktiska motsvarighet. Har ni läst ST bokserien Double helix? Den handlar ju om en ras som skapat sjukdomar som läkarna måste försöka finna bot på. Spännande som bara den :)

Det skulle ju ligga rätt i tiden också med all hysteri kring fågelinfluensan..

Har serien stående i hyllan och nu efter ha läst detta så skall jag LÄSA den också. Tack.

Det knäppa är jag inte tycker att det låter så dumt med sjukdomstema i ST, jag kan till och med tycka att det låter riktigt spännande.

• 1 year later...