Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Nyhet

Star Trek Databas intervjuar: Tommy Kraft (Star Trek: Horizon)

longroad_enterprise.jpg

 

"Vägen har varit lång, därifrån och hit."

 

Så lyder första meningen i den långt ifrån universellt uppskattade titelmelodin till Star Trek: Enterprise. Men även om många trekkies nog hade föredragit en pampig fanfar med valthorn och trumpeter istället för en återvunnen poplåt så kan nog de flesta tänka tillbaka på något tillfälle i deras liv då texten känts relevant: "Jag kommer att se min dröm slå in till slut!"

 

För den amerikanske filmskaparen Tommy Kraft heter den drömmen Star Trek: Horizon, som ska släppas senare i år. Den fanproducerade Star Trek-filmen har lockat mycket stöd med sin imponerande grafik och visuella design, och en handling som verkligen dryper av Star Trek-historia:

Federationens gryning, kriget mot romulanerna, och en uråldrig civilisation som åter gör sig till känna.

 

Star Trek Databas hade nöjet att intervjua Tommy Kraft om projektet. Nedan står hans citat med fritt översatta till svenska, men för den som föredrar det finns den här artikeln även tillgänglig på engelska.

 

It's been a long road...

Sedan projektet kommit igång har Kraft rekryterat ett helt gäng med människor som ska hjälpa honom att ro projektet i hamn, men till en början var Kraft tvungen att göra det mesta helt själv; från att skriva manus och musik till att sy uniformer och skapa visuella effekter. Bland annat har han lagt ner enormt mycket arbete på en fullskalig 3D-modell av stjärnskeppet Discovery, där mycket av filmens handling utspelar sig.

Det här är inte hans första filmprojekt, och han hade många färdigheter i bagaget när han satte igång, men trots det har han fått lägga en hel del arbete på att finslipa sina talanger:

 

"Jag har länge haft ett intresse för 3D-modellering och visuella effekter," berättar Kraft över Skype. "Men jag var väldigt oerfaren när det kom till 3D-modellering och en del av de mer komplexa visuella effekterna, så jag har definitivt behövt lära mig mycket under tiden. Projektets upplägg har varit sådant att jag har kunnat lägga väldigt mycket tid på just de sakerna, vilket har gett mig chansen att lära mig lära mig det jobbet utifrån och in."

 

kraft_horizon_bridge.jpg

Med hjälp av lite greenscreen-magi kan Tommy Kraft stråla sig ombord stjärnskeppet Discovery.

 

It's been a long time...

De flesta fanfilmer bygger antingen på Star Trek: The Original Series eller Star Trek: The Next Generation, och det är väl kanske inte så konstigt, eftersom de två är serierna är de som har flest, ja, fans. Många undrar nog varför någon skulle vilja göra en fanfilm inspirerad av Star Trek: Enterprise, som många anser är den sämsta av Star Trek-serierna.

Men serien har ändå en del anhängare, och just Tommy Kraft känner en väldigt stark koppling till kommendör Archer och hans djärvt färdande besättning, vars alltför jordnära världsbilder sattes på prov varje vecka under seriens gång. Han har själv länge tampats med en konflikt mellan hans religion och hans världsåskådning i övrigt, som kulminerade i en djup depression. Men även om det har varit svårt många gånger har upplevelsen i slutändan bara stärkt hans lust att urforska och lära sig om universum, och inspirerat honom att skapa Star Trek: Horizon.

 

Jag frågade Kraft om hans inre konflikt hade haft något inflytande på handlingen i Star Trek: Horizon, och han gav ett mycket utförligt och känslofyllt svar:

 

"Jag tror absolut att det haft inflytande över handlingen, för den konflikten ändrade helt mitt sätt att se på världen och vad jag vill ha ut av livet. Och något som jag verkligen brinner för personligen är att hjälpa människor och att se människor jobba och leva tillsammans med varandra, och det är ju även en mycket stor del av det Star Trek handlar om.

Horizons handling återspeglar det en hel del, och det är en av de större frågorna jag stället i Horizon: Är det verkligen möjligt att förena alla? Inte nödvändigtvis bara på jorden, utan även när du utvidgar det till ett interplanetärt perspektiv?

Och där har jag verkligen hämtat inspiration från den här upplevelsen, och även ifrån Enterprise.

Det är viktigt för mig när jag skriver någonting - särskilt någonting i stil med det här som jag kommer att jobba med under en väldigt lång tid - att jag har en stark, personlig koppling till det och att jag känner en verklig passion för det."

 

horizon_earth.jpg

"För 250 000 år sedan förenade en civilisation hela galaxen för första gången och skipade fred. Men..."

 

...but my time is finally near!

Hans passion verkar ha smittat av sig, för projektets Kickstarter-kampanj - vars ursprungliga mål var att samla in 10 000 dollar - har än så länge lockat fler än 250 anhängare, som tillsammans har utlovat mer än 18 000 dollar i donationer.

Det ser således ut som att de kommer att gå mer än dubbelt upp på sitt tidigare mål, men Kraft ser stor potential att förbättre projektet. Om det går riktigt bra för insamlingen finns det planer på att försöka rekrytera Star Trek-skådespelare såsom Scott Bakule och Connor Trineer till att göra fästframträdanden i filmen. Först på agendan står dock ge projektets datorsystem en välbehövlig uppgradering.

 

"När jag jobbar med komplexa visuella effekter på min nuvarande dator kan det ibland ta upp till 30 minuter bara att öppna en menyflik, och det gör det verkligen svårt att få någonting alls gjort. Så, det må kosta en del att uppgradera den, men jag tror verkligen att det kommer att göra stor skillnad."

 

En del av pengarna går även till att skapa rekvisita och scenmöbler, vilket ska ge filmen ett helt annat djup än vad som går att uppnå om man förlitar sig helt och hållet på datorgrafik. I sann Star Trek-anda går Kraft även och funderar på att införskaffa en replikator:

"Jag ser över möjligheten att få tag på en 3D-skrivare så att vi bara kan modellera resten av vår rekvisita i 3D och skriva ut dem, vilket är ett mycket bättre alternativ än anlita någon tredje part för att skriva ut dem åt oss, för på det här sättet får vi mycket mer kontroll över processen."

 

horizon_chair_progress.jpg

 

Gräsrotsfinansieringstjänster såsom Kickstarter och Indiegogo har betytt enormt mycket för fanfilmskapare, och de senaste åren har vi sett många imponerande filmprojekt finansieras med deras hjälp. Men för varje lyckad insamling finns också många som halkar på målsnöret, om de äns kommer så lång.

 

Jag frågade Kraft vad han tror är nyckeln till en framgångsrik insamling var, och han pekade ut tre huvudsakliga faktorer:

Kvalitén på projektet, kvalitén på själva kampanjen, och kontakter.

 

På tal om kontakter nämnde Kraft att det har funnits insatser för att få oberoende Star Trek-filmskapare att kommunicera med varandra, för att dela med sig av kunskap och erfarenheter och för de ska kunna ge och få stöd av varandra. Dessvärre finns det en del tydlig uppdelning i den samvaron mellan projekt med stor budget och de med liten budget, och det sker ganska lite kommunkation mellan de grupperingarna.

Kraft var dock mycket tacksam till Alec Peters, som ligger bakom det populära filmprojektet Star Trek: Axanar. Peters tog på eget initiativ kontakt med Kraft, och har även upplyst många av Axanars anhängare om Star Trek: Horizon. Det verkar ha fått effekt, för det var så jag själv först fick veta om projektet!

 

horizon_forest_hawke.jpg

Kommendör Hawke och kommendörkapten Jackson Gates utforskar en utomjordisk skog.

 

Men det vassaste esset i Star Trek: Horizon-kampanjen är nog ändå den ansenliga mängd innehåll som de har haft att visa upp sedan redan innan kampanjen började, från de regelbundna produktionsdagböckerna till filmens första trailer, samt filmens nyligen offentliggjorda första scen.

 

"Jag har märkt att många av de stora projekten, särskilt vad gäller fanfilmer, har haft gamla Star Trek-veteraner ombord. Ta till exempel Star Trek: Renegades, där varenda kotte verkar vara med på något hörn, och även Star Trek: Axanar har en hel del sådana skådespelare. Och å ena sidan är det ju synd att jag inte har några sådana namn att komma med, men å andra sidan tror jag att det gör vårat projekt lite unikt i det avseendet att vårt projekt är så mycket mindre på pappret, men det vi skapar håller ändå en väldigt hög kvalité och ger en storslagen, filmatisk känsla.

Och någonting som vi verkligen haft till vår fördel är att vi hade en hel del riktigt bra innehåll att visa folk när vi drog igång vår Kickstarter-kampanj. Så vi har stora namn, men vi har innehåll."

"Det handlar om att bygga upp ett nätverk och att erbjuda kvalité, och att visa folk - verkligen göra dem säkra på - att man faktiskt kan genomföra det du ber om hjälp till att göra."

 

horizon_world_gate.jpg

Ska vi få se hans dröm slå in till slut??

Senast i forumet

Bokutgivningar

Det finns inga aktuella utgivningar just nu.

Aktuella träffar

Det finns inga aktuella träffar just nu.

RSS

Vi har lagt ut våra senaste nyheter och uppdateringar i RSS-format.
Vad är RSS?

Laddar... Laddar...
Facebook Twitter