Året går stadigt mot sitt slut, och med det ber vi även farväl till en av Star Treks mest hyllade fanserier. Star Trek Continues överraskade många med sina höga produktionsvärden när det första avsnittet kom ut år 2013, och med proffsigt producerade avsnitt och påtagliga kärlek till originalserien blev det snabbt en favorit bland fanfilmsentusiaster, och uppskattades även av en del trekkies som tidigare inte hade brytt sig om fanproduktioner.
Sedan dess har det blivit totalt 11 avsnitt, varav vissa har varit helt fristående medan andra har anknutit direkt till något klassiskt TOS-avsnitt (exempelvis avsnittet Fairest of Them All, där handlingen liksom titeln tar vid precis där Mirror, Mirror slutade). I sann Star Trek-anda har serien även försökt skildra samtidsfrågor med hjälp av futuristiska analogier, och under seriens lopp har vi bland annat fått ta del av berättelser med anspelningar till människohandel, positiv särbehandling och flyktingpolitik.
Fairest of Them All är en direkt uppföljare till det klassiska avsnittet Mirror, Mirror.
Ingenting vara dock för evigt, och det är inte minst sant för fanserier, som med sina långa produktionscykler och volontärbaserade arbetslag ofta faller på att någon i produktionen flyttar, får mindre fritid eller helt enkelt tappar intresset. I Star Trek Continues påskyndades dock nedläggningen sannolikt av CBS/Paramounts nya riktlinjer för fanfilmer, som gjorde det omöjligt för serien att fortsätta som förut, bland annat på grund av begränsningar av fanproduktioners längd och finansiering.
En annan begränsning som sattes av riktlinjerna var ett förbud mot att ha med skådespelare eller medverkande som tidigare hade varit anställda av några officiella Star Trek-produktioner. Star Trek Continues har haft sådana gästskådespelare ända sedan första avsnittet, då Michael Forest återvände i sin roll som Apollo, Marina Sirtis gjorde rösten till skeppsdatorn och Doug Drexler spelade en holografisk cowboy. Bland de återkommande skådespelarna fann vi även Chris Doohan som Scotty, Larry Nemecek som Bones och Kipleigh Brown som Barbara Smith.
Ibland lyckades serien till och med gå händelserna i förväg: År 2014 spelade Fiona Vroom den orionska slavflickan Lolani i ett avsnitt med samma namn, och år 2016 spelade hon en orionsk kvinna i Star Trek Beyond. Tidigare i år upprepade de fenomenet genom att visa oss Rekha Sharma i rollen som Avi Samara i Still Treads the Shadow, ett halvår innan vi fick se henne som kommendörkapten Landry i Star Trek: Discovery.
Innan hon fick rollen som Ellen Landry i Star Trek: Discovery gästskådespelade Rekha Sharma i Star Trek Continues.
Trots detta tog seriens skapare de nya riktlinjerna med ro, och meddelade att de planerade att lägga ner serien i enlighet med dem, men först ville de ge fanserien ett ordentligt avslut. Detta gjorde de i form av en säsongsavslutning i två delar, kallad To Boldly Go, där besättningen reflekterar över det femåriga uppdragets slut under en resa tillbaka dit det började.
Hela serien finns nu tillgänglig för nedladdning på digitalt DVD/Blu-Ray-format (med tillhörande box art) för den som vill ha ett fysiskt exemplar till sin samling.
Richard Hatch har gått ur tiden. Skådespelaren hade en av huvudrollerna i den kontroversiella fanfilmen Axanar, och sci-fi-fans kommer alltid att minnas honom som kommendör Apollo och Tom Zarek i Battlestar Galactica.
Richard Hatch föddes i Santa Monica i Kalifornien den 21 maj 1945. År 1967 reste den nyexaminerade 22-åringen till New York för att arbeta som teaterskådespelare. År 1970 debuterade han som TV-skådespelare i rollen som den återkommande karaktären Philip Brent i såpoperan All My Children, som han spelade från 1970 till och med 1972.
Hatchs karriär tog fart på riktigt år 1976, då Hatch fick huvudrollen som polisinspektör Dan Robins i den sista säsongen av kriminaldramaserien Streets of San Francisco. År 1978 fick han sitt livs mest kända roll, nämligen som kommendör Apollo i originalversionen av Battlestar Galactica. Serien blev dessvärre kortlivad, men lyckades inspirera en stor skara av hängivna fans som längtade efter att se serien återvända till TV.
År 2003 fick Battlestar Galactica nytt liv i form av en tre timmar lång miniserie, producerad av Star Trek-veteranen Ronald D. Moore. Miniserien hyllades av kritiker så väl som av fans, vilket resulterade i en framgångsrik remake av originalserien, som sändes i fyra säsonger mellan 2004 och 2009. Richard Hatch figurerade i serien i den återkommande rollen som Tom Zarek, som syntes i totalt 22 avsnitt, vilket var ett avsnitt mer än vad originalserien hade.
Från vänster till höger: Richard Hatch som kommendör Apollo (1978), Tom Zarek (2004-2009) och Kharn den odöende (2014).
På senare år har Hatch även haft en central roll i diskussionen kring Star Trek-fanfilmer, detta på grund av hans roll som den klingonske överbefälhavaren Kharn i fanfilmen Axanar. År 2014 syntes han i låtsasdokumentären Prelude to Axanar, vars syfte var att generera intresse och donationer till att skapa den planerade långfilmen. De planerna fick dock läggas på is efter det att CBS och Paramount lämnade in en stämningsansökan mot produktionsbolaget Axanar Productions, där Star Trek-ägarna anklagade fanfilmsskaparna för olovlig användning av deras intellektuella egendom för ekonomisk vinning. I slutet av januari enades parterna om ett förlikningsavtal som kommer att tillåta Axanar Productions att gestalta filmens handling, fast i ett betydligt mer begränsat format.
I natt chockerades science-fiction-fans jorden runt av nyheten att Richard Hatch hade avlidit i bukspottkörtelcancer. I ett utlåtande på RichardHatch.com skriver Richard Hatchs son Paul Hatch att skådespelaren hade somnat in fridfullt under eftermiddagen, omringad av sina nära och kära. Han blev 71 år gammal.
Efter mer än ett år av strider om fanfilmen Axanar rapporterar The Hollywood Reporter nu att parterna har enats av ett förlikningsavtal, som kommer att tillåta svaranden att gestalta den planerade filmens handling, fast nedkortad och "med omfattande ändringar".
Det var den 29 december 2015 som Star Trek-ägarna CBS och Paramount lämnade in en stämningsansökan mot Axanar Productions, skaparna av låtsasdokumentären Prelude to Axanar, som i sin tur var tänkt som ett smakprov på deras planerade långfilm, Axanar. Filmen - som Axanar Productions beskrevs som "den första professionellt producerade självständiga Star Trek-filmen" - var tänkt att gestalta berättelsen om Garth of Izar (från TOS-avsnittet Whom Gods Destroy) och hans legendariska seger mot det klingonska imperiet i slaget om Axanar. För att åstadkomma detta samlade Axanar Productions in uppemot 1,5 miljoner dollar, mestadels genom gräsrotsfinansieringssidorna Kickstarter och Indiegogo.
I sin ursprungliga stämningsansökan uppger CBS och Paramount att Axanar Productions både direkt och indirekt har inkräktat på otaliga upphovsrättsskyddade inslag i Star Trek-franchisen, och även att de hade dragit en direkt ekonomisk vinning av detta, bland annat genom att betala ut löner till produktionslaget och genom att investera i en studiobyggnad som skulle kunna användas till framtida vinstdrivande filmprojekt.
Sedan dess har mycket hänt. Axanar Productions yrkade på avslag, men nekades. I maj uppgav JJ Abrams att tvisten snart skulle vara över, men kort därefter kom Axanar Productions med en genstämning och CBS och Paramount uppdaterade sin stämningsansökan. I juni publicerade CBS och Paramount nya riktlinjer för fanfilmer, vilket väckte starka reaktioner från fanfilmsskapare.
Många fanproduktioner har valt att lägga ner sedan CBS och Paramount i juni förra året släppte officiella riktlinjer för fanfilmer.
Under de senaste månaderna har parterna träffats i rätten för depositioner, samt för att enas om frågor att ställa till potentiella jurymedlemmar och debattera om vilken bevisning som skulle presenteras för juryn.
Så sent som den 3 januari avslog domaren Gary Klausner bägge parternas motioner om så kallad "summary judgment", som hade kunnat avgöra hela eller delar av tvisten utan behov av en juryrättegång. Detta beslut innebar en salig blandning av goda och dåliga nyheter för bägge parter, men det var mestadels negativt för Axanar Productions, då domaren bland annat förklarade att Axanar-verken inte täcktes av fair use, fann att Axanar-verken innefattade upphovsrättsskyddade inslag och fann att Axanar-verken var objektivt avsevärt lika målsägandens upphovsrättsskyddade Star Trek-verk. Dock fann han fortfarande att tvisten behövde presenteras för en jury, som bland annat skulle bedöma huruvida Axanar Productions' huvudman Alec Peters uppsåtligt gjort intrång i upphovsrätten, samt huruvida Axanar-verken är subjektivt lika de upphovsrättsskyddade Star Trek-verken.
Domare Gary Klausner avslog bägge parternas motioner om "summary judgment".
Således syntes allt vara upplagt för att inleda juryrättegången, som var schemalagd att starta den 31 januari. Det såg ut att bli en lång och utdragen process, inte minst eftersom Axanar Productions hade yttrat intresse av att överklaga en eventuell fällande dom. Fallet tog dock en ny - och troligtvis sista - vändning igår, när CBS och Parmount i ett gemensamt uttalande med Axanar Productions och Alec Peters förklarade att parterna hade enats om ett förlikningsavtal:
"Paramount Pictures Corporation, CBS Studios Inc., Axanar Productions, Inc. och Alec Peters är glada att rapportera att rättstvisten räramde Axanars film Prelude to Axanar och deras planerade film Axanar nu är löst. Axanar och herr Peters tillkännager att ingendera av filmerna var godkänd av Paramount eller CBS, och att bägge verken överskred gränser för vad som är acceptabelt för CBS och Paramount i förhållande till upphovsrättslagstiftning.
Axanar och herr Peters har gått med på att göra omfattande ändringar till Axanar för att lösa den här tvisten, och har även försäkrat upphovsrättsägarna om att framtida Star Trek-fanfilmer som produceras av Axanar eller herr Peters kommer att överensstämma riktlinjerna för fanfilmer som publicerades av CBS och Paramount i juni 2016.
Paramount och CBS fortsätter att vara stora anhängare av fan fiction och fans' kreativitet. De uppmuntrar amatörfilmskapare att uppvisa sin passion för Star Trek. Paramount och CBS kommer ej att misstycka till, eller juridiskt motsätta sig, Star Trek-fanfilmer som är icke-professionella, amatörskapade och i övrigt lever upp till riktlinjerna, som finns att läsa på http://www.startrek.com/fan-films. Paramount och CBS hoppas att Star Trek-fans, med sin outtömliga kreativitet och passion, kommer att 'leva länge och väl'."
Axanar Productions har även givit ut ett eget uttalande, där de förklarar några av villkoren för förlikningen:
I ett mail som har gått ut till produktionens donatorer tillkännager de några ytterligare villkor:
Axanar Productions berättar även att det fortfarande finns "några juridiska detaljer som kräver vår omedelbara uppmärksamhet under de kommande sextio dagarna". Efter att dessa detaljer är omhändertagna kommer det tänkta långfilmsmanuset att omarbetas för att passa det nya formatet, och förproduktionsfasen kommer också att börja om från början.
Det är ännu oklart vad som kommer att hända med Axanar Productions' studiobyggnad. Det är även oklart vad som kommer att hända med tidigare färdigställt material från den planerade långfilmen, exempelvis "the Vulcan scene", som redan finns att se på YouTube.
Ares Studios var tänkt att användas som en språngbräda för framtida filmproduktioner. (bild via AxanarProductions.com)
Vi har sagt det förut, men nu verkar det faktiskt vara bekräftat: Slaget om Axanar är nu över. Slaget om Axanar kan nu börja.
Star Trek har alltid varit en progressiv franchise, men under sina femtio år har serierna innehållit överraskande få HBTQ-personer. Med Star Trek Beyond och Star Trek: Discovery blir det ändring på detta, och i Chris Pines mening är det inte en minut för tidigt.
I Star Trek Beyond fick vi för första gången se ett långlivat samkönat äktenskap i Star Trek-multiversumet. Det var ingen mindre än herr Sulu som visade sig ha både man och barn ombord stjärnbasen Yorktown, vilket gjorde filmens konflikt desto mer angelägen för honom.
Beslutet att göra Sulu homosexuell har fått både ris och ros, bland annat från självaste George Takei. Den ursprungliga Sulu-skådespelaren, som själv är öppet homosexuell, kritiserade beslutet, som han ansåg bröt mot Gene Roddenberrys vision för Sulu. Takei hade istället uppmuntrat John Cho och produktionslaget att skapa en ny homosexuell protagonist som publiken aldrig har sett förr. I ett Facebook-inlägg förtydligade han dock att även om han tycker att det hade varit bättre att introducera en ny karaktär så var han fortfarande glad att HBTQ-personer fanns representerade i Star Trek.
"Star Trek har alltid tänjt gränserna och öppnat nya möjligheter för skådespelare, inklusive mig själv. Jag är oändligt tacksam till alla som har varit en del av denna fantastiska och växande familj. Jag önskar John Cho all lycka i den roll jag en gång spelade, och gratulerar Simon Pegg för hans vågade och banbrytande berättelse. Även om jag hade valt att använda en ny karaktär i just det här tillfället så förstår jag och uppskattar det arbete de gör; som alltid far de djärvt dit ingen har farit förr. Star Trek kommer att leve länge och väl."
Star Trek har flörtat lite med genus och sexualitet tidigare. I TNG-avsnittet The Outcast träffar vi Soren, som arresteras eftersom hon identifierar sig som kvinna i ett androgynt samhälle där könsidentitet av något slag betraktas som en kriminell perversion, vilket somliga har betraktat som ett (eventuellt oavsiktligt) sätt att förklara könsdysfori på ett sätt som är relaterbart för cispersoner. I Star Trek: Deep Space Nine skulle somliga argumentera för att vi fick se franchisens första bi- eller pansexuella karaktär, då Jadzia Dax förälskar sig i och attraheras av klingonska män, trillska kvinnor och kaptener med genomskinliga huvuden. Skådespelaren Terry Farrell har även berättat att hon uppfattade sin karaktär som könsfluid, eftersom Dax-symbionten hade levt både som kvinna och som man.
I mångas åsikt är dock dessa instanser lite för få och för kortvariga. Men det kanske det snart blir ändring på. Nästa år kommer nämligen Star Trek: Discovery, och serieskaparna lägger stor vikt vid representationen av kvinnor och minoritetsgrupper. Som en del i detta har Bryan Fuller förklarat att det kommer att finnas minst en homosexuell karaktär i serien, och en av de som glädjer sig av detta beslut är Kirk-skådespelaren Chris Pine. "Det är fanimej på tiden,", säger skådespelaren till The Hollywood Reporter, där han även uttrycker att han är stolt över att vara med i en franchise som lägger fokus på hoppfullhet och optimism.
I Pines mening innebär det faktum att det fortfarande pågår en diskussion om detta bevis för att det finns arbete kvar att göra med att normalisera homosexualitet. Han menar också att det är hans jobb som skådespelare att hjälpa folk att känna sig mindre ensamma, och att "om det finns ett enda barn i USA som känner någon nivå av självförakt eftersom han känner sig annorlunda, eller mobbas eftersom han känner sig annorlunda eller låter annorlunda eller ser annorlunda ut, och om vår film kan ge honom någon tröst eller få honom eller henne att känna sig mindre ensam, då ska vi definitivt göra det hela tiden, varje dag i veckan."
De nya riktlinjerna för fanfilmer har tvingat många fanproduktioner att lägga ner eller göra andra stora ändringar. Exempelvis har skaparna av fanserien Renegades bestämt sig för att fortsätta serien fast utan Star Trek-relaterade inslag, medan skaparna av Starship Valiant, Starship Saladin och Farragut m.fl. har bestämt sig för att färdigställa de avsnitt de redan har påbörjat och sedan lägga ner.
Även skaparna av Star Trek Continues planerar att lägga ner serien, men först vill de använda de pengar de har samlat in för att ge serien ett värdigt slut. I ett blogginlägg skriver huvudmannen Vic Mignogna att serien kommer att avslutas med en fantastisk berättelse som sträcker sig över flera avsnitt.
Kanske är seriens sjunde avsnitt, Embracing the Winds, det första ledet i den här berättelsen. I det nya avsnitt står kapten Kirk framför ett svårt beslut samtidigt som resten av Enterprise-besättningen står inför ett mysterium, och när eftertexterna börjar får man en känsla av att det finns det en hel del kvar att fundera över på bägge fronterna.
Mer än så tänker jag inte säga! Avsnittet finns att se på Vimeo och YouTube.
Tommy Kraft vill fortsätta göra filmer. Efter ett par motgångar siktar nu den forne fanfilmsskaparen på att göra en ny kortfilm med en egen berättelse, och än så länge ser det ut som att han kommer att klara sina finansieringsmål.
När vi först pratade med Tommy Kraft för drygt två år sedan kunde man lätt tro att han hade tagit sig vatten över huvudet: Med en budget på 18 000 dollar skulle han producera en proffsigt gjord långfilm där han var producent, regissör, manusförfattare, kompositör, 3D-animerare, inspelningschef och kostymdesigner. Han lyckades dock, och den 26 februari i år hade fanfilm Star Trek: Horizon premiär.
Sedan dess har han arbetat med att skapa en uppföljare, innan CBS' jurister rådde honom att sluta, och de nyligen publicerade riktlinjerna för fanproduktioner innebär nog att han inte lär försöka igen. Han valde då att försöka sig på att göra en ny film utan koppling till Star Trek, men tyvärr lyckades han inte samla in ens 10% av de 250 000 dollar han hade satt som budget, så han fick lägga det projektet på is.
Nu har Kraft ett nytt projekt på gång, och den här gången är hans finansieringsmål betydligt lägre: Han vill samla in 13 000 dollar (mindre än budgeten för Star Trek: Horizon) för att göra en ny kortfilm, och efter bara tre dagar har han redan dragit in nästan hälften. Kortfilmen heter Runaway, och handlar om en android som heter Maria och som försöker fly till någon av de delstater där androider har några rättigheter. I videon som följer med Kickstarter-kampanjen säger Kraft att han vill använda filmen som ett medium för att utforska amerikansk historia och nuvarande rasrelationer.
Vill du veta mer? Då kan du spana in Runaways kampanjsida på Kickstarter eller följa Star Trek: Horizon på Facebook.
Det har gått en dryg vecka sedan CBS och Paramount släppte riktlinjer för fanproduktioner, och de har fått ett blandat mottagande. Nu säger fanfilmen Raven att de kommer att försöka följa riktlinjerna, men att de kanske kommer att bryta mot de regler som de inte anser krävs av lagen.
I ett inlägg på fanfilmens hemsida tackar skaparen David Whitney CBS och Paramount för att de har gjort sina riktlinjer offentliga, eftersom det hjälper fanskapare att förstå vad de tittar på när de bedömer fanproduktioner. Han säger dock att han anser att vissa av riktlinjerna går utöver vad CBS och Paramount har rätt att kräva enligt rådande upphovsrättsskyddslagstiftning:
"De regler som har att göra med direkta upphovsrättsintrång och intellektuell egendom kommer att följas. De regler som inte har med deras upphovsrätt att göra, eller upphovsrättslagstiftning, kommer att ignoreras.
Mer specifikt kommer vi att bortse från krav rörande filmens längd, ersättning för medverkande, vilka kostymer som används och uppmuntran till bidragsgivare som inte har någon koppling till Star Trek eller CBS. Till sist kommer vi även att bortse från kravet vilka typsnitt som får användas. Vi kommer däremot inte att använda ett Star Trek-relaterat typsnitt på vår titelbild. Och eftersom vi vanligtvis inte använder oss av online-insamlingar anser vi att många av punkterna är irrelevanta, och flera andra punkter blir irrelevanta eftersom vi kommer att ta bort namnet "Star Trek" från projektet.
Jag gör bedömningen att om vi följer de regler som är kopplade till upphovsrättslagstiftningen så kommer vi att ligga inom vad lagen tillåter och det kommer bli väldigt svårt för CBS att utmana oss i domstolen."
Tiden får utvisa hur Star Treks ägare kommer att reagera på det här beslutet.
CBS' och Paramounts nya riktlinjer för fanfilmer har fått ett kyligt mottagande. Igår besökte CBS vice produktutvecklingsansvarige John Van Citters ENGAGE: The Official Star Trek Podcast för att förklara sin sida av berättelsen.
Enligt Citters släppte inte Star Trek-ägarna riktlinjerna till följd av rättstvisten mot Axanar Productions, som många tror. Istället menar han att detta är någonting som har fnulats på under en längre tid, som respons på fanfilmernas utveckling mot alltmer professionella och fått allt större budget. Han menar också att löftet om prylar i utbyte mot donation har gjort gräsrotsfinansiering alltför lik försäljning av icke-licensierade produkter. Dessutom menar han att den ökande kvalitén kan avskräcka fans som vill göra en fanfilm men saknar resurser för att konkurrera i dagens fanfilmsklimat.
John Van Citters fick även svara på frågor från lyssnare, och bland annat fanns det en som handlade om tidigare produktioner. Citters säger att CBS och Paramount inte kommer att applicera de nya riktlinjerna retroaktivt, så produktioner som släpptes innan riktlinjerna offentliggjordes kommer att få vara kvar. Han säger även att det finns potential att justera riktlinjerna i framtiden.
Hela avsnittet finns att höra här. Det finns även en sammanfattning att läsa på AxaMonitor.
Slaget om Axanar har tagit ännu en ny vändning. I torsdags publicerade CBS och Paramount nya riktlinjer för fanproduktioner, och fanfilmsskapare har reagerat med allt från ilska till tacksamhet, och allt från förtvivlan till apati.
Den starkaste reaktionen har kommit från Axanar Productions, vars rättstvist med CBS och Paramount troligtvis tvingade fram riktlinjerna. I ett nytt blogginlägg uppmanar de nu sina supportrar att gå ihop för att skada CBS' nya storsatsning på strömningstjänsten CBS All Access.
"Vid det här laget har du sannolikt hört att CBS och Paramount äntligen, efter fler årtionden av tystnad, har släppt en samling med riktlinjer för Star Trek-fanfilmer att följa för att undvika att bli stämda. Tyvärr skrevs de här riktlinjerna av en grupp med överkoffeinerade advokater och licensieringsanställd med föga förståelse för Star Trek-fandom. Som resultat av detta skulle de nya reglerna kunna utplåna så gott som alla tidigare och nuvarande fanfilmer och fanserier.
Av deras utlåtande på StarTrek.com att döma verkar CBS nästan stolta över sig själva, och tycks känna att de har gjort fansen någon form av tjänst. Och trots att artikeln i skrivande stund har fått nästan 200 kommentarer med omkring 90% negativa reaktioner så tvivlar jag på att CBS och Paramount kommer att inse hur förödande deras handlingar kommer att vara ... såvida inte vi får dem att inse det."
Deras plan för att motverka få dem att se detta är att uppmuntra fans att gå ihop i "kollektiv" som ska se den nya Star Trek-serien tillsammans, så att de inte behöver betala varsin prenumerationsavgift. På så sätt får Axanars fans fortfarande se den nya serien, men med mindre vinst för CBS. Axanar Productions säger att man skulle kunna minska antalet tittare med 50-85 procent på det här sättet, vilket skulle kunna motsvara flera miljoner dollar i utebliven vinst varje år. För att locka fler att gå med i den nya kampanjen har de skapat en Facebook-grupp, som i skrivande stund har strax under 500 medlemmar.
En bild från Facebook-gruppen Project SMALL ACCESS.
Gruppen bakom Star Trek Continues väljer dock ett annat tillvägagångssätt. I ett meddelande på fanseriens Facebook-sida avråder huvudmannen Vic Mignogna deras följare från att bojkotta eller på annat sätt försöka försvaga CBS eller Paramount.
"Vi är tacksamma för det stöd vi har fått från våra fans, men det går inte att hjälpa fanproduktioner genom ilska eller hot mot CBS. De som uppmanar fans till att göra så representerar inte Star Treks ideal, och inte heller fanfilmers intressen. Den som vill sprida negativitet mot CBS får göra det någon annanstans. Det välkomnas inte här och jag har bett att alla sådana inlägg här ska raderas omedelbart.
Det sista vi vill är att Star Treks ägare ska säga, 'Varför lägger vi ner så mycket tid, möda och pengar på det här? Låt oss helt enkelt sätta stopp för det helt och hållet; det är inte värt vår energi."
De uppmuntrar även fans som vill veta mer att lyssna på Star Treks officiella podcast, ENGAGE, den 29 juni, då produktutvecklingschefen John Van Citters kommer att prata om de nya riktlinjerna.
Axanars regissör och redigerare Robert Meyer Burnett är starkt kritisk till de nya riktlinjerna, men säger att han aldrig skulle bojkotta Star Trek.
Arbetslagen bakom Starship Valiant och Ambush har meddelat att de tror att de kan finna sätt att producera sina verk inom ramarna för vad riktlinjerna tillåter, och skaparna till Starship Farragut har angivit att de undersöker hur detta kommer att påverka deras produktion. Mer pessimistiskt låter det i ett meddelande på Facebook-sidan för Starship Saladin, där det står "It was fun while it lasted. :("
Även Gatekeeper-skaparen Thomas Dahl skriver på Facebook att den produktionen läggs på is tills vidare, men att den inte läggs ner helt. Dahl hoppas att riktlinjerna kan komma att ändras i framtiden, så att Gatekeeper kan färdigställas.
Nichelle Nichols, Tim Russ och Walter Koenig sminkas inför ett framträdande i Renegades.
En av de mest häpnadsväckande reaktionerna kommer från skaparna av Renegades, som skriver på Facebook att de fortsätter producera Renegades som en självständig serie, utan inslag hämtade från Star Trek. I meddelandet skriver de att Renegades alltid var menat att vara transformativt, så de kan fortsätta med relativt få ändringar.
Så är dagen kommen: CBS och Paramount Pictures har idag gått ut med officiella riktlinjer för fanfilmer. Detta är någonting som många fans har bett om i flera år, men Star Trek-ägarna har fått mycket kritik i sociala medier från fans som tycker att de nya riktlinjerna är för stränga.
Idag släppte CBS och Paramount Pictures riktlinjer för fanfilmer, som tidigare utlovats. I ett pressmeddelande skriver de att detta är ett sätt för bolagen att visa sin uppskattning för fanfilmer genom att föra dem tillbaka till sina rötter, och på så sätt uppmuntra innovation och firanden av Star Trek som kulturellt fenomen.
Allt detta är sannolikt en direkt konsekvens av deras rättstvist mot Axanar Productions, som ligger bakom en av de mest ambitiösa fanfilmerna någonsin. Men riktlinjerna lär få mer långtgående konsekvenser än så, då de utöver begränsningar kring finansiering och betalning också lägger fram krav på bland annat längd och vilka som får medverka. Så här står det om fanproduktioners längd:
"Fanproduktionen måse vara mindre än 15 minuter lång för en enskild, fristående berättelse, och ej längre än två delar, avsnitt eller delar, som ej får överskrida mer än 30 minuter totalt, utan fler säsonger, avsnitt, delar, uppföljare eller nyinspelningar."
Detta krav skulle till exempel ha förhindrat lågbudgetfilmen Horizon från att skapas, eftersom denna är drygt 100 minuter lång. Det lär även sätta stopp för fanserier såsom Star Trek: Phase II och Star Trek Continues, eftersom dessa består av flera avsnitt, som alla i regel är mer än 50 minuter långa.
En annan detalj som kommer att påverka fanfilmer enormt är det faktum att riktlinjerna förbjuder tidigare Star Trek-skådespelare från att vara med i fanfilmer:
"Fanproduktioner måste vara riktiga fanproduktioner, vilket vill säga att skapare, skådespelare och alla andra deltagare måste vara amatörer, inte får betalt för sina tjänster, och inte är nuvarande eller tidigare anställda för någon Star Trek-serie, film, DVD-produktion eller för någon av CBS och Paramount Pictures' licensinnehavare."
James Doohans son, Chris Doohan, spelar Scotty i fanserien Star Trek Continues, men han har också varit med i flera officiella Star Trek-filmer.
Ytterligare en regel som lär få stora efterverkningar är en övre gräns på 50 000 dollar (ca. 440 000 kronor) för finansiering. På senare år så har gräsrotsfinansiering gett fanfilmer större och större budget, vilket har lett till fanfilmer med kvalitet som närmar sig officiella produktioner.
CBS och Paramount beskriver dessa som "riktlinjer för att undvika misstycke", och att de inte kommer att misstycka till, eller väcka åtal mot, fanproduktioner som följer dessa riktlinjer. Det står ingenstans att de kommer att slå ner varje projekt som bryter mot någon av reglerna, men detta är ändå en markering som lär avskräcka många fans från att starta upp nya projekt.
Du kan läsa riktlinjerna i sin helhet på startrek.com/fan-films. På onsdag (29 juni) kommer Jordan Hoffman att diskutera riktlinjerna i ENGAGE:The Official Star Trek Podcast, tillsammans med John Van Citters, som är biträdande chef för produktutveckling på CBS Consumer Products.
Det är en orolig tid för fanfilmer, och det är någonting skaparna av Star Trek Continues känner av. I deras senaste IndieGogo-kampanj lyckades de bara samla in 199 049 dollar, vilket vill säga 57% av deras mål på 350 000 dollar, vilket många tror kan vara relaterat till Axanar-målet. Detta är mindre än vad de fick i sin senaste "Kirkstarter", men ändå en respektabel summa som kommer att tillåta dem att producera flera nya avsnitt, samt att färdigställa postproduktionen av deras sjunde avsnitt.
Deras sjätte avsnitt har precis släppts, och finns att se på Vimeo och YouTube.
Axanar-fallet ser ut att vara på väg mot sitt slut, men tidigare i veckan överraskade Axanar Productions många av oss som följer tvisten genom att lämna in en genstämning. Varför göra någonting sådant när fallet går mot förlikning? Det visar sig att det finns ett mycket enkelt svar.
Det var för mindre än en vecka sedan som vi fick höra JJ Abrams säga att Axanar-fallet snart kommer att vara över, och flera källor bekräftade att parterna hade inlett förhandlingar om förlikning. Exakt vad den förlikningen skulle innebära framgick inte, men man hade kunnat tro att flödet av domstolsdokument snabbt skulle sina.
Så varför har Axanar Productions' representanter nu i dagarna kommit med ett svar på målsägandens uppdaterade stämningsansökan, och dessutom med en egen genstämning mot målsäganden?
På Axanar-bloggen ges följande förklaring:
Denna handling var nödvändig eftersom Paramount och CBS inte ännu har släppt målet, trots J.J. Abrams' uttalande om att fallet skulle "vara över" och trots bekräftelse på att CBS har gått in i förhandlingar om förlikning. Axanar Productions måste därför klara alla deadlines som domstolen har beslutat och fortsätta som om rättstvisten kommer att gå vidare tills dess att situationen är löst.
Det senaste dokumentet verkar alltså ha skickats in mest som en teknikalitet, men det kan också finnas en till anledning: I ett Twitter-inlägg igår insinuerar Axanar Productions att även om Paramount (som äger filmrättigheterna till Star Trek) verkar vara villiga att "släppa" fallet så är CBS (som äger TV-rättigheterna) mindre benägna. Detta skulle potentiellt kunna sätta hinder för förlikningsprocessen, och således måste Axanar Productions vara beredda på möjligheten att fallet går till domstol trots allt.
Så vad innehåller det senaste dokumentet? En stor del av dokumentet tillägnas en genomgång av tidigare händelseförlopp, och detaljerar smärre åsiktsolikheter rörande specifika detaljer (såsom huruvida Prelude to Axanar egentligen heter Star Trek: Prelude to Axanar, eller om det är vulcansk eller kinesisk text på Sovals rock i Axanar-verken); en bra sammanfattning finns att läsa på AxaMonitor. Det mest intressanta är genstämningen, som alltså är en klagan från svaranden mot målsäganden.
I genstämningen begär Axanar Productions' representanter att rätten ska göra ett officiellt utlåtande vari de förklarar att Axanar-verken inte bryter mot upphovsrätten. De begär även att målsäganden ska betala svarandens advokatsutgifter och andra nödvändiga utgifter som tillkommit av stämningen.
I bakgrunden till denna genstämning hävdar svaranden dels att Axanar-verken täcks av fair use, vilket de har hävdat flera gånger tidigare.
Lite mer anmärkningsvärt är att svaranden som en del av sin motivation påpekar det faktum att Star Trek är ett signifikant kulturellt fenomen, och att CBS och Paramount tidigare har tolererat fanfilmer, varför de menar att Alec Peters och Axanar Productions har haft goda själ att tro att de arbetade inom gränserna för vad måläganden tyckte var acceptabelt. De säger att Alec Peters aktivt har försökt få CBS och Paramount att definiera riktlinjer för vad fanfilmsskapare får och inte får göra, och att det enda han har uppfattat från dessa konversationer är att det enda de kräver är att produktionen är icke-kommersiell.
Man kan fråga sig om Axanar Productions med sin genstämning inte bara gör det svårare att nå en lösning utanför domstolen, och enligt AxaMonitor innebär detta att CBS och Paramount nu inte kan släppa fallet ens om de skulle vilja det, eftersom de själva är svaranden i en ny tvist. I en intervju med Fan Film Factor menar dock Axanar Productions' advokat Erin R. Ranahan att de inte anser att de har försvårat fallet:
Även om vi har inkluderat en begäran om fastställande från domstolen att vi har "ökat insatsen", eftersom vi inte har begärt något skadestånd, utan helt enkelt ett uttalande om att Axanar-verken faller under fair use eller på annat sätt inte bryter mot upphovsrätten, ifall tvisten inte bli löst, vilket vi hoppas att den blir. Om CBS och Paramont däremot bestämmer sig för att säga upp sina krav mot Axanr, eller om vi kan lösa den här tvisten på något annat sätt, så har vi ingen avsikt att fortsätta med vår genstämning, och skulle då gå med på att säga upp den som en del av förlikningen.
Tvisten ser alltså fortfarande ut att vara på väg mot ett slut, men än så länge är det för tidigt för att säga någonting med säkerhet. Tiden får utvisa om Axanar Productions' genstämning blir avgörande för fallet, eller bara en teknisk nödvändighet på vägen till förlikning.
Slaget om Axanar kan snart vara över. I ett uttalande igår morse berättade JJ Abrams att Justin Lin hade vädjat till CBS och Paramount att ändra sitt tillvägagångssätt, så att alla fans kan fira Star Treks 50-årsjubileum tillsammans.
Vilken berg- och dalbana det här faller har varit! Det var strax före nyår som nyheten slog ner som en blixt från klar himmel: CBS och Paramount stämde Axanar Productions, skaparna av Prelude to Axanar, och nu gick ingen fanproduktion säker!
Sedan dess har det twittrats och hashtaggats för fulla muggar. Hundratals - kanske tusentals - personer har använt hashtaggen #IStandWithAxanar för att visa sitt stöd för fanfilmens skapare, och många har även hotat att bojkotta såväl Star Trek Beyond som den nya TV-serien om CBS och Paramount inte lägger ner fallet. Samtidigt har ingen mindre än Star Trek Beyond-regissören Justin Lin slutit sig till leden.
Samtidigt har en motrörelse fötts, som menar att Axanar Productions gick för långt och fick vad de förtjänade. På Star Trek-forumet TrekBBS har fler än 18 000 inlägg skrivits i en nästan tusen sidor lång forumtråd, och den överväldigande majoriteten har varit negativa.
Fallet har även figurerat tydligt i nyheter världen om. Detta blir sisådär den dussinet artikeln om fallet här på Star Trek Databas, men det har även varit möjligt att läsa artiklar på bland annat Bloomberg, The Guardian och CNN, eller höra i radio på NPR, BBC, YLE och SR.
Många av nyhetsartiklarna har fokuserat på de lite mer sensationella aspekterna av fallet, såsom frågan om vem som äger det klingonska språket eller vulcanernas spetsiga öron. Det har således fallit på fansen att följa fallet i mer detalj, och intresserade läsare har kunnat följa varje minut av fallet på den dedikerade (men i regel Axanar-kritiska) nyhetssidan AxaMonitor, eller läsa detaljerade analyser av advokaten Janet Gershen-Siegel från The G&T Show.
Men efter alla artiklar, alla intervjuer och alla inlägg i sociala medier kan tvisten nu vara på väg mot sitt slut. På ett fanevent i Los Angeles igår berättade ingen mindre än JJ Abrams att fallet snart skulle vara över:
För några månader sedan fanns det en fanfilm, Axanar, och en domstolstvist som uppstod mellan studion och dessa fans, och Justin var ganska upprörd över detta, som ett livslångt Star Trek-fan. Vi började prata och insåg att detta inte var ett lämpligt sätt att hantera våra fans. Star Treks fans är en del av den här världen och borde vara med och fira det här jubileumet tillsammans med oss. Så han gick till studion och uppmanade dem att avsluta den här stämningsprocessen. Inom några veckor kommer det ges till känno att den här domstolstvisten kommer att vara över och fans kommer att kunna fortsätta arbeta med sina projekt.
Axanars huvudman Alec Peters var själv på plats vid fan-eventet, och uppgav att uttalandet kom som en stor överraskning för honom.
Axanars huvudman Alec Peters tillsammans med Beyond-regissören Justin Lin på gårdagens fan-event. (Källa: Axanar på Facebook)
Det låter alltså som att CBS och Paramount har för avsikt att lösa den här tvisten utanför domstol. Många har tolkat detta som att målsäganden lägger ner fallet helt, men enligt flera källor (bland annat Axanar-skaparna själva) handlar det snarare om förlikning. Frågan som många ställer sig nu är i vilken mån Axanar Productions kommer att kunna fortsätta med sitt storskaliga projekt.
Axanar Productions har snabbt blivit en av de mest kontroversiella fanfilmsskaparna på många år, men inte ens deras hårdaste kritiker kan anklaga dem för att ge sig utan en fajt. Många fanproducenter hade lagt ner så fort upphovsrättsmakarna bad dem göra det, men Axanar Productions har - trots motgång efter motgång - fortsatt att insistera att de vill finna en lösning som kommer att låta dem gestalta berättelsen om Axanar till sina fans belåtenhet, kanske till och med under CBS/Paramounts regi.
I ett meddelande till sina donatorer fortsatte de på samma linje:
Vi är tacksamma för att JJ Abrams och Justin Lin har uttryckt sitt stöd offentligt, men efter som rättsprocessen fortfarande pågår vill vi vara helt säkra på att vi går igenom alla nödvändiga steg för att se till att tvisten med CBS och Paramount är löst. Vårt mål från första början av den här processen har varit att tillgodose målsägandens klagomål på ett sätt som tillåter oss att berätta historien om Axanar och leva upp till förväntningarna hos de fler än 10 000 fans som har bidragit ekonomiskt till vårt projekt.
Det finns fortfarande en hel del arbete att göra, men att få offentligt stöd av det här slaget hjälper oerhört mycket.
Enligt 1701News och BuzzFeed-skribenten Adam Vary har CBS och Paramount gett dem följande besked:
Vi kan med nöje bekräfta att vi har inlett en diskussion om förlikning och även arbetar med att lägga fram riktlinjer för fanfilmer.
Axanar Productions har gått ut med att de inväntar information om de nya riktlinjerna med stor spänning, och fortsätter att utreda vad de får och inte får göra, samt vilka resurser de har för att göra det.
Slaget om Axanar är snart över. När börjar slaget vid Axanar?
Rom lagar Nogs inbyggda översättare i DS9-avsnittet Little Green Men. Den här bilden kan bli verklighet inom några år, om utvecklaren Waverly Labs får bestämma.