Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Nyheter

Richard Hatch är död

17-02-08 kl. 09:51 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers), Övrigt: SF

Richard Hatch har gått ur tiden. Skådespelaren hade en av huvudrollerna i den kontroversiella fanfilmen Axanar, och sci-fi-fans kommer alltid att minnas honom som kommendör Apollo och Tom Zarek i Battlestar Galactica.

 

Richard Hatch föddes i Santa Monica i Kalifornien den 21 maj 1945. År 1967 reste den nyexaminerade 22-åringen till New York för att arbeta som teaterskådespelare. År 1970 debuterade han som TV-skådespelare i rollen som den återkommande karaktären Philip Brent i såpoperan All My Children, som han spelade från 1970 till och med 1972.

 

Hatchs karriär tog fart på riktigt år 1976, då Hatch fick huvudrollen som polisinspektör Dan Robins i den sista säsongen av kriminaldramaserien Streets of San Francisco. År 1978 fick han sitt livs mest kända roll, nämligen som kommendör Apollo i originalversionen av Battlestar Galactica. Serien blev dessvärre kortlivad, men lyckades inspirera en stor skara av hängivna fans som längtade efter att se serien återvända till TV.

 

 

År 2003 fick Battlestar Galactica nytt liv i form av en tre timmar lång miniserie, producerad av Star Trek-veteranen Ronald D. Moore. Miniserien hyllades av kritiker så väl som av fans, vilket resulterade i en framgångsrik remake av originalserien, som sändes i fyra säsonger mellan 2004 och 2009. Richard Hatch figurerade i serien i den återkommande rollen som Tom Zarek, som syntes i totalt 22 avsnitt, vilket var ett avsnitt mer än vad originalserien hade.

 

richard_hatch_roller_170208.jpg

Från vänster till höger: Richard Hatch som kommendör Apollo (1978), Tom Zarek (2004-2009) och Kharn den odöende (2014).


På senare år har Hatch även haft en central roll i diskussionen kring Star Trek-fanfilmer, detta på grund av hans roll som den klingonske överbefälhavaren Kharn i fanfilmen Axanar. År 2014 syntes han i låtsasdokumentären Prelude to Axanar, vars syfte var att generera intresse och donationer till att skapa den planerade långfilmen. De planerna fick dock läggas på is efter det att CBS och Paramount lämnade in en stämningsansökan mot produktionsbolaget Axanar Productions, där Star Trek-ägarna anklagade fanfilmsskaparna för olovlig användning av deras intellektuella egendom för ekonomisk vinning. I slutet av januari enades parterna om ett förlikningsavtal som kommer att tillåta Axanar Productions att gestalta filmens handling, fast i ett betydligt mer begränsat format.
 

 

 

I natt chockerades science-fiction-fans jorden runt av nyheten att Richard Hatch hade avlidit i bukspottkörtelcancer. I ett utlåtande på RichardHatch.com skriver Richard Hatchs son Paul Hatch att skådespelaren hade somnat in fridfullt under eftermiddagen, omringad av sina nära och kära. Han blev 71 år gammal.


Axanar-fallet är över: CBS/Paramount och Axanar Productions enas om ett förlikningsavtal

17-01-21 kl. 01:16 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

Skärmdump från ny trailer för fanfilmen Axanar, via BuzzFeed: https://www.facebook.com/BuzzFeedEntertainment/videos/1083699491675717/

Efter mer än ett år av strider om fanfilmen Axanar rapporterar The Hollywood Reporter nu att parterna har enats av ett förlikningsavtal, som kommer att tillåta svaranden att gestalta den planerade filmens handling, fast nedkortad och "med omfattande ändringar".

 

Det var den 29 december 2015 som Star Trek-ägarna CBS och Paramount lämnade in en stämningsansökan mot Axanar Productions, skaparna av låtsasdokumentären Prelude to Axanar, som i sin tur var tänkt som ett smakprov på deras planerade långfilm, Axanar. Filmen - som Axanar Productions beskrevs som "den första professionellt producerade självständiga Star Trek-filmen" - var tänkt att gestalta berättelsen om Garth of Izar (från TOS-avsnittet Whom Gods Destroy) och hans legendariska seger mot det klingonska imperiet i slaget om Axanar. För att åstadkomma detta samlade Axanar Productions in uppemot 1,5 miljoner dollar, mestadels genom gräsrotsfinansieringssidorna Kickstarter och Indiegogo.

 

I sin ursprungliga stämningsansökan uppger CBS och Paramount att Axanar Productions både direkt och indirekt har inkräktat på otaliga upphovsrättsskyddade inslag i Star Trek-franchisen, och även att de hade dragit en direkt ekonomisk vinning av detta, bland annat genom att betala ut löner till produktionslaget och genom att investera i en studiobyggnad som skulle kunna användas till framtida vinstdrivande filmprojekt.

 

Sedan dess har mycket hänt. Axanar Productions yrkade på avslag, men nekades. I maj uppgav JJ Abrams att tvisten snart skulle vara över, men kort därefter kom Axanar Productions med en genstämning och CBS och Paramount uppdaterade sin stämningsansökan. I juni publicerade CBS och Paramount nya riktlinjer för fanfilmer, vilket väckte starka reaktioner från fanfilmsskapare.

 

https://www.startrekdb.se/nyheter/bilder/riktlinjer_fa_r_fanfilmer_160623.jpg

Många fanproduktioner har valt att lägga ner sedan CBS och Paramount i juni förra året släppte officiella riktlinjer för fanfilmer.

 

Under de senaste månaderna har parterna träffats i rätten för depositioner, samt för att enas om frågor att ställa till potentiella jurymedlemmar och debattera om vilken bevisning som skulle presenteras för juryn.

Så sent som den 3 januari avslog domaren Gary Klausner bägge parternas motioner om så kallad "summary judgment", som hade kunnat avgöra hela eller delar av tvisten utan behov av en juryrättegång. Detta beslut innebar en salig blandning av goda och dåliga nyheter för bägge parter, men det var mestadels negativt för Axanar Productions, då domaren bland annat förklarade att Axanar-verken inte täcktes av fair use, fann att Axanar-verken innefattade upphovsrättsskyddade inslag och fann att Axanar-verken var objektivt avsevärt lika målsägandens upphovsrättsskyddade Star Trek-verk. Dock fann han fortfarande att tvisten behövde presenteras för en jury, som bland annat skulle bedöma huruvida Axanar Productions' huvudman Alec Peters uppsåtligt gjort intrång i upphovsrätten, samt huruvida Axanar-verken är subjektivt lika de upphovsrättsskyddade Star Trek-verken.

 

klausner_summary_judgment_170120.jpg

Domare Gary Klausner avslog bägge parternas motioner om "summary judgment".

 

Således syntes allt vara upplagt för att inleda juryrättegången, som var schemalagd att starta den 31 januari. Det såg ut att bli en lång och utdragen process, inte minst eftersom Axanar Productions hade yttrat intresse av att överklaga en eventuell fällande dom. Fallet tog dock en ny - och troligtvis sista - vändning igår, när CBS och Parmount i ett gemensamt uttalande med Axanar Productions och Alec Peters förklarade att parterna hade enats om ett förlikningsavtal:

 

"Paramount Pictures Corporation, CBS Studios Inc., Axanar Productions, Inc. och Alec Peters är glada att rapportera att rättstvisten räramde Axanars film Prelude to Axanar och deras planerade film Axanar nu är löst. Axanar och herr Peters tillkännager att ingendera av filmerna var godkänd av Paramount eller CBS, och att bägge verken överskred gränser för vad som är acceptabelt för CBS och Paramount i förhållande till upphovsrättslagstiftning.

 

Axanar och herr Peters har gått med på att göra omfattande ändringar till Axanar för att lösa den här tvisten, och har även försäkrat upphovsrättsägarna om att framtida Star Trek-fanfilmer som produceras av Axanar eller herr Peters kommer att överensstämma riktlinjerna för fanfilmer som publicerades av CBS och Paramount i juni 2016.

 

Paramount och CBS fortsätter att vara stora anhängare av fan fiction och fans' kreativitet. De uppmuntrar amatörfilmskapare att uppvisa sin passion för Star Trek. Paramount och CBS kommer ej att misstycka till, eller juridiskt motsätta sig, Star Trek-fanfilmer som är icke-professionella, amatörskapade och i övrigt lever upp till riktlinjerna, som finns att läsa på http://www.startrek.com/fan-films. Paramount och CBS hoppas att Star Trek-fans, med sin outtömliga kreativitet och passion, kommer att 'leva länge och väl'."

 

Axanar Productions har även givit ut ett eget uttalande, där de förklarar några av villkoren för förlikningen:

 

  • Axanar Productions får fortsätta att distribuera Prelude to Axanar annonsfritt via YouTube.
  • Axanar Productions får gestalta sin planerade berättelse om Axanar, men inte som långfilm. Istället kommer berättelsen att omarbetas till en kortfilm i två delar à 15 minuter.

 

I ett mail som har gått ut till produktionens donatorer tillkännager de några ytterligare villkor:

 

  • Axanar Productions får inte bedriva någon offentlig gräsrotsfinansieringskampanjer för produktionen av den kommande kortfilmen, t.ex. via Kickstarter eller Indiegogo. Private donationer kommer eventuellt att accepteras. Axanar Productions arbetar med att ta fram alternativa metoder för att finansiera produktionen.
  • Prelude to Axanar-skådespelarna Richard Hatch, Gary Graham, Kate Vernon och J.G. Hertzler får även medverka i den kommande kortfilmen. Dock får inga övriga skådespelare som har framträtt i officiella Star Trek-produktioner figurera i kortfilmen.
  • Produktionslaget får inte ta emot någon finansiell ersättning för sitt arbete med kortfilmen.

 

Axanar Productions berättar även att det fortfarande finns "några juridiska detaljer som kräver vår omedelbara uppmärksamhet under de kommande sextio dagarna". Efter att dessa detaljer är omhändertagna kommer det tänkta långfilmsmanuset att omarbetas för att passa det nya formatet, och förproduktionsfasen kommer också att börja om från början.

 

Det är ännu oklart vad som kommer att hända med Axanar Productions' studiobyggnad. Det är även oklart vad som kommer att hända med tidigare färdigställt material från den planerade långfilmen, exempelvis "the Vulcan scene", som redan finns att se på YouTube.

 

axanar_ares_studios_170121.jpg

Ares Studios var tänkt att användas som en språngbräda för framtida filmproduktioner. (bild via AxanarProductions.com)

 

Vi har sagt det förut, men nu verkar det faktiskt vara bekräftat: Slaget om Axanar är nu över. Slaget om Axanar kan nu börja.


Chris Pine om homosexuella karaktärer i Star Trek: "Det är fasiken på tiden."

16-09-09 kl. 21:30 av loghaD
Kategori(er): Discovery (2017), Filmer (av trekkers)

kirk_sulu_160909.jpg

Star Trek har alltid varit en progressiv franchise, men under sina femtio år har serierna innehållit överraskande få HBTQ-personer. Med Star Trek Beyond och Star Trek: Discovery blir det ändring på detta, och i Chris Pines mening är det inte en minut för tidigt.

 

I Star Trek Beyond fick vi för första gången se ett långlivat samkönat äktenskap i Star Trek-multiversumet. Det var ingen mindre än herr Sulu som visade sig ha både man och barn ombord stjärnbasen Yorktown, vilket gjorde filmens konflikt desto mer angelägen för honom.

 

Beslutet att göra Sulu homosexuell har fått både ris och ros, bland annat från självaste George Takei. Den ursprungliga Sulu-skådespelaren, som själv är öppet homosexuell, kritiserade beslutet, som han ansåg bröt mot Gene Roddenberrys vision för Sulu. Takei hade istället uppmuntrat John Cho och produktionslaget att skapa en ny homosexuell protagonist som publiken aldrig har sett förr. I ett Facebook-inlägg förtydligade han dock att även om han tycker att det hade varit bättre att introducera en ny karaktär så var han fortfarande glad att HBTQ-personer fanns representerade i Star Trek.

 

"Star Trek har alltid tänjt gränserna och öppnat nya möjligheter för skådespelare, inklusive mig själv. Jag är oändligt tacksam till alla som har varit en del av denna fantastiska och växande familj. Jag önskar John Cho all lycka i den roll jag en gång spelade, och gratulerar Simon Pegg för hans vågade och banbrytande berättelse. Även om jag hade valt att använda en ny karaktär i just det här tillfället så förstår jag och uppskattar det arbete de gör; som alltid far de djärvt dit ingen har farit förr. Star Trek kommer att leve länge och väl."

 

Star Trek har flörtat lite med genus och sexualitet tidigare. I TNG-avsnittet The Outcast träffar vi Soren, som arresteras eftersom hon identifierar sig som kvinna i ett androgynt samhälle där könsidentitet av något slag betraktas som en kriminell perversion, vilket somliga har betraktat som ett (eventuellt oavsiktligt) sätt att förklara könsdysfori på ett sätt som är relaterbart för cispersoner. I Star Trek: Deep Space Nine skulle somliga argumentera för att vi fick se franchisens första bi- eller pansexuella karaktär, då Jadzia Dax förälskar sig i och attraheras av klingonska män, trillska kvinnor och kaptener med genomskinliga huvuden. Skådespelaren Terry Farrell har även berättat att hon uppfattade sin karaktär som könsfluid, eftersom Dax-symbionten hade levt både som kvinna och som man.

 

 

I mångas åsikt är dock dessa instanser lite för få och för kortvariga. Men det kanske det snart blir ändring på. Nästa år kommer nämligen Star Trek: Discovery, och serieskaparna lägger stor vikt vid representationen av kvinnor och minoritetsgrupper. Som en del i detta har Bryan Fuller förklarat att det kommer att finnas minst en homosexuell karaktär i serien, och en av de som glädjer sig av detta beslut är Kirk-skådespelaren Chris Pine. "Det är fanimej på tiden,", säger skådespelaren till The Hollywood Reporter, där han även uttrycker att han är stolt över att vara med i en franchise som lägger fokus på hoppfullhet och optimism.

 

I Pines mening innebär det faktum att det fortfarande pågår en diskussion om detta bevis för att det finns arbete kvar att göra med att normalisera homosexualitet. Han menar också att det är hans jobb som skådespelare att hjälpa folk att känna sig mindre ensamma, och att "om det finns ett enda barn i USA som känner någon nivå av självförakt eftersom han känner sig annorlunda, eller mobbas eftersom han känner sig annorlunda eller låter annorlunda eller ser annorlunda ut, och om vår film kan ge honom någon tröst eller få honom eller henne att känna sig mindre ensam, då ska vi definitivt göra det hela tiden, varje dag i veckan."


Nytt avsnitt av Star Trek Continues - "Embracing the Winds"

16-09-04 kl. 01:30 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

stc_embrace_the_winds_160904.jpg

De nya riktlinjerna för fanfilmer har tvingat många fanproduktioner att lägga ner eller göra andra stora ändringar. Exempelvis har skaparna av fanserien Renegades bestämt sig för att fortsätta serien fast utan Star Trek-relaterade inslag, medan skaparna av Starship Valiant, Starship Saladin och Farragut m.fl. har bestämt sig för att färdigställa de avsnitt de redan har påbörjat och sedan lägga ner.

 

Även skaparna av Star Trek Continues planerar att lägga ner serien, men först vill de använda de pengar de har samlat in för att ge serien ett värdigt slut. I ett blogginlägg skriver huvudmannen Vic Mignogna att serien kommer att avslutas med en fantastisk berättelse som sträcker sig över flera avsnitt.


Kanske är seriens sjunde avsnitt, Embracing the Winds, det första ledet i den här berättelsen. I det nya avsnitt står kapten Kirk framför ett svårt beslut samtidigt som resten av Enterprise-besättningen står inför ett mysterium, och när eftertexterna börjar får man en känsla av att det finns det en hel del kvar att fundera över på bägge fronterna.

 

Mer än så tänker jag inte säga! Avsnittet finns att se på Vimeo och YouTube.


Horizon-skaparen Tommy Kraft gör ny sci-fi-film

16-07-03 kl. 23:09 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

Tommy Kraft vill fortsätta göra filmer. Efter ett par motgångar siktar nu den forne fanfilmsskaparen på att göra en ny kortfilm med en egen berättelse, och än så länge ser det ut som att han kommer att klara sina finansieringsmål.

 

När vi först pratade med Tommy Kraft för drygt två år sedan kunde man lätt tro att han hade tagit sig vatten över huvudet: Med en budget på 18 000 dollar skulle han producera en proffsigt gjord långfilm där han var producent, regissör, manusförfattare, kompositör, 3D-animerare, inspelningschef och kostymdesigner. Han lyckades dock, och den 26 februari i år hade fanfilm Star Trek: Horizon premiär.

 

Sedan dess har han arbetat med att skapa en uppföljare, innan CBS' jurister rådde honom att sluta, och de nyligen publicerade riktlinjerna för fanproduktioner innebär nog att han inte lär försöka igen. Han valde då att försöka sig på att göra en ny film utan koppling till Star Trek, men tyvärr lyckades han inte samla in ens 10% av de 250 000 dollar han hade satt som budget, så han fick lägga det projektet på is.

 

Nu har Kraft ett nytt projekt på gång, och den här gången är hans finansieringsmål betydligt lägre: Han vill samla in 13 000 dollar (mindre än budgeten för Star Trek: Horizon) för att göra en ny kortfilm, och efter bara tre dagar har han redan dragit in nästan hälften. Kortfilmen heter Runaway, och handlar om en android som heter Maria och som försöker fly till någon av de delstater där androider har några rättigheter. I videon som följer med Kickstarter-kampanjen säger Kraft att han vill använda filmen som ett medium för att utforska amerikansk historia och nuvarande rasrelationer.

 

Vill du veta mer? Då kan du spana in Runaways kampanjsida på Kickstarter eller följa Star Trek: HorizonFacebook.


Fanfilmen Raven: "Vi kommer bara att följa de riktlinjer som krävs av lagen."

16-07-02 kl. 21:49 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

raven_fanfilm_160702.jpg

Det har gått en dryg vecka sedan CBS och Paramount släppte riktlinjer för fanproduktioner, och de har fått ett blandat mottagande. Nu säger fanfilmen Raven att de kommer att försöka följa riktlinjerna, men att de kanske kommer att bryta mot de regler som de inte anser krävs av lagen.

 

I ett inlägg på fanfilmens hemsida tackar skaparen David Whitney CBS och Paramount för att de har gjort sina riktlinjer offentliga, eftersom det hjälper fanskapare att förstå vad de tittar på när de bedömer fanproduktioner. Han säger dock att han anser att vissa av riktlinjerna går utöver vad CBS och Paramount har rätt att kräva enligt rådande upphovsrättsskyddslagstiftning:

 

"De regler som har att göra med direkta upphovsrättsintrång och intellektuell egendom kommer att följas. De regler som inte har med deras upphovsrätt att göra, eller upphovsrättslagstiftning, kommer att ignoreras.

Mer specifikt kommer vi att bortse från krav rörande filmens längd, ersättning för medverkande, vilka kostymer som används och uppmuntran till bidragsgivare som inte har någon koppling till Star Trek eller CBS. Till sist kommer vi även att bortse från kravet vilka typsnitt som får användas. Vi kommer däremot inte att använda ett Star Trek-relaterat typsnitt på vår titelbild. Och eftersom vi vanligtvis inte använder oss av online-insamlingar anser vi att många av punkterna är irrelevanta, och flera andra punkter blir irrelevanta eftersom vi kommer att ta bort namnet "Star Trek" från projektet.

 

Jag gör bedömningen att om vi följer de regler som är kopplade till upphovsrättslagstiftningen så kommer vi att ligga inom vad lagen tillåter och det kommer bli väldigt svårt för CBS att utmana oss i domstolen."


Tiden får utvisa hur Star Treks ägare kommer att reagera på det här beslutet.


CBS diskuterar de nya riktlinjerna för fanfilmer

16-06-29 kl. 23:11 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

CBS' och Paramounts nya riktlinjer för fanfilmer har fått ett kyligt mottagande. Igår besökte CBS vice produktutvecklingsansvarige John Van Citters ENGAGE: The Official Star Trek Podcast för att förklara sin sida av berättelsen.

 

Enligt Citters släppte inte Star Trek-ägarna riktlinjerna till följd av rättstvisten mot Axanar Productions, som många tror. Istället menar han att detta är någonting som har fnulats på under en längre tid, som respons på fanfilmernas utveckling mot alltmer professionella och fått allt större budget. Han menar också att löftet om prylar i utbyte mot donation har gjort gräsrotsfinansiering alltför lik försäljning av icke-licensierade produkter. Dessutom menar han att den ökande kvalitén kan avskräcka fans som vill göra en fanfilm men saknar resurser för att konkurrera i dagens fanfilmsklimat.

 

 

John Van Citters fick även svara på frågor från lyssnare, och bland annat fanns det en som handlade om tidigare produktioner. Citters säger att CBS och Paramount inte kommer att applicera de nya riktlinjerna retroaktivt, så produktioner som släpptes innan riktlinjerna offentliggjordes kommer att få vara kvar. Han säger även att det finns potential att justera riktlinjerna i framtiden.

 

Hela avsnittet finns att höra här. Det finns även en sammanfattning att läsa på AxaMonitor.


Fanfilmsskapare reagerar på de nya riktlinjerna

16-06-25 kl. 20:21 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

Slaget om Axanar har tagit ännu en ny vändning. I torsdags publicerade CBS och Paramount nya riktlinjer för fanproduktioner, och fanfilmsskapare har reagerat med allt från ilska till tacksamhet, och allt från förtvivlan till apati.

 

Den starkaste reaktionen har kommit från Axanar Productions, vars rättstvist med CBS och Paramount troligtvis tvingade fram riktlinjerna. I ett nytt blogginlägg uppmanar de nu sina supportrar att gå ihop för att skada CBS' nya storsatsning på strömningstjänsten CBS All Access.

 

"Vid det här laget har du sannolikt hört att CBS och Paramount äntligen, efter fler årtionden av tystnad, har släppt en samling med riktlinjer för Star Trek-fanfilmer att följa för att undvika att bli stämda. Tyvärr skrevs de här riktlinjerna av en grupp med överkoffeinerade advokater och licensieringsanställd med föga förståelse för Star Trek-fandom. Som resultat av detta skulle de nya reglerna kunna utplåna så gott som alla tidigare och nuvarande fanfilmer och fanserier.

 

Av deras utlåtande på StarTrek.com att döma verkar CBS nästan stolta över sig själva, och tycks känna att de har gjort fansen någon form av tjänst. Och trots att artikeln i skrivande stund har fått nästan 200 kommentarer med omkring 90% negativa reaktioner så tvivlar jag på att CBS och Paramount kommer att inse hur förödande deras handlingar kommer att vara ... såvida inte vi får dem att inse det."

 

Deras plan för att motverka få dem att se detta är att uppmuntra fans att gå ihop i "kollektiv" som ska se den nya Star Trek-serien tillsammans, så att de inte behöver betala varsin prenumerationsavgift. På så sätt får Axanars fans fortfarande se den nya serien, men med mindre vinst för CBS. Axanar Productions säger att man skulle kunna minska antalet tittare med 50-85 procent på det här sättet, vilket skulle kunna motsvara flera miljoner dollar i utebliven vinst varje år. För att locka fler att gå med i den nya kampanjen har de skapat en Facebook-grupp, som i skrivande stund har strax under 500 medlemmar.

 

axanar_cbs_small_access_160625.jpg

En bild från Facebook-gruppen Project SMALL ACCESS.

 

Gruppen bakom Star Trek Continues väljer dock ett annat tillvägagångssätt. I ett meddelande på fanseriens Facebook-sida avråder huvudmannen Vic Mignogna deras följare från att bojkotta eller på annat sätt försöka försvaga CBS eller Paramount.

 

"Vi är tacksamma för det stöd vi har fått från våra fans, men det går inte att hjälpa fanproduktioner genom ilska eller hot mot CBS. De som uppmanar fans till att göra så representerar inte Star Treks ideal, och inte heller fanfilmers intressen. Den som vill sprida negativitet mot CBS får göra det någon annanstans. Det välkomnas inte här och jag har bett att alla sådana inlägg här ska raderas omedelbart.

 

Det sista vi vill är att Star Treks ägare ska säga, 'Varför lägger vi ner så mycket tid, möda och pengar på det här? Låt oss helt enkelt sätta stopp för det helt och hållet; det är inte värt vår energi."


De uppmuntrar även fans som vill veta mer att lyssna på Star Treks officiella podcast, ENGAGE, den 29 juni, då produktutvecklingschefen John Van Citters kommer att  prata om de nya riktlinjerna.

 

Axanars regissör och redigerare Robert Meyer Burnett är starkt kritisk till de nya riktlinjerna, men säger att han aldrig skulle bojkotta Star Trek.

 

 

 

Arbetslagen bakom Starship Valiant och Ambush har meddelat att de tror att de kan finna sätt att producera sina verk inom ramarna för vad riktlinjerna tillåter, och skaparna till Starship Farragut har angivit att de undersöker hur detta kommer att påverka deras produktion. Mer pessimistiskt låter det i ett meddelande på Facebook-sidan för Starship Saladin, där det står "It was fun while it lasted. :("

 

Även Gatekeeper-skaparen Thomas Dahl skriver på Facebook att den produktionen läggs på is tills vidare, men att den inte läggs ner helt. Dahl hoppas att riktlinjerna kan komma att ändras i framtiden, så att Gatekeeper kan färdigställas.

 

renegades_nichols_russ_koenig_160625.jpg

Nichelle Nichols, Tim Russ och Walter Koenig sminkas inför ett framträdande i Renegades.

 

En av de mest häpnadsväckande reaktionerna kommer från skaparna av Renegades, som skriver på Facebook att de fortsätter producera Renegades som en självständig serie, utan inslag hämtade från Star Trek. I meddelandet skriver de att Renegades alltid var menat att vara transformativt, så de kan fortsätta med relativt få ändringar.


CBS och Paramount publicerar riktlinjer för fanfilmer

16-06-23 kl. 21:01 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

riktlinjer_fa_r_fanfilmer_160623.jpg

Så är dagen kommen: CBS och Paramount Pictures har idag gått ut med officiella riktlinjer för fanfilmer. Detta är någonting som många fans har bett om i flera år, men Star Trek-ägarna har fått mycket kritik i sociala medier från fans som tycker att de nya riktlinjerna är för stränga.

 

Idag släppte CBS och Paramount Pictures riktlinjer för fanfilmer, som tidigare utlovats. I ett pressmeddelande skriver de att detta är ett sätt för bolagen att visa sin uppskattning för fanfilmer genom att föra dem tillbaka till sina rötter, och på så sätt uppmuntra innovation och firanden av Star Trek som kulturellt fenomen.

 

Allt detta är sannolikt en direkt konsekvens av deras rättstvist mot Axanar Productions, som ligger bakom en av de mest ambitiösa fanfilmerna någonsin. Men riktlinjerna lär få mer långtgående konsekvenser än så, då de utöver begränsningar kring finansiering och betalning också lägger fram krav på bland annat längd och vilka som får medverka. Så här står det om fanproduktioners längd:

 

"Fanproduktionen måse vara mindre än 15 minuter lång för en enskild, fristående berättelse, och ek längre än två delar, avsnitt eller delar, som ej får överskrida mer än 30 minuter totalt, utan fler säsonger, avsnitt, delar, uppföljare eller nyinspelningar."

 

Detta krav skulle till exempel ha förhindrat lågbudgetfilmen Horizon från att skapas, eftersom denna är drygt 100 minuter lång. Det lär även sätta stopp för fanserier såsom Star Trek: Phase II och Star Trek Continues, eftersom dessa består av flera avsnitt, som alla i regel är mer än 50 minuter långa.

 

 

 

En annan detalj som kommer att påverka fanfilmer enormt är det faktum att riktlinjerna förbjuder tidigare Star Trek-skådespelare från att vara med i fanfilmer:

 

"Fanproduktioner måste vara riktiga fanproduktioner, vilket vill säga att skapare, skådespelare och alla andra deltagare måste vara amatörer, inte får betalt för sina tjänster, och inte är nuvarande eller tidigare anställda för någon Star Trek-serie, film, DVD-produktion eller för någon av CBS och Paramount Pictures' licensinnehavare."

 

chris_doohan_star_trek_continues_160623.jpg

James Doohans son, Chris Doohan, spelar Scotty i fanserien Star Trek Continues, men han har också varit med i flera officiella Star Trek-filmer.

 

Ytterligare en regel som lär få stora efterverkningar är en övre gräns på 50 000 dollar (ca. 440 000 kronor) för finansiering. På senare år så har gräsrotsfinansiering gett fanfilmer större och större budget, vilket har lett till fanfilmer med kvalitet som närmar sig officiella produktioner.

 

CBS och Paramount beskriver dessa som "riktlinjer för att undvika misstycke", och att de inte kommer att misstycka till, eller väcka åtal mot, fanproduktioner som följer dessa riktlinjer. Det står ingenstans att de kommer att slå ner varje projekt som bryter mot någon av reglerna, men detta är ändå en markering som lär avskräcka många fans från att starta upp nya projekt.

 

Du kan läsa riktlinjerna i sin helhet på startrek.com/fan-films. På onsdag (29 juni) kommer Jordan Hoffman att diskutera riktlinjerna i ENGAGE:The Official Star Trek Podcast, tillsammans med John Van Citters, som är biträdande chef för produktutveckling på CBS Consumer Products.


Star Trek Continues släpper nytt avsnitt - "Come Not Between the Dragons"

16-05-28 kl. 15:20 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

stc_6_come_not_between_the_dragons_160528.jpg

Det är en orolig tid för fanfilmer, och det är någonting skaparna av Star Trek Continues känner av. I deras senaste IndieGogo-kampanj lyckades de bara samla in 199 049 dollar, vilket vill säga 57% av deras mål på 350 000 dollar, vilket många tror kan vara relaterat till Axanar-målet. Detta är mindre än vad de fick i sin senaste "Kirkstarter", men ändå en respektabel summa som kommer att tillåta dem att producera flera nya avsnitt, samt att färdigställa postproduktionen av deras sjunde avsnitt.

 

Deras sjätte avsnitt har precis släppts, och finns att se på Vimeo och YouTube.


Axanar Productions kommer med genstämning mot CBS och Paramount

16-05-26 kl. 01:39 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

axanar_gensta_mning_160526.jpg

Axanar-fallet ser ut att vara på väg mot sitt slut, men tidigare i veckan överraskade Axanar Productions många av oss som följer tvisten genom att lämna in en genstämning. Varför göra någonting sådant när fallet går mot förlikning? Det visar sig att det finns ett mycket enkelt svar.

 

Det var för mindre än en vecka sedan som vi fick höra JJ Abrams säga att Axanar-fallet snart kommer att vara över, och flera källor bekräftade att parterna hade inlett förhandlingar om förlikning. Exakt vad den förlikningen skulle innebära framgick inte, men man hade kunnat tro att flödet av domstolsdokument snabbt skulle sina.

 

Så varför har Axanar Productions' representanter nu i dagarna kommit med ett svar på målsägandens uppdaterade stämningsansökan, och dessutom med en egen genstämning mot målsäganden?

 

Axanar-bloggen ges följande förklaring:

 

Denna handling var nödvändig eftersom Paramount och CBS inte ännu har släppt målet, trots J.J. Abrams' uttalande om att fallet skulle "vara över" och trots bekräftelse på att CBS har gått in i förhandlingar om förlikning. Axanar Productions måste därför klara alla deadlines som domstolen har beslutat och fortsätta som om rättstvisten kommer att gå vidare tills dess att situationen är löst.

 

Det senaste dokumentet verkar alltså ha skickats in mest som en teknikalitet, men det kan också finnas en till anledning: I ett Twitter-inlägg igår insinuerar Axanar Productions att även om Paramount (som äger filmrättigheterna till Star Trek) verkar vara villiga att "släppa" fallet så är CBS (som äger TV-rättigheterna) mindre benägna. Detta skulle potentiellt kunna sätta hinder för förlikningsprocessen, och således måste Axanar Productions vara beredda på möjligheten att fallet går till domstol trots allt.

 

 

Så vad innehåller det senaste dokumentet? En stor del av dokumentet tillägnas en genomgång av tidigare händelseförlopp, och detaljerar smärre åsiktsolikheter rörande specifika detaljer (såsom huruvida Prelude to Axanar egentligen heter Star Trek: Prelude to Axanar, eller om det är vulcansk eller kinesisk text på Sovals rock i Axanar-verken); en bra sammanfattning finns att läsa på AxaMonitor. Det mest intressanta är genstämningen, som alltså är en klagan från svaranden mot målsäganden.

 

I genstämningen begär Axanar Productions' representanter att rätten ska göra ett officiellt utlåtande vari de förklarar att Axanar-verken inte bryter mot upphovsrätten. De begär även att målsäganden ska betala svarandens advokatsutgifter och andra nödvändiga utgifter som tillkommit av stämningen.

 

I bakgrunden till denna genstämning hävdar svaranden dels att Axanar-verken täcks av fair use, vilket de har hävdat flera gånger tidigare.

Lite mer anmärkningsvärt är att svaranden som en del av sin motivation påpekar det faktum att Star Trek är ett signifikant kulturellt fenomen, och att CBS och Paramount tidigare har tolererat fanfilmer, varför de menar att Alec Peters och Axanar Productions har haft goda själ att tro att de arbetade inom gränserna för vad måläganden tyckte var acceptabelt. De säger att Alec Peters aktivt har försökt få CBS och Paramount att definiera riktlinjer för vad fanfilmsskapare får och inte får göra, och att det enda han har uppfattat från dessa konversationer är att det enda de kräver är att produktionen är icke-kommersiell.

 

Man kan fråga sig om Axanar Productions med sin genstämning inte bara gör det svårare att nå en lösning utanför domstolen, och enligt AxaMonitor innebär detta att CBS och Paramount nu inte kan släppa fallet ens om de skulle vilja det, eftersom de själva är svaranden i en ny tvist. I en intervju med Fan Film Factor menar dock Axanar Productions' advokat Erin R. Ranahan att de inte anser att de har försvårat fallet:

 

Även om vi har inkluderat en begäran om fastställande från domstolen att vi har "ökat insatsen", eftersom vi inte har begärt något skadestånd, utan helt enkelt ett uttalande om att Axanar-verken faller under fair use eller på annat sätt inte bryter mot upphovsrätten, ifall tvisten inte bli löst, vilket vi hoppas att den blir. Om CBS och Paramont däremot bestämmer sig för att säga upp sina krav mot Axanr, eller om vi kan lösa den här tvisten på något annat sätt, så har vi ingen avsikt att fortsätta med vår genstämning, och skulle då gå med på att säga upp den som en del av förlikningen.

 

 

Tvisten ser alltså fortfarande ut att vara på väg mot ett slut, men än så länge är det för tidigt för att säga någonting med säkerhet. Tiden får utvisa om Axanar Productions' genstämning blir avgörande för fallet, eller bara en teknisk nödvändighet på vägen till förlikning.


Abrams: Axanar-fallet kommer snart att vara över

16-05-22 kl. 16:41 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

Slaget om Axanar kan snart vara över. I ett uttalande igår morse berättade JJ Abrams att Justin Lin hade vädjat till CBS och Paramount att ändra sitt tillvägagångssätt, så att alla fans kan fira Star Treks 50-årsjubileum tillsammans.

 

Vilken berg- och dalbana det här faller har varit! Det var strax före nyår som nyheten slog ner som en blixt från klar himmel: CBS och Paramount stämde Axanar Productions, skaparna av Prelude to Axanar, och nu gick ingen fanproduktion säker!

 

Sedan dess har det twittrats och hashtaggats för fulla muggar. Hundratals - kanske tusentals - personer har använt hashtaggen #IStandWithAxanar för att visa sitt stöd för fanfilmens skapare, och många har även hotat att bojkotta såväl Star Trek Beyond som den nya TV-serien om CBS och Paramount inte lägger ner fallet. Samtidigt har ingen mindre än Star Trek Beyond-regissören Justin Lin slutit sig till leden.

 

 

Samtidigt har en motrörelse fötts, som menar att Axanar Productions gick för långt och fick vad de förtjänade. På Star Trek-forumet TrekBBS har fler än 18 000 inlägg skrivits i en nästan tusen sidor lång forumtråd, och den överväldigande majoriteten har varit negativa.

 

Fallet har även figurerat tydligt i nyheter världen om. Detta blir sisådär den dussinet artikeln om fallet här på Star Trek Databas, men det har även varit möjligt att läsa artiklar på bland annat Bloomberg, The Guardian och CNN, eller höra i radio på NPR, BBC, YLE och SR.

 

Många av nyhetsartiklarna har fokuserat på de lite mer sensationella aspekterna av fallet, såsom frågan om vem som äger det klingonska språket eller vulcanernas spetsiga öron. Det har således fallit på fansen att följa fallet i mer detalj, och intresserade läsare har kunnat följa varje minut av fallet på den dedikerade (men i regel Axanar-kritiska) nyhetssidan AxaMonitor, eller läsa detaljerade analyser av advokaten Janet Gershen-Siegel från The G&T Show.

 

Men efter alla artiklar, alla intervjuer och alla inlägg i sociala medier kan tvisten nu vara på väg mot sitt slut. På ett fanevent i Los Angeles igår berättade ingen mindre än JJ Abrams att fallet snart skulle vara över:

 

För några månader sedan fanns det en fanfilm, Axanar, och en domstolstvist som uppstod mellan studion och dessa fans, och Justin var ganska upprörd över detta, som ett livslångt Star Trek-fan. Vi började prata och insåg att detta inte var ett lämpligt sätt att hantera våra fans. Star Treks fans är en del av den här världen och borde vara med och fira det här jubileumet tillsammans med oss. Så han gick till studion och uppmanade dem att avsluta den här stämningsprocessen. Inom några veckor kommer det ges till känno att den här domstolstvisten kommer att vara över och fans kommer att kunna fortsätta arbeta med sina projekt.

 

Axanars huvudman Alec Peters var själv på plats vid fan-eventet, och uppgav att uttalandet kom som en stor överraskning för honom.

 

axanar_peters_lin_160522.jpg

Axanars huvudman Alec Peters tillsammans med Beyond-regissören Justin Lin på gårdagens fan-event. (Källa: Axanar på Facebook)

 

Det låter alltså som att CBS och Paramount har för avsikt att lösa den här tvisten utanför domstol. Många har tolkat detta som att målsäganden lägger ner fallet helt, men enligt flera källor (bland annat Axanar-skaparna själva) handlar det snarare om förlikning. Frågan som många ställer sig nu är i vilken mån Axanar Productions kommer att kunna fortsätta med sitt storskaliga projekt.

 

 

Axanar Productions har snabbt blivit en av de mest kontroversiella fanfilmsskaparna på många år, men inte ens deras hårdaste kritiker kan anklaga dem för att ge sig utan en fajt. Många fanproducenter hade lagt ner så fort upphovsrättsmakarna bad dem göra det, men Axanar Productions har - trots motgång efter motgång - fortsatt att insistera att de vill finna en lösning som kommer att låta dem gestalta berättelsen om Axanar till sina fans belåtenhet, kanske till och med under CBS/Paramounts regi.

 

I ett meddelande till sina donatorer fortsatte de på samma linje:

 

Vi är tacksamma för att JJ Abrams och Justin Lin har uttryckt sitt stöd offentligt, men efter som rättsprocessen fortfarande pågår vill vi vara helt säkra på att vi går igenom alla nödvändiga steg för att se till att tvisten med CBS och Paramount är löst. Vårt mål från första början av den här processen har varit att tillgodose målsägandens klagomål på ett sätt som tillåter oss att berätta historien om Axanar och leva upp till förväntningarna hos de fler än 10 000 fans som har bidragit ekonomiskt till vårt projekt.

Det finns fortfarande en hel del arbete att göra, men att få offentligt stöd av det här slaget hjälper oerhört mycket.

 

 

Enligt 1701News och BuzzFeed-skribenten Adam Vary har CBS och Paramount gett dem följande besked:

Vi kan med nöje bekräfta att vi har inlett en diskussion om förlikning och även arbetar med att lägga fram riktlinjer för fanfilmer.

 

Axanar Productions har gått ut med att de inväntar information om de nya riktlinjerna med stor spänning, och fortsätter att utreda vad de får och inte får göra, samt vilka resurser de har för att göra det.

 

Slaget om Axanar är snart över. När börjar slaget vid Axanar?


Star Trek i rubrikerna 17 maj 2016

little_green_men_a_versa_ttare_160517.jpg

Rom lagar Nogs inbyggda översättare i DS9-avsnittet Little Green Men. Den här bilden kan bli verklighet inom några år, om utvecklaren Waverly Labs får bestämma.

 

  • Cosplay är för alla! Oavsett kön, hudfärg, längd, vikt, eller funktionsvariationer ska alla kunna klä ut sig och prova på livet som superhjälte, utomjording eller disneyprinsessa. Nu har en man i från Inverness i Skottland modifierat sin benprotes, så att han kan ha på sig klackskor till sin stjärnflotteuniform.
  • ...och Inverness är även namnet på ett stjärnsytem som invaderas av klingonerna i fanfilmen Prelude to Axanar. Axanar-fallet fortsätter att figurerar tydligt i nyhetsrubrikerna, och då inte minst det klingonska språket:
    • Språket skapare Marc Okrand talade nyligen med BBC World Service, i vad som sägs vara BBC:s första intervju genomför klingonska.
    • Våra finskspråkiga läsare kan även höra Okrand tala i Yle Areena, där han pratar om språket och säger att vem som helst får använda det ... så vitt han vet. Det finns även en tillhörande artikel på Yle Uutiset.
    • Xenolingvisten (tillika STDB-prisvinnaren) Yens Wahlgren har skrivit en artikel i Sydsvenskan om rättstvisten.
    • Undertecknad redaktör pratade även om språket i P3 Nyheter i fredags. Intervjun börjar ca. 37 minuter in i programmet.
    • Har du själv åsikter om Axanar-fallet, eller om vår rapportering om det? Hojta då till på vårt forum!
  • På tal om språk så har teknikföretaget Waverly Labs utvecklat en speciell hörlur som översätter främmande språk direkt i örat, vilket har fått många att tänka på Star Treks universalöversättare. Än så länge kan den tyvärr inte översätta utomjordiska språk, men väl engelska, franska, spanska och italienska.

Axanar-fallet: Domaren nekar Axanar Productions avslagsyrkande

16-05-11 kl. 12:54 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

axanar_avslag_nekat_160511.jpg

Upphovsrättstvisten mot Axanar Productions fortsätter. Efter fyra månaders debatt har domaren Gary Klausner valt att neka Axanar-skaparnas yrkande om att avslå CBS' och Paramounts stämningsansökan. Rättegången är planerad till februari 2017, men det finns tecken på att parterna kan enas om en kompromiss innan dess.

 

Historik

Det var den 29 december 2015 som CBS' och Paramounts representanter Loeb & Loeb lämnade in en stämningsansökan mot Axanar Productions, där de anklagade fanfilmskaparna för brott mott amerikansk upphovsrättsskyddslagstiftning. Anledningen till detta var de så kallade Axanar-verken, som inkluderar kortfilmen Prelude to Axanar, den planerade långfilmen Axanar och tillhörande verk. Allt som allt har Axanar Productions dragit in mer än en miljon dollar till sina projekt, och CBS/Paramounts representanter anklagade dem för att dra direkt finansiell vinning av målsägandens intellektuella egendom, bland annat genom att betala ut lön till produktionslaget och genom att bygga en potentiellt vinstdrivande filmstudio med pengarna.

 

Axanar Productions rekryterade advokatfirman Winston & Strawn, som antog fallet som ett så kallat pro bono-fall, vilket innebär att de inte tar betalt för sitt arbete, utan gör det till nytta för allmänheten (pro bono publico). I ett svar daterat 22 februari yrkade de på att avslå tvisten. En av anledningarna till detta var att stämningen i deras mening var prematur, eftersom Axanar-verken inte ännu var färdigställda, och ett annat var att Axanar Productions inte var vinstdrivande. De hävdade även att anklagelserna inte var tillräckligt specifika för att de skulle kunna svara på dem.

 

Loeb & Loeb svarade på detta med ett 48-sidigt dokument med en lång lista på upphovsrättsskyddade inslag som figurerade i Axanar-verken. Här nämndes bland annat etablerade karaktärer (såsom Soval och Garth of Izar), kända platser (Qo'noS, Vulcan), det klingonska språket (vilket vi kommer att återvända till senare i artikeln) och mycket mer. De hävdade även att den redan släppta kortfilmen Prelude to Axanar räckte för att påvisa intrång i upphovsrätten, och använde även produktionslagets uttalanden i intervjuer och sociala medier för att påvisa att filmen var i ett avancerat skede och tydligt baserad på Star Trek-universumet.

 

 

Den 28 mars svarade Winston & Strawn med ett nytt avslagsyrkande, där de vidhöll att stämningen var prematur och att Axanar-verken täcktes av fair use. De menade även att många av de inslag som listades i den uppdaterade stämningsansökan inte täcktes av rådande upphovsrättsskyddslagstiftning. Loeb & Loeb i sin tur anklagade svaranden för att "inte se skogen för alla träd", och menade att även om de enskilda inslagen kanske inte var olagliga så är Axanar-verken som helhet det, och att de individuella inslagen är menade att tas som delar i en mer översiktlig likhetsanalys.

 

Domaren har ordet

I måndags, den 9 maj 2016, lämnade domaren Gary Klausner sin nekande dom till svarandens avslagsyrkande. Han menade att flera av deras representanters argument inte höll, bland annat deras påståenden om att stämningen var prematur. I domarens mening fanns det goda skäl bakom CBS' och Paramounts misstankar, och i vilket fall är utredningen av deras anklagelser en fråga för rättegången i sig, och inte för ett avslagsyrkande.

 

Han menar även att Axanar Productions inte behöver vara vinstdrivande för att göra intrång i upphovsrätten; det räcker att målsäganden kan påvisa att de har erhållit en direkt finansiell vinning av verken, vilket inte behöver vara i form av vinst.

 

Men det mest intressanta för många Star Trek-fans är kanske domarens bedömning om de upphovsrättsskyddade inslagen i sig. Här delar Klausner Loeb & Loebs åsikt om att inslagen ska betraktas i sin helhet:

 

Svaranden hävdar att domstolen måste "filtrera ut" icke-skyddade element från de upphovsrättsskyddade Star Trek-verken. [...] Domstolen finner att svaranden beskriver vidden av målsägandens hävdade upphovsrätt.

 

Betraktade helt utan sammanhang är dessa inslag inte nödvändigtvis skyddade var för sig. Målsäganden ämnar dock inte hävda sin upphovsrätt för varje enstaka inslag. Snarare så är deras anklagelser baserade på de upphovsrättsskyddade Star Trek-verken i sin helhet. Stämningsansökan identifierar de berörda verken på ett tydligt sätt, och inkluderar upphovsrättsregistreringsnummer för filmerna och för första avsnittet i varje TV-serie. Domstolen finner att det inte är nödvändigt att analysera huruvida de påstått oskyddbara inslagen täcks av upphovsrättsskyddlagstiftningen eller ej, eftersom målsäganden enbart beskriver dessa inslag för att demonstrera att Axanar-verken är avsevärt lika de upphovsrättsskyddade Star Trek-verken.

 

I sin sammanfattning förklarar domaren slutligen att avslagsyrkandet nekas, men påpekar samtidigt att tvisten i sig fortfarande inte är avgjord. För att göra detta valde han själv att låna en fras från Star Trek-universumet:

 

Domstolen kan inte ännu uttala sig om huruvida målsägandens anklagelser kommer att frodas, men finner ändå att de kommer att leva länge nog att överleva svarandens avslagsyrkan. Av föregående anledningar NEKAR domstolen svarandens avslagsyrkan.

 

Jaha. Nu då?

I måndags, redan samma dag som avslagsyrkandet avslogs, samlades parternas representanter för en schemaläggningskonferens, där de kom överens om en tidsplan för att utreda bevis och komma med vidare motioner. Själva juryrättegången är planerad att börja den 31 januari, och väntas ta 10-15 dagar.

 

Det finns dock tecken på att tvisten kan sluta i en kompromiss långt innan dess. Enligt 1701news.com och AxaMonitor har bägge parterna gått med på medling inför en domare för att förhandla om en alternativ upplösning, vilket kan sluta i förlikning. Både huvudmannen Alec Peters och regissören Robert Meyer Burnett har vid flera tillfällen sagt att de hoppas finna en lösning som kommer att tillåta dem att göra klart filmen och sedan ge den till CBS/Paramount, "på ett sätt som är till fördel både för CBS/Paramount och för de fler än tiotusen fans som har stöttat vårt projekt finansiellt". Frågan är om detta bör betraktas som deras öppningsbud, eller ett ultimatum.

 

 

toH. tlhIngan Hol SeH 'Iv?

Det är klingonska för "Så, vem styr över det klingonska språket?" och svaret är wej wuqlu'pu' ("Det har inte bestämts än").

 

För två veckor sedan lämnade Language Creation Society (LCS) in en så kallad amicus curiae-inlaga, vilket är en metod som sakkunniga kan använda för att tycka till om pågående rättstvister. I inlagan kommenterade LCS specifikt angående CBS' och Paramounts rubricering av det klingonska språket som ett upphovsrättsskyddat Star Trek-verk. I LCS' mening är klingonska ett levande språk och ett användbart system, och menar att det således vare sig är eller borde vara skyddat av upphovsrättsskyddslagstiftningen.

 

Inlagan har väckt stor uppståndelse, dels på grund av den mycket speciella sakfrågan i sig, men även det sätt LCS' advokat Marc Randazza valde att belysa den. Han kryddade nämligen inlagan med uttryck översatta till klingonska; allt från juridiska principer till filmcitat, och till och med ett antal hån. Klingonsktalare har kritiserat advokatens översättningar (som mestadels verkar ha producerats med hjälp av Bing Translator), men enligt Randazza själv är detta i sig bevis för att klingonska är ett användbart och levande språk; om det inte vore det skulle ju ingen kunna säga vad som är rätt eller fel.

 

lcs_amicus_curiae_2_160428.jpg

En rubrik från amicus curiae-inlagan. Den klingonska texten är tänkt att vara en översättning av rubriken, men betyder egentligen "Eftersom sinnesälsklingen är, den är ett stöd, språket skriver."

 

Bland dem som har uppmärksammat fallet är språkets skapare, Marc Okrand. I en intervju med podcasten Look At His Butt (Sa'HutDaj yIlegh på klingonska) säger han att frågan om huruvida någon kan "äga" ett språk är ouppklarad, men att om det är någon som äger klingonska så är det Paramount, som äger licensierade verk såsom The Klingon Dictionary och Klingon for the Galactic Traveler. Han menar dock att språket är en självständig entitet skild från dessa uppslagsverk, på samma sätt som Merriam-Webster kan äga en ordbok men inte de enskilda orden som dokumenteras däri.

 

I en senare intervju med den amerikanska public service-radiokanalen NPR är han dock lite djärvare:

 

Språk är någonting som man ska känna sig fri att använda och uppmuntras att använda, utan att oroa sig över någon som står och lutar sig över ens axel och säger vilket språk du får och inte får använda. Självklart får du använda det!

 

Frågan om vem som får göra vad med det klingonska språket lär dock inte lösas i den här rättstvisten. I samband med sin nekande dom till svarandens avslagsyrkan valde domaren nämligen även att stryka LCS' inlaga från handlingarna, och med ett liknande resonemang:

 

Vid analysen av svarandens avslagsyrkande berör domstolen aldrig frågan om huruvida språk, eller mer specifikt det klingonska språket, skyddas av upphovsrätten. Således är ingen av den information i amicus curiae-inlagan nödvändig för att besluta om avslagsyrkandet.

 

Domaren strök dock inlagan "without prejudice" (utan rättskraft), vilket innebär att frågan kan komma att lyftas igen i ett senare skede, vilket LCS och deras advokat har för avsikt att göra.

 


Language Creation Society om Axanar-fallet: "Språk är inte upphovsrättsskyddade."

16-04-28 kl. 21:02 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

lcs_amicus_curiae_160428.jpg

När vi först mötte säkerhetsofficer Worf i TNG-avsnittet Encounter at Farpoint hade det varit svårt att förutspå hur populär karaktären skulle bli. Som Stjärnflottans första klingonske officer hade han en mycket unik roll att fylla, men han var också den enda huvudkaraktären förutom Wesley Crusher som inte hade en chefsposition ombord stjärnskeppet Enterprise-D. Medan lilla Wesley blev ökänd och allmänt föraktad blev dock Worf bara mer och mer populär, och med framträdanden i 266 TV-avsnitt och fyra långfilmer har han synts mer än någon annan karaktär i Star Treks 50-åriga historia.

 

Bakgrund

Här följer en genomgång av allt som har hänt sedan rättstvisten inleddes i december 2015 till det överklagande vi diskuterade i en artikel den 14 april. Om du redan är väl införstådd i situationen kan du med fördel hoppa vidare till sektionen Mothugg från språkskapare nedan.

 

På ett sätt liknar vår klingonske väns personliga resa i Star Trek den roll som det klingonska språket har haft i rättegången om fanfilmen Axanar, vars skapare blir stämda av CBS och Paramount för upphovsrättsbrott. I CBS/Paramounts ursprungliga stämningsansökan (daterad 29 december 2015) omnämndes språket bara indirekt och i förbifarten, då CBS/Paramounts representanter Loeb & Loeb anklagade Axanar Productions från att "inkräkta på målsägandens verk genom att använda ett oräkneligt antal upphovsrättsskyddade inslag från Star Trek," vilket bland annat innefattade "rekvisita, sminkning, kulisser, fiktivt språk, händelser och fiktiv historia." De anklagar även Axanar Productions för att ha utnyttjat Star Treks namn och kännetecken för egen ekonomisk vinning; till exempel så har flera medlemmar av produktionsledningen tagit ut lön, och det ska ha funnits planer på att omvandla Ares Studios till en vinstdrivande filmstudio när de var klara med inspelningen av Axanar.

 

I ett svar på stämningsansökan (daterat 22 februari 2016) och medföljande yrkande på nedläggning ifrågasatte Axanar Productions representanter Winston & Strawn klagomålets giltighet, vilket bland annat skulle grunda sig i att målsägandens anklagelser inte var tillräckligt detaljerade för att vara prövbara. Som svar på detta återkom Loeb & Loeb med ett 48-sidigt dokument med fler än 50 exempel på hur "Axanar-verken är avsevärt lika upphovsrättsskyddade Star Trek-verk". På listan förekom allt från fiktiva planetnamn och etablerade Star Trek-karaktärer till uniformer och logotyper, men någonting som verkligen stack ut för många var just det klingonska språket.

 

"Klingonska, eller klingon, som är urbefolkningsspråket på Qo'noS, användes för första gången i Star Trek: The Motion Picture, år 1979," lyder målsägandens motivering. "Den användes i flera kommande verk, såsom Star Trek III: The Search for Spock."

 

Just den här listpunkten blev fort en rejäl snackis, särskilt tack vare en uppmärksammad artikel i The Hollywood Reporter, där skribenten Eriq Gardner drar paralleller mellan det här rättsfallet och en pågående rättstvist mellan teknikjättarna Oracle och Google, där Oracle hävdade att deras programutvecklingsmiljö för mobiloperativsystemet Android utan tillstånd hade kopierat väsentliga delar av deras patenterade programmeringsgränssnitt Java API. Efter många vändor i olika domstolar är tvisten fortfarande obestämt, men en stor del av debatten kring fallet har att göra med huruvida struktur och metoder för att kodifiera och kommunicera idéer skyddas av amerikansk upphovsrättslagstiftning, vilket i sin tur leder till frågan om det som gäller för programmeringsspråk också ska gälla för konstruerade språk såsom klingonska.

 

Den 28 mars lämnade Axanar Productions representanter in ett nytt nedläggningsyrkande, där de hävdade att många av de inslag som svaranden anklagades för att inkräkta på inte täcktes av amerikansk upphovsrättslagstiftning. Till exempel hävdade de att gradbeteckningarna på karaktärernas uniformer inte var tillräckligt originella för att upphovsrättsskyddas till att börja med, och att användningen av andra inslag såsom stjärnskepp och warpdrift var ofrånkomliga given Axanar-verkens handling, och därför klassas som så kallade scènes à faire. Mest relevant för den här frågan är dock yrkandets argument rörande det klingonska språket:

 

Upphovsrätten skyddar inte det klingonska språket

Det klingonska språket i sig är en idé eller ett system, och ej skyddat av upphovsrätten. I frågan om bokföringssystem beslutade Högsta Domstolen att även om upphovsrätten skyddar en författares uttryck av ett system, så hindrar detta ej andra från att använda samma system. (Baker v. Selden, 101 U.S. 99, 101 (1879)) Blotta anklagelsen att svarandens användning av det klingonska språket, utan någon anklagelse om att svaranden kopierade målsägandens faktiska uttryck av det språket, är därför otillräcklig för att hävda upphovsrättsbrott mot något skyddat inslag.

 

I sin senaste bilaga (daterad 11 april 2016) bestrider Loeb & Loeb svarandens argumentation, som de menar "ej kan se skogen för alla träd". I deras mening ska de enskilda klagomålen betraktas som en helhet, och tillsammans väga in i en bedömning av huruvida Axanar-verken är avsevärt lika och baserade på CBS och Paramounts upphovsrättsskyddade Star Trek-verk.

 

Om det klingonska språket har de följande att säga:

 

"Språk är en del av dialog, vilket är en aspekt som kan tas in i en senare likhetsbedömning. [...] Utöver detta så är argumentationen absurd, eftersom ett språk enbart är användbart om det kan användas för att kommunicera, och det finns inga klingoner att kommunicera med. Det klingonska språket är helt och hållet fiktivt, originellt och skyddat av upphovsrätten, och [...] svarandens användning av det klingonska språket är ytterligare bevis på deras kränkning av målsägandens karaktärer, eftersom talandet av detta fiktiva språk är en aspekt av deras karaktär."

 

Mothugg från språkskapare

I måndags kom Winston & Strawn med ett försvar av sitt nedläggnignsyrkande, där de bland annat upprepar argumentet att även klingonska som språk ej täcks att amerikansk upphovsrättslagstiftning, även om enskilda uttryck av språket är det.

 

Även språkets skapare, Marc Okrand, har tyckt till om frågan. Han menar dock att han själv inte vet i vilken mån det går att äga ett språk, men att om det är någon som gör det så är det CBS och Paramount.

 

Det finns dock de som inte håller med honom om det. Igår lämnade Language Creation Society (LCS) in en amicus curiae-inlaga där de råder domstolen att avfärda målsägandens påståenden om ägarskap, dock utan att anmärka på några av de övriga anklagelserna.

 

 

Amicus curiae är latin för "vän till domstolen", och i USA:s rättssystem är amicus curiae-inlagor ett verktyg för sakkunniga att inflika i pågående rättsprocesser utan att påkallas av någon av parterna. I det här fallet har LCS valt att kommentera den här processen som en del i sitt uppdrag att främja språkskapande som yrke och konstform.

 

I sin inlaga för LCS argumentet att det klingonska språket har utvecklats och blivit någonting större än summan av alla CBS och Paramounts upphovsrättsskyddade uttryck av språket i TV, film och böcker. Klingonister använder inte bara språket för att diskutera Star Trek, utan för att uttrycka originella tankar och idéer till varandra. LCS påpekar även att USA:s författning beskriver att upphovsrättens syfte är "att främja framsteg inom vetenskap och konst", och citerar även domaren Sandra Day O'Connor, som under sin tid som domare för USA:s högsta domstol sade följande:

 

"Det huvudsakliga syftet med upphovsrätten är inte att belöna författare för deras arbete, utan att främja framsteg inom vetenskap och konst. I denna mån försäkrar upphovsrätten författares rätt till originella uttryck, men uppmuntrar andra att fritt bygga vidare på de idéer och den information som framhävs i andras verk. Detta resultat är varken orättvist eller beklagansvärt. Det är det sätt på vilket upphovsrätten bidrar till framsteg inom vetenskap och konst."

 

lcs_amicus_curiae_2_160428.jpg

 

Det finns en annan sak som särskiljer den här inlagan från de flesta andra juridiska dokument: Den innehåller nämligen avsevärda mängder text skriven på klingonska, både romaniserad sådan och skriven med det "inhemska" alfabetet pIqaD. Merparten av den klingonka texten är dock inte särskilt relevant för rättsprocessen, utan verkar mest vara avsedd för att håna målsäganden med yttranden såsom qoH vuvbe' SuS ("Vinden respekterar inte en dåre") och tugh qoH nachDaj je chevlu'ta' ("En dåre och hens huvud skiljs snart åt").

 

Målet med de klingonska fraserna tycks framför allt vara att visa att det klingonska språket kan vara användbart trots brist på faktiska klingoner att tala med: Om det inte tidigare fanns fall där kunskap om klingonska kunde hjälpa en att förstå en rättsprocess så finns det i alla fall ett nu. Så här svarade organisationens grundare till en klingonist som hörde av sig och informerade honom att merparten av den klingonska texten är felaktigt skriven:

 

 

Om poängen med den lite udda artikeln var att få medial uppmärksamhet så har LCS helt klart lyckats: Hollywood Reporter, VICE och Consumerist är bara några av de populära nyhetstjänsterna som har rapporterat om händelsen, och fler lär det bli innan dagen är över.

 

 

Frågan är dock hur mycket deras skämtlynne kommer att gynna Axanars chanser i rätten. Utöver gliringar i form av klingonska ordstäv och översatta filmcitat avråder de Loeb & Loeb från att beskriva det klingonska språket som artificiellt, eftersom Marc Okrand själv brukar säga att han inte uppfann språket, utan lärde det sig från en klingonsk fånge vid namn Maltz som reste tillbaka i tiden efter händelserna i Star Trek III: The Search for Spock. Det här är ett populärt skämt bland klingonister, men frågan är hur skämtsamt ett rättegångsdokument kan vara och fortfarande tas på allvar.

 

Kanske får vi veta svaret inom en snart framtid: Den 9 maj ska parterna mötas i rätten för att pröva frågan om nedläggning, och om fallet inte läggs ner så följer en schemaläggningskonferens senare samma dag för att planera nästa steg i processen.


Alec Peters: CBS kommer att uppmana fler fanproduktioner att lägga ner

16-04-24 kl. 13:58 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

I förrgår kunde vi rapportera att fanfilmen Star Trek: Federation Rising kommer att läggas ner efter en stark uppmaning från CBS jurister. Nu rapporterar Axanar-bloggen att CBS kommer att kontakta fler fanproduktioner och be dem att upphöra inom en snar framtid.

 

I en bloggartikel uppges att Federation Risings skapare Tommy Kraft hade hört av sig till Axanars huvudman Alec Peters på telefon, där han berättade om samtalen med CBS. Utöver att han skulle lägga ner sin egna fanfilm berättade Kraft att CBS verkar planera att kontakta andra fanproduktioner och uppmana dem att överge sin projekt, eller åtminstone lägga dem på is.

 

Vidare skriver de att "även om vi är besvikna att Tommys planer för Federation Rising måste avbrytas så är vi glada att höra att CBS var väldigt raka och professionella i sin kommunikation och inte kom med en stämningsansökan som potentiellt kan uppgå till miljontals dollar i skadestånd." Det bör dock påpekas att Axanar-gänget också verkar ha fått en varning flera månader innan stämningsansökan mot dem lämnades in.

 

Många har varit rädda att domstolstvisten mot Axanar skulle bli startskottet för en mer utbredd kampanj mot fanproduktioner, och det ser ut som att den farhågan är på väg att besannas. Nu är frågan om detta är en tillfällig åtgärd som kommer att släppas när den tvisten är över, eller om detta kommer att vara CBS och Paramounts inställning i många år framöver.


Fanfilmen "Federation Rising" läggs ner - "CBS jurister rådde oss att sluta"

16-04-21 kl. 14:36 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

federation_rising_160421.jpg

Det är en orosam tid för fanfilmer. Med facit i hand är det kanske inte så överraskande att storproduktionen Axanar drogs inför rätten, men nu är frågan var gränsen går för andra fanproduktioner. Nu har Star Trek: Federation Rising stängt igen portarna, och många undrar om detta kan vara början på slutet för fanfilmer, eller bara ett gupp på vägen.

 

Vi spolar tillbaka till februari i år, när fanfilmen Star Trek: Horizon hade premiär. I en tid när fanproduktioner blir allt större och mer professionella för varje år som går utmärkte sig Horizon med sin småskalighet: Med bara 22 000 dollar, en greenscreen och en hel del slit kunde den självupplärda 3D-konstnären, manusförfattaren och musikkompositören Tommy Kraft skapa ett helt universum som annars hade krävt kulisser för hundratusentals dollar.

 

För exakt en vecka sedan annonserade produktionslaget via sin Facebook-sida att Horizon skulle få en uppföljare med titeln Star Trek: Federation Rising. Uppföljaren skulle börja där Horizon slutade, ombord stjärnskeppet Discovery mitt under Koalitionen av Planeters krig mot det Romulanska Stjärnimperiet; ett krig som hotar att utplåna Federationen innan den ens har hunnit bildas.

 

Planen var att starta en Kickstarter-kampanj nu på lördag, men tyvärr kommer det inte att bli av. I morse lade Tommy Kraft upp en uppdatering på Star Trek: Horizons Facebook-sida, där han meddelade att CBS hade rått dem att avbryta projektet.

 

"Tidigare idag kontaktades jag av några chefer från CBS, som informerade mig att deras jurister starkt rekommenderade att vi inte skulle fortsätta med planerna att skapa en uppföljare till Horizon. Detta må vara ett tecken på det rådande klimatet för fanfilmer, men jag vill ändå personligen tacka CBS för att de valde att kontakta mig, istället för att dra in oss i deras pågående rättsfall mot Axanar.

Det har framgått att anledningen till att CBS ville kontakta mig hade att göra med deras pågående tvisten om Axanar. Låt mig understryka att CBS inte hade någon skyldighet att kontakta mig personligen. Jag fick känslan att de ville ge mig en chans att dra mig ur innan vi hinner bli för investerade i projektet; det kändes inte som om de var en grupp med arga chefer som bara ville vifta med domarklubban."

 

Nyheten kommer som något av en kalldusch för alla som redan följer rättegången om Axanar. Den omtvistade produktionen har dragit in mer än en miljon dollar, och marknadsförde sig länge som en "professionellt producerad självständig Star Trek-film", snarare än en vanlig fanfilm. Axanar är också speciell i den mån att flera medlemmar av produktionslaget har tagit emot lön för sitt arbete, och även det faktum att planer fanns att fortsätta använda sin filmstudio för framtida (och då troligtvis vinstdrivande) projekt, vilket därmed skapar en ekonomisk vinning för skaparna.

 

Men om pengarna är anledningen till att CBS och Paramount valde att stämma just Axanar, varför ska då skaparna bakom en lågbudgetfilm som Star Trek: Horizon vara oroliga? Somliga menar att detta är början på slutet för fanfilmer; om rättighetsägarna vinner sin rättstvist mot Axanar är det bara naturligt att de använder det som ett precedensfall för att även slå ner smärre fanproduktioner.

 

Andra menar att CBS kan ha ett betydligt mer ädelt mål: Under rättegången mot Axanar är det sannolikt att Axanars representanter kommer att fråga varför CBS/Paramount inte har sagt till mot andra fanproduktioner, och det är svårt att förutspå hur det kan komma att påverka dessa. Kan det vara så att CBS ville ge Tommy Kraft och hans vänner en chans att ge sig ur innan de råkar hamna i korselden? Kan det kanske till och med hända att de får möjlighet att återuppliva Federation Rising när rättegången är över och röken har lagt sig?

Svaret på den frågan är det nog bara CBS' jurister som vet, om ens de. För tillfället har dock skaparna av Star Trek: Horizon ett annat projekt som lär hålla dem upptagna ett tag framöver.

 

"Vi hade planerat att starta vår Kickstarter-kampanj för Federation Rising nu på lördag, men vi hoppas att ni kommer att komma tillbaka när vi annonserar ett nytt science-fiction-projekt som Ryan Webber och jag har utvecklat tillsammans vid sidan om Federation Rising. Vi ser fram emot att skildra en helt originell berättelse som följer Star Treks ideal, som Ryan och jag har varit så stora fans av under hela våra liv."


Tvisten om fanfilmen Axanar fortsätter - CBS/Paramount säger att de åtalade "ej kan se skogen för alla träd"

16-04-14 kl. 20:42 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

cbs_paramount_motionssvar_2_160414.jpg

Slaget om Axanar är en klassisk händelse i Star Trek-universumet. Det nämndes bara i förbifarten i TOS-avsnittet Whom Gods Destroy, men det har fångat mångas fantasi, såväl genreförfattares som vanliga fans. I den riktiga världen utspelar sig en annan typ av strid om Axanar, och den ser inte ut att vara över på ett bra tag.

 

Senast vi kikade in i upphovsrättstvisten CBS/Paramount v. Axanar Productions för en månad sedan så hade Axanar Productions' representanter Winston & Strawn yrkat på att lägga ner tvisten eftersom målsägandens stämningsansökan inte var tilllräckligt detaljerad, vilket CBS' och Paramounts representanter Loeb & Loeb hade svarat på med en lång lista på inslag i Axanar-verken som de ansåg bröt mot deras exklusiva rättigheter till Star Trek-franchisen. På listan fanns allt från etablerade Star Trek-karaktärer och planeter till uniformer och till och med det klingonska språket, som bevis på att Axanar-verken är baserade på och är mycket lika CBS' och Paramounts upphovsrättsskyddade verk.

 

Sedan dess har Axanar Productions' representanter lämnat in en ny motion där de återigen yrkar på att fallet ska läggas ner. I motionen hävdar de ännu en gång att målsägandens anklagelser inte är detaljerade, men också att flera av de inslag som CBS/Paramount har klagat över inte täcks av upphovsrättslagstiftningen.

Till exempel hävdar de att symboler såsom Federationens stora sigill eller det Klingonska Imperiets treeggade emblem är enkla geometriska former som ej går att upphovsrättsskydda.

De hävdar även att målsägandens klagomål rörande användningen av vulcanernas namn, kultur och utseende inte håller eftersom dessa inslag inte är tillräckligt unika eller ursprungliga för Star Trek. Som stöd för detta nämner de att "Vulcan" är namnet på en romersk gud, och att varelser med spetsiga öron såsom alver och troll har varit ett vanligt inslag i science-fiction och fantastik sedan långt innan Star Trek skapades.

 

I måndags lämnade Loeb & Loeb in ett svar på nedläggningsyrkandet, där de anklagar de åtalade för att använda "en taktik som domstolar har avrått förr, eftersom den 'inte ser skogen för alla träd'". Enligt texten skall domstolar betrakta verk i sin helhet, och inte dela upp dem i grundläggande komponenter, med argumentationen att det vore likt att säga att man inte kan upphovsrättsskydda en tavla eftersom man inte kan upphovsrättsskydda de enskilda färgerna eller penseldragen. I texten går de igenom komponenter såsom kostymer, karaktärer och dialog, och visar dels hur många av dem är möjliga att upphovsrättsskydda var för sig, men även hur sådana inslag har spelat in i liknande upphovsrättstvister.

 

En av de mest uppmärksammade aspekterna i den här tvisten är frågan om det klingonska språket täcks av upphovsrättslagstiftningen. I sitt senaste nedläggningsyrkande hävdar Axanar Productions' representanter att enskilda verk på eller om det klingonska språket kan skyddas av upphovsrättslagen, men att språket i sig "är en idé eller ett system, och ej upphovsrättsskyddbart".

I sitt svar hävdar Loeb & Loeb att språket utgör en del av filmens dialog, som lämpligtvis bör betraktas vid en analys av likheter mellan de åtalades verk och CBS/Paramounts intellektuella egendom. De tillägger att den här rättstvisten inte behandlar ägarskap över språket i sig, utan om hur användningen därav bidrar till Axanar-verkens inkräktning på Star Trek-franchisen som en helhet.

De tillägger dock att de anser att de åtalades argumentation är "absurd, eftersom ett språk bara är användbart om det kan användas för att kommunicera med andra, och det finns inga klingoner att kommunicera med. Det klingonska språket är alltigenom fiktivt, originellt och upphovsrättsskyddbart."

 

Axanar Productions' representanter har bett att en nedläggningsprövning skall hållas den 9 maj. Om fallet går vidare kommer samma datum också att ägnas åt en schemaläggningskonferens där målsäganden och åtalade måste komma överens om en metod för informationsinsamling. De kommer även att ha en chans att diskutera alternativa uppgörelser för att slippa en utdragen rättsprocess.

 

För mer information du spana in hemsidan AxaMonitor, som aktivt följer och dokumenterar allt som har med fallet att göra. Det bör tilläggas att sidans skapare i sociala medier har visat en viss vinkling till Axanar Productions' nackdel, men artiklarna på hemsidan är i regel väldigt välskrivna och informativa.


Fanfilmen Equinox går i graven

16-03-18 kl. 20:55 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers)

equinox_canceled_160318.jpg

Medan Star Trek - Horizon gör segertåg och fanserien Star Trek Continues startar en ny insamlingskampanj tragglar smärre fanproduktioner vidare näst intill obemärkt. Fanfilmen Axanar riskerar att implodera framför världens ögon, medan andra produktioner tynar bort och faller i glömska.

 

Nu har turen kommit till fanfilmen Star Trek: Equinox, där sci-fi-ikonen Gary Lockwood skulle återvända som Gary Mitchell, hela femtio år efter att karaktären slogs mot kapten Kirk på planeten Delta Vega. Besättningen har länge kämpat för att få skutan Equinox att lyfta, men efter flera misslyckade insamlingskampanjer och en trailer som fick ett ganska ljummet mottagande har det ofta varit prat om att lägga ner hela projektet.

 

Tidigare idag meddelade medskaparen Camren T. Burton via Facebook att fanfilmen skulle läggas ner, eftersom han inte har hört ifrån filmens huvudansvarige, Eric Nyenhuis, på fyra månader.

 

Trots att Star Trek: Equinox inte har lyckats dra en stor publik finns det en skara med trogna fans, och Burton hoppas att projektet ska kunna leva vidare i form av en nätsänd radioteaterserie.


Justin Lin står med Axanar

16-03-14 kl. 10:37 av loghaD
Kategori(er): Filmer (av trekkers), Filmer: 13 Beyond

"Star Trek tillhör oss alla." Så skrev Star Trek Beyond-regissören Justin i ett Twitter-inlägg tidigare idag. Axanar Productions är låsta i en en mycket omtalad upphovsrättstvist med CBS och Paramount, som menar att den kommande fanfilmen Axanar och de redan släppta kortfilmerna inkräktar på deras intellektuella egendom.

 

 

CBS och Paramount brukar inte gå efter fanfilmsskapare, men många tror att ett skäl till att just Axanar hamnat på deras radar är att skaparna tidigare har rubricerat filmen som en "självständig film" (och inte en "fanfilm"), samt att de har använt sin plattform för att tala illa om de senaste Star Trek-filmerna. Ett sådant här uttalande från någon så djupt inom CBS egna led lär komma som en glad överraskning för Axanar Productions och alla deras supportrar, men frågan är om det kommer att få CBS och Paramount att backa, eller om det bara ger bränsle åt elden.


Senast i forumet

Aktuella träffar


Alla årets träffar »

RSS

Vi har lagt ut våra senaste nyheter och uppdateringar i RSS-format.
Vad är RSS?

Laddar... Laddar...
Facebook Google+ Twitter