Lågbudgetrysaren Paranormal Activity spelade in blygsamma 77 000 dollar under premiärhelgen förra veckan i USA. Men nästan alla visningar var utsålda och tusentals besökare fick vända i dörren. Nu spekuleras det om filmen blir lika framgångsrik som The Blair Witch Project, skriver LA Timesblogs. Paranormal Activity, skriven och regisserad av den okände Oren Peli, handlar om ett ungt par som undersöker om det finns spöken och andar i sitt sovrum. Filmen kostade endast 15 000 dollar när den spelades in 2006. Sedan dess har den gjort en osannolik resa från några visningar på skräckfestivaler till att distribueras i USA av Paramount och Steven Spielbergs Dreamworks. Spielberg tänkte först göra en remake och låta originalet följa med på dvd:n. Men efter en biovisning där publiken, enligt uppgift, var skräckslagen valde han och Paramount att släppa den i stort som den är.
Filmen marknadsförs under de första veckorna nästan uteslutande via nätet precis som lågbudgetsuccén
The Blair Witch Project gjordes för tio år sedan. Paramount använder också ett nytt grepp som heter
demand marketing, där en besökare kan kräva att den ska visas i personens hemstad. Se det och filmens trailer
här.