crazy_voyager Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag tänkte starta upp ett ämne för alla oss som vill sy sin egna uniform, detta är ju inte det enklaste projektet och det som jag undrar främst är: Vart tusan finns det mönster att titta på??????????? Jag hittar ingenting och jag vågar inte göra en skapelse bara ur luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gul Nador Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Jag sökte på Google för länge sedan och hittade en amerikansk butik som sålde mönster till TNG-uniformer, men jag fick inget svar på om de levererar utomlands, så jag antar att de inte gör det. Det låg i kalifornien, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Här är en hyfsad sida på ämnet. My Webpage Men jag måste säga att jag aldrig har förstått varför man köper eller syr Star Trek uniformer. Dom är ju så otroligt fula ;) (de man köper alltså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Finns det inte redan ett ämne som handlar om vart man köper färdiga uniformer eller mönster så man kan sy en själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Jag kan inte hitta en, men hittar någon annan den så kan vi gärna slå ihop ämnena. Vi har nog haft diskussioner om detta i olika diskussioner om uniformer (under Teknologi och filosofi) men då har diskussionerna i övrigt handlat om vilken färg egentligen Science har, etc. Jag har själv gjort en egen uniform. Jag är inte nöjd med den, men eftersom det var det första jag sytt på 15 år, så kan jag väl egentligen inte klaga. Använde inga mönster, men tog däremot och köpte billiga eller begagnade kläder och sydde på attiraljer. Ni ser bilden på den i min avatar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted July 7, 2005 Author Report Share Posted July 7, 2005 man syr för att man får 100 kr i rabatt på treffarna ;) och för att få "nöjet" att åka kollektivt till dom i dom mest utstickande kläder som finns :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 3, 2005 Report Share Posted August 3, 2005 (edited) man syr för att man får 100 kr i rabatt på treffarna ;) och för att få "nöjet" att åka kollektivt till dom i dom mest utstickande kläder som finns :P <{POST_SNAPBACK}> Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om riktigt! :P Sa inte Janeway (tror jag) i futyres end (ugh, stavningskontrollen verkar ha lagt av!) någonting i stil med "vi kunde lika gärna ha behållt uniformerna på!" när de råkade hamna i nutid (Kalifornien visserligen, men ändå!). :P ;) J. Edited August 19, 2005 by Supreme Comander JAF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 7, 2005 Author Report Share Posted August 7, 2005 Möjligt, var evigheter sen jag såg det avsnittet så jag är inte säker, men det kan nog stämma- både att hon sa det och att dom kunde det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Mieru Posted April 1, 2006 Report Share Posted April 1, 2006 Kan man inte få tag på mönster till en VOY uniform utan att betala? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted April 1, 2006 Report Share Posted April 1, 2006 eller mönster överhuvudtaget för den delen. behöver ju inte vara något officiellt eller så, bara det ser bra ut. hade med nöd och näppe godkänt i syslöjd så jag skulle behöva all hjälp i form av mönster man kan få... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted April 2, 2006 Report Share Posted April 2, 2006 Tjena Jag är ochså på uppdrag efter ett mönster till en voy uniform, Jag har hört/läst att om man bara har det mönsteret så kan man göra en Nemesis version av den . Jag är ju inte bäst på symaskin men om jag inte får tag på något mönster så tar jag och ska samla massa bilder på den från Dvd och sedan testa med Trial and Error tills det blir ungefär rätt. Jag skall ochså köpa tyg till en jacka Picard hade i Tng: Darmok, den är gjord i svart läder och röd mocka tyg, Mönster till den har jag inte men det verkar inte så svårt att kluttra ner något. Jag hoppas någon har tur och får tag på ett mönster som dom kan ladda upp på forumet. /Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 (edited) En tanke jag har är att köpa en svart ganska så tight kostym, sy om kavajen till en jacka med dragkedja, och byta ut axelpartiet mot en färgad tygbit. Frågan är hur pass likt det skulle bli? Edited May 15, 2006 by Nikon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Inte så värst likt e jag rädd. Jag har hittat en jacka (min pappas) som är delad just där uppe vid axlarna och liknade. När jag får tid över skall jag försöka göra ett mönster utav den, Men min far blir nog inte glad om jag försöker klippa isär den så jag får göra mönstret utanpå jackan. Just nu håller jag på att försöka bli färdig med en liknade Wrap-around tunic som Kirk har i Trouble with tribbles som jag har tänk ha på mej på WCT träffen den 3 juni. Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Ska inte materialet de använde i serien vara ull? Titta exempelvis på hur pass rakt och fint uniformsbyxorna hänger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted June 2, 2006 Report Share Posted June 2, 2006 Jag har gjort mej en Kapten kirk Wrap-around tunic , Men jag har inte hittar något liknande tyg som dom hade i serien ännu. Därför har jag gjort en "Civil version" som smälter in bland andra kläder och inte skriker "STARTREK" (förutom enterprise märket då http://img464.imageshack.us/img464/1354/wraparound035jn.jpg Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts