Gå till innehåll
Damien Stone

ENT: Avsnitt # 320-324 *SPOILERVARNING*, Betygsätt

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 3x20 - The Forgotten

Detta avsnitt släpptes nyligen och jag var som vanligt snabb att se det.

Avsnittet börjar med att T'Pol inser att hennes beroende kan ha allvarligare konsekvenser än hon tidigare hade trott och tvingas brottas med detta problem (lär troligen dyka upp i ett framtida avsnitt eftersom det inte tas upp så mycket mer efter de inledande scenerna) Samtidigt fortsätter reparationerna av Enterprise och resan mot mötesplatsen med Degra. Trip får i uppgift att skriva ett brev till en ur hans personals föräldrar och tampas med uppgiften, han har blandade känslor eftersom han sedan uppdragets början försökt förtränga hans systers död, han försöker skriva om den unga kvinna han jobbat med men jagas hela tiden av sina minnen.

Archer möter Degra och en av Primaternas ledare i hemlighet i närheten av en av sfärerna och gör allt för att vinna deras förtroende. Ombord på skeppet så är Trip öppet fientlig mot Degra pga hans personliga känslor i fallet. Samtidigt så blir en oupptäckt plasmabrand på skrovet allt större och större och Malcom blir nästan svårt skadad i försöket att stoppa branden från att nå reaktorn. Självfallet lyckas de med sitt företag annars hade det inte varit mycket till serie kvar att visa. Efter ett tag så kommer ett Reptilianskt skepp in mot sfären, ett enligt mig onödigt och tamt försök att slänga in lite action i avsnittet, jag har inget emot action men detta fyllde verkligen inget syfte och var i det närmaste oförklarligt. Efter en kort strid där Degra vänder sig mot sina egna och spränger skeppet så skiljs de slutligen åt.

Archer får instruktioner och koordinater för en subspacetunnel för att kunna ta sig till Xindirådets mötesplats.

Slutligen övermannas Trip av sina känslor och gråter föga förvånande ut över T'Pols axel.

Avsnittet var bra men den actionscen som lades in var både onödig och tidsödslande

Redigerad av Damien Stone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasma branden kändes skit tråkig, vi vet alla vad som inte kommer att hända, kändes som en dålig ursäkt för action späning och sedan bara slänga in insektoiderna, bara av en slump råkar de hitta ENT.....

Lade ni märeke till att manusförfattarna försöker göra Artcher lite ljusare efter allt nattsvart han har gjort, han verkade förvånd/överaskad när Dregra sprängde insektoid skeppet, om Artcher planerade att spränga det och döda alla skulle han väll bara ryckt på axlarna och sakt bra skott, eller överanalyserar jag det nu? var är era synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Plasma branden kändes skit tråkig, vi vet alla vad som inte kommer att hända, kändes som en dålig ursäkt för action späning och sedan bara slänga in insektoiderna, bara av en slump råkar de hitta ENT.....

Det var reptilians som stod för (det fullkomligt onödiga) anfallet, inte insektoiderna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forgotten

Ett riktigt bra och snyggt avsnitt, och även om plasmaläckan kanske var lite onödig så var den i alla fall en snygg specialeffekt. Att försöka förstå mig på Archer har jag slutat med för länge sen. Men det är kul att se den utveckling som har skett för Trip. Han har gått från personen med den irriterande sydsstatsdialekten som bara går runt i maskin och svär och kollar in T'Pol till en intressant och känslosam person. Avsnittet hör definitivt till ett av säsongens bättre, och kändes riktigt trekkigt.

Betyg: 8/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forgotten

Avsnitten blir bara bättre och bättre nu tycker jag. Idéerna känns färska och genomtänkta. Att Trip visar sina aggressioner mot Xindi tycker jagär förståeligt, men att visa dem då man håller på att försöka medla fram en vapenvila och samtidigt försöka stoppa få Xindi att stoppa massförstörelse vapent tycker jag är dummt. Kan min inte fixa så att han håller truten i sånna situationer?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja vad ska man säga om det i brist på annat så var det trevlig underhållning :) kan tyvärr inte komma på så mycket annat att säga om avsnittet 5/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnitt 3.21 E2

Fortsättningen med kontuniliteten, fast efterkonstruktionerna och de lågiska luckerna är tydliga.

Enterprise möter sig själv i en standard paradox 1A, vad kan jag säga ett tids paradox historia som var ganska intresant eftersom huvudersoneran fick möta sig själva alternativ avkomma...naturligtvis försvinner paradoxen i slutet av ep.

Klagomuren

Nu får de bane mig bestämma sig har bryggan några fungerande lampor eller inte, ibland är bryggan upplyst och ibland är det nästan svart.

Sedan har vi dessa eferkonstruktioner, att ett annat fredrations skepp hadde siktats i expnasen, det skulle kunna vara skitspänande om de tog upp det ett avsnitt tidigare, och att Xindis prob hadde blivit attakerad av E2

Sedan var finns logiken med att vänta till sista sekunden, de kunde ha varnat Jorden år i förväg om 5 år kommer det en minjatyr dödsstjärna och klyver Florida, bygg en flotta och gruppera era skepp här och där och spräng skitet när den kommer, ta sedan flottan till dessa kordinater och övertyga Xindi rådet om svär byggarna samarbetar de inte hota med att spränga dem. E2 har redan "förstört" tidslinjen genom att handla med andra raser och ta upp folk till E2 sådant påverkar tidslinjen så varför inte påverka tidslinjen till sin egen fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående mitt inlägg om Ent 2.1

http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...indpost&p=28783

I detta avsnittet får Archer se en del om framtiden för Enterprise. Tycker att även om avsnitten för sig i bra så är jag lite trött på "The Expanse". Känns alldeles för långdraget med denna "arc". Vill komma till en upplösning. Lite trött på "Rädda jorden med hjälp av att göra tvivelaktiga moraliska val".

Jag vill se mer av utvecklingen av Federationen. I 2.1 nämns även Romulan Empire......vill även se mer av dessa i Etn. Detta hade kännts nytt och fräscht.

Hoppas på en bra fjärde säsong och att Ent äntligen räddar jorden. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ursäkta jag hänger inte med här. Är det här något som inte relaterar

till serien som nyligen börjat?

Vi disskuterar säsong 3 av enterprise. Den som visas i USA. Disskusionen om säsong 2 som visas i sverige finns här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Council

Detta var också ett bra avsnitt. Serien har verkligen tagit sig nu i slutet. Synd att Deegra dog, han var så snäll nu i slutet :gråter: . Synd att det var ett To be contineued avsnitt, man ville verkligen veta vad som kommer hända med Hoshi ombord på Xindi skeppet.

Som sagt, bra avsnitt som fick mig att längta till nästa torsdag då jag får se upplösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viket avsnitt 5 av 5 :D Det ska bli mycket spänande och se hur det slutar.

Är detta seriens högvatten märke? Xindi historien kommer troligtvs att ta slut inom några ep. Vad kommer de då ha för samanhängade historie linje om de har nåon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Viket avsnitt 5 av 5  :D Det ska bli mycket spänande och se hur det slutar.

Är detta seriens högvatten märke? Xindi historien kommer troligtvs att ta slut inom några ep. Vad kommer de då ha för samanhängade historie linje om de har nåon?

Historie linjen efter det att man är "klara" i the expanse? Dom kommer väll att åka tillbaka till jorden och få ett nytt uppdrag (om det blir en fjärde säsong) .

Min uppfattning är att avsnitten har blivit bättre när manus skrivarna har fått lite press på sig att det kanske inte blir en fjärde säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tycker att även om avsnitten för sig i bra så är jag lite trött på "The Expanse". Känns alldeles för långdraget med denna "arc". Vill komma till en upplösning. Lite trött på "Rädda jorden med hjälp av att göra tvivelaktiga moraliska val".

Xindi arcen är ju det bästa som hänt ENT, den utmärkta kontunitet som utspelat sig i tredje säsongen var defenetivt rätt väg för denna haltande serie, hoppas bara det räcker för att rädda den undan nedläggning. Om det blir något defenetivt avslut av denna arc, vill åtminstone inte jag tillbaka till de eländigt tråkiga omskrivna och återanvända Voyageravsnitten. Låt exempelvis "Sphere makers" bli en återkommande fiende, och även Xindi i någon utbrytarform.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyss slutat sen Enterprise efter 2 timmar ochn 40 minuter i sträck och längtar till nästa avsnitt kommer ut på nätet.

Damage 5/10. Inte ett av dom bästa avsnitten av säsong 3 men inte ett av dom dåliga heller. Det fanns en sak jag tyckte var överdrivet och det var T'Pols trellium missbruk det var inte minst sakt konstigt.

The Forgotten 3/10. Det finns bara en sak att skriv och det är snark.

8/10. Spännade och bra skulle ha varit lite längre tycker jag det tog som så hastigt slut dom klarar sig genom "Tunneln" och möter Degra snipp snapp slut så var detta avsnitt slut.

The Council 7/10. Seg början men blir mer spännande i slutet jag bara längtar till i helgen då nästa avsnitt kommer ut på nätet.

Nu ska jag gå och lägga mig efter all detta sittande vid datorn (Tur att man är ledig imorgon från skolan) :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ent 3x23 Countdown

Enterprise har blivit riktigt bra!

En dramatisk handling som varar i många avsnitt. precis som jag vill ha det.

Ser fram mot nästa avsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Countdown

Bara ett avsnitt kvar innan säsongs avslutet. Jag har saknat ett bra avsnitt där det är stora strider med flera skepp och samtidigt en bra handling. Jag tycker att det var lite fult att rasen ifrån framtiden hjälpte Xindi, den rasen kunde väll bara ha skickat lite anomaliteter mot jorden så hade vi människor varit hackebiff mycket tidigare än vad Xindi hade kunnat fixat. Nu då man jag äntligen har börjat att gillas MACOS så dör tyvärr Hayes, dock så gillade jag den scenen innan MACOs stormade skeppet med Hoshi. Hayes sa där att han tyckte att MACOs hade blivit mer inne i Enterprise besättningen och inte längre var några outsiders. Undrar om man kommer att ha kvar MACOs i nästa säsong?

Betyg: 9.5/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medelbra avsnitt. Var underhållande men inte någe vidare bra. Kopieringen från DS9's Children of Time blev ibland för tydlig, och det känndes definitivt som om manusförfattarna fått idétorka. Rejält förutsägbar också, vem som var förälder till vem och vem som fått ett förhållande med vem var knappast några överraskningar.

Betyg: 5/10

The Council

Det har var däremot en annan femma. Definitivt en av höjdpunkterna i säsong 3. Framför allt gillade jag fokuseringen på Degra, och jag håller med Karl om att det var synd att han dog. Det höga tempot i asvnittet känndes helt rätt, och äntligen får Reed och Travis vara med lite igen. Mycket spännande upplösning, och jag ser starkt fram emot nästa avsnitt.

Betyg: 10/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis sett The council och ARGH, vilket frustrerande slut!!!!! *frustration*

Alltså, jag tycker Enterprise är så spännande nu så jag sitter som på nålar när jag tittar på varje avsnitt. Scenen mellan Degra och the reptilian var jättespännande. Man förstod hela tiden att han skulle döda Degra tycker jag, men det var ändå gjort jättebra. Jag blev nästan lite ledsen när Degra dog, han har blivit en jättebra karaktär! Det är synd.

(Hm, många "jätte" i ovanstående stycke, jag får nog utöka min vokabulär lite med fler superlativer tror jag *fniss*)

Det här avsnittet får högsta betyg av mig. Vilken tur att de ska fortsätta göra Enterprise nu när det är så ofantligt bra :)

Redigerad av Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Countdown

Bara ett avsnitt kvar innan säsongs avslutet. Jag har saknat ett bra avsnitt där det är stora strider med flera skepp och samtidigt en bra handling. Jag tycker att det var lite fult att rasen ifrån framtiden hjälpte Xindi, den rasen kunde väll bara ha skickat lite anomaliteter mot jorden så hade vi människor varit hackebiff mycket tidigare än vad Xindi hade kunnat fixat.

Samma tankar hadde jag, förstår inte varför de sände ett litet vapen mot Jorden före de stora vapnet var klart. Men då skulle inte ENT försökt leta upp det.

Mycket intresant avsnitt, synd att man inte fick se hur de slutade, kan gissa att Hoshi saboterade vapnet när hon jobbade med koderna. Undrar fortfarande var voy tidspolis är? om det är ett stort brott att ändra voy historia vad är då ett försök att spränga Jorden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zero Hour

Ett mycket bra avslut på säsongen. Jobbigt att det blev ett cliffhanger avsnitt för nu måste man vänta tills i höst innan man får chansen att se upplösningen. Det var mycket som hände i avsnittet så det blev inte någon tråkig dötid. Kul att även ha fått reda på T'pols ålder och att hon verkar vara väldigt intresserad av Trip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag ska hata eller älska Zero Hour, hela avsnittet kändes som Phantom Nemis, vi måste göra det på detta krångliga sätt, vi kan inte göra det på det lätta sättet.

1. Eftersom ENT har kontakt med star fleet varför inte brätta för dem att en dödsstjärna är på väg (jag vet att de var störningar när de kom fram men det käns lite sent att sända en varning då) Tänkte också på möjlighterna om man har ett snabbare skepp.

2. Om nu Daniel envisas med att kidnappa Artcher i tid och otid varför inte sno den fientliga ledaren och lämna kvar en amerad fotontorped.

3. Varför tog inte artcher med sig en fotontorped tror inte att vapnet fungerar om någon spränger kontroll rumet.

4. Var är Jordens flotta? de har väll åtminstånde ett skepp, ENTs systerskepp, åtminstånde be Vulkans att låta ett skepp patrulera i solsystemet, De käns mycket ologiskt att Jorden inte skulle byggt några "krigs"-skepp/stationer efter Florida klyvningen. För spänings skull skulle man kuna låta vapnet skjuta sönder dessa.

5. Undrar fortfarande vad voy tidspolis är? Tänk er Relativty som matrilaseras framför vapnet.....

Annars kände jag att serien var insperad av V och Borgs sätt bara vapnet på rätt frekvens :)

en guldstjärna för att Tyskarna verkligen pratade tyska. Väntar på späning på nästa sesång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg