Jump to content

SWECON 2004

Unknown

Recommended Posts

Vilka skall till SWECON 2004?

Jag skall dit, för enl rykten skall två st ifrån Voyager komma!

Dom skall också ha en 5 dagars Babylon-5 "maraton"

För 500:- skall man tydligen kunna se alla avsnitt i (ett vad jag tror) "bio rum"!

Detta och mycket annat gör att jag måste gå dit!

Sen gör det ju inget att min sambo kommer ha på sig sin "Seven of nine" dräkt! :wub:

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilka skall till SWECON 2004?

Jag skall dit, för enl rykten skall två st ifrån Voyager komma!

Dom skall också ha en 5 dagars Babylon-5 "maraton"

För 500:- skall man tydligen kunna se alla avsnitt i (ett vad jag tror) "bio rum"!

Detta och mycket annat gör att jag måste gå dit!

Sen gör det ju inget att min sambo kommer ha på sig sin "Seven of nine" dräkt! :wub:

Bör noteras att det är 10 dagar B5 inte 5 (om tillräkligt med folk anmäler sig)

WIL WHEATON PÅ SWECON 2004???

Jag har försökt att få tag på Wil Wheaton som spelade Wesley Crusher i ST:TNG.

Efter flertalet försök att nå honom på hans sida och via mail fick jag äntligen tag på honom på hans forum.

Jag berättade för honom om SWECON 2004 (det jag vet och läst på STSTFC´s sida).

Berättade att dom kommer att ha gästskådespelare mm.

Wil lät väldigt intresserad och frågade mig när det var.

Svarade att det inte var bestämt ännu.

Han sa då att han var inbokad på ett flertal konvent hemma (USA) och att han tyckte det skulle vara kul om han blev inbjuden till SWECON.

Jag sa att jag skulle kontakta STSTFS och berätta att han var intresserad.

Har kontaktat dom och väntar på svar.

Hoppas dom som fattar beslutet om vem/vilka som kommer fattar r??tt beslut!

Vilka skulle tycka det vore kul om wil kom till SWECON 2004?

Jag lägger min röst - JA!

Edited by Unknown

Jo det är den riktiga Wil.

Han är seriös och driver sin sida själv.

Nu är det bara up till dom ansvariga för SWECON att fatta rätt beslut och kontakta honom.

Återigen önskar jag att alla som vill att Wil skall komma till SWECON kontaktar

Stockholm Trekkers Fan Club på emailadress: trekker@stockholmtrekkers.a.se

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Vad är det man gör på dessa träffar? Var och när kommer det ta plats? Hur ser programmet ut?:huh:

:) 

Jag funderar på att anmäla, men vill ha lite mer infprmation innan.. :vulcan:

Läs mer på Stockholm Trekkers hemsida. Det är inte så mycket info, men om skådespelarna kommer blir det en riktig höjdare. Att få lyssna till dem och få autografer, samtidigt som man kan ta sig runt hos en mängd olika utställare och ta del av material ifrån hela SciFi-området! Det blir nog riktigt trevligt!

Anmäl er fort, annars missar vi kanske chansen att få hit skådespelarna (det var ju en viktig grund att få många anmälningar för att de skulle kunna komma)!

Senaste nytt om swecon.

*  STOCKHOLM TREKKERS ARRANGERAR  *

*  SWECON 2004        *

*        UPPDATERING        *

Hej alla Trekkers och SF fans!

Det är dags att släppa på lite information om sommarens stora händelse.

Som ni vet röstades Stockholm Trekkers fram att hålla Sveriges Nationella

Convention 2004 (SWECON). Det skedde på förra årets nationella convention i Uppsala.

Föreningen har tidigare varit med att planera och genomföra nationell

verksamhet, men då tillsammans med andra.

Denna gång står Föreningen Stockholm Trekkers som egna arrangörer.

När man genomför en science fiction kongress så har man många olika målgrupper

att tillgodose med intressant material. Både den litterära och mediainriktade,

de som tycker att animerat är bra, de som tycker att fantasygenren är bra osv..

Vad menar jag med det! Jo, att det kommer att bli ett fullspäckat och blandat

program som spänner över hela Science ficktion genren, både litteratur,

långfilmer, videospår, diskussionsspår i de olika delar som sci-fi, fantasy och

anime innehåller.

Vi planerar för att ta hit hedersgäster:

- Skådespelare från Star Trek: Voyager

- Författare från England

Programindelning:

Captain's program: Skådespelarframträdande, samt film, video och

diskussionsprogrammet.

Library program: Film, video och diskussionsprogrammet.

Pris föranmälan:

**** Captain's pass: Giltigt för film, diskussionsprogrammet samt ett

skådespelarframträdande. 500 Kr

*** Library pass: Giltigt för film och diskussionsprogrammet. 300 Kr

** Uppgradering Library pass--> Captain's pass, 200Kr

Uppgradering stödjande --> Library pass, 200Kr

* Stödjande: 100Kr, uppgraderingsbart på plats till föranmälningspris

enl. ovan.

Vi tar emot föranmälan fram till och med Fredagen den 13 Augusti 2004.

Priser i dörren:

**** Captain's pass. 650Kr

*** Library pass 400Kr

** Uppgradering Library pass--> Captain's pass, 250Kr

Tid: 2004-08-20--08-22

Plats: Årsta Folkets Hus

Kommunikationer: Tvärbanan, bussar

P-platser finns i området

Rökfritt

Bar kommer att finnas

Det finns gott om restauranger i området

Som ni säkert förstår är det inte helt lätt att genomföra ovanstående utan er

hjälp, dvs att ni som planerar att komma, föranmäler er snarast möjligt genom

att sätta in anmälningsavgiften* (Captain's eller library pass) på

Stockholm Trekkers postgirokonto: 85 215-2, samt noggrant anger Namn, adress

samt e-postadress. Ange även vilken typ av 'pass' ni avser och antal/ sort om ni

är fler på blanketten.

Detta för att underlätta för oss när vi bekräftar medlemskapen för SWECON2004.

**VIKTIGT**

2004-05-31 är det datum vi slutgiltigt beslutar om vad för typ av kongress det

blir. Allt beroende på hur mycket föranmälningar som inkommit.

--

Hälsningar

// Peter Söderlund

Founder of STOCKHOLM TREKKERS

Passa på att betala in nu annars så kanske det inte blir

Som det ser ut nu så måste man fixa boende själv. Troligen så kommer vi att göra en lista med vardrarhem/liknande i närheten där man kan få bo.

Sen om vilka som kommer så har vi 2 st som vi pratar med och båda är intreserade av att komma hit. Vi hoppas kunna gå ut med exakt vilka som kommer att vara med om några månader.

För att kunna garantera att vi kan ta hit några så är det mycet viktigt att man föranmäler sig så fort man kan. Det var just pågrund att det var så få föranmälningar som gjorde att det inte blev något i Danmark 2002.

• 1 month later...

Hej alla!

Jag är ansvarig för att göra PR till Swecon 2004 (som släpps så fort Swecons hemsida är ute), så frågor kan ställas direkt till mig om ni vill ha svar snabbt.

Som gäster har nu Tim Russ (Tuvok i Voyager) svarat ja! Eftersom det kostar minst 100 000 att få hit en skådis från Los Angeles (där de flesta bor från samtliga serier) så måste den andra skådisen inviteras från England. Vi väntar nu på Jeffrey Combs som spelar en hel massa kända aliens i nästan samtliga Star Trek och som även är känd i skräckmiljön.

Några av skådisarna tar runt en million kronor för att komma, så tyvärr är det svårt här i norden att ta hit dom. Det vi har önskat för årets gäster är en bred erfarenhet. Tim Russ har också erfarenhet bak kameran, och Combs har gjort mycket film och kan berätta från bak kulisserna i olika serier.

Båda kommer att intervjuas i en stor "Här är ditt liv" show.

En annan stor nyhet är egen skräddare som gör 100 % autentiska Starfleet uniformer från samtliga serier.

