Gå till innehåll

Vilken serie har ni sett minst av?


Karl

Vilken av serierna har ni sett minst av?  

60 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken av serierna har ni sett minst av?

    • The Animated Series (TAS)
      41
    • The Original Series (TOS)
      3
    • The Next Generation (TNG)
      1
    • Deep Space Nine (DS9)
      8
    • Voyager (VOY, VGR)
      3
    • Enterprise (ENT)
      4


Rekommenderade inlägg

Som sagt, vilken serie har ni sett minst av? Varför har ni sett mindre av den? Är det någon serie ni inte är intreserad av? Varför är ni inte intreserad av den?

Hoppas att detta kan bli en kul disskusion :) . Finns det någon som kan övertyga mig om att DS9 är ganska bra? Jag tycker inte att det är så kul för att det är lite segt.

Jag vill också säga att jag hoppas att alla som skriver här har läst forumreglerna. Varför? Jo för att man måste förklara varför man inte gillar en viss serie så att det inte blir flaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte ens räkna TAS som en startrek-serie. Är den ens "officiell"? D.v.s. att det som händer i TAS har hänt i dom andra serierna också. Vad jag vet så finns det inga referenser till TAS i någon annan serie.

I vilket fall som helst har jag inte sett nånting alls av den och känner inget större behov av att göra det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara/rösta i detta ämne... Jag hade nog själv formulerat omröstningen i stil med: Vilken serie (som jag har sett så pass mycket av så att jag format mig en uppfattning om den) skulle jag inte rekomendera till någon annan! Utifrån denna vinkling röstar jag på Voyager, eftersom den i min mening är en oengagerad serie med närmast total avsaknad av kontunitet (och jag har trots detta sett ungefär 90% av avsnitten). Att de flesta här röstar på TAS beror nog snarare på att avsnitten är svåra att få tag i, och att dess dåliga rykte bidrar till att de inte anstränger att införskaffa dem! Jag har sett ett par avsnitt av TAS och kan säga utifrån det, att tack vare att originalskådisarna gör rösterna, återskapar det faktiskt en hel del av den känsla som finns i TOS; charmigare än bra skulle jag nog vilja kalla TAS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett något avsnitt av TAS. Sedan kommer DS9, som jag bara sett några sporadiska avsnitt ifrån. De 10(ungefär) avslutande avsnitten har jag sett + några mer från andra säsonger.

TNG skulle jag vilja se igen(såg den på dansk tv med dansk text)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående TAS så är det som händer där inte giltigt i Star Trek-universumet. Inte enligt "The Star Trek Encyclopedia" i alla fall. Jag har därför inte brytt mej om att se den, och röstade således på den.

Utöver den har jag knappt sett nåt av DS9. Av det jag sett gillade jag dock framförallt Sisko, Bashir och Kira. Anledningen till att jag inte kollat nåt mer, och inte velat skaffa dem på dvd, är att jag dels tycker det verkar segt utan "utforskningen" i de andra serierna, och dels att det inte verkar dissa religion och kapitalism i samma utsträckning som det känns att TNG, och framförallt Picard, gör. Jag menar, bajoranerna verkar ju vara värsta religiösa svinen och till och med belönas med lite övernaturliga inslag då och då. Det håller inte.

Har jag en felaktig bild av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående TAS så är det som händer där inte giltigt i Star Trek-universumet. Inte enligt "The Star Trek Encyclopedia" i alla fall. Jag har därför inte brytt mej om att se den, och röstade således på den.

Utöver den har jag knappt sett nåt av DS9. Av det jag sett gillade jag dock framförallt Sisko, Bashir och Kira. Anledningen till att jag inte kollat n??t mer, och inte velat skaffa dem på dvd, är att jag dels tycker det verkar segt utan "utforskningen" i de andra serierna, och dels att det inte verkar dissa religion och kapitalism i samma utsträckning som det känns att TNG, och framförallt Picard, gör. Jag menar, bajoranerna verkar ju vara värsta religiösa svinen och till och med belönas med lite övernaturliga inslag då och då. Det håller inte.

Har jag en felaktig bild av det?

Gosse... du har gått miste om något! Självklart är DS9 annorlunda upplagd än TOS/TNG/VOY/ENT men detta är faktiskt bara till dess fördel. Personligen tycker jag alla dessa utforskningsavsnitt är uttjatade, omtuggade och i många fall direkt ointressanta, främt i de senaste serierna då de oftast bara omskrivna äldre avsnitt i nya "kläder". DS9 är den enda Star Trek-serie som sticker ut lite från de övriga i och med att huvudpersonerna allt som oftast vistas på en och samma plats, medan äventyren kommer till dem. Du har rätt att ett antal avsnitt avhandlar Bajoranernas religiösa problem, men är absolut inte det som serien fokuseras mest på. Det handlar ju faktiskt om en av alfakvadrantens viktigaste strategiska område; det stabila maskhålet som öppnar sig till gammakvadranten och vad som senare visar sig komma att leda till en storkonflikt som berör hela federationen. Vill du se massiva rymdkrigsslag med hundratals skepp inblandade? Se Starfleet kämpa mot en hänsynslös ras av genetiskt framställda krigare? En handling som vågar ta ut svängarna utan att behöva nollställas när eftertexterna rullat klart varje gång? Ge serien en ny chans, jag lovar att du inte ångrar dig, bor du dessutom i en större stad, finns det nog god chans att DS9 finns till uthyrning. I annat fall kan man hyra dem genom www.brafilm.com eller boxman.net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tr3kk: ...you make a pretty strong case...

Jag kanske borde omvärdera, eller i alla fall ompröva, min syn på DS9. Som sagt baserade jag den just på några få avsnitt (2, för att vara ännu närmare sanningen) och hel del ovetenskapliga slutsatser.

Dessvärre bor jag i en stad i vilken den endast finns två ställen att hyra film på. Det ena hyr jag gratis på, och där finns det bara Voyager. Det andra hyr jag inte gratis på, och där finns det bara DS9, dock bara fyra kassetter. Har funderat på DVD-boxarna av DS9, men det känns inte som ett tillräckligt tryggt köp. Risken är att jag inhandlar VOY-boxarna istället, och försätter mej i en situation där DS9 riskerar att fortsätta leva ett liv i skuggan av VOY, ENT och TNG för min del... <_<

(Jag är OT som aldrig förr, ber om ursäkt. Var bara tvungen att vädra mitt för tillfället största problem.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd är att köpa DS9 på DVD istället då. Den är inte bara bättre än voyager, du får ju dessutom en serie som du inte har sett än. Jag gillade inte DS9 särskilt mycket i början när jag bara sett ca 5-6 avsnitt, men den har en klart mer genomgående story än de andra trek-serierna som gör att den blir bättre och bättre desto mer man ser. Mot slutet vågar jag t.o.m. påstå att den är i klass med det bästa av TNG.

För övrigt tror jag att en röstning utan TAS skulle kunna ge intressantare resultat eftersom dom flesta nog inte har sett TAS och röstar på den därför.

Redigerad av Talar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Snajve: Du skrev inget som är OT. Jag startade dena disskusionen för att folk som kanske som du tycker DS9 inte är lika kul som t.ex VOY så inte du missar en serie som är bra.

Tr3kk: Jag måste säga att du har påverkat mina tankar om DS9 också. Jag skall försöka att få tag på några avsnitt.

________________________________________________

Vd jag har förstått hitils är att TAS inte ha setts av så många för att den är mycket svår att få tag i. Vet någon vart man kanske kan köpa avsnitt från den serien?

Redigerad av Karl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul om jag lyckas påverka någon att upptäcka denna eminenta Star Trek-serie som helt orättfärdigt hamnat i skymundan här i Sverige, på grund av att våra TV-kanaler dabbat sig med sändningarna (TV3, en halv säsong?). Själv upptäckte jag den på TV1000 för ett antal år sedan, där det sändes tre säsonger, resten köpte jag på engelsk köpvideo.

Jag håller med Talar, jag ska inte bracka ner på Voyager mer ??n vad jag redan gjort, men i min mening är DS9-boxarna en betydligt bättre investering, speciellt då du inte sett serien ännu heller!

Jag har själv varit i situationen av att hålla mig till säkra kort:

  • Det finns ingen Sci-Fi utöver Star Wars!
  • (Köpte en kassett med Star Trek 6 för 50:-), hyrde resten av långfilmerna, hittade något som hette TNG - The best of both worlds.
  • Star Wars och Star Trek (TOS & TNG) måste väl ändå vara det enda inom Sci-Fi som går att se...
  • Kompisen som nu spelar in alla TNG-avsnitt till mig från kanal 5, spelar nu också in pilotavsnittet till DS9. Verkar lovande, ber honom fortsätta...
  • Star Wars, Star Trek (TOS, TNG, DS9), tänk att det fanns så mycket sevärd Sci-Fi! Men resten är väl bara dynga, eller?
  • Något som heter Star Trek Voyager dyker upp på importhyllan på SF-bokhandeln, inhandlas snabbt och väcker intresset. Fler avsnitt köpes efter hand, men uppt??cker senare att den inte riktigt håller lika höga klass som DS9. Nåja, det är ju ändå Star Trek, så då måste det ju vara bra...
  • Star Wars, Star Trek (TOS, TNG, DS9, VOY) är det som gäller! För inte finns det väl något annat som är värt att se?
  • Sneglar lite på Babylon 5 i hyllan intill Star Trek. Införskaffar pilotavsnittet och blir hänförd av denna episka serie...

På den vägen är det... kontentan är att man bör ha ett öppet sinne för nya serier, annars kan man gå miste om riktiga guldkorn! Visseligen har jag stött på ett och annat bottennapp i fiskandet efter nya skatter, men den risken får man ju ta! Jag tycker dock inte man ska döma ut serier som man inte har sett så mycket av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, helt sant. Inget bör dömas ut innan det fått en chans..

Men det känns ändå som att steget mellan att inte döma ut en serie och köpa den på dvd för 1000 spänn per säsong är stort. Jag är osäker på om jag är redo... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, helt sant. Inget bör dömas ut innan det fått en chans..

Men det känns ändå som att steget mellan att inte döma ut en serie och köpa den på dvd för 1000 spänn per säsong är stort. Jag är osäker på om jag är redo...  :huh:

Tja, jag kan nog inte skriva så mycket mer för att övertyga dig... Pilotavsnittet till DS9 borde inte vara så speciellt svår att hitta på VHS, kanske är det en av de kassetter som finns att hyra i din stad, i annat fall är det några av avsnitten från säsong 4, då de enda DS9-avsnitt som släpptes på video i sverige just var pilotavsnittet samt nästan hela fjärde säsongen. Hyr åtminstone all DS9 där innan du bestämmer dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till alla er som bor i Göteborg: Marilyn Video vid kaptensgatan har flera rader och flera hyllor med olika Star Trek avsnitt. Om det är någon serie ni inte sett av kan man hyra dom där. Sen så är det något special pris så att man kan hyra 3 filmer för 30kr tror jag det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOS är den serie jag har sett minst av. Jag har sett lite mer än hälften av alla avsnitt. Jag tittade när det gick på femman och har haft några region 1 dvder. Jag tänker köpa TOS när det kommer i säsongsboxar. Annars har jag sett hela TAS, TNG DS9 och VOY.

Har i min dvdsamling hela TNG och DS9. Planerar även att köpa VOY på DVD när det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voyager har visats på SVT. Den borde dom flesta egentligen ha sett mesta av. Är det någon som har röstat att man sett minst av Voyager som kanske vill förklara hur man lyckats missa det? TNG har visats på Kanal 5, fast det var ju inte hela serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade visserligen inte på VGR men kan ändå konstatera att jag inte sett särskilt mycket av det. Har bara sett de två sista säsongerna, samt lite av femte. Anledningen var helt enkelt den att jag tidigare inte brydde mej om Star Trek, hur dumt det än må låta..

Edit: Dvs, jag började inte kolla förrän slutet av säsong 5 när serien gick på SVT.

Redigerad av snajve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på DS9 av den enkla orsaken att jag aldrig har haft möjligheten att se den serien. Förutom DS9 har jag aldrig sett TAS. Jag visste faktiskt inte att det fanns en animerad serie. I vilken kanal visas den?

Den serien som jag har sett allra minst är nog TOS, men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg om jag såg hela. Som slutsats kan man nog säga att TNG och VOY är de serier som jag sett mest av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...