Jump to content

TV och underhållning..

Stelfan

Recommended Posts

Data nämner under ett TNG avsnitt att TV försvann någonstans i mitten av 2000-talet, hur tror ni underhållningen kommer att se ut under 2100-talet. (jag tar inte med under TNGs tid, eftersom det då finns holodäck, och då blir diskussionen ganska kort).

Cap. Archer ser en del inspelade sportprogram, men hur tror ni den vardagliga underhållningen ser ut på jorden?

TV:n slutas användas nån gång på 2040-talet. Det sa de i alla fall i TNG's "The Neutral Zone". Under 2300-talet har de ju holodecken, men det kan knappast vara den enda formen av underhållning. Om alla ska ha ett holodeck tillgängligt varje kväll och helg skulle ju hela jorden vara täckt av dem. Över huvud taget nämns det faktiskt mycket lite om fritid och underhållning i ST. Men charterresorna verkar någorlunda finnas kvar. Risa känns ju som ett enda stort Grekland eller Spanien.

Det var inte riktigt så jag menade, utan hur kommer själva underhållningen att se ut?

Tror ni (helt världelösa) varjedag såpor kommer att finnas kvar? Spel som lotto, stryktipset, osv?

tja,

vi har ju DABO-spelet på DS9 mm :ferengi:

Däremot är med all säkerhet Dokusåpor mm försvunnet och länge sedan glömt

Någon form av "reality" i 3d el liknande; innan holodeck, förekommer nog med all sannolikhet.

:!!!: Första inlägget för Serierna för 2004 :!!!: :D

Hmm?

Har för mig att Janeway kollar på tv i början av endgame part 1?

Om nu inte tv existerar, så vad är det för fyrkantig apparat med glasruta där en reporter rapporterar om Voyayers återkomst?  :blink:

tja

en skärm där man kan se nyheter är knappast en TV.

Det Janeway tittar på är troligtvis en kombinerad skärm för allt möjligt,

nyheter, kommunikation mm ;)

Själv tror jag att de kommer bli mer interaktiv-tv kombination av tv-datorspel-internet. Men "smarta" tv program kommer att dröja.

De kommer alltid att finnas kvar såpor och porr/våld sedan om det är som ett dataspel eller "vanlig" tv återstår att se.

Men TV:n måste ju finnas kvar tycker jag. Man kan fortfarande läsa böcker idag... då borde TV:n finnas kvar tror jag

nja

TV i den form vi har nu tror jag snart är borta.

1. inom en 5-års period väljer vi själva vilka program vi vill se och när ur ett dagligt utbud. Vi kan ju redan nu se valda avsnitt gm internet när vi vill se tex nyheterna genom en mediaspelare. Jag själv brukar gå in och se ex TV4 nyheterna via nätet den tid jag själv väljer. Mao TV:n och datorn blir samma sak; en skärm för all möjlig information, kommunikation mm.

2. Böcker jovisst. Formatet möjligtvis, men det finns redan nu "digitala-böcker" en form av "papper" men som du kan ladda ner ex morrontidningen till och "bläddra" i. Något tjockare blad men ända på det "gamla" sättet.

Så detta med TV i dagens bemärkelse är snart borta ... gråt el glädjs ;)

vart har du fått faktan om punkt ett som du skrev att TV:n i dagens bemärkelse kommer att vara bort och att man själv får välja program?

Sverige kommer inte att kunna hålla detta. Vi ligger efter med det digital utbudet redan nu. Visst finns det digitalboxar och sånt, men dom kommer inte i närheten av det som du pratar om, om jag tolkar det som du sagt i den grad som jag tror.

Visst kommer TV:n att förändras, det ser inte direkt ut som när den kom, fast jag tror inte att den kommer att ersättas så fort som i Star Trek.

Hmm?

Har för mig att Janeway kollar på tv i början av endgame part 1?

Om nu inte tv existerar, så vad är det för fyrkantig apparat med glasruta där en reporter rapporterar om Voyayers återkomst?  :blink:

Jag skulle tro att nyhetsrapporteringar och annat sänds ut, men inte genom någon TV, inte som den ser ut idag iaf.

I Generations har du ju också massa reportrar som är med då ENT-B prövar sina vingar..

vart har du fått faktan om punkt ett som du skrev att TV:n i dagens bemärkelse kommer att vara bort och att man själv får välja program?

Sverige kommer inte att kunna hålla detta. Vi ligger efter med det digital utbudet redan nu. Visst finns det digitalboxar och sånt, men dom kommer inte i närheten av det som du pratar om, om jag tolkar det som du sagt i den grad som jag tror.

Visst kommer TV:n att förändras, det ser inte direkt ut som när den kom, fast jag tror inte att den kommer att ersättas så fort som i Star Trek.

well

ta bara och läs tex denna artikel

Internetworld

Detta är iof enbart en form av inspelning, men steget är inte långt från

mer och mer webbaserade sändningar. Så vad skulle hindra tex microsoft el

svenskbaserade företag att köpa rättigheter att sända via bredbandsnätet?

Denna form kommer med all sannolikhet att innebära betydligt fler

möjligheter till egna val av program och tider.

Läs även denna artikel

Internetworld 2

Edited by poth_99

Det låter som om det vore intressanta tider för hur datorn kommer att ta över TV: s framtid. Jag har också läst liknande artiklar om detta, och vi hade en liknande disskusion i skolan om detta. Det funkar för folk som har en snabb uppkoppling, men för stackarna ute på landet funkar det inte alls. Jag tror att jag läste på SVT: s hemsida att dom ville gå över till digitala utsändningar, men stoppades av att det inte fanns tillräckligt många med digital box, så nu sänder de både analogt och digitalt.

Är det någon som läst något om ett årtal då de flesta i Sverige skall ha en "riktig" uppkoppling med bredband? Detta måste alla ha tillgång till innan man kan börja sända ut kanalerna över nätet.

Jag har fått PM från forumdeltagare som anser att denna diskussion ständigt hamnar utanför "Star Trek"-området. Vi forumledare har haft diskussionen i fokus ett tag, men kan ännu inte se att vi behöver stänga diskussionen. Däremot så håller jag med de forumdeltagare som har hört av sig att det väldigt lätt blir en diskussion om dagens teknologi, i stället för om vad Star Treks teknologi skall handla om.

Ni får alltså nu en chans att "räta upp" diskussionen något. Tänk på att vi i första hand inte skall diskutera vad som är möjligt i dag utan mer fokuset på vad som exempelvis sägs (eller andas) i olika Star Trek-serier och -filmer.

Tack för ordet!

Jag tror att TV industrins mål är att göra ett hollodäck ifrån ST. Nu är inte tekniken tillräkligt avancerad så vi får nöja oss med virutuela hjälmar och liknande.

Sedan skulle de var tvungna att vara idiotsäkra för annars skulle företagen bli stämda i USA.

hm

det är väl jag som är orsaken till denna utvidgning av diskussionen.

Tanken var att relatera dagens snabba utveckling till den möjliga framtida i ST.

Eftersom mycket lite finns i ST gällande denna fråga så tror jag att underhållningen i ST är precis som jag sagt tidigare: med kombinerade möjligheter via vanliga skärmar (TV), holodeck osv. Men även mkt "retro" med vanliga biovisningar.

Det som jag stöder detta på är från ENT där de verkar ha en stor förkärlek till att klämma ihop sig på en vanlig biovisning och se gamla svartvita filmer.

Likväl som vi idag ibland gillar att lägga på en vinylskiva eller ta fram projekorn och se en super8 film el ve och fasa se på några diabilder :)

• 3 weeks later...
Det som jag stöder detta på är från ENT där de verkar ha en stor förkärlek till att klämma ihop sig på en vanlig biovisning och se gamla svartvita filmer.

Likväl som vi idag ibland gillar att lägga på en vinylskiva eller ta fram projekorn och se en super8 film el ve och fasa se på några diabilder  :)

Exactly! Samtidigt som man har terminaler där man kan se nyheter, kommunicera m.m, och den traditionella televisionen (såpor, serier, lekprogram etc) är borta, så har man lagrat alla gamla serier och filmer från 1900-talet för att, som du säger, titta på dom i en gammaldags biograf eller nåt. Det är vad jag har upplevt från Star Trek, och jag tror att det kommer att förbli så fram till 2800-talet osv. (tidsreseårhundradet?) Nä, det som Janeway tittar på i början på Endgame är inte traditionell TV, för de kan ju inte överge detta medium helt och hållet. Men nu kom jag att tänka på Voyager-avsnittet Tsunkatse där Seven ju blir indragen i en TV-sänd kampsport. Det är väl "underhållning" om nåt? (för de som nu kan bli underhållna av sånt) Så underhållning kommer alltid att existera i Star Trek-universumet, tror jag, bara det att jag inte kan minnas nån harmlös underh??llning...? <_<

• 9 months later...

Jag tror att Datas "profetia" kan stämma. Varför skulle vi ha TV-apparater om hundra år? De lär väl finnas chips som är direkt kopplade till CNS (centralanervsystemet), så information, underhållning mm går rakt in i pallet på en. Själv har jag svårt för denna förkärlek inom ST för gamla filmer, men måste väl även i framtiden ha dagsfärsk underhållning mm. Det jag frågar mig är hur man ser på sci-fi om hundra år?

Det bara slog mig att det samhälle som gestaltas i Starship Troopers inte är så långt borta från framtidens samhället. Nyheter blir saftig underhållning och att det är en evig ström av mediabrus. Människan blir mer och mer en "mediasymbiot", hon kommer alltid vara "online".

Edited by EoNeel

• Create New...