Jump to content
Sign in to follow this  
Peter78

Kan vi inte skapa en IRC-kanal

Recommended Posts

Det hade varit ett bra altrenativ att kunna ha en irc kanal vid sidan om vanliga chaten

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta, men vad menar du med den "vanliga chaten"? Finns det en tjatt någonstans där man kan prata trek?

Jag använder själv inte IRC och är därför tyvärr inte intresserad av att skapa en IRC-kanal. Har heller inte speciellt mycket tid över till att administrera en sådan. Om någon annan är intressserad så får ni gärna skapa en kanal. Detta har tagits upp tidigare i detta ämne.

(Vet inte riktigt var detta ämne passar bäst, placerar det i "Aktiviteter" och låter det vara öppet förtillfället)

Om ni skaffar en irc-kanal så kunde det vara en bra ide att ha ett webbgränssnitt för den också så att folk utan irc-klient eller särskilt mycket datakunskaper också kan vara med, då blir det ju mer folk i chatten. Det finns färdiga och gratis java-applets för sånt. Borde inte vara mer än max en timmes jobb att fixa alltihop om nån med admin-rättigheter får lust att ta tag i det.

Jag skulle kunna tänka mig att administrera en forum-kanal på förslagsvis Quakenet (som numera tycks vara det allmänna "Mindre hemsidors IRCkanaler"-nätet), om det finns ngt intresse för detta. (För att det skall fungera rent tekniskt behövs det ett minimum på ca 5 användare, om jag minns rätt).

Det behöver ju inte vara så märkvärdigt. Det är ju bara att välja ett kanalnamn och ett IRC-nät.

Blir kanalen populär kan man börja prata om administration osv.

Jag finns i #trekkers på efnet (nick: ampz)

Njaaa. Jag chattade ganska mycket för några år sen men sen gick

det trögare och trögare. Att sitta passiv framför datorn hela tiden

för länge känns jobbigt, måste göra lite upehålla då och då.