thestargaze Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 ************************************* Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer. Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående! Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna. Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet. Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer. ******************************* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted November 25, 2004 Author Report Share Posted November 25, 2004 Veckans avsnitt är: 1.3 - Parallax Sammanfattning: En konflikt uppstår mellan Stjärnflottans besättning och Maquismedlemmarna när Chakotay vill att kapten Janeway skall utnämna Torres till Voyagers maskinchef. Ett nödanrop från rymden visar sig komma från en havererad farkost men när Voyagers besättning försöker assistera inser man snabbt att de fångats av en märklig kraft och att tid och rum inte längre fungerar normalt... Mer info: http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.3 se även http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68824.html 1.4 - Time and Again Sammanfattning: En enorm chockvåg passerar genom rymden och Voyager drabbas av turbulensen i dess spår. När man försöker hitta orsaken till chockvågen, upptäcker Voyager en värld, där civilisationen utplånats. Under en expedition för att utforska vad som hänt på planeten hamnar kapten Janeway och löjtnant Paris i det förgångna, strax före katastrofen ... Utomjordingar: [time and again]*, Drakinas skogsfolk* Mer info: http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.4 se även, http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68826.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Jag kan inte säga mycket om Paralax..... men time and again var ett stabilt avsnitt där tidsresor berörs på det lätta sätt som de brukar göra i seriernas tidigare säsonger. Det intressanta är väl frågon om hur snyggt de löser paradoxen med att de orsakar det hela själva. Jag är något tveksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Jag gillar Parallax, dock inte främst på grund av storyn. Den känns lite krystad för att forcera fram ett samarbete mellan Janeway och B'Elanna - och jag får huvudvärk av temporal mechanics Den mesta technobabblen kan man på sätt och viss "förstå", det är det som är en av tjusningen med ST tycker jag, att allting låter rimligt, i alla fall i mina - icke-naturvetenskapliga - öron. Men när de sitter i konferensrummet och diskuterar "a time delayed reflection of ourselves" så känner jag mig lika oförstående som Paris :blink: :knäpp: :osäker: Nej, det som jag tycker gör avsnittet bra är karaktärsutvecklingen, samarbetet mellan Janeway och B'Elanna. Och inledningen är fantastisk tycker jag, med Carey i sjukhytten, EMH i sitt esse som slänger ner honom på britsen; diskussionen mellan Chakotay och Tuvok och sedan det lilla myteriförsöket. Besättningarna som försöker att anpassa sig till varandra; Tuvok vill låsa in B'Elanna i bästa vulcanmanér; och maquiserna som fortfarande är vana vid att göra saker på ett anarkistiskt sätt.... Chakotays replik You have turned this into a lousy day for me, Torres i Torres hytt är superb, och visar en sida av honom som inte alls är mesig (som vissa tyckte i förra avsnittsdiskussionen ;) ) Det känns som om det är det som är den verkliga storyn och att tjafset med att skeppet har fastnat i en anomaly och tidsgrunket är en bisak. 6/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 "Harry, Harry - they come as a pair..." (Time and Again) Parallax tyckte jag var bra, särskilt för relationen mellan Janeway och B'Elanna. Jag gillade också Joe Careys roll - skådespelaren gjorde det verkligen bra och han upplevdes som faktiskt djupt besviken över att bli åsidosatt även om han samtidigt kunde erkänna sig besegrad. Om ändå Chakotay hade fått lite mer av det där (ni kanske börjar ana ett visst tema... ;) ). Han är kanske inte så mesig i just detta avsnitt, men jag besvikelsen från Caretaker finns fortfarande kvar. Den enda scenen jag var starkt missnöjd med var den när de skulle välja vilket Voyager som var den rätta. De hade nog kunnat ge tusen argument till för det ena eller andra skeppet, utan att komma fram till något. Det som var avgörande här var att Janeway bara bestämde sig och därmed var diskussionen slut - även om hon var söker på sin sak och faktiskt även hade rätt så upplevde jag valet som faktiskt rätt så godtyckligt. Sedan gillade jag deras "Warp-particles"-diskussion. De kändes verkligen samstämda där. Betyget blir sammanlagt 5/10. Time and Again är ett avsnitt som jag sett alldeles för många gånger. Det är ett mycket bra avsnitt, men när man sett det kanske en 25-30 gånger så vet man exakt vad som kommer att hända och det blir inte riktigt lika spännande. När jag såg det nu gick jag i väg och hämtade posten medan DVD:n rullade på. Det är inte något som normalt brukar ske när jag tittar på Star Trek. Med detta sagt så är avsnittet mycket spännande. Lösningen med att de själva var orsaken till att planeten dog ut var fullständigt lysande. Det var briljant. Allt är ju logiskt - om de inte hade åkt tillbaka i tiden för att utreda vad som hänt med planeten så skulle inte räddningsförsöken ha skett, räddningsförsök som också orsakade planetens fall! Nåja, fullt logiskt är det kanske inte men fortfarande helt lysande och kul avslutning på ett tidsreseavsnitt. Jag älskar tidsparadoxer... Som Paris sade i Parallax: "Am I making any sense?" Betyget blir helt klart 8/10. Kathryn Archer ligger hemma och är sjuk. Vi fortsätter därför denna diskussion en vecka till, innan vi börjar titta på ett par nya avsnitt, så att hon har en chans att delta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Kathryn Archer ligger hemma och är sjuk. Vi fortsätter därför denna diskussion en vecka till, innan vi börjar titta på ett par nya avsnitt, så att hon har en chans att delta! <{POST_SNAPBACK}> Hoppas du blir frisk snart Kathryn! Time and again Well, jag ska börja med att säga att jag inte har något emot storyn - jag tycker det är intressant just den grejen att de själva orsakar katastrofen. Men det var väl en evig tur att innevånarna på den planeten såg precis ut som människor så att de omedelbart inte kunde identifiera Janeway och Paris som utomjordingar - och det var väl tur också att det inte var B'Elanna som blev indragen i en av de där tidssprickorna Men nu kommer anledningen till att jag inte är överförtjust i avsnittet. Och precis som vi nu efter bara ett par avsnitt har förstått att Chakotay inte är Pjotr'ks favorit så kommer här avslöjandet om vem som är min motsvarighet till Chakotay - Kes. Usch, det är något med henne som gör att jag inte gillar henne och hon drar ner betyget för det här avsnittet i min mening. Hon är så vanvettigt melodramatisk genom hela avsnittet. Hon vaknar med ett ryck, störtar in på bryggan, sitter och vaggar fram och tillbaka och snyftar när hon pratar med Neelix: N: What did you see? K: I saw them....burn...their bodies....ashes where they stood.... Och när de besöker flampunkten så konstaterar hon väldigt dramatiskt att det var där som Janeway dog. Alltså SUCK. Och varför skulle hon få följa med ner till planeten med den andra truppen? Bara för att hon "måste", men det är väl ingen rimlig orsak - jag skulle inte godta den som befälhavare. Hon har inget att tillföra, har ingen utbildning och skulle bara vara ivägen! Och så går hon omkring och "känner" saker: I can feel their presence [---] I don't know, I just can - typ. Nej usch. Jag gillar verkligen inte Kes. Den som räddar hela avsnittet från ett uselt betyg av mig är dock EMH. Scenen med honom, Neelix och Kes i sjukhytten är UNDERBAR och han levererar de bästa replikerna det här avsnittet. När EMH scannar Kes' hjärna och tankfullt utbrister HM så frågar Neelix: Is something wrong? varpå EMH svarar vänd mot Kes Yes, terribly wrong, your brain is not on file Eller när han får reda på att det tillkommit en ny besättning som ingen informerat honom om och att Janeway dessutom saknas, utbrister han: I seem to find myself on the voyage of the damned :lol: Och sist men inte minst, ett gott råd - Everybody should drink plenty of fluids. Så betyget då? Tja 4,5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted December 7, 2004 Author Report Share Posted December 7, 2004 (edited) Parallax En medelmåttig avsnitt, där B'Elanna och Janeway får en bättre relation. Kul att få reda på hur det kommer sig att B'Elanna slutade Starfleet. Detta är en definitivt av B'Elannas bättre avsnitt. Jag är väldigt intresserad av vetenskapen bakom avsnittet och jag tycker därför om avsnittet. Jag upplever Chakotay som svag i denna avsnitt. Den enda bra scenen med honom var när han talade med B'Elanna i hennes hytt. Chakotay: You have turned this into a lousy day for me, Torres! Min favorit scen är då Janeway och B'Elanna sitter i skytteln och försöker gissa vilken av de två voyagerskeppen som är den verkliga. I motsatt vad Pjotr'k tycker så tycker jag att scenen är viktigt. Eftersom det är här som B'Elanna visar att hon litar på sin Captain, i och med att hon gav med. Min andra favorit scen är faktiskt den första scenen, där Carey ligger på bristen med en bruten näsa och undersöks av EMH samtidigt som han förhörs av Tuvok. Det finns några roliga repliker där,men jag kommer inte ihåg dem nu! Detta är inte en av de bästa med inte ett av de sämsta avsnitten. Som Mrsriker säger så är avsnittet bra för karaktärsutvecklingen, man får en mer insikt om vem de är. Jag citerar Paris i avsnittet: "Am I making any sense?" Betyg: VG- Edited December 7, 2004 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted December 7, 2004 Author Report Share Posted December 7, 2004 (edited) Time and again är en av mina favorit avsnitt. Precis som Pjotr'k älskar jag tidsparadoxer. Och i motsatt mot honom tröttnar jag aldrig på avsnittet, även om jag har sett avsnittet miljontals gånger. Precis som MrsRiker köper jag inte Kes melodramiska agerande och jag tycker faktiskt att det är tröttnande. Hon tycks inte ha hittat fotfäste om sin karaktär och det är först senare som hon är någorlunda bra. Kes är alltså inte en av mina favoriter karaktärer. Men jag gillar henne i avsnittet ”Before and After”. Däremot gillar jag Paris och tom agerande i avsnittet. Kul med pojken som följer efter Janeway och Paris. En av mina favoriter scener i avsnittet är då pojken attackerar dem och säger att de ljög till polismannen. Paris böjer sig ned och säger att han äter barn som är frågvisa. Ja, ni vet vad han säger! Min andra favorit scen är vid kraftverket och då Janeway inser att det är de som orsakade explosionen och skjuter mot fenomenet. Betyg: MVG- (Det är Kes som sänker betyget!) Edited December 7, 2004 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Sedan gillade jag deras "Warp-particles"-diskussion. De kändes verkligen samstämda där. <{POST_SNAPBACK}> Jag håller med. Det är en riktigt bra scen och tajmingen mellan skådespelarna är perfekt!! Frågan är om det var rätt att utse B'Elanna till maskinchef? Och jag tycker att det är synd att man inte får se mer protester mot detta, för jag kan tänka mig att stjärnflottisterna ogillar utnämningen. Janeway nämner ju detta i slutet av avsnittet, men sen får vi inte höra något mer om det igen. Det tycker jag är synd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Jag upplever Chakotay som svag i denna avsnitt. Den enda bra scenen med honom var när han talade med B'Elanna i hennes hytt. Chakotay: You have turned this into a lousy day for me, Torres! Ja, där håller jag med dig. Den scenen var faktiskt en av de riktigt starka i hela serien vad gäller Chakotay. Det finns fler, men de tar vi när de kommer! Min favorit scen är då Janeway och B'Elanna sitter i skytteln och försöker gissa vilken av de två voyagerskeppen som är den verkliga. I motsatt vad Pjotr'k tycker så tycker jag att scenen är viktigt. Eftersom det är här som B'Elanna visar att hon litar på sin Captain, i och med att hon gav med. <{POST_SNAPBACK}> Så hade jag faktiskt inte sett det. Du har rätt i detta påstående, men fortfarande är problemet att jag upplever skeppsvalet som godtyckligt. Även om scenen är bra, är lösningen lite väl snabb för min smak. Sedan gillade jag deras "Warp-particles"-diskussion. De kändes verkligen samstämda där. Jag håller med. Det är en riktigt bra scen och tajmingen mellan skådespelarna är perfekt!! Se där - äntligen någon som håller med mig! (En glad pik skickas till Kathryn Archer...) Frågan är om det var rätt att utse B'Elanna till maskinchef? Och jag tycker att det är synd att man inte får se mer protester mot detta, för jag kan tänka mig att stjärnflottisterna ogillar utnämningen. Janeway nämner ju detta i slutet av avsnittet, men sen får vi inte höra något mer om det igen. Det tycker jag är synd. <{POST_SNAPBACK}> Instämmer - det kändes tomt. Vilka kan det ha varit som protesterade? Joe Carey tror jag inte att det var - han kändes rätt så klar över beslutet även om han var besviken. Jag tänkte mig först att det var Lon Suder men han var ju också från Maquis-skeppet. Kanske var det vulcanen i maskinrummet? Vad heter han nu igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Kanske var det vulcanen i maskinrummet? Vad heter han nu igen... <{POST_SNAPBACK}> Vorik. Han är ju dock inte med förrän i tredje säsongen, men det kanske inte spelar någon roll...Han kan ju ha protesterat även om han inte syntes i bild Problemet är väl egentligen att den enda teknikern vi får se regelbundet är B'Elanna....och sen är ju Kim väldigt händig med tekniken men det är ju inte hans primära uppgift... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Vorik. Han är ju dock inte med förrän i tredje säsongen, men det kanske inte spelar någon roll...Han kan ju ha protesterat även om han inte syntes i bild Problemet är väl egentligen att den enda teknikern vi får se regelbundet är B'Elanna....och sen är ju Kim väldigt händig med tekniken men det är ju inte hans primära uppgift... <{POST_SNAPBACK}> Just det, det var Vorik jag tänkte på. Att vi i princip bara får se B'Elanna är väl något som reflekterar Morns kritik mot Voyager - att det blir för lite personer vi får möta. I TNG får vi ju faktiskt se mer av de övriga personerna. Här på VOY har vi några undantag, men inte så många. Nu skall vi väl visserligen inte diskutera om VOY eller TNG är bäst men jag kände ändå en liten koppling att bara beröra diskussionerna som vi haft i exempelvis ämnet "Bästa serien". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 11, 2004 Report Share Posted December 11, 2004 Just det, det var Vorik jag tänkte på. Att vi i princip bara får se B'Elanna är väl något som reflekterar Morns kritik mot Voyager - att det blir för lite personer vi får möta. I TNG får vi ju faktiskt se mer av de övriga personerna. Här på VOY har vi några undantag, men inte så många. Nu skall vi väl visserligen inte diskutera om VOY eller TNG är bäst men jag kände ändå en liten koppling att bara beröra diskussionerna som vi haft i exempelvis ämnet "Bästa serien". <{POST_SNAPBACK}> Hm, vet inte om jag håller med där....det är väl inte jättemånga av den övriga besättningen som är med i TNG heller? De enda som dyker upp med regelbundna intervaller som inte hör till huvudbesättningen är väl O'Brien och Guinan? I DS9 är det ju däremot jättemånga bra bikaraktärer med.... Å andra sidan så finns det ju inte ens en O'Brien i VOY - ja det är väl Seska då innan hon dör, och sen Icheb när han kommer med... Men det kanske är off topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Mara Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Jag gillar Parallax - avsnittet ger oss en bra karaktärutveckling, inte bara angående B'Elanna, utan också de andra, och vi lär oss mycket om förhållande mellan karaktärerna: vi ser vänskapen mellan B'Elanna och Chakotay, vi ser konflikten mellan Tuvok och Chakotay, vi ser Janeway, som börjar att lita på Chakotay och B'Elanna som vinner Janeways fötroende. Tom blir Doctorns assistent, Kes lär känna Doctorn och verkar vara den enda som förstår honom. Hon också börjar med sin trädgård. Carey är en intressant karaktär, som jag skulle ha gillat att se ofta. Time and Again, är lite tråkigt. Vi just hade haft en tidsparadox och nu vi har en annan tidsresa och problemet är liknande: vi ser resultatet förre att orsaken har sket. Jag tycker inte heller om kläderna som invånare på planeten har på sig - de är löjliga! Alltför färgstarka, och männen ser ut som kvinnor med de d??r kläderna! Och barnet är för näsvist. Producererna kanske trodde att det är söt, men jag tror att det är irriterande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Janeway Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 (edited) Parallax tillhör en av mina favoriter. Det är tidigt i serien och man tar till vara tillfällen att utveckla karaktärerna och deras inbördes förhållanden. Det finns lite kontinuitet i storyn, man måste ersätta de döda besättningsmedlemmarna osv. Jag gillar interaktionerna mellan Janeway/Chakotay och Janeway/B'Ellanna, Chakotay/B'Ellana. Även en hel del av de andra får sin beskärda del. Nog får man huvudvärk av "temporal mechanics" alltid, men det allt lite facinererande ochså Det som är dåligt, tja storyn är ju lite tillgjord naturligtvis för att B'Ellana ska kunna visa sig på styva linan för Janeway. Men jag köper ändå det, för jag gillar verkligen interaktionen mellan dem Betyg 9/10 Time and Again är ett ganska kul och spännande avsnitt men ingen superhöjdare. Det är förvirrande med tidsparadoxer men kul ;) Jag gillar Janeway som smyger runt med en pistol och hennes frilla är ju cool lol. Det är roligt med Janeway/Paris interaktionen och det är ett bra grepp när de växlar mellan Voyager och deras sökande efter J/P medan dessa "söker" på sitt håll. EMH börjar definitivt utveckla sin typiska sarkastiska torrhumor lol Men planeten är rätt tråkig och käderna ja, no comments och invånarna är inget spännande heller. Nog kunde de kommit på nåt bättre i de första avsnitten om hur det är i Deltakvadranten? Lite mer fantasi hade inte skadat ;) Betyg 8/10 Edited February 5, 2005 by Captain Janeway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 25, 2005 Report Share Posted March 25, 2005 Nu när jag äntligen fått tummen ur och köpt säsong ett av Voyager på DVD (Tack Åhlens) så nu ska det börjas recenceras. Parallax: "She's not just out of control, she's out of her mind!" Så säger Kapten Carey i inledningen till denna första standardepisod av "voyager". Anledningen är att han fått näsan avslagen på tre ställen av den hetlevrade B'Elanna Torres. Det är sedan denna inledning som driver denna handling vidare. Kommendörkapten Chakotay tar sedan ett snack med den hetlevrade och ett snack med kommendör Janeway, och föreslår argbiggan som ny chefsmaskinist. Allt detta går ut på att hon också ska bli det när vi kommer fram till slutet på episoden. Lite synd tycker jag att man måste stressa på detta redan i andra episoden.... Den andra handlingen i episoden, låt oss kalla den bihandlingen, är en tidsparadox. Denna är dock av model medioker i mitt tycke. Massa tecknobabbel som man får ta med en nypa salt, men den framställs faktiskt ganska trovärdigt, så jag köper den. Det finns ytterligare en lite bihandling i denna episod. En krympande doktor. Han räddar episoden... Betyg: 5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 26, 2005 Report Share Posted March 26, 2005 Time and Again Jaha, ett likadant avsnitt igen var det första som slog mig när jag tittade på "Time and Again". Återigen får besättning ta del av effekterna av det som de gjort innan de gjort det. I förra episoden så skickade de ett medelande till sig själva innan de gjort det och här har de råkat utrota allt liv av misstag innan de gjort det. Jag förstår att Tom Paris var snurrig. " "Am I making any sense?" sa han i förra episoden, och det säger jag också. "No, but thats okay", sa Janeway. Men är det verkligen det? Lägga två sådana här episoder efter varandra? Därför tycker jag att denna episod är felplacerad. Episoden som sådan då? Jodå, helt OK, men inte mer. Gillar inte att aliensarna ser ut precis som vi och uppför sig precis som vi. Tidsparadoxen är lika torftig som den förra och tecknobabblet lika trovärdigt tråkigt. Man liksom bara köper det, orkar inte fundera vidare över det.... Det som räddar episoden (förutom den roliga doktorn som räddar många episoder i voyager) är Kes, eller rättare sagt mystiken som omger henne när hon "måste få veta".... Tycker det påminner lite om Guinan i "Yesterdays Enterprise" men inte lika bra iofs... Betyg: Tja, 5/10. kanske lite mer om jag är på humör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted April 4, 2005 Report Share Posted April 4, 2005 Jag ska bara skriva lite kort om avsnitten; jag gillade Parallax sådär. Det var ett roligt avsnitt, men allt delade sig i två; antingen så handlade det bara om B'Elanna eller bara om speglingen. Och om Time and again då. Det var ett rätt så roligt avsnitt, man får låta hjärnan arbeta lite för att fundera detta med tidslinjer. Men nu kommer anledningen till att jag letade upp ämnet; (och det har ju hänt i Caretaker också) Janeways och Paris combadges tas av men fortfarande pratar utomjordingarna perfekt engelska och alla förstår varandra! Men men, Star Trek är inte felfri, kanske lite synd, men vad hade man annars grubblat över?? Fast avsnitten var ändå ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts