Pjotr'k Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Från startrekdb.se: Den första privatfinansierade rymdfarkosten lämnade på måndagen Jordens atmosfär, rapporterar tv-nyheter och tidningar! Inte nog med att SpaceShipOnes pilot Mike Melvill kom upp i luften, förhoppningsvis till det förväntade 100 kilometer över marken, han landade dessutom välbehållen. Vissa uppgifter tyder på att de inte lyckades ta sig upp till hela 100 km. Uppskjutningen var en del i en tävling, kallad X-prize, och just denna uppskjutning kostade 800.000 kronor att åstadkomma, betydligt billigare än de väldigt många miljoner det kostar att åka upp i rymden med ryssarnas kosmonauter. Läs mer på deras hemsida. Wow! Nu börjar det närma sig att man kan åka upp till rymden utan att behöva vara miljardär! Kanske om en 10-20 år att man kan åka upp till ISS till en hanterbar summa? Ett av mina m??l i livet är just att komma till månen, vilken möljlighet om det så skulle kunna bli! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Ja onekligen så väl denna rymdfärd gjort möjligheten störe förr privata "nöjesresor" i rymden i framtiden. Även jag skulle vilja resa till månen, men tänk att bara åka ut i rymden och se jorden därifrån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Då får det vara väldigt säkert för min del. Ger mig inte av om det inte är en garanti att man skulle överleva. Men det är klart, spännande skulle det vara att åka till månen, eller mars, eller nånannanstans långt bort med för den delen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 Det samma gäller även för mig. Det måste vara säkert. Jag tycker det är jobbigt att flyga, så jag undrar hur det är att vara fastspänd i en stol iklädd rymddräkt och ha en "elefant" på sitt bröst. Skulle jag få chansen skulle jag ta den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 Att få komma ut i rymden är en dröm även för mig. Kan säkerheten garanteras så är det bra. Men om inte, tja, jag skulle ta chansen ändå. Man lever bara en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 (edited) Att resa ut i "början" av rymden blir nog möjligt för allmänheten i en större utsträckning inom de närmsta årtionderna. Men jag tror inte att det kommer gå att ta charter resor till månen under vår livstid. Att tro är iofs att inte veta, men jag finner det inte speciellt sannorlikt att allmänheten kan åka på resor till månen på ett bra tag. Edited September 16, 2004 by Smirf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 Bara för att göra ett tillägg. Det finns en rysk grupp som håller på med ett likadant projekt. Reglerna för den tävlingen är att de ska ta ut 3 människor ut till 100km höjd från Jorden för att det ska räknas som att de uppfyllt kriterierna för X-prize. Räkna med fler försök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 Uppskjutning klockan 15.00! http://www.xprize.org/ Klicka på webcast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 Om nu allmänheten kommer att få chansen till rymdresor. Vad skulle då dessa komma att kosta? Det kommer nog inte att bli något för den "vanliga" människan den första tiden i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 Man får väl ta ett banklån eller nått... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runar Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 ta bank lån är det minsta man kan göra. själv skulle jag kunna råna en bank för att komma upp dit. Jag skiter i om det är en tur och retur färd det räcker med tur för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 (edited) Jag gillar namnet på Virgins nya företag. Virgin Galactic. De ska ha 5 farkoster redo för allmänheten om tre år. Priset för en åktur ska ligga kring en och en halv miljon kronor. Det är är inte sååå farligt. http://www.virgingalactic.com/ Edited September 30, 2004 by Smirf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 29, 2004 Report Share Posted September 29, 2004 Då får man börja spara så! Nä skämt åsido, även om detta är dyrt så trodde jag att det skulle vara mycket dyrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 30, 2004 Report Share Posted September 30, 2004 (edited) Jämför man med vad tidigare rymdturister som åkt upp med ryssarna har fått betala, 150-200 miljoner, så är 1,5 miljoner snudd på gratis. Edited September 30, 2004 by Smirf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 30, 2004 Report Share Posted September 30, 2004 Fast å andra sidan så fick ju de som har åk som "turist" tidigare även fått åka längre ut i rymden så att säga. Men på det hela taget är det "billigare". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted September 30, 2004 Report Share Posted September 30, 2004 Jo...bara att ta lite på toppen av skattkistan! Känns ändå inte som om jag skulle vilja riskera livet för ett sånt här "skutt"... Däremot skulle jag nog inte tveka att åka med rymdfärjan. Den risken är värd att ta för en sån "gudomlig" upplevelse. Astronauterna säger ju att man förändras helt i sin världsåskådning när man varit i rymden och tittat ner på vår vackra planet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted September 30, 2004 Report Share Posted September 30, 2004 Hade jag så mycket pengar skulle jag definitivt åka. Jag har alltid varit fascinerad av rymden, från det jag var liten, så fatta vilken grej att faktiskt komma upp dit. Men det får vänta. Jag har inte 1½ mille undanstoppat på banken tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 5, 2004 Author Report Share Posted October 5, 2004 Från StarTrekdb.se: Space Ship One vann X-prize På måndagen lyckades farkosten Space Ship One med sin kapten Brian Binnie ta sig upp i rymden för andra gången på en vecka. Det var vad som behövdes för att vinna det historiska X-prize på 10 miljoner dollar. Från Aftonbladet.se saxas: Space ShipOne har attraherat kända affärsintressen. Skivbolagskungen Richard Branson och Virgin har skrivit ett avtal med konstrukturen som innebär att Virgin utvecklar teknologin för sitt eget kommande rymdprojekt - en hel flotta med små farkoster för turistresor i rymden. Farkosterna ska ta cirka fem passagerare och vara klara för avfärd innan 2010. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 Från StarTrekdb.se: Space Ship One vann X-prize På måndagen lyckades farkosten Space Ship One med sin kapten Brian Binnie ta sig upp i rymden för andra gången på en vecka. Det var vad som behövdes för att vinna det historiska X-prize på 10 miljoner dollar. Från Aftonbladet.se saxas: Space ShipOne har attraherat kända affärsintressen. Skivbolagskungen Richard Branson och Virgin har skrivit ett avtal med konstrukturen som innebär att Virgin utvecklar teknologin för sitt eget kommande rymdprojekt - en hel flotta med små farkoster för turistresor i rymden. Farkosterna ska ta cirka fem passagerare och vara klara för avfärd innan 2010. <{POST_SNAPBACK}> Är detta de resor som bara skulle ta en upp till atmosfären och ner igen, själva trippen skulle ta några minuter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 Från StarTrekdb.se: Space Ship One vann X-prize På måndagen lyckades farkosten Space Ship One med sin kapten Brian Binnie ta sig upp i rymden för andra gången på en vecka. Det var vad som behövdes för att vinna det historiska X-prize på 10 miljoner dollar. Från Aftonbladet.se saxas: Space ShipOne har attraherat kända affärsintressen. Skivbolagskungen Richard Branson och Virgin har skrivit ett avtal med konstrukturen som innebär att Virgin utvecklar teknologin för sitt eget kommande rymdprojekt - en hel flotta med små farkoster för turistresor i rymden. Farkosterna ska ta cirka fem passagerare och vara klara för avfärd innan 2010. <{POST_SNAPBACK}> Är detta de resor som bara skulle ta en upp till atmosfären och ner igen, själva trippen skulle ta några minuter? <{POST_SNAPBACK}> Jag tog upp Richard Bransons rymdflygbolag i ett tidigare inlägg den här tråden. Du kan nog läsa mer information om rymdresorna han tänker utföra med Virgin Galactic på deras hemsida ( se länk i mitt tidigare inlägg). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Såg programet om StarShipOne igår. Det gick i repris. Det var häftigt att se en 61-årig man som tog det lilla skeppet utanför atmosfären. Jag fattar inte hur han vågade, men det gick bra. Men det såg så bräckligt ut. Det käns som att om en 10, 15-år så har vi turister i rymden. Så det är väl bara till att börja spara till biljetten redan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freelancer Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Var gick det? Missade nog det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Var gick det? Missade nog det.. <{POST_SNAPBACK}> Det gick sent igår på Discovery Channel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Wow! Nu börjar det närma sig att man kan åka upp till rymden utan att behöva vara miljardär! Kanske om en 10-20 år att man kan åka upp till ISS till en hanterbar summa? Ett av mina mål i livet är just att komma till månen, vilken möljlighet om det så skulle kunna bli! <{POST_SNAPBACK}> En mille för en resa är ju rätt överkomligt om man vill göra en sån där "once-in-a-lifetime"-grej. Det är ju samma pris som ett billigt hus idag... Men frågan är hur snabbt det där kommer att kvävas av rymd-stormakter som USA och Ryssland (och uppstickaren Kina). I en inte alltför omöjlig framtid kan jag se NASA och dess ryska motsvarighet (kanske då tillsammans med Kina om de kommit tillräckligt långt, alternativt pumpar in en massa pengar) försöka ta kontroll över rymdresorna. De har ju trots allt en viss monopolställning just nu. Därtill är det väl inte möjligt att skicka en massa farkoster upp och ner utan att samordna dem? Var kommer den samordningen skötas ifrån i så fall, jo förmodligen NASA eller dess ryska motsvarighet. Om Virgin lyckas och sätter igång rymdfärder i större skala kanske priset hamnar på någon miljon. Men jag är rädd att är man inte med från början på de resorna kan nog illvilliga marknadskrafter trissa upp priserna en bit. Jag vet inte om jag målar fan på väggen, men de här tankarna har följt mig länge när man talat om rymdresor. Jag hoppas att det inte blir så men jag har svårt att tänka mig att de som är i branschen idag stillatigandes skulle sitta lugnt och titta på när det finns pengar att tjäna. Och pengar är ju något de har ont om (undantaget Kina kanske...) Nä, det skulle nog behövas någon slags jords-federation som skapar något slags Starfleet som håller koll på det där. Och någonstans i Iowa kanske det en dag föds en pojke som kommer att bli större bland stjärnorna än vad Jesus var på jorden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 För en hel del miljoner till kan du få en plats på en raket inom det Ryska rymdprogrammet. Japan har också stora planer för rymdturism. Jag tror att det kommer vara svårt att stoppa privata rymdäventyr, då personer och företag får satsa sin miljoner och miljarder i vad de vill. Även om det finns en kontroll för luftrummet så är ju rymden fortfarande fri. Jag kan tänka mig att nationella rymdprogram kan vara tvungna att leja ut jobb till den privata sidan, just för att få ner kostnader mm. Istället för att en eller flera nationer försöker kväva privata rymdföretag så tror jag att vi kommer att få se olika typer av samarbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts