Qo'noS Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Jag föreslår att ni inför förbud mot att skriva två inlägg i rad i samma ämne, det är mycket irriterande när någon gör det. Om man vill ändra eller lägga till något till ett inlägg, som ingen svarat på, kan man istället redigera det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Jag föreslår att ni inför förbud mot att skriva två inlägg i rad i samma ämne, det är mycket irriterande när någon gör det. Om man vill ändra eller lägga till något till ett inlägg, som ingen svarat på, kan man istället redigera det. <{POST_SNAPBACK}> Vi försöker hålla efter sådant här och slå samman två korta inlägg skrivna inom en stund efter varandra, men jag minns ej just nu om vi även har ragler om det. S.k. "enradare" är inte OK, om det inte är så att de för något väsentligt till diskussionen, men det är det enda som säga vad jag minns i denna riktning. Jag vill uppmana alla att, i stället för att skicka in ett nytt inlägg några minuter efter det första inlägget, i stället klicka på "redigera" så kan ni lägga till, dra i från, eller tömma inlägget precis som ni vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qo'noS Posted August 24, 2004 Author Report Share Posted August 24, 2004 Vad jag menade med förbud var en funktion som gör att det inte går att skriva två inlägg i rad. På t.ex. Sweclockers forum som använder vBulletin är det omöljigt att skriva två inlägg i rad och man får upp ett felmeddelande, fast den funktionen kanske inte finns i forumets programvara. I och för sig så kan det ibland vara bra att kunna skriva ett nytt inlägg om det är ett gammalt ämne som man vill "återuppliva". Det bästa vore nog en tidsgräns på några dagar innan man kan skriva ett nytt inlägg i ämnet (om ingen svarat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Vi kan inte gärna förbjuda medlemmar från att skriva två inlägg efter varandra. Om man skriver två inlägg i samma ämne några minuter efter varandra så är det så klart bättre, som Pjotr'k skriver, att redigera det första inlägget. Skriver man flera inlägg kort efter varandra med ungefär samma innehåll så räknas det enligt reglerna som spamming. Vad jag menade med förbud var en funktion som gör att det inte går att skriva två inlägg i rad. På t.ex. Sweclockers forum som använder vBulletin är det omöljigt att skriva två inlägg i rad och man får upp ett felmeddelande, fast den funktionen kanske inte finns i forumets programvara. Det finns en sådan funktion, kallas för "flood control" och denna står på 30 sekunder, vilket innebär att man får vänta 30 sekunder innan man kan skriva ett nytt inlägg. Nu känner jag inte till vBulletin, men jag skulle tro att det har en liknande funktion och det är den som Sweclockers använder, dom kanske har en längre tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted September 1, 2004 Report Share Posted September 1, 2004 Ett problem med flood control kan vara att den även reagerar på redigerade inlägg. Iallafall så gör den det i phpBB, men det kan ju vara annorlunda här. Men är det verkligen ett så stort problem så att man måste göra något åt det? Visst hör det till vanligt sunt forumförnuft att redigera sitt inlägg om man kommer på att man ville skriva nåt mer, men det är nog mindre irriterande med en och anan som gör det än att admin hela tiden får en massa frågor om varför det är "fel på forumet" för att man inte kan skriva ett nytt inlägg i samma tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 1, 2004 Report Share Posted September 1, 2004 Ett problem med flood control kan vara att den även reagerar på redigerade inlägg. Iallafall så gör den det i phpBB, men det kan ju vara annorlunda här. Men är det verkligen ett så stort problem så att man måste göra något åt det? Visst hör det till vanligt sunt forumförnuft att redigera sitt inlägg om man kommer på att man ville skriva nåt mer, men det är nog mindre irriterande med en och anan som gör det än att admin hela tiden får en massa frågor om varför det är "fel på forumet" för att man inte kan skriva ett nytt inlägg i samma tråd. Flood control är inte aktiverat när du redigerar inlägg. Du kan redigera ett inlägg direkt efter att du har skrivit det. Jag har inte tänkt att höja flood control tiden, tycker att 30 sekunder är rätt så lagom. Tror heller inte att detta är något större problem, vad jag har sett så har detta enbart skett några ggr. Om det blir ett jättestort problem så får vi kolla på det då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 När jag upptäcker två inlägg i rad så brukar jag slå samman dem. Det är enklast så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 (edited) Beror på om det är bättre med någons jättelånga inlägg istället för flera korta. Man måste väl hålla ett visst sammanhang och följd i ett ämne? Skulle det vara accepabelt att någon besvarar 4 inägg då några svar har sitt sammang till vad någon skrivit längre upp i tråden. Då blir det inlägget dubbelt så långt eftersom man måste ha folks text vad de har skrivit. Är det bättre att behöva läsa folks dubbelt så långa inlägg för att man inte får svara flera gånger i ett ämne? Oj vad långa tillbakshistorik på flera man får läsa om och om igen som folk har i inlägget. Blir forumet bättre då? Hej Jocke ser du denna ändring? Edited September 2, 2004 by Supertreck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Ett tips om ni skall svara på flera olika inlägg: Använd multicitat-funktionen. Det är den knapp under varje inlägg med texten "Citat+". Rensa också gärna så att bara det viktigaste i citaten finns med. Visst: i bland går det inte att rensa bort något - men ofta går det faktiskt mycket bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 (edited) Ett tips om ni skall svara på flera olika inlägg: Använd multicitat-funktionen. Det är den knapp under varje inlägg med texten "Citat+". Rensa också gärna så att bara det viktigaste i citaten finns med. Visst: i bland går det inte att rensa bort något - men ofta går det faktiskt mycket bra. <{POST_SNAPBACK}> Oj vad omständigt att behöva redigera flera personens svar om nu 30 min begränsning ska införas. Alla kanske inte bevakar alla ämnen. Och funktionen att få meddelande att något svarat kommer ju tappa sitt syfte då det är 30 min begränsning. Om någon precis nyligen kommenterat något så ska man väl kunna svara. Speciellt när ingen annat inlägg tillkommit så slipper man ha kopia av personens svar då inlägget redan finns precis överst. Nu ska forumet inte vara ett så aktivt forum då man nu ska ha jätte långa historik på vad folk sagt om nu 8 nya inlägg tillkommit efter kanske 12 min Ska man nu behöva titta tillbaks i tråden för att någon kanske besvarat mitt nya inlägg längst ner, efterom det t.ex. gått 15 min efter andras inlägg? Edited September 2, 2004 by Supertreck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Oj vad omständigt att behöva redigera flera personens svar om nu 30 min begränsning ska införas. Alla kanske inte bevakar alla ämnen. Och funktionen att få meddelande att något svarat kommer ju tappa sitt syfte då det är 30 min begränsning. Multicitat-funktionen är väldigt smidig och underlättar en hel del när man behöver citera flera inlägg. Innan så fick man klicka på "citera" för varje inlägg och kopiera in texten i ett inlägg, nu klickar du bara på en knapp och väljer dom inlägg du vill citera och sen är det bara att klicka på "svara" så är allt färdigt Var har du fått 30 minuter ifrån? Vad flood control gör är att du får vänta 30 sekunder innan du kan skriva ett nytt inlägg, inget annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Oj vad omständigt att behöva redigera flera personens svar om nu 30 min begränsning ska införas. Alla kanske inte bevakar alla ämnen. Och funktionen att få meddelande att något svarat kommer ju tappa sitt syfte då det är 30 min begränsning. Multicitat-funktionen är väldigt smidig och underlättar en hel del när man behöver citera flera inlägg. Innan så fick man klicka på "citera" för varje inlägg och kopiera in texten i ett inlägg, nu klickar du bara på en knapp och väljer dom inlägg du vill citera och sen är det bara att klicka på "svara" så är allt färdigt Var har du fått 30 minuter ifrån? Vad flood control gör är att du får vänta 30 sekunder innan du kan skriva ett nytt inlägg, inget annat. <{POST_SNAPBACK}> Jo men är det verkligen bättre med folks jättelånga inlägg med massa tillbakshistorik istället för fler korta inlägg? Ska man behöva titta tillbaks i tråden om någon kanske svarat på sitt inlägg Hur sannoligt det att andra är uppmärksamma på att någon redigerat om sitt inlägg högre upp och kommenterat inlägget näst längst ner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Jo men är det verkligen bättre med folks jättelånga inlägg med massa tillbakshistorik istället för fler korta inlägg? Ska man behöva titta tillbaks i tråden om någon kanske svarat på sitt inlägg Hur sannoligt det att andra är uppmärksamma på att någon redigerat om sitt inlägg högre upp och kommenterat inlägget näst längst ner? Nu vet jag inte om jag riktigt förstår vad du menar, så du får ursäkta om det blir fel. Anledningen till att Qo'noS startade detta ämne från början är att det ibland händer att medlemmar skriver ett inlägg och sen tex 1 min senare skriver ett till inlägg efter sitt första i samma ämne (om jag har förstått det rätt?). Vi menar inte att man ska hålla på att redigera ett inlägg i samma ämne hela tiden. Om man kort efter att man har skrivet ett inlägg kommer på att man behöver lägga till något i sitt ursprungliga inlägg, så är det bättre att redigera det ursprungliga istället för att skriva ett nytt direkt under. Det måste väll även vara bättre att använda multicitat om man vill svara på flera inlägg samtidigt istället för att svara på varje inlägg separat, eller? I detta läge är även snapback-funktionen väldigt bra att ha. Genom att klicka på så går du tillbaka till ursprungsinlägget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Oj Jocke Men att vänta 30 min är väl lite överdrivet. 15 min vore väl nåt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Oj Jocke Men att vänta 30 min är väl lite överdrivet. 15 min vore väl nåt Som jag skrev tidigare så är det 30 sekunder och inte 30 minuter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 2, 2004 Report Share Posted September 2, 2004 Oj oj ber stort om ursäkt. Min hjärna fungerar visst inte idag :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 Sweclockers funktion är helt annorlunda. Saken är den att det _går inte_ att skriva två inlägg i rad, även om man väntar i flera timmar. Det är alltså ingen flood control, för du kan skriva i andra ämnen, man kan bara inte skriva i samma ämne två gånger i rad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 Jag tycker att det är befogat att ha floodcontrol på extremt aktiva forum som t.ex Sweclockers med 40 000 medlemmar. Anledning att man införde det på Swec var för att hindra att alla bumpade upp sina egna trådar. När man har 4000 medlemmar inloggade varje dag och ett stort antal av dem bumpar upp sina egna trådar blir situationen lätt kaotisk. På ett forum som detta med ett litet antal medlemmar och få som skriver inlägg tycker jag dock att det inte är befogat att använda floodcontrol. Med tanke på att så få trådar skapas skadar det inte om någon "bumpar" upp någon egen tråd från någon tidigare sida i den aktuella forumdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Jag föreslår att ni inför förbud mot att skriva två inlägg i rad i samma ämne, det är mycket irriterande när någon gör det. Om man vill ändra eller lägga till något till ett inlägg, som ingen svarat på, kan man istället redigera det. <{POST_SNAPBACK}> Håller med till fullo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catryn Jameway Posted September 13, 2004 Report Share Posted September 13, 2004 Jag föreslår att ni inför förbud mot att skriva två inlägg i rad i samma ämne, det är mycket irriterande när någon gör det. Om man vill ändra eller lägga till något till ett inlägg, som ingen svarat på, kan man istället redigera det. <{POST_SNAPBACK}> Håller med till fullo! <{POST_SNAPBACK}> Holler inte med :arg: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 13, 2004 Report Share Posted September 13, 2004 Ytterligare en sak - enradare typ "Håller med" kanske inte borde skrivas. Det för ju inte diskussionen vidare någonting. "Jag håller med därför att..." är ett mycket bättre inlägg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts