Jump to content

I vilken ordning kommer serierna?

Recommended Posts

:) Hejsan. Jag har tittat på dom långfilmslånga avsnitten av Star Trek som gick på femman med Kirk, Spock och co. Var det de första filmerna eller fanns det en serie innan dom? Sen undrar jag vad som kom efter dom filmerna? Var det Voyager som tog vid sedan? Och var i ordningen kommer filmen "First contact" in? Träffade inte Voyager på Borgerna för första gången i Deltakvadranten? Sen finns det ju Star Trek the next generation också väl? Snälla bringa ordning i detta och hjälp mig med vilka serier och filmer som har gjorts och i vilken ordning de kommer. Tack på förhand. Carina. :cool:

Detta är ordningen:

1. Orginal-serien, med Kirk och Spock o co. (TOS)

2. De 6 första Star Trek-filmerna (filmerna med Kirk o Spock som gick på tv nyss)

3. Star Trek: The next Generation. Serien med Picard och Data. (TNG)

4. Star Trek: Deep space nine. Serien med Sisko och Kira. (har knappt visats i svensk tv :() (DS9)

5. Star Trek: The next generation-filmerna (Generations, First Contact och Insurrection)

6. Star Trek: Voyager (VOY)

7. Star Trek: Enterprise (visas just nu i staterna och i England). (ENT)

(Denna listan kan ses som lite felaktig, eftersom saker går ihop lite här och var, vill du veta exact så ta en titt på startrek.com.)

Det här kan också hjälpa.

YEAR STARDATE EPISODES

2364 41000 TNG S1

2365 42000 TNG S2

2366 43000 TNG S3

2367 44000 TNG S4

2368 45000 TNG S5

2369 46000 TNG S6, DS9 S1

2370 47000 TNG S7, DS9 S2

2371 48000 VOY S1, DS9 S3, Generations

2372 49000 VOY S2, DS9 S4

2373 50000 VOY S3, DS9 S5, First Contact

2374 51000 VOY S4, DS9 S6, Insurrection

2375 52000 VOY S5, DS9 S7

2376 53000 VOY S6

2377 54000 VOY S7

TOS serien och filmerna utspelas på 2200 talet. Kommer inte ihåg exakta åren dock.

Insurrection är lite osäkert eftersom det inte ges nåt stardate där. Förmodligen utspelas den mellan DS9s sjätte och sjunde säsong.

:) Hejsan. Jag har tittat på dom långfilmslånga avsnitten av Star Trek som gick på femman med Kirk, Spock och co. Var det de första filmerna eller fanns det en serie innan dom? Sen undrar jag vad som kom efter dom filmerna? Var det Voyager som tog vid sedan? Och var i ordningen kommer filmen "First contact" in? Träffade inte Voyager på Borgerna för första gången i Deltakvadranten? Sen finns det ju Star Trek the next generation också väl? Snälla bringa ordning i detta och hjälp mig med vilka serier och filmer som har gjorts och i vilken ordning de kommer. Tack på förhand. Carina. :cool:

Första gången man såg the Borg var på TNG i säsong två i avsnittet Q Who?

Enterprise är alltså den nyaste serien, det utspelas innan alla tidigare serier. När serien startade var året i serien 2151.

• 3 weeks later...
  • 2 years later...