PS! För att vi ska få hit båda skådisar MÅSTE ni alla ge oss ert stöd genom att förhandsbeställa innan slutet av maj. Det gör också biljätten billigare för er. Info får ni på Stockholm Trekkers anslagstavla. Vi kommer också att börja lägga ut Swecons egen sida vilken dag som helst nu. Den kommer att länkas från Stockholm Trekkers sida.

Thomas Dahl

Stockholm Trekkers

SWECON

Swecon är Sveriges största science fiction kongress med båda nationella och internationella deltagare och gäster. Här kan du träffa likasinnade som delar dina intressen och lyssna till SciFi - och astronomivetenskapliga föredrag och debatter. Bland några av teman i år är marsexpeditionen, robotar, minoriteter, The Prime Directiv och Trekologi. Samtidigt kan vi presentera ett spännande medieprogram med film och TV serier på kongressens egen bio, och du får möjlighet att möta kända storheter inom science fiction som författare och skådespelare.

Varje år utses nästa års Swecon arrangör, via en omröstning under det innevarande årets Swecon, och i år är Stockholm Trekkers arrangörer. Kongressen kommer därför att utvidgas med flera Star Trek relaterade aktiviteter som bl.a. skådespelare från Star Trek serien, och Star Trek relaterade produkter och debatter.

STAR TREK

Star Treks originalserie visades för första gången 1966. Nu efter nästan 40 år är serie nr. 5 under produktion. Men seriens fantastiska popularitet bygger inte bara på specialeffekter och exotiska aliens. Serien

är också känd för sitt engagemang i samhällsdebatten med mänskliga rättigheter och tolerans som utgångspunkt. Även om den är neutral när det gäller partipolitik och religion var debatterna så kontroversiella i sin tid att seriens skapare fick dölja dessa i handlingen för att undgå TV bolagens censur. Men för fansen har Star Treks filosofi varit kristallklar och seriens fantastiska värld ett mål at sträcka sig mot och drömma om.

STOCKHOLM TREKKERS

Stockholm Trekkers är huvudstadens Star Trek bas. Här möts Trekkers i alla åldrar och samhällsskikt en gång i månaden och ser Star Trek och annan Science Fiction på Bio Focus i Hagsätra från morgon till kväll. Genom årets utvidgning av temat Star Trek hoppas organisationen att inspirera samtliga av nordens Star Trek organisationer till ett öppnare samarbete och en ny offensiv Star Trek satsning. Förhoppningsvis kommer Swecon 2004 att vara början på en lång serie Star Trek kongresser med skådespelarbesök och spännande aktiviteter.

GÄSTER

Till kongressen i år kommer både författare, skådespelare och Science Fictionexperter att bidra med föredrag, debatter, signeringar och en stor ”Här är ditt liv” show med Tim Russ och Jeffrey Combs.

Tim Russ kommer från en familj med militär bakgrund i Washington, D.C., och är uppväxt på Air Force baser runt i världen. Den mångsidiga artisten är en veteran från teater och television och uppträder ofta som sångare och gitarrist på olika evenemang i Los Angeles området.

För alla Star Trek fan är han mest känd som Tuvok, en vulcan taktisk- / säkerhets-officer på U.S.S Voyager, men också som regissör.

Jeffrey Comb är uppväxt i Lompoc, California. Han är, som Tim Russ, en teaterveteran fast har också spelat in en imponerande mängd film för TV och bio.

För Star Trek fans är han känd från flera serier men mest från DS9 som Ferengi Brunt, och Vortaklon Weyoun. Han spelar nu i Enterprise som Andorian.

För skräckfilmentusiaster är han bäst känd från Re-Animator, The Frighteners, och House On Haunted Hill.

Dave Lally har blivit en mycket populär gäst på Science Fictionkongresser i Europa, där han imponerar och underhåller med sina enorma kunskaper om ämnet – inte minst äldre filmer och TV show. Han kommer från Dublin men bor numera i London.

Medan våra forskare hämtar idéer inom SciFi, hämtar författarna inspiration från våra forskare och deras resultat. Så nära har deras förhållanden varit att flera av dagens tekniska apparater har sitt ursprung just från Star Trek, som till exempel mobiltelefonen och laptop datorn.

Det har därför varit naturligt för oss att invitera forskare att delta med sina specialområden på alla våra Swecon kongresser - så även i år.

Naturligt nog blir ett av årets centrala teman marsexpeditionen.

MARKNAD

Swecon är ingen mässa men en kongress, och har således sin tyngd på debatter, föredrag och intervjuer. Ändå kommer årets Swecon att erbjuda en marknad där man kan köpa Star Trek relaterade produkter. En nyhet i år är vår egen Garak’s Tailor som från autentiska ritningar av Starfleets fem mest kända kaptensuniformer kommer at ta emot beställningar under kongressen. Om önskat skräddarsyr hon uniformen just för dig.

En av Star Treks stora lanseringar i år är Star Trek Voyager på DVD. Naturligtvis uppmärksammas detta på kongressen och man kan köpa sitt exemplar signerad av

Voyagers egen Tuvok.

ROLLSPEL &/ TÄVLINGAR

Swecon är den kongress där SciFi relaterade priser dels ut. Bland annat avhålls det en novelltävling och en kostymtävling, och man väljer enligt traditionen nästa års arrangörer - så förbered dig noggrant.

För alla kort – och rollspelentusiaster så har ni självklart möjlighet att spela på kongressen om intresset är stort nog, samt att köpa kort och rollspelprodukter relaterad till SciFi och Star Trek.

BANKETT

På lördagskvällen samlas vi alla till fest på en lokal restaurant och förhoppningsvis tar våra gäster sig tid att bli med.

ÅRSTA FOLKETS HUS

Kulturhusets överraskande avslag till kongressen visade sig att vara tur för Stockholm Trekkers, som hittade perfekta lokaler i Årsta Folkets Hus. Lokalerna består av flera byggnader med bio, teater, flera aktivitetsrum till debatt och rollspelverksamhet, egen marknadskorridor samt en komfortabel foajé som social mötesplats. Bygget är känd för sin 50-tals arkitektur och besöks ofta av arkitektur studerande.

BILJETTER

Det är nu möjligt att föranmäla sig till Swecon 2004 genom att betala anmälningsavgiften till postgiro:

Stockholm Trekkers 85215-2.

Märk giron med Swecon 2004, ditt namn, vilka pass du önskar och din adress.

Pris Föranmälan (Fram till 13:e augusti):

Captain’s Pass: 500:- (Tillgång till hela kongressen inklusive skådisar)

Library Pass: 300:- (tillgång till film- och debattprogram)

Stödjande: 100:- (Uppgraderas till pass på plats efter Föranmälningspriser)

Priser vid dörren:

Captain’s Pass: 650:-

Library Pass: 400:- (Kan uppgraderas)

Day Pass: Pris fastsätts senare.

Det är viktigt för att säkra våra skådespelare att betala in så snabbt som möjligt!

HEMSIDA

För ytterligare info besök oss på vår anslagstavla på nätet:

http://www.stockholmtrekkers.a.se/

Här kan du om kort hitta en länk till Swecons egen hemsida.

Stockholm Trekkers anslagstavla byts under hösten ut med ny hemsida.

Jeffrey Combs är inte 100 % bekräftat än, så förbehåll tas. Säger han nej letar vi upp en annan. Allt beror på hur många som använder sig av förhandsbeställningarna. Betala om du kan innan maj, så säkrar du skådespelarna och får billjetten mycket billigare.

Jag kommer att vara här i Forumet framöver och svara på alla era frågor.

PS! Mina komplemanger till er som driver denna sida. Mycket intressant!

God nyhet!

Jeffrey Combs är CONFIRMED! :))) Fast för att allt ska gå i box måste fortfarande en viss mängd förhandsbeställningar komma in varje vecka fram till slutet av maj.

Hoppas ni alla hjälper till med det. Tycker det är på tid vi i Sverige får ett Star Trek bes??k. Vad säger ni?

Edited by the2mas

the2mas! Är det så att ni kommer att ordna "banners" för att användas på hemsidor som reklam för Swecon 2004, så hör av dig till oss i redaktionen för Star Trek Databas. Vi kan säkert ordna så att den kommer med på ett par ställen på startrekdb.se. Lycka till med PR:en!

• Create New